Een voordelige auto wordt nog voordeliger. Wat houd je dan over? Inderdaad. Geld.
De Skoda Octavia is misschien één van de meest Nederlandse auto’s die er is, ondanks zijn Tsjechische roots. Het ‘doe maar normaal, dan doe je ak gek genoeg’-stigma zit in het chassisnummer geschreven. Echt waar.
Voor minder geld dan een Golf heb je meer ruimte dan een Golf. Een prima deal. Dat alles wat soberder is uitgevoerd, maakt niet zo veel uit. Wat dat betreft is de Octavia eigenlijk de meest échte Volkswagen. Zoals wij allen weten staat de Golf op het punt om vervangen te worden, maar dat betekent dat de technisch identieke Octavia van de vierde generatie niet lang op zich laat wachten. Reden voor Skoda om het huidige model nog even scherp in de markt te zeggen middels een prijsverlaging.
Korting
Zo is de Octavia 1.0 TSI (115 pk) Ambition Business met DSG-bak er van 25.390 euro, toch twee mille minder dan voorheen. Ga je voor dezelfde uitvoering met een 1.6 TDI, dan gaat er 3.500 van de prijs af, de 1.6 TDI Sport Business is zelfs 4 mille goedkoper. Maar wacht, Mike, er is meer! Ga je voor een (adem in) Skoda Octavia Combi Style Business 1.6 TDI DSG dan betaal je 31.090, 6.000 minder dan voorheen. Met name die laatste is best een goede deal. Stel dat veel kilometers moet maken en gewoon een ruime auto met deugdelijke uitrusting wenst: dit is je kans.
Anaconda
Is er dan een gigantische anaconda onder het gras? Een beetje. De korting betreft alleen voorraadmodellen. Die moeten dus dit jaar nog de deur uit. Dus het gaat strikt genomen alleen om 2019 Octavia’s. Als je er nu eentje besteld, kun je bijna direct wegrijden in het automobiele equivalent van andijviestamppot. Wil je een 2020 Octavia, kan dat ook. Dan is de enige actie dat je op de 1.5 TSI motor een gratis automaat krijgt.
Nieuwe Octavia
Al die kortingen en cadeautjes betekenen natuurlijk dat je heel snel in een oud model zult rijden. De onthulling van de nieuwe Skoda Octavia staat gepland voor 11 november tijdens een Skoda-evenement in Praag. Naar het schijnt wordt de stationwagon als eerste gepresenteerd, daar dat veruit de meest populaire carrosserievariant is.
Meer lezen? Check dan hier onze special over de Skoda Octavia vRS!
barchettadriver zegt
Collega van me heeft er een, en hij is er zeer over te spreken. Kan me zo voorstellen dat je die 6 ruggen meer dan goede compensatie vindt voor het rijden van een ouder model. Mij zou het werkelijk niets schelen, sterker nog, oudere model is vaak betrouwbaarder omdat alle foutjes en fouten er toch al wel uitgehaald zijn.
tjorque zegt
@barchettadriver: de 1.4 tsi heeft tot nu toe bij ons geen olie verbruikt.
Ik ben benieuwd of dat zo blijft ?
kevin82 zegt
@tjorque: dat blijft zo.. heb een gte die inmiddels op 210.000 staat en nooit olie hoeven bijvullen
johnhert zegt
@kevin82: Knap dat je zóveel kilometer volledig elektrisch hebt afgelegd ! Die GTE’s rijden volledig elektrisch toch maar 30 km oid ?
kevin82 zegt
@johnhert: waar lees jij dat dit Electrische kilometers zijn? De gte heeft de 1.4 motor en rij veel snelweg dus mijn 1.4 heeft aardig wat afgelegd ;)
psycholander zegt
@tjorque: Je vergeet wel te melden dat je een oliewissel elke 15dkm moet doen, dus je zal ook niet snel zien dat die vraagt om olie ;)
tjorque zegt
@psycholander: er staat nog maar 10.000 km op de teller… ik heb de peilstok al een paar keer bekeken en het olie peil staat nog steeds bovenaan…
RickB zegt
@psycholander: Dan nog, met een longlife-interval sta je ook elke 15.000km bij een servicepunt je sleutels en je onderhoudsboekje in te leveren.
Denk je dat ze bij die inspectie niet even de olie en overige vloeistoffen bijvullen mits dit noodzakelijk is? Of ram jij jouw automobiel bij een stel Gibbons naar binnen voor een onderhoudsbeurt?
terazino zegt
@rickb: Longlife interval is nu toch na 30.000 km of 2jr
RickB zegt
@psycholander @terazino: Nee, de oliewissel is 30.000km, alleen hanteren ze elke 15.000km ook een inspectieservice. Dit geeft de auto ook netjes aan.
Dus, net wat ik hierboven zeg, sta je ongeacht de motor, elke 15.000km met je bek bij de receptie.
terazino zegt
@rickb: Dat geldt alleen voor oudere auto’s zie ik net. Alle recente na 2001 vallen onder Variabel Onderhoud, dus minimaal 1x per 30000km of 1x per 2 jaar
psycholander zegt
@rickb: normaal longlife interval bij VAG is altijd 30.000km
Dutchcarwizard zegt
Prima familiekar.
Robert zegt
Het is nog steeds een publiek geheim dat die Octavia’s beter in elkaar worden geschroefd dan ‘grote broer’ Golf. Tot frustratie van de Duitsers en trots van de Tsjechen. En ik vind ze zeker niet minder lelijk of kariger uitgerust of zo; qua ergonomie bijvoorbeeld, volgen ze toch dezelfde ontwerprichtlijnen, daar bij VAG.
Ik heb niet de centen om zo’n auto nieuw te kopen, maar wie weet, is zo’n voorraad-Octavia straks ook voordelig in de private lease te krijgen; die bedrijven zijn er vaak als de kippen bij om zo’n aanschafvoordeel mee te pakken.
brammetjedeb zegt
@RRRobert: ik ben me een beetje op Duitsland aan het oriënteren, ook een octavia. Jaartje sparen nog, maar dan wil ik het toch echt een keer proberen!
Robert zegt
@brammetjedeb: wat mij heeft tegen gehouden is de bedenkelijke reputatie van de FSI/TSI motoren die VAG toepast.
Nu hebben ze bij de modellen > 2015 (~) het probleem van de distributiekettingen en olieverbruik dacht ik wel weer onder controle, maar nu loop ik regelmatig tegen het verhaal aan, dat de cilinderwanden in die blokken zijn voorzien van een speciale low-friction coating, die na verloop van tijd loslaat. Krijg je wéér een motorrevisie voor je kiezen… (correct me if I’m wrong)
brammetjedeb zegt
@RRRobert: wij hebben een diesel nodig, en dan wil ik de 2,0. Rijd nu een fabia diesel, ben er tot nu toe best tevreden over. Het houdt niet over, maar met twee opgroeiende kids en een beperkt budget kan je nu eenmaal niet alles. Daarnaast heb ik een garagehouder die gespecialiseerd is in VAG, erg fijne vent. En ik vind het rechttoe rechtaan design van Skoda met de toch wel flinke ruimte een grote plus. Vriend van me is een 3 serie gaan rijden met een gezin van drie kinderen, die waren niet blij! Op vakantie van auto geruild met een collega. Dan maar wat minder premium en lekker ruim.
RiKe zegt
@RRRobert: Dat gaat (naar mijn beste weten) om de 1.8 blokken
terazino zegt
@rrrobert: Daar zou ik me niet te druk meer om maken. 1.0 zou ik wel laten staan, erg rauw blok. Loopt niet mooi en te licht. We hebben een 1.0 Skoda meegehad naar Ierland, komt gewoon te kort.
emping zegt
@brammetjedeb: koop een Honda of Toyota. Dan zit je pas goed.
brammetjedeb zegt
@emping: qua grootte?
TimoBac zegt
Ultieme Nederlandse gezins bak als je het mij vraagt.
2wheeler zegt
Als je in een Octavia wilt rijden kan het je volgens mij ook niet heel veel schelen als je in de uitgaande generatie rijdt. Dit klinkt negatiever dan ik het bedoel hoor, wij hebben hem een paar maanden als leasert gehad en het was een meer-dan-prima kar.
gandini zegt
In Duitsland zie je ze anders ook behoorlijk veel rijden, maar dat zijn dan vaak de luxe topmodellen.
Ach ja, verschil moet er zijn.
mashell zegt
@gandini: die Octavia RS rijders zijn hier in Duitsland naar mijn mening de meest agressieve verkeersdeelnemers.
gandini zegt
@mashell: Ja dat helaas weer wel…
Dutchdriftking zegt
Mocht ik nu een nieuwe leaseauto uit mogen zoeken zou dit zeker een goede keuze zijn. Voor het zelfde budget een mooie nieuwe ruime auto. En met 1.6 TDI DSG is weliswaar geen strepentrekker, maar wel een fijne dagelijkse auto.
sanderp zegt
@dutchdriftking: De 1.6 tdi is prima brommertje en is erg zuinig. Prima ding als je veel kolometers maakt.
henkhekje zegt
Verschrikkelijk lelijke hondenhokken. Net zoals een Chevrolet (Deawoo), daar zou ik ook nooit in stappen.
dijan zegt
@henkhekje: Volgens mij heb jij nog nooit een positieve reactie geplaatst. En zeker niet als het maar iets te maken heeft met VAG.
sanderp zegt
@dijan: Azijn is gewoon lekker hooorr
tjorque zegt
Wat zijn de auto’s bij jullie toch duur!
Ik betaalde vorig jaar in België voor een stock 1.4 tsi combi ambition comfort 150pk 23500€
Veel auto voor de prijs van een ?
Ok er is altijd meer maar je kan je er al best mee amuseren. En als je als een lompe boer gas geeft krijg je de wielen in derde zelfs nog aan het patineren.
stradale888 zegt
@tjorque: Dat ligt overigens niet aan het vermogen, maar aan de belabberde tractie.
Verder een prima ding om comfortabel met kinderen en de bijbehorende hoeveelheid meuk van A naar B te komen. Je moet alleen geen auto verwachten waar je een leuk potje mee kan sturen.
tjorque zegt
@stradale888: leuke stuurwegen zijn hier zeldzaam tot onbestaande…
Zo belabberd rijdt het nu ook weer niet, zeker als je van een scenic en evasion komt. (Ok de 116d die ik ooit als firmawagen had was veel beter)
Voor de leuke stuurwegen heb een motorfiets. En daar zit ik meestal alleen op, wat ook een pluspunt is. ?
Robert zegt
@tjorque: yep, bij ons zijn auto’s duur. En zodra er iets méér dan de instapversie in de picture komt, betaal je extra belasting, want ‘grotere motor’ betekent ‘meer vervuiling’ (aldus onze alwetende overheid) en dus meer CO2-taks.
Binnen Europa is het enkel in Denemarken en Noorwegen nóg duurder om een auto te kopen én te rijden, maar dat heeft dan weer alles te maken met de relatief dure infrastructuur in die landen.
danmar zegt
@rrrobert: in Denemarken is een auto vooral duur vanwege de belading op luxe producten. Ter vergelijking, (van 3 jaar geleden). Een Volvo V40 die hier in Nederland ca 38.000 euro kost, kost daar gewoon bijna 70.000 euro…. maar goed, de lonen liggen ook weer hoger daar.
Ot: bij mijn vorige werk was de standaard leaseauto een Octavia station, maar ik vond ze wel heel sober van binnen. Heb het idee dat de generatie ervoor er wat beter van binnen uitziet, maar kan het mishebben.
danmar zegt
@danmar: belading = belasting
#waarblijftdieeditknop
rotasaxal zegt
@tjorque: geweldig mooie woorden hebben jullie belgen ook.
stannl43 zegt
Twee weken geleden een Sport Business 1.5 TSI DSG besteld. Inderdaad met leuke kortingen, heb alle opties aan kunnen vinken en bleef nog onder mijn keuze-bedrag. Wordt over een dikke 4 weken geleverd, dat is sneller dan de hoekbank die een kameraad van me heeft besteld.
henkhekje zegt
@stannl43: tja het is ook een Skoda, daar wordt niet zoveel aandacht aan besteedt als de aandacht die een hoekbank hoort te krijgen.
harleytijn zegt
@henkhekje: -edit: hou het kalm-
Ot: rij er zelf een uit 2019, prima wagen met veel ruimte en best veel luxe voor een prima prijs. M.i. Een aanbieding waarbij je zeer veel auto voor je geld krijgt. Is dat typisch Nederlands? Zal dan wel, lekker boeiend…..
mashell zegt
@stannl43: dat van die hoekbank geeft mooi aan hoe goed de autofabrikanten de uiterst complexe logistieke processen van het bouwen en distribueren van auto’s onder de knie hebben.
alassad zegt
@mashell: nee hoor. Het hoekbank equivalent van een Skoda octavia is een Ikea hoekbank. Die hoekbank die op bestelling wordt gemaakt, is het equivalent van een duurdere Audi of BMW, waarbij je zelf de leerkleur kiest en een unieke (…) configuratie
louisvdd76 zegt
@stannl43: Ik ga even er van uit dat het een leaseauto is als ik het zo lees…. Dan zit je als je een eigen bijdrage hebt van 100€ aan de 322€/maand aan bijtelling.
Ben benieuwd: Stond er ook een Tesla Model 3 in de lijst? Want als je dan naar een Model 3 SR zou kijken dan zit je aan €133/maand aan bijtelling. Een Model 3 LR zit je op €223/maand. Als ik dan zou mogen kiezen zou ik eerder voor een Model 3 LR gaan dan voor een Octavia. Ik heb namelijk hetzelfde gehad maar dan met de Superb vs Model 3 die beide in mijn lease lijst stonden.
stannl43 zegt
@louisvdd76: betreft inderdaad een auto van de zaak. Tesla model 3 LR is een optie geweest, maar mocht uiteindelijk niet. Rij op dit moment in een A3 Sportback 1.6 tdi uit 2013. Die is van mij privé dis op het gebied van maandlasten ga ik er sowieso flink op vooruit. Ik rij zo’n 40.000-50.000 kilometer privé. Daar komt straks in mijn nieuwe functie nog een 20.000 bij. Dan bleek een Tesla niet al te praktisch.
louisvdd76 zegt
@stannl43: ik rij ook 50.000 km per jaar. Vorige auto was een Passat 1.6 TDI met redelijk wat opties. Daar was ik €570/mnd voor kwijt aan bijtelling en eigen bijdrage.
Nu dus gekozen voor een Model 3 long-range. 90% van de ritten kan ik op 1 lading doen en voor de keren dat ik verder moet heb je genoeg snelladers onderweg.
Bovendien heb ik nog altijd een hobby auto in de vorm van een beetje aangepaste MINI GP2.
stannl43 zegt
@louisvdd76: Ik rij regelmatig naar België (woon zelf in drenthe). Moet nog heel erg wennen aan het elektrische, dus op dat vlak vind ik het niet erg dat het een benzine is geworden. Al kan ik wel begrijpen dat het snel went. Heb ook nog leuke hobbyauto’s voor erbij in de vorm van een Trabant en een Volvo C303.
tjorque zegt
@stannl43: pas maar op dat je dan niet verhuisfirma moet spelen ?
stannl43 zegt
@tjorque: dat gaat sowieso gebeuren. Ben nu op de leeftijd dat veel vrienden hun eerste huis kopen, en ik moet mijn eerst ook nog kopen.
emping zegt
Is toch een mooie deal voor Jan Modaal?
marc94 zegt
@emping: ik heb mij dit al lang afgevraagd. Maar als Jan Modaal 35.000 euro bruto verdiend wat modaal is. Kost die auto een netto maandsalaris. Is er iemand met een netto inkomen van onder de 2800 euro die 25k op de plank heeft liggen voor een (nieuwe) auto?? Ik doe wat verkeerd…
lacker zegt
Advertorial?
bernoulli zegt
Heb nu in 4 maanden 18.000 km erop zitten in een Octavia TDI DSG. Heerlijke reiswagen. Spannend wordt het niet, maar als ruime kilometervreter ideaal.
mpc007 zegt
Interessant, maar ook weer niet. Volgens mij worden Octavia’s nl amper nieuw gekocht door particulieren (net als alles in het c-segment en hoger) en voor de leaseprijzen zal dit minder uitmaken. Mocht je toch particulier kopen, is 6k leuk, maar zit je wel weer met die diesel (die je eigenlijk niet wilt). Je bespaart nu op de aanschaf, maar schrijft straks dubbel zo hard af. Als je dus even nadenkt blijft het eigenlijk maar matig interessant. Ook omdat nieuw kopen van een niet-EV eigenlijk sowieso niet financieel verstandig te noemen is in dit land. Ik pas dus.