De drastische kostenreductie die BMW in de planning heeft staan, kunnen zorgen voor spanning.
Auto’s bouwen is de laatste tijd een prijzig klusje. De consument en overheid wil graag voortaan elektrisch rijden. Dat is op zich geen enkel probleem, ware het niet dat veel fabrikanten extreem veel moeten investeren in nieuwe technieken.
Dat leidt nu eenmaal tot grote verschuivingen. Ook bij BMW. Dat merk heeft aangekondigd dat in 2030 de helft van alle BMW’s elektrisch is. Dat wil zeggen: geheel elektrisch, niet geëlektrificeerd zoals sommige fabrikanten hun ‘goede’ nieuws brengen.
Drastische kostenreductie BMW
BMW geeft wel aan voorlopig nog even vast te willen houden aan de verbrandingsmotoren. Ook heeft het Beierse merk te kennen gegeven dat er een groot aantal motoren zullen verdwijnen. Mede dankzij die ingreep wil BMW de productiekosten drastisch reduceren. Want in 2025 moeten deze kosten namelijk gedaald zijn met 25%! Let wel, dat percentage is ten opzichte van 2019. Dat meldt Milan Nedeljkovic, een BMW-commissaris die verantwoordelijk is voor de productie.
Volgens BMW moeten ze de kosten drastisch reduceren, want de concurrenten doen dat veel efficiënter. BMW noemt specifiek Volkswagen (enorm concern dat het merk Audi voert), Daimler (enorm concern dat het merk Mercedes voert) en Tesla (Twitter account van Elon Musk). Zonder gekheid, met name de productiemethodes van Tesla worden op de voet gevolgd. Juist de Amerikaanse autobouwer is erg efficient in het bouwen van auto’s.
Jürgen Schrempp
Het enige waarbij we ons hart vasthouden, is de bouwkwaliteit. Dat is namelijk typisch iets waar dan op bezuinigd wordt. Sinds Dieselgate zien we dat veel auto’s van VW toch iets minder fraai zijn afgewerkt en voorzien van goedkopere materialen.
Een bekend voorbeeld was het aanstellen van Jürgen Schrempp (Mercedes, 1995 – 2005) bij Mercedes. Ja, de kosten werden aanzienlijk verlaagd en de aandeelhouders waren daardoor blij. De klanten daarentegen niet. Er brak dankzij Schrempp ook een tijdperk aan waarbij de kwaliteit van de Mercedessen niet al te best waren.
Via: Automotive News.
mashell zegt
Ik stel voor dat ze de neusgaten half zo groot maken, dat zal vast kosten schelen.
geen1234 zegt
Ik stel voor dat we allemaal principieel de komende 5 jaar geen auto kopen, even laten zien dat de klant koning is, en niet de aandeelhouder.
Het is al zo’n eenheidsworst daar bij BMW sinds dat ze marge maken. Nog even een porsche gaat bestelwagens maken.
Als je een beetje apart wilt rijden, kan je alleen nog maar iets als een Rolls Royce, Aston Martin of Ferrari kiezen. Echt te gek voor woorden.
HzR zegt
@geen1234: RR = BMW
tierelier zegt
“De consument en overheid wil graag voortaan elektrisch rijden. ” Nee, we moeten van onze overlords van de EUSSR elektro gaan rijden.. de consument en de autobouwers hebben geen keuze.
geen1234 zegt
Jammer niet, die EU is 10x beter dan onze eigen regering. Je weet echt niet waar je het over hebt. Wat heeft Rutte of de kabinetten ervoor ooit voor consumenten in Nederland gedaan tov het buitenland, niets.
Er is maar een reden om niets aan het milieu te willen doen, en dat is dat het merendeel van het menselijkras geen betere wereld waardig is ;)
mashell zegt
Wij als burgers hebben met elkaar afgesproken dat we minder CO2 gaan uitstoten, vanwege temperaturen en zeespiegels etc.. Wij als burgers willen dat we schone lucht in onze leefgebieden hebben. De auto-industrie heeft daarvoor nu de techniek beschikbaar, dus eist de door ons gekozen overheid dat de auto-industrie dan ook naar emissievrij gaat. Wij als burgers willen dat dus. Natuurlijk zijn er conservatieven die de “kan niet, wil niet, heb geen zin” houding aanhangen, maar daar kom je nergens mee dus de negeren we maar gewoon.
tierelier zegt
Het nieuwe boek van Dr. Steven Koonin zou wel eens een interessante leesfestijn voor jou zijn.. Kwam laatst op het nieuws.. Misschien heb je dat wel gemist op censuur sites als nu.nl. https://nypost.com/2021/04/24/obama-admin-scientist-says-climate-emergency-is-based-on-fallacy/
mashell zegt
Haha. Dat artikel is grappig. Het stelt het klimaatprobleem ter discussie omdat er niet meer bosbranden zijn, het ijs in Groenland niet harder smelt (over de noord- en zuidpool hebben we het even niet) en mensen geen aantoonbare invloed op orkanen hebben… Dat kun je toch niet serieus nemen? Het blijkt maar weer, statistiek duiden is een vak dat maar weinigen beheersen.
tierelier zegt
Niet het artikel, maar de beste meneer waar het artikel over gaat. https://en.wikipedia.org/wiki/Steven_E._Koonin
mashell zegt
Ahh, volgens dat wiki artikel verkeer ik in goed gezelschap van een hele rij hoogleraren die vinden dat Koonin er naast zit.
piebepost zegt
Volgens mij is die pagina niet al te beste reclame voor het broddelwerkje dat je hier promoot.
tinnemans zegt
@tierelier; Ik denk niet dat dit het juiste platform is voor dit soort discussies.
Also, I’m not buying.
tierelier zegt
En “wij” als burgers hebben helemaal niks gekozen, het wordt zowat bij elke politieke partij standaard in het programma gegooid.. Vorige week gebeurde er dit in in Zwitserland. > https://www.bbc.com/news/world-europe-57457384
cloverleaf zegt
@tierelier: ga je toch lekker in het “paradijs Zwitserland” wonen. Jij echt veel liever dan ik. En neem dan gelijk Thierry mee, die is ook zo’n fan van die Zwitsers.
r3fl3x zegt
Flauwekul, partijen als PVV en Forum moeten niets hebben van klimaat of EU en daar kan je gewoon op stemmen.
piebepost zegt
Ik lees vol verbazing jouw posts. Je lijkt wel op een andere wereld te leven.
gregorius zegt
Om eerlijk te zijn (als bijna Zwitser), mist de buitenlandse pers vaak de nuance.
Zoals wel vaker hier (Zwitserland), zijn niet alle stemming even goed. Over het algemeen is de Zwitser zeer groen, vergeleken met de gemiddelde Europeaan of Wereldburger. Als er gestemd moet worden over een waterkracht-centrale die 3x zo duur is, of een kolenbrander, zal iedereen voor de waterkracht-centrale stemmen.
Maar in dit geval wilde ze ‘de vervuiler’ laten betalen. Echter, hoe het was opgezet, ging het neerkomen op dat de ‘armen’ het vooral gingen merken terwijl de rijken het niet gingen merken.
Een hoop huizen in Zwitserland, zeker de genen die niet in de stad liggen en al een jaar of 40-80 oud zijn, stoken op stookolie; iets wat we in NL niet kennen. Ga je de prijs hiervan verhogen, zullen de huiseigenaren gewoon de huur omhoog gooien. Uiteindelijk heb je de arme huurders die meer gaan betalen; is dat je doel.
En als je 12 cent op je benzine gooit; wat gebeurt er dan? De arme mensen die al met een goedkope auto rijden zullen meer moeten betalen. De rijke mensen die met hun dikke Mercedes rondcruisen, die zal het een worst wezen of een liter nou 1.60 of 1.72 kost.
DAT is het probleem. Kortom, slechte voorstellen worden soms tegengestemd: niet omdat ‘we’ het doel niet steunen, maar omdat het voorstel gewoon ruk in elkaar zit.
Overigens ben ik wel fan van de politiek hier, ook al is er genoeg op aan te merken.
HZW zegt
Ik zou zeggen kijk allemaal eens “Breaking Boundaries” op Netflix, de overbevolkte mensheid help de planeet echt na de klote.
https://www.youtube.com/watch?v=Gb6wQtNjblk
Sir David Attenborough, 95 jaar en weet waar hij over spreekt.
boomhauwer zegt
Je moet je al vragen stellen dat je nog 95 kan worden.
mashell zegt
Overbevolking is de ware oorzaak. Maar het is een heikel thema, wij zijn zo ongeveer het dichtbevolkste landje in Europa… De vraag stellen “willen jullie meer of minder Wilders aanhangers?” is niet kies. Je kunt mensen gewoon niet verantwoord uitroeien. Dat kun je alleen bij jezelf doen. En in dat licht geeft Sir David Attenborough ook niet het goede voorbeeld, als hij 15 jaar geleden was gestorven wat hij evengoed een legende geweest maar was de planeet wel even net iets minder vol geweest. Wat ik bedoel is, overbevolking is niet tegen te gaan. Je kunt het alleen ontmoedigen: wekelijks gratis condooms in elke brievenbus, wereldwijd! Als we de paus daar eens van wisten te overtuigen…
ericd zegt
Welnee! BMW maakt veel teveel modellen, dat ze zelfs in elkaars vaarwater zitten. Je kunt het ook zien aan het “wat zullen we nu weer van gekkigheid doen?”design, en welke typenummers nu weer aan RWD of FWD modellen toe te kennen. Het is een bijkans erg oninteressant merk aan het worden.
r3fl3x zegt
Dat geldt vind ik voor wel meer automerken, maar bij BMW is het het meest dramatisch. BMW was sober en oprecht sportief, nu is het net als een Audi of VW (niks mis mee, maar niet waar BMW voor stond).
Huil, huil. Vroeger was alles beter.
mashell zegt
BMW is geen sportief merk. BMW’s worden gemaakt om rimpelhuiden comfortabel tussen München en de Sternberger See te transporteren. Het is een conservatief merk voor conservatieve mensen. Dat sport ///M gedoe is er slechts omdat het mooie ///marges maakt.
r3fl3x zegt
Niet mee eens. Het mooie van BMW (mijn mening) was altijd dat zelfs een 316 fantastisch reed. Dat is nu veel minder, elk model is softer en meer op comfort gericht dan de voorganger. Sneller, maar zeker niet leuker om mee te hoeken.
mashell zegt
Fantastisch rijden is wel iets anders dan sportief. Ik vond mijn BMW 1 fantastisch rijden op glad Nederlands asfalt maar op het slechte asfalt tussen huis en werk in Beieren vond ik het maar een slecht afgestelde wagen. Ze hadden de wagen teveel op sport afgestemd en te weinig op A naar B auto, dat doet Ford (die minstens zo fantastisch rijden) bijvoorbeeld beter. Dus een goede zaak dat ze sinds het vertrek van Bierman wat softer werden, zo hoort een echte BMW te zijn.
r3fl3x zegt
Huilie huilie overigens als samenvatting van mijn eigen reactie, niet die van jou
pjotr zegt
Kleinere grille is ook een goede manier van kostenbesparing.
lekkaah zegt
Globalisering. Moge degene met de goedkoopste arbeidskrachten en materialen winnen. Vooral als je eigen overheid die je zou moeten ‘beschermen’ je nog meer doodgooit met nog meer regulering en milieueisen.
erce zegt
Ben niet bang dat het met de bouwkwaliteit bergafwaards zal gaan. Dit weekend een BMW iX3 meegekregen en was bijzonder onder de indruk van de bouwkwaliteit van die auto, terwijl de iX3 in China wordt gebouwd. Toch ook een stukje kostenreductie waar je U tegen zegt.
ericc zegt
Let maar op. Net als bij Mercedes zullen ze enkele duizenden mederwerkers ontslaan want dat is voor overbetaalde managers de beste manier om kosten te besparen.
Een EV heeft minder onderdelen dan een ICE dus dit betekent ook minder arbeiders nodig. Er wordt nu al voorspeld dat direct en indirect in Duitsland al 200 000 arbeidsplaatsen verloren gaan door de komst van de EV.
Als andere landen binnen de EU ook hun rekensommetje maken, dan heb je op een bepaald moment geen volk meer om je EV’s aan te slijten.
PS. dit was ook de reactie van Henry Ford bij de eerste ontslaggolf bij Ford 90 jaar geleden…..
boomhauwer zegt
Ik ben niet meteen de grootste voorstander van EV, puur vanuit irrelevant sentiment, maar ik denk wel dat met het verdwijnen van de oude markt ook de deur wordt open gezet voor een nieuwe. In België heb je de start-up ‘Magnax’ die zich volledig stort op de ontwikkeling van de nieuwe generatie electromotoren voor automotive en luchtvaart.
ericd zegt
Leuke tip, dat van Magnax.
mashell zegt
Jij trekt vreemde conclusies. Als fabriekswerkers ontslagen worden zijn er minder klanten… Ontslag betekent niet dood, dat betekent iets anders doen. In Nederland hebben we een enorm woning tekort, als we daar het aantal boeren zouden halveren dan worden dat geen uitkeringstrekkers maar bouwvakkers. Met autofabriek werkers precies zo, die gaan iets anders doen waar vraag naar is.
dwfc zegt
Correcte analyse, dit ligt aan de basis .
AMS heeft pakweg een jaar geleden reeds bericht dat de productietijd van een EV wangen tussen de 15 en 25% sneller is ….
“Een EV heeft minder onderdelen dan een ICE dus dit betekent ook minder arbeiders nodig. Er wordt nu al voorspeld dat direct en indirect in Duitsland al 200 000 arbeidsplaatsen verloren gaan door de komst van de EV.”
boomhauwer zegt
Kostenbesparing?
Ipv de teringzooi aan de huidige huismoedermodellen line-up, ga terug naar ‘vroegaah’:
3-serie, 5-serie, 7-serie, Z4 en iets unieks als een Z8 oid.
Minder is altijd meer!
r3fl3x zegt
Man, dat zou mooi zijn
tinnemans zegt
@boomhauwer & @r3fl3x; Ik ben niet perse tegen, maar dan mag de 7 van mij wel weer een slagje kleiner worden. Ik heb nu een E65 en voor mij is dat een mooie mix van sportiviteit, luxe en zeg maar practische gezinsauto als je perse geen busje wilt. De nieuwere 7’s zijn veeeels te groot en als deze af is, zit ik meer te denken aan een 650 Gran Coupe. Als het meezit heb ik tzt ook net wat minder achterpassagiers. En een 5, trekt me toch net wat minder.
Ik heb ook een jaar of 4 een E64 gehad en dat was ook wel een hele fijne auto. Ik heb ‘m zoveel mogelijk leuke bergritjes laten zien, had ik echt niet willen missen.
Zijn jullie te porren voor een compromis? Geen X en GT modellen meer en geen FWD natuurlijk, maar gewoon auto’s die raad weten met bochten.
dwfc zegt
Een 7 te groot ? Mmmm bekijk het verschil eens met een 5 !
7 reeks
L 5098 mm
B 1902 mm
H 1478 mm
5 reeks
L 4963
B 1868
H 1479
tinnemans zegt
Maar m’n 7 is zo fijn, ik wil geen 5. ;)
Ik kan een nieuwe 5 ook niet betalen trouwens, en als je 2e hands kijkt zijn de prijzen zo’n beetje gelijk, en dan is een 7 wel bijzonderder.
De maten lijken op t 1e gezicht niet eens zo verschillend, maar in parkeergarages maakt het wel veel uit. Mijn auto is ook 1902 breed en soms houdt dat echt niet over. Vorig jaar heeft iemand een buitenspiegel van m’n bejaarde 7 afgetrapt , waarschijnlijk omdat hij vond dat m’n auto te ver z’n kant opstond. Erg duur geintje, zelfs met een ‘nieuwe’ van de sloop.
En als je ziet hoever mijn auto (5039) soms al uitsteekt in t pad, dan is dat bij een nieuwe, laat staan een L, nog veel erger.
Waarschijnlijk rijdt een nieuwe 5, met de juiste motor en onderstelopties, vast beter dan mijn auto, maar als ik over een paar jaar weer iets ‘nieuws’ moet kopen en ik zie 6-en en 7’s voor dezelfde prijs als een 5, dan wordt die 5 t weer niet.
dwfc zegt
Je kan best genieten van een 7 met enkele jaartjes, dan bv een nieuwe 5, een goede keuze en de meeste waardevermindering is dan achter de rug ! Alhoewel met de switch naar BEV moet je wel opletten.
Instyle zegt
Precies ja, simpel doeltreffend en overzichtelijk. Dat was ‘vroeger’ veel beter. Anno 2021 geen touw meer aan vast te knopen.
dwfc zegt
Deze zin in je tekst was erover Willeme.
Juist de Amerikaanse autobouwer is erg efficient in het bouwen van auto’s.
ffw88 zegt
Aaahhhh dus straks geen aaibaar dashboard meer in een BMW? 😰
w0o0dy zegt
Ik stel een kostenreductie voor in de vorm van het schrappen van alle modellen met een aflopende daklijn achter en een SUV/crossoverdinges als basis. Met onmiddellijke ingang is wat mij betreft vroeg genoeg. Dit advies is gratis. Graag gedaan BMW
allesmetturbo zegt
De consument heeft het liefst gewoon ICE.
Zonder al die domme belastingprut rijdt echt maar een handje vol mensen elektrisch.
Doe mij maar een dikke diesel voor de veelrijder en een lekker klinkende benzine om van te genieten voor als je minder kms maakt. Met gelijke wegenbelasting voor alle aandrijflijnen.
Belachelijk ook dat je er meer wegenbelasting betaald moet worden voor autos op LPG terwijl dat schoner is dan benzine. Dat hele ‘groene’ gepraat klopt van geen kant zoals ze het de overheid het nu brengt. Zo zijn de regels scheef.
mashell zegt
Dat is gewoon klagen om het klagen. Op wagens die de schoonste “brandstof” rijden betaal je gewoon het minste. Elektrisch heeft zo’n hoger rendement en is door de centrale opwekking veel schoner, de belastingvrijstelling daarvoor is dus terecht. LPG en diesel worden zwaarder belast dan benzine om het veel rijden te ontmoedigen. Want minder rijden is nog altijd het schoonste.
slickrick zegt
Dan mogen ze als eerste al die onzinnige Veiligheidssnufjes zoals vibrerend stuur, automatisch parkeren en nog wat dingen eruit halen. Ik vind veel van die automatische snufjes zeer irritant en maken de auto onnodig duur en zwaar….
Elke keer als ik weer naar een nieuwere generatie 5 serie overstap verbaas ik me over al die troep die ze erin stoppen
tinnemans zegt
Ik dacht dat juist de nieuwere modellen een stuk lichter waren geworden, of heb ik dat nou verkeerd onthouden?
lexis zegt
Volledig mee akkoord tegenwoordig zitten auto’s overvol met van die gadgets die eigenlijk maar half werken en op den duur meer ergeren dan nuttig zijn . Maar het brengt veel geld in de lade, veel is gewoon puur stukje software dat moet geactiveerd worden. En dan de prijzen voor hun navi systemen belachelijk. Zorg gewoon voor apple of Google car play en meer heb je toch echt niet nodig. Maar bij Duitse autos is de nieuwprijs kunstmatig hoog bijna geen enkele particulier koopt dat nog nieuw, en dan worden ze in tweedehands als premium select binnen het eigen circuit tegen normale prijzen verkocht dus eigenlijk passert de auto tweemaal voorbij de bmw kassa. Slim gezien dat wel.
janstehouwer1954 zegt
Tesla’s zijn dan ook prullenbakken.
frank2b zegt
Tesla efficiënt? Kwaliteitscontrole overslaan bedoel je toch?
dwfc zegt
Dat heeft Willeme er vlug bijgeschreven als Tesla liefhebber :-)
Doch hij bedoelt het assemblageproces ….
De povere bouwkwaliteit is een ander verhaal …. zo zie je maar dat snelheid wel
winst en efficiëntie kan genereren maar helaas is dit bij Tesla ten koste dan kwaliteit.
marcomanta zegt
Ik zag dit al aankomen, het nieuwe front zorgde voor slechtere verkopen, voorwielaandrijving met 3 cilinder en veel te hoge nieuwprijzen en duidelijk mindere kwaliteit. Jammer eigenlijk, maar net als VW en Mercedes zullen ze toch duidelijk iets moeten gaan doen, immers Tesla, Kia en Hyundai lopen inmidels mijlen voor, het gros van de mensen kijkt tegenwoordig meer wat duurzaam is en niet meer of er een ster op de kap staat bijvoorbeeld.
grandmasterb zegt
@marcomanta: nou ze kijken voornamelijk naar de bijtelling en de wegenbelasting.
marcomanta zegt
@grandmasterb: in Nederland ja, maar BMW verkoopt over de hele wereld en ons land is maar een relatief kleine afnemer.
intimrasiert zegt
Ik vrees voor ‘iPad-op-wielen’ interieurs, vreselijke trend die Tesla heeft gezet. Ik heb zelf ook zo’n centraal infotainment-display in m’n A5, maar die gaat na het starten zo snel mogelijk uit. Om te rijden is niet veel info nodig: alleen de snelheid in principe, en of het licht aan staat ‘s avonds. Dus BMW stop met de ontwikkeling van iDrive en ontwikkel een paar goeie modellen net als vroeger: 3-5-7 en een mooie cabrio.
w0ut zegt
Alle de diesels zullen wel op het kapblok gaan. Dat zijn al een pak motoren minder.
lexis zegt
Vond al lang dat een Bmw of eender Duits merk 25 % te duur was tov de rest. Onlangs een X3m40i test gereden, fijn rijdende auto daar niet van maar cataloog prijs inclusief wat opties net geen 90 mille. Nu stelde ik me toch de vraag waar die euroots inzatten zeker niet in de gebruikte materialen, bv de onderkant deuren gewoon goedkoop hard plastiek en ook nog op paar andere plaatsen, ophanging? mja denk het ook niet gewone mc pherson veerpoten vooraan, dubbel whisbones kennen ze nog niet in Beieren. Tja de motor dan oké de 6 inlijn op zich niets mis mee maar flauw dat het binnen precies als een v8 klinkt, haja de motorsound is namelijk ook goedkoop en nep uit de verder matige audio installatie. Dusja toch een BMW is wel aan de dure kant vind ik ook.
erwh zegt
Zolang ze maar niet dezelfde kant op gaan als Volkswagen en Audi met de kwaliteit van hun interieurs. De nieuwe modellen (Golf, A3, E-tron) hebben echt een schandalig grote stap achteruit gedaan wat betreft materiaalgebruik.
flyerbunch zegt
De echte reden van de kosten reductie staat niet in het artikel. Neen, de voornaamste reden is niet om de concurrentie aan te gaan, da’s bijzaak. De kostenstijging van ruwe materialen en voornamelijk de chip tekorten zorgen ervoor dat men overal moet gaan bezuinigen..