
Met de drastische prijsverlaging wordt de UX300e ineens heel erg interessant.
Alles lijkt tegenwoordig duurder te worden. Met name bij auto’s is dat het geval. In principe is elke auto bijna duurder dan een tijdje geleden. Dat is niet alleen de belastingdruk, er is natuurlijk ook wat inflatie, hogere productiekosten en natuurlijk dat in sommige segmenten prijs niet zo’n issue is.
Of een Porsche 911 Turbo nu 240.000 of 245.000 euro kost, maakt echt niet meer uit. Daarom waren we dan ook blij verrast dat er een drastische prijsverlaging voor de Lexus UX300e is. De eerste kleine crossover van Lexus is kennelijk niet een een extreem succes. Dit jaar zijn er iets meer dan 100 verkocht, aanzienlijk minder dan het jaar ervoor (bijna 350) en het jaar daarvoor (iets meer dan 250).

Drastische prijsverlaging Lexus UX300e
Als we kijken naar andere kleine premium crossovers, doet de UX300 het niet denderend. Maar een drastische prijsverlaging voor de UX300e (het geheel elektrische model) moet daar verandering in aanbrengen. Want kostte het apparaat voorheen nog meer dan 50 mille, tegenwoordig kun je een zo’n premium crossover voor MINDER dan 40 mille oppikken. De vanafprijs is nu 40.895 euro (fiscale prijs 39.990 euro). Daarmee is de Lexus UX300e zelfs 5 hele euro’s goedkoper dan hybride versie, de UX250h.
Voor dat geld heb je wel de basis-uitvoering. Die is zó basis dat ‘ie niet eens een naam heeft! Er zijn wel dingen als Apple Carplay, elektrische stoelen en climate control aanwezig, dus zo slecht is het niet gesteld. Voor 42.585 euro (fiscale prijs: 41.590 euro) heb je de ‘Business’, die ‘Bi-LED’-koplampen heeft en 17 inch velgen. De ‘Executive’ is de meest luxe versie en heeft zelfs een Mark Levinson-systeem erop zitten. Op de UX300e-configurator kun je ‘m samenstellen. Een beetje afhankelijk van de uitvoering is de UX300e nu zo’n 10 tot 11 mille goedkoper geworden.
Uiteraard vergelijken we de Lexus ook even met wat concurrenten. Dat concurrenten kun je vrij losjes opvatten.
- Opel Mokka-e Edition | 34.399 euro
- DS 3 Crossoback E-Tense So Chic | 37.390 euro
- Volkswagen ID4 | 39.190 euro
- Citroën C4 50 kWh Shine | 39.400 euro
- BMW i3 120 Ah | 40.013 euro
- Lexus UX300e | 40.895 euro
- Skoda Enyaq iV 60 | 42.180 euro
- Hyundai Ioniq 5 Style (58 kWh) | 43.500 euro
- Volvo XC40 Recharge Pure Electric Core | 45.995 euro
- Audi Q4 e-tron 35 Launch Edition | 48.295 euro
De drastische prijsverlaging van de Lexus UX300e gaat per direct in.
Gevraagd naar de reden van de prijsverlaging kregen wij de volgende reactie van Lexus Nederland
Lexus heeft de UX 300e prijstechnisch scherper gepositioneerd, zodat onder andere de stap naar Lexus Electrified toegankelijker wordt. Door de prijsverlaging is de Lexus UX 300e bovendien nog aantrekkelijker voor de zakelijke rijder vanwege het positieve effect op de fiscale bijtelling. Overigens geldt dit voor nieuwe auto’s, dus nog zonder kenteken.
Ook een nieuwe Leaseprijs
Natuurlijk mikt Lexus ook op het zakelijke segment met deze UX 300e. Navraag bij Autoblog Partner Mobility Service levert de volgende zakelijke leaseprijs op. Op basis van 60 maanden en 10.000 km per jaar heeft de Lexus UX 300e een maandelijkse leaseprijs vanaf € 598,- (ex btw).
Mijn ouders hebben proefgereden in 3 auto’s waaronder de ux250h. Eerst een nieuwe Suzuki Vitara 1.4 mild hybrid, zat niet lekker. Toen de Lexus, 1tje van een jaar oud, reed prima, maar ze vonden de kofferbakruimte aan de krappe kant. Als 3e een Mazda cx-30 e-skyactiv X. Nou die was eigenlijk in alle punten beter dan die Lexus. Ze hadden verwacht (en ik ook) dat de lexus beter zou rijden, maar de Mazda voelde juist meer premium aan, betere stoelen, minder windruis, mooier materiaal. En echt een stukkie ruimer, zeker achterin. Makkelijke keuze uiteindelijk. Ik had echt meer verwacht van de Lexus. Ze wilden eigenlijk een nieuwe Suzuki kopen, maar ik vond dat ze beter een jonge Lexus konden kopen, mijn pa kwam zelf met de Mazda aan. Bizar ook; luxury line enzo, helemaal aangekleed. Nieuwprijs 44k, maand of 5 oud, 3500km gereden, gekocht voor 35k. Je bent een dief van je eigen portemonnee als je gloedjenieuw koopt.
@Johanneke: dat zegt ook iets over mazda, die bouwen verrassend goede auto’s. Mijn pa heeft ook zo’n luxe cx 30 besteld. Heb ook ff proef gereden, echt een serieus goede bak. Mer uitzondering gan de automaat, die hij wel heeft gekozen.
Grappig om de BMW i3 in dat lijstje te zien. Knap hoor, dat een model uit 2013 nog steeds verkocht wordt -ehhh- te koop staat. Maar die auto is ondertussen natuurlijk wel het kneusje van de lijst geworden.
Een beetje als een senior die als enige van zijn leeftijdsgenoten nog actief is bij de atletiekvereniging waar hij 40 jaar geleden lid van werd. Respect hoor opa.
Slim van ze om onder de 40K te blijven anders verkoop je niets want zo goed is ie niet.
Geen ingebouwde navigatie (afhankelijk van android auto?)
Erg Lawaaierig
Snelladen gaat langzaam. (wellicht middels een OTA update opgelost inmiddels)
Bijna geen buffer als je op 1/2% zit.
Bjørn Nyland heeft hem uitvoerig gereden.
https://www.youtube.com/watch?v=xBw-Ejd-8WI
Meer echte info:
Tripje zuid frankrijk (1000KM) zou je kunnen doen in een kleine 15 uren. Dat is matig want een LR Model 3 kan dat in een kleine 10 uur.
https://youtu.be/FE6pDydUYdI?t=1854
Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan. Qua actieradius en snelladen niet de kampioen maar voor deze prijs een heel leuke wagen om meer door de regio te rijden.
Goedkoper maar niet minder lelijk, mijn god wat een schreeuwerig gedrocht is dit toch.. waarom moet ie er persé als een soort Star Wars robotstofzuiger uitzien..??
OT: gebeurt wel vaker, zodra de bijtellinghype voorbij is door een verhoging of de vraag toch lager blijkt dan geschat knallen de kunstmatig opgehoogde prijzen hard omlaag bij Phevs of EV’s, per land verschillen de prijzen vaak zelfs (dwz: hoge prijzen in landen waar op dat moment allerlei subsidievoordeeltjes de vraag opdrijven en lagere prijzen waar de staat er geen geld bijpast. Met als gevolg weer een enorm parallel-import circus tussen die landen..)
Binnen de EU zijn dat soort prijsspelletjes gewoon illegaal. Maar net als jou heb ik niet het idee dat ze al succesvol zijn uitgeroeid.
Deze Lexus is een compliance auto met Chademo stekker(!) en 50 kW laadvermogen en kleine range. De aanvankelijk UX Electric geheten UX 300e heeft een 204 pk en 300 Nm sterke elektromotor. Hij heeft een 54,3 kWh accupakket, goed voor een WLTP-bereik van 315 kilometer in de praktijk ongeveer 260 km…. Geen goede EV eigenschappen dus en vandaar deze prijscorrectie en slechte sales….Toyota ga je huiswerk opnieuw doen, je loopt achteraan…
@Charles Taycan 4S: Voorlopig is ie wel veilig en vliegt ie niet spontaan in de fik net als die duits degelijke id3 😉
@redbeams, grapjas! Als ze er geen een verkopen kunnen ze ook niet in de fik vliegen!😉
@Charles Taycan 4S: Dus jij wilt zeggen dat onverkochte voorraad niet in de fik kan vliegen? Weet niet wat voor frans spul jij snuift maar zou er vanaf blijven…feit en fictie door mekaar halen is niet best 😉
@redbeams, ik snuif niets, alleen maar de zuiverste lucht van Frankrijk in de dichtbeboste Lot!😉 OT: in Juni 0 van verkocht, juli 1 en Augustus 2 , i rest my case….😉
@Charles Taycan 4S: En jouw case is…tromgeroffel…dat wat niet verkocht is ook niet in de fik kan vliegen 😂 Ken je de softwareproblemen nog van de vw id3…maandenlang bleven die geparkeerd op het terrein staan totdat de software aangepast was…niet verkocht maar wel brandgevaar dus…en jouw case is?
@redbeams, iedere auto kan in brand vliegen ook brandstofauto’s. Het gaat hier over Lexus die zijn prijs heeft verlaagd van zijn compliance EV omdat de sales slecht zijn en dat komt omdat het geen volwaardige EV is.
@Charles Taycan 4S: Dat moet je toch eens uitleggen…waarom geen volwaardige ev? Rijdt toch volledig elektrisch
@Charles Taycan 4S: stel je voor dat je dat allemaal door de vingers heb gezien en toch tot aanschaf over ben gegaan. Vervolgens lees je nu dat je die 10k (20%) bij verkoop nooit meer terug gaat krijgen. Dat doe je een trouwe klant toch niet aan?
@flutterby, haha! Idd! Dan ben je na het lezen van mijn eerste reactie echt Dubbel Genaai…🤣 1. €10.000,- teveel betaald en 2. Eigenlijk gewoon een ondermaatse EV gekocht… pfff…
Die ene trouwe klant bij die kun je gewoon dat geld terugstorten. Ze doet trouwens ook niet zo moeilijk, ze is met een Lexus dealer getrouwd…
@mashell, haha! Ja idd!😉👍
@Charles Taycan 4S: ja inderdaad. Zou je Toch niet verwacht hebben van zo’n grote fabrikant.
@mc96, te lang op hybride gewed!😉
Slecht dat je in een auto van dat formaat niet fatsoenlijk achterin kunt zitten.
Ik heb hem kort overwogen (begin dit jaar, rest voorraad 2020 met lagere bijtelling) maar 1 rit naar een klant wat verder weg in NL, buitentemp -5 celcius en een rekensom hoelang de terugreis mij had geduurd in de Lexus met dat super-slome opladen, deed de mogelijke aankoop definitief de das om. Ik geef (schoorvoetend, want ben enorme Lexus fan) Taycancharles gelijk dat Toyota hier echt mee achter loopt. Voorlopig blijf ik maar benzine gieten in mijn Veloce….:)
@ttr6, Toyota maakt prima auto’s maar op EV gebied lopen ze gewoon zwaar achter… helaas.😉
Dat is toch ook de meest begeerlijke sedan van het moment!? Ik vond de Lexus ook super.. Rijdt ook best goed.. Maar Damn.. Die laadssnelheden 😭.. Anders was het mijn nr. 1 in dit segment.. Ow ja de kofferbak mocht ook iets groter…
Maar een Giulia… Die ga je hoe dan ook missen als je naar EV gaat 😉.
Even een reactie off topic maar ben ik de enige die continu ongevraagd een videoscherm krijgt bij openen van een willekeurige post in de app? Heel vervelend.