Voor de elektrische DS3 Crossback E-Tense is een flinke prijsdaling aangekondigd.
Het is niet moeilijk om te bepalen waar het kopende c.q. leasende publiek heel erg van houdt. Crossovers zijn hip, premium is in en met een volledig elektrische aandrijving is het ook nog eens gunstig in de bijtelling.
DS 3 Crossback E-Tense
Je zou dus denken dat de DS 3 Crossback E-Tense met geen mogelijkheid is aan te slepen en dat iedereen staat te wapperen met baguettes en cheques. Niets is minder waar. Van alle Crossbacks bij elkaar (dus ook de versies met verbrandingsmotor) werden er afgelopen jaar slechts 492 stuks verkocht. 2020 was het eerste volle jaar voor de DS 3 Crossback. Het was ook een beetje een valse start, met een coronavirus dat de verkopen stagneerde.
Drastische prijsdaling
DS Automobiles wil zijn kans pakken in 2021 en neemt geen halve maatregelen. Ze hebben namelijk een drastische prijsdaling aangekondigd voor de DS3 Crossback E-Tense. Gisteren was de goedkoopste uitvoering nog de DS3 in ‘So Chic’-uitvoering. Daarvoor wilde de DS-dealer graag 43.190 euro hebben. De fiscale waarde was tot voor kort 42.290 euro. De nieuwe prijzen zijn een stuk interessanter. De fiscale waarde is nu namelijk 38.990 euro. Dat is een prijsdaling van 3.300 euro.
Prijsdaling DS3 Crosback E-Tense vanwege bijtelling
De reden waarom DS Automobiles dit doet is vrij eenvoudig te raden, (naast de relatieve naamsonbekendheid). Op deze wijze komt de fiscale waarde onder de 40 mille. Die 40.000 euro is een belangrijke prijsgrens om in aanmerking te komen voor 12% bijtelling. Dit kan weleens een hele slimme zet zijn, want wij Nederlanders zijn verzot op lage bijtelling. Soms wordt er met dit soort prijsdalingen beknibbeld op de uitrusting. Daar is in dit geval geen sprake van. Integendeel, want lederen bekleding is nu onderdeel van de standaarduitrusting.
Prijzen DS 3 Crossback E-Tense in andere uitvoeringen
De prijs voor de DS3 Crosback E-Tense in Performance Line-trim (met supergave rode naafdopjes!) is ook 38.990 euro. Daarboven kun je kiezen voor de Performance Line+ (41.790 euro) en Grand Chic (43.690 euro).
De DS 3 Crossback E-Tense heeft een elektrische motor met 136 pk. Dankzij de 50 kWh-accu is de WLTP-actieradius 320 km. De auto knalt in 9 flitsende seconden naar de 100 km/u en de topsnelheid is een nauwelijks te bevatten en hoogst illegale 150 km/u.
Prijzen concurrentie:
Uiteraard is het handig om met de prijsdaling va de DS3 Crossback E-Tense te kijken hoe de auto zich verhoudt tot de concurrentie. Let op, alle prijzen zijn fiscale prijzen!
- MG ZS EV Comfort (€ 29.990)
- Mazda MX-30 First Edition (€ 33.100)
- Opel Musica-e (Mokka-e) 7.4 kW Ramazzotti Edition (€ 33.399)
- Hyundai Kona Electric 39 kWh Comfort (€ 35.915)
- Citroen ë-C4 50 kWh Feel (€ 37.350)
- DS 3 E-Tense So Chic (€ 38.880)
- Peugeot e-2008 Active EV 50 kWh (€ 38.900)
- Skoda Enyaq iV 60 (€39.755)
- Lexus UX300e Electric Naamloos (€48.390)
Check hieronder onze rijtest van de DS 3 E-Tense Crossback:
De DS 3 Crossback E-Tense is per direct te bestellen bij de DS Dealer.
wimof zegt
Bewijst dit niet dat de prijsstelling gebaseerd is op nieuwe economische wetten.
Wat wil/gaat de consument (zot) ervoor willen betalen.
En ligt er bij de directie (n)iemand over wakker over het gezichtsverlies dat dit meebrengt.
Totaal en toch niet naast de kwestie, de commerciële leveranciers van in dit geval vragen bedrag X voor een matig produkt dat in sommige gevallen zelfs de eind van de garantieperiode niet haalt. Na een kleine zoekaktie kwam ik bij Maxima uit ,een fabrikant die aan de HORECA levert. Ga eens kijken en bekijk de prijzen, Ondertussen kan ik getuigen dat built quality op een zeer hoog niveau staat.
berlinetta zegt
Ik heb je reactie 3x gelezen, maar ik heb geen idee waar jij het over hebt.
vaakbenjetebang zegt
@berlinetta: inderdaad, een bijzonder warrig betoog. Als het al een betoog is. Geen idee eigenlijk.
pier zegt
Eerste kratje leeg?
knapzuur zegt
De vanafprijs van auto’s in Nederland (voor belastingen etc.) is tegenwoordig vaak al lager dan in andere landen, vroeger was het omgekeerde waar toen kon je beter een Spaanse auto invoeren dan een échte Nederlandse te kopen scheelde afhankelijk van het model al snel 1000 tot 2500 gulden.
Je laatste stuk tekst is volkomen onleesbaar en spam..
pindakoning zegt
@wimof: bier is auto, desalniettemin is het lievelingskleur de bank. Heb mij er niet echt in verdiept, maar een tafel staat onder een boom.
kminne zegt
Hij is dus nu gewoon iets minder veel te duur.
mwti zegt
@kminne: dat noemen ze in de politiek “minder meer”.
Stellantis rules the sky zegt
Ik vind alle vergelijkbare auto’s erg duur, met de Mazda kom je bv net 100km ver. Deze is dan tenminste nog mooi, luxe, apart en erg stil tijdens het rijden. Dat laatste schijnt de e-2008 ook te zijn.
LaLancia zegt
Ze moeten wat. Niemand zit kennelijk op dit lelijke apparaat te wachten. Ik niet iig.
escort77 zegt
Staat die Opel daar nou echt tussen om te testen of mensen het lijstje echt lezen?
vaakbenjetebang zegt
@escort77: Ik zat ook al even in mijn ogen te wrijven. Het ergste is nog dat het er op het eerste gezicht niet eens heel erg ongeloofwaardig uitziet. Een Opel Musica. Waarom ook niet. Bij de Lexus ‘Naamloos’-versie twijfel ik ook. Zou wel een fantastische badge zijn op de kofferklep.
remarkable zegt
@escort77: 😂
vacano zegt
Ik vind het allemaal véél geld voor weinig auto met nog minder bereik.
1992 kostte een Renault R19 Diesel in België minder dan 12.000€ en met een volle tank kon je zowat 900km verder mee. 30 jaar later kost een EV’tje het driedubbele en haal je met geluk 300km om dan minstens een uur aan de stekker te hangen voordat je weer een eindje verder kan.
Ik had toen verwacht dat men in 2020 met een litertje water 1000km kon rijden.
In de USA kost de Toyota Mirai +/-42000€ in de EU kost ie 80.000!!
Autobezit is in Nederland crimineel duur geworden maar de rest van de EU is aan ’t volgen
ericd zegt
Eén van de leukst utziende EVs. Dus hoppa met de geit, ik bedoel DS3 Xback.
Dutchdriftking zegt
Wellicht verkoopt hij slecht omdat hij een beetje lelijk is? Er zitten best gave elementen in het design, maar de totale som maakt geen mooi uiterlijk. Jammer, de DS3 en DS5 destijds waren een stuk fraaier.
pignon zegt
@dutchdriftking: dat ben ik helemaal met je eens!
thjvanvlerken zegt
Niet verkeerd een ds maar het doet mij toch eigelijk weer niets. Ik zou voor de skoda gaan.
ar156sw zegt
@thjvanvlerken: Lijkt me ook een veel betere deal:
echt een aanzienlijk grotere auto en volgens mij (maar te lui om het te checken) ook betere range/prestaties).
remarkable zegt
Ik snap wel waarom deze niet verkoopt… hij is inTense lelijk 😂
mwti zegt
@remarkable: dat vind ik niet So Chic van je.
doublechevron65 zegt
Heb ‘m live gezien… toch beter dan de plaatjes.
saxoke zegt
Dus…. Het niet premium zusje (2008) is duurder dan het premium ding?
w0o0dy zegt
Tja nog steeds heel veel geld ivt de toch wel erg sterke concurrentie. Waarom zou je deze kiezen IPV de ruimschoots goedkopere Kona? Ik zie weinig echt superieure punten voor deze DS.
MarcoM zegt
Een kennis van mij heeft ermee proef gereden, na 200 km was de stroom al op, verder was hij wel te spreken over de rij eigenschappen.