Ongestraft met alcohol op rijden. De pakkans om drankrijden aan te pakken moet groter, vinden deskundigen.
Hoe vaak ben jij staande gehouden voor een controle sinds jij je rijbewijs hebt? De kans is groot dat het je één, twee keer of misschien wel nooit is overkomen. De politie organiseert soms een verkeerscontrole, maar echt vaak is dit nu ook weer niet. En daardoor komt het dat drankrijders vrij spel hebben in ons land.
Recent werd bekend dat er veel meer bestuurders onder invloed betrapt worden. Toch moet er nog veel meer gedaan worden om het probleem echt aan te pakken. Deskundigen zeggen tegenover Nu.nl dat onder meer grote fuiken door de politie georganiseerd moeten worden. De pakkans met drank op achter het stuur kruipen is laag, waardoor veel automobilisten het risico nemen. Met soms alle gevolgen van dien.
Drankrijden pakkans is laag
Grote fuiken worden eigenlijk al sinds 2016 meer grootschalig georganiseerd. De politie heeft voor een andere aanpak gekozen. Het nadeel van grootschalige controles heeft het nadeel dat een locatie snel doorgespeeld kan worden. Automobilisten met een slok op kiezen er dan voor om een andere route naar huis te rijden, zo ontlopen ze de fuik.
In plaats daarvan zet de politie met name in op kleinere drankcontroles. Daardoor kan de politie snel van locatie veranderen. Ook personeelstekort binnen de politieorganisatie speelt hierbij een factor.
Volgens Patrick Rugebregt van het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek (SWOV) is het niet zo erg als automobilisten doorgespeeld krijgen dat er ergens een fuik staat. Het zou een afschrikkend effect kunnen hebben om niet met alcohol op achter het stuur te kruipen, denkt Rugebregt. Het feit dat er gecontroleerd wordt zou zo al een effect kunnen hebben.
Ook Ninette van Hasselt, programmamanager alcohol bij het Trimbos-instituut, en een woordvoerder van Veilig Verkeer Nederland sluiten zich aan bij de mening dat een grootschalige fuik vaker georganiseerd moet worden.
Design_Driven zegt
Die 2 biertje die je wel zou mogen drinken is voor sommige te moeilijk om het daar bij te laten.
In landen waar er een 0 Alcahol beleid is, is het een stuk duidelijker en makkelijker om te zeggen dat je gewoon geen druppel drinkt vind ik.
Ik vraag me wel af wie er nu nog steeds met alcohol in de auto stapt. Zijn het vooral jongere of ook een oudere generatie?
kniesoor zegt
Als je de berichten in de media over ongelukken leest, lijkt het in een meerderheid van de gevallen waarbij het misgaat om relatief jonge mensen te gaan. Maar dat betekent niet, dat de oudere generatie alleen maar aan de Spa Rood zit als ze nog moeten rijden, ook die eindigen wel eens tegen een boom o.i.d. door drankgebruik.
por100 zegt
Ik vind jouw redenatie om tot een 0 beleid te komen heel logisch. Als het gezellig is dan is de stap naar #3 en 4 best klein. En dan krijg je argumenten als: ach het is toch gezellig en je bent toch 100KG, of 2 flesjes mag toch ook?
0 is dan veel duidelijker.
fordnut zegt
Wat heb je aan regels als er geen handhaving is? Er is gewoon veel te weinig politie op veel plaatsen in Nederland. Als er bij ons een keer politie door het dorp rijdt wordt er bijna een week over gepraat.
berlinetta zegt
Het probleem zit hem voornamelijk in het feit dat er veel te weinig personeel is om dit soort grootschalige acties op te zetten. Daarbij is het effect van die fuiken ook niet meer zo groot als vroeger. Het wordt razendsnel bekend als ergens een controle is en dat leidt er heus niet toe dat drankrijders niet meer de weg op gaan. Die rijden gewoon een andere route. De kans dat je op die andere route politie tegenkomt, is namelijk heel erg klein. De agenten zijn bezig bij die fuik.
Ik zou er dan toch voor pleiten om de grens van twee biertjes af te schaffen en rijden met alcohol helemaal te verbieden. Daarnaast de straffen flink omhoog. 1x gepakt worden met drank op achter het stuur is meteen rijbewijs kwijt.
kniesoor zegt
Qua dat laatste : ben ik ook een voorstander van. Schept duidelijkheid.
Dutchdriftking zegt
Juist de wetenschap dat er toch een fuik kan zijn zorgt er voor dat men niet drinkt. Als er nooit gecontroleerd wordt kun je wel een gokje wagen. En dat gebeurd dan ook massaal.
bredaas zegt
Hoewel ik met drank op rijden niet goed wil praten lijkt mij het mobiele telefoongebruik in de auto een veel groter probleem. Zeker als je kijkt naar de stijging in eenzijdige ongelukken. Waarom hoor je daar niks over? Is dat zo moeilijk te controleren?
Robert zegt
Die controle is er, net als bij de vermoedens van alcoholgebruik, helaas alleen achteraf. En zeker ook niet waterdicht.
De techniek om met slimme camera’s in auto’s te kijken en te beoordelen of de bestuurder de handen wel of niet vrij heeft is veelbelovend, maar is nog steeds niet wijdverbreid. En veel lastiger nog: deze vorm van controle stuit al snel tegen grenzen aan van de privacywetgeving.
tla13 zegt
Controle op snelheid brengt veel meer geld op, dus gaan daar de meeste resources naartoe. (het is de regering heus nooit te doen om de verkeersveiligheid)
Ik rijd meer dan 50.000km per jaar en in de laatste 20 jaar heb ik 3 keer moeten blazen, veel te weinig dus (wel meer dan 3 boetes voor snelheid per jaar :-( )
basman147 zegt
Controle op snelheid is ook veel makkelijker te automatiseren, alhoewel een boete op de mat minder effectief is dan een staandehouding.
pomoek zegt
0 is lastig. Het is mij wel eens gebeurt dat ik op een bedrijfsborrel vergat dat ik die dag met de auto ipv met de trein naar mijn werk was gekomen. Gelukkig realiseerde ik mij dit voor ik het 2e biertje aanpakte.
Je hebt mensen die herhaaldelijk met veel drank op achter het stuur ongelukken veroorzaken en zelfs na het innemen van het rijbewijs in een auto blijven rijden. Je zou voor dergelijke mensen eens moeten denken aan een verplichte opname in een ontwenningskliniek, als een soort TBS oplegging.
mashell zegt
Bedrijven zouden ook hun verantwoordelijkheid kunnen nemen en bedrijfsborrels standaard alcoholvrij kunnen maken. Of dat we de definitie van MVO zo verduidelijken dat het inhoudt dat een bedrijf geen alcohol schenkt op bedrijfsfeestjes, dat de dienstwagens elektrisch zijn, dat de CEO niet meer dan 20 keer dat van de laagst verdiende salaris verdiend, dat het bedrijf in elk land waar het actief is ook normaal belasting betaald, etc.
pivavar zegt
Even kijkend naar Alblasserdam eerder dit jaar waar een local hero 2 meiden de hemel in rijdt, wens ik de handhavers veel succes. De prioriteiten liggen elders.
alfafever zegt
Met intussen meer dan een miljoen autokilometers achter de kiezen in 35 jaar rijden, waarvan het overgrote deel in Nederland, en welgeteld vier keer een controle te hebben gehad, kan ik het er alleen maar volmondig mee eens zijn dat er een groot probleem is met de pakkans.