Toen het eerste bericht over de Aston Martin Cygnet opdook, hebben we ons wel even afgevraagd of het misschien om een grap ging. Een Aston Martin badge op een Toyota iQ is immers niet iets wat velen hadden verwacht van de Engelse autobouwer. Daarbij zijn ook niet alle Aston Martin fans zijn even enthousiast over deze zet, maar het besluit om de Cygnet daadwerkelijk te gaan produceren is weloverwogen genomen.
Topman Ulrich Bez heeft drie hoofdredenen waarom Aston Martin heeft besloten om de Cygnet in productie te nemen.
- Allereerst wil Aston Martin een line-up die beter bestand is tegen verschillende economische omstandigheden, want het merk weet hoe het is om op het randje van een faillissement te balanceren. De autobouwer wil meer producten kunnen bieden die ook in zware economische tijden aan de man kunnen worden gebracht. Dat lukt niet goed wanneer je enkel peperdure bolides te bieden hebt.
- Ten tweede heeft Aston Martin gemerkt dat Aston eigenaren die bijvoorbeeld in grote steden wonen, niet altijd de behoefte voelen om met hun dikke V12 de stad in te duiken. Een compact en zuinig stadskarretje als de Cygnet biedt dan uitkomst.
- Als derde reden wordt aangevoerd dat Aston Martin de gemiddelde uitstoot van de product line-up naar beneden wil brengen. De Cygnet, aangedreven door een 1,3 liter motortje, is een uitstekende toevoeging om dit doel te bereiken.
Ulrich Bez laat verder weten dat hij voornamelijk positieve reacties heeft gehad. De critici die zeggen dat de Cygnet niet veel meer is dan een Toyota iQ met een Aston-Martin badge, hebben het volgens hem geheel mis. Hij stelt voorop dat de iQ in z’n soort een bijzondere auto is, maar dat de Cygnet nog veel meer bijzonder is.
In ieder exemplaar zit meer dan 100 uur vakmanschap. Het interieur en exterieur zijn flink aangepakt om ervoor te zorgen dat de auto met recht de Aston-Martin badge mag dragen. Het is voor Aston-Martin vooral de uitdaging om steeds innovatief en pragmatisch richting de toekomst te werken en daarbij trouw te blijven aan eigen normen en waarden. (via: autocar)
Willem_vd_Velde zegt
Tsja, leuk, maar had dit met een Aygo gedaan, dat modelletje heeft nog wel wat, maar de IQ, de verhoudingen kloppen gewoon niet, ook niet met aston martin neus.
Sam zegt
was het niet zo dat je hem alleen mocht kopen als je al een aston had? of kan nu iedereen een aston kopen??
Antoon zegt
“maar dat de Cygnet nog veel meer bijzonder is.”
Terug naar school jij!
OT
Ik kan het me voorstellen. Iedere autofabrikant krijgt te maken met steeds strenger wordende milieueisen. Over het hele programma bekeken kan dit zorgen dat ze ook van die mooie V12’s kunnen blijven gebruiken.
PietH. zegt
Nissan heeft dit jaren geleden in NL ook gedaan, met de micra ism met Oger herenkleding. Een volgehangen micra, voor de heer op stand voor in de stad.
Prijs: ruim het dubbele van een standaard micra, maar wel leer, navi, airco en nog wat zaken.
JH zegt
Renault had in de ’80-er jaren al de uitvoering baccara wat niets anders is als een kleine auto met alle luxus voorzieningen (leder, airco, etc.) van een grote auto. Dat is nu bekend onder premium compact en daardoor is er ineens de Audi A1 en deze “Aston”…en alle andere fabrikanten zullen volgens…
John zegt
Ben benieuwd of ze de verleiding kunnen weerstaan en over 5 jaar dit ding nog steeds niet verkopen aan mensen ‘die daar geen recht op hebben’.
Citrofiel zegt
Het eerste argument is gelijk bullshit. Als ik me niet vergis kun je zo’n Cygnet alleen kopen bij een bestelling van een andere Aston Martin, dus duur blijft het. :roll:
robbie zegt
De hoofdredenen zijn volgens mij nog steeds a) Co2 omlaag brengen en b) Personeel aan het werk houden.
De afzet van Aston Martin is keihard ingeklapt en een groot deel van het personeel loopt duimen te draaien. Een paar man kan zich bezighouden van de One-77, maar veel specifiek geschoolt personeel heeft geen fuck te doen.
Dan is het uiteraard zeer aantrekkelijk om op jaarbasis 4.000 iQ’s in 200 uur per auto om te bouwen tot een “Aston Martin”. En dat is uiteraard ook de reden waarom Aston plotseling “one off’s” wil gaan bouwen als klanten dat willen.
Je moet toch iets doen om je personeel aan het werkt te houden…
hamid zegt
zou grappig zijn als ze als superspecial edition de V12 in deze cygnet zouden stoppen:)
robbie zegt
PS Volgens mij gebruiken ze voor de Cygnet de iQ met 1.3 (100 pk) als basis en niet de basis 1.0 met een schamele 68 pk.
Dennis zegt
@robbie: Dat is volgens mij door Aston Martin nog niet officieel bevestigd, maar het ligt inderdaad voor de hand. Ik heb het aangepast.
EPI zegt
Typisch geval van “Schoenmaker blijf bij je leest!”
Dit is marketingtechnisch leuk bedacht.
Maar heeft volgens mij een zeer lage kans van slagen!
Mensen aan het werk houden, ok!
Maar wel met een supersportscar en geen veredelde schoenendozen gaan vouwen!
Markus zegt
Zullen we reden 3 maar op plaats 1 zetten? Reden 2 maakt ze volgens mij geen zak uit en reden 1 is ook nogal vreemd als de voorwaarde van aankoop van een kleine, het hebben van een grote Aston is.
stopwearingpants zegt
@Markus: jonge reden 1 is echt wel reden NUMMER 1, denk je dat in deze tijden mensen nog dure auto’s bij de vloot kopen?, nee want de rijken worden juist het hardst getroffen door de lagere economie, volg eens een economie les zou ik zeggen
Markus zegt
@stopwearingpants: ik heb vroeger genoeg economie gevolgd op school. Maar in een eerder bericht werd beweerd dat alleen klanten die al een full size Aston hebben gekocht, in aanmerking komen voor dit model. En als dat klopt, dan is reden 1 nogal onzinnig.
CSL zegt
goeie redenen lijkt het me toch!
En ze worden alleen aan de bestaande Aston Martin klanten verkocht toch?
Wat is dan het probleem?
Niels zegt
Ja, en dan een stickert op je bumper plakken met “My other car is a DB9”
Larick zegt
ik vind hem gaaf. En die ombouw in 2,5 werkdag is het zeker waard.
F612S zegt
Hijs wel erg leuk! Alleen jammer dat alle exotische merken dit soort stunts uithalen. Ferrari aan de hybrides, Porsche ook. En Aston een klein stadsautootje in het assortiment. Waar is de tijd gebleven van de benzine slurpende krachtpatsers.
EJS zegt
Het zou denk ik wel goed zijn als ze de auto motorisch iets aanpaste, om ‘m iets meer pit te geven, zodat het ook in dat opzicht iets bijzonders is, en daarmee dan uiteraard ook het onderstel meenamen.. Anders blijf ik ’t namelijk raar vinden, al kun je wel zeggen dat je een erg rijk uitgeruste IQ hebt:P
Freude Am zegt
Cygnet krijg je als je “echte” een AM hebt, want stel nu eens voor dat je een boodschapje gaat doen met de Cygnet…mensen moeten aan jou kunnen zien dat je ook een echte echte AM hebt anders is de exclusiviteit van beide soorten een flop. Het is gewoon 2 halen 1 betalen marketing. Gebakken lucht en meer niet…jammer van ze, toch één van de mooiste autofabrikanten, die zo’n afslag moeten nemen :(
jp zegt
Reden 3 is de enige die telt. Aston Martin heeft geen geld om met nieuwe hybride technologie te stoeien, maar zullen toch aan die eis van lage emissie over heel product-gamma moeten voldoen.
Ik zeg: fokking brilliant. Trekken een lange neus naar de regelmakers/bemoeials. Niet zeiken, we maken wel een klein prut autootje waar niemand in zal rijden en dat niemand zal kopen, maar dan voldoen wij tenminste aan onze eis. En ondertussen kunnen we dan gewoon doorgaan waar we goed in zijn. Schitterend, mooie, luxueuze, snelle autos maken.
Goed verzonnen en minder schijnheilig dan een Porsche of Ferrari met hybride-aandrijving.
Sorcerer zegt
Ik had dan toch een Mini Cooper S als basis genomen ofzo en geen IQ, maargoed, wie ben ik…
Kvgorp zegt
Ik vraag me toch af wat dit geintje gaat kosten. de IQ is zowiezo al niet goedkoop
midasracer zegt
Ik vind hem mooi, maar zou toch liever zo’n Fiat 500 Ferrari special willen kopen.
Christiaan zegt
@ Kvgorp
Ik dacht eerder te hebben gelezen dat hij ong. het dubbele zou gaan kosten van een IQ..
Maar is niks voor mensen die al een AM hebben ;)
fant zegt
Ik vind het een beetje belachelijk, maarja. Zullen vooral impulsaankopen worden denk ik, van rijke mensen. Bestaande Aston bezitters en mensen die een nieuwe Aston kopen krijgen dit dus aangeboden? Denk dat een redelijk deel het bijna blind doet omdat het Aston Martin is, en omdat ze toch in het geld verdrinken :P
Wat nou echt leuk zou zijn is zo’n autootje, maar dan wel met een V12 erin! Maar goed, dan was er geen ruimte meer voor een bestuurder denk ik :P
Kvgorp zegt
de Duurste IQ kost al snel €19.220. dat zald dan €38.440 euro worden voor dit karretje. Zal de garantie via toyota of AM gaan lopen. Ik hoop dat AM alle toyota probleempjes van de laatste tijd ook oplost.
robbie zegt
@Kvgorp: yep, de prijs van de Cygnet zal idd zo’n 40.000(+?) worden in Nederland. Er is natuurlijk niemand zo gek om dat er aan uit te geven (lijkt mij…).
spaak zegt
Investment Dar, grootaandeelhouder van Aston Martin, heeft een schuldenlast van 3,5 miljard USD en daardoor nogal problemen met eigen aandeelhouders (banken) om een herfinanciering rond te krijgen. Het wil dolgraag de aandelen AM van de hand doen maar kan zich geen verdere verliezen permitteren. Zonders liefhebbers die niet op een paar honderd miljoen meer of minder kijken kan het weleens zomaar voorbij zijn met Aston Martin.
Something zegt
Waarom is het voor velen op autoblog zo moeilijk te begrijpen dat AM bezitters ook in zulke auto’s willen rijden?
Timmie zegt
“… en daarbij trouw te blijven aan eigen normen en waarden” Wel, dat is bij deze grandioos mislukt. Niemand kan het ontkennen: normen en waarden zijn ondergeschikt aan economische bewegingen.
-niels- zegt
ik blijf het een gaaf wagentje vinden, net als de iq zelf btw.
ik vrees alleen wel dat er binnen afzienbare tijd kitjes op de markt komen waardoor je iq er als een cygnet uit gaat zien.
AlwinH zegt
@Something: ik rij AM, maar ik ga toch echt niet in zo’n raar bakkie rijden.
Ik zie ook niet waarom je niet met een V12 de stad in zou willen. Die auto is om mee te rijden, in alle omstandigheden, niet om te laten staan.
AlwinH zegt
Niet dat ik een V12 heb, ik heb zo’n V8 instapmodelletje :-)
JPM zegt
Absolute onzin. Ja natuurlijk wil men liever met een stadsautotje de stad in dan met een V12. Maar daar zijn andere merken voor. Gaan ze ook een station maken alleen omdat er mensen zijn die in een station willen rijden? Slecht argument.
De werkelijke reden heb ik al eerder gezegd. Geldklopperij net zoals de 0ne-77. Aston Martin heeft financiele problemen en heeft te veel personeel. Net zoals Lamborghini die afgelopen week een verlies over 2009 hebben genoteerd van bijna 50 miljoen heeft ook Aston het zwaar. Die kleine autotjes houden het personeel aan het werk en ze slaan ze in voor bijna niets en verkopen ze duur door. Dat is de echte reden van de Cygnet.
Johan zegt
Wat ‘reden’ 1 betreft had ik een Boxter-achtige Aston van 75k tot 100k Euro een logischere keuze gevonden.
De Cygnet is in alles totaal het tegenovergestelde van waar een Aston Martin voor staat. Downgraden OK, maar dan niet totaal doorslaan.
basjebaasje-12 zegt
als ze daar ook het schitterende Bang&Olufsen systeem inbouwen uit de andere modellen is het best een aantrekkelijk wagentje:P
roadronner zegt
Ferrari houdt het anders prima vol zonder kleine stadsautootjes…
Christophe Charaux zegt
Eeen vriend van mij heeft hem besteld
BananaFlip zegt
En het tegenargument dat alle andere argumenten wegveegt? Dit is geen Aston Martin.
aaap zegt
best grappig:D
bpc zegt
@ robbie: ” De Cygnet, aangedreven door een 1,3 liter motortje, is een uitstekende toevoeging om dit doel te bereiken” dus er zit de 1.3 in en als aston was gaf ik hem nog wat meer dat je je niet belachelijk maakt tegen een andere iq aan het licht
Chriss zegt
Ik vind hetanders een briljante zet hoor! Waar iedereen loopt te klagen hier over ferrari die een hybride maakt, porsche noem het allemaal maar op, is dit een heel ander verhaal! Maar nee, jullie zeuren weer verder. Het enige wat AM doet is een originele lijn behouden zonder hybride meuk, en simpelweg een auto uit de schappen van een ander trekken, exclusief maken zodat t in de boeken kan als zijnde hun auto, waardoor ze hun ‘doelstellingen’ wat betreft klimaat halen. Ik zeg geniaal! Want AM blijft zo origineel genoeg, ipv half downgraden en hybrides maken..
Sjoerd zegt
Ik denk dat de volgende stap een bestelbusje is!
NuHaatAanAM zegt
Ahh flikker toch op man. Volgens mij is er echt iets mis met die kerel van Aston Martin. Dan zou ik nog liever failliet gaan dan dit soort auto’s te verkopen. Nee Aston Martin, blijf bij waar je goed in bent, bloedmooie superauto’s maken met dikke motoren.
gschoots zegt
Wat ik mij nog afvroeg, moet je recent een Aston Martin hebben gekocht om een Cygnet te kunnen bestellen of is een 4e hands Lagonda ook voldoende?
Dimglor zegt
Ik vind dit nog altijd geen mooie wagen, sommige mensen zullen dit kopen voor de badge, maar toch liever een echte Aston-Martin ;)
C6_R zegt
Power?
Beauty?
Soul?
werner zegt
wel een lekker interieurtje
jeroen zegt
Vond een paar gave foto’s vn de cygnet:
http://www.toyotaiq.nl/autosalon-geneve-aston-martins-toyota-iq#more-1086
Zelf ben ik van mening dat hij wel geslaagd is, best mooi bakkie
Goertz zegt
“■Allereerst wil Aston Martin een line-up die beter bestand is tegen verschillende economische omstandigheden, want het merk weet hoe het is om op het randje van een faillissement te balanceren. De autobouwer wil meer producten kunnen bieden die ook in zware economische tijden aan de man kunnen worden gebracht. Dat lukt niet goed wanneer je enkel peperdure bolides te bieden hebt.”
Is een bogus reden, momenteel in ieder geval: je kunt alleen een “kleintje Aston” kopen als je ook een “echte Aston” hebt. Als ze hem aan iedereen aanboden…
w0o0dy zegt
@Goertz: net als bij allerlei merchandise is het aanbieden van andere producten dan het hoofdproduct een strategie om meer winst te genereren. Zo ook die Cygnet. Ja je kunt em alleen kopen als je een Aston hebt… maar je kunt nu je dochter een Cygnet geven ipv een IQ en dat draagt bij aan de winst van Aston…. Wedden dat ze in economische tijden makkelijker een Cygnet aan bestaande klanten kunnen slijten dan een 2e of 3e “Echte Aston”?
Meer omzet, waarbij die Cygnet waarschijnlijk idd een behoorlijke (hogere) marge zal hebben dan een gewone Aston betekent meer winst… en “goedkope” producten zijn minder conjunctuurgevoelig dan “dure” producten.
Waarom denk je dat ze anders schoenen, kleding, golfclubs en andere meuk verkopen met Aston Martin labels? Bredere basis voor je onderneming door een breder productpalet.
Golf FSI 2.0 zegt
Was leuk geweest als AM eerder dan Toyota met die karretje was gekomen. Dat had zeker wel meer bewondering opgeleverd.
Het is in ieder geval de minst lullige model van alle kleintjes.
Jammer dat er geen stoerdere motor in zit, en jammer dat de achterlichten er wat gekunsteld uit zien door die overgang naar de achterklep.
Verder mooie bakkie hoor!
Cantago zegt
Maar gaat het ook hard? Klinkt het ook lekker? Zit je ook goed? Sta je niet voor lul? Ik ben bang dat ik liever met mn V12 Vantage de stad in rij;)
astonfreak zegt
waarom geen avensis station versie van aston martin!!
sdas vet!
NOL zegt
Zet ‘m in ’t optieboekje van een échte Aston.
Ben wel benieuwd naar prijs!