Ook Mercedes kapt officieel met de Formule E. Drama voor de Formule E!
De toekomst mag voor velen dan elektrisch zijn, in de motorsport is dat niet het geval. Steeds meer merken verlaten namelijk deze vorm van sport. Dit jaar gaven en Audi en BMW al aan er geen heil meer in de Formule E te zien. Het hing al een tijdje in de lucht, maar ook nu is Mercedes er klaar mee. Dat melden ze op hun website.
Dat is opmerkelijk om meerdere redenen. Ten eerste omdat ze het dit jaar uitstekend deden. Vorig jaar ging het nog met vallen en opstaan. Dit jaar echter pakte de Nederlander Nyck de Vries de rijderstitel. Ook vreemd is het omdat Mercedes aangeeft dat ze graag willen focussen op de ontwikkeling van elektrische straatauto’s. Mercedes blijft wel benzinemotoren leveren voor de F1 en zelfs het F1-team blijft bestaan. Principieel zijn moet je altijd doen wanner het je uitkomt, nietwaar?
Kans
Zelfs wij bij Autoblog hebben de Formule E een kans gegeven door het een seizoen lang te volgen. De eerste paar jaren was het nog echt een beetje amateuristisch met auto’s wisselen in plaats van bijtanken en de vele stunts die mogelijk waren met de botsauto’s. Maar vorig jaar (en ook dit jaar) was het een vermakelijke raceklasse met veel potentie.
Maar langzaam maar zeker kwamen er meer en meer fabrieksteams bij. Ook qua coureurs ging het de goede kant op. Ja, in veel gevallen gaat het om het tweede garnituur in vergelijking met de F1, maar er waren veel ex-F1 coureurs en voldoende rijders die beter zijn dan Nikita Mazepin.
Drama voor Formule E
Nu Mercedes is uitgestapt, is het een beetje dun gezaaid qua fabrieksteams. Het extreem succesvolle DS Techeetah is nog aanwezig, evenals Porsche en Jaguar. Het is wel apart dat veel merken er nu uitstappen. Formule 1 is voor veel merken te duur. Daarnaast ontbreekt de relevantie met de straatauto’s. Dus nu benzine helemaal ‘uit’ is, is het zonde en vreemd dat de merken OOK de Formule E links laten liggen.
Wat er gaat gebeuren met Nyck de Vries is niet bekend. Wellicht dat hij elders een zitje kan vinden. Een andere goede optie is om bij Williams George Russell te vervangen. Dan hebben we twee Nederlanders in de Formule 1.
autogeak zegt
Eindelijk eens leuk elektrisch nieuws!
Johanneke zegt
Ik denk dat het domweg te weinig publiciteit oplevert. F1 is gewoon veel groter, en een veel betere manier om je naam te laten gelden. Zeker voor een dominant team als Mercedes. Ik heb het idee dat F1 populairder is dan ooit, al kan het natuurlijk ook dat het enkel in Nederland populairder is dan ooit tevoren.
mashell zegt
Misschien is het omdat autosport an sich aan het sterven is? DTM, LeMans, veel toerwagen klasses, weg of vergane glorie. F1 trekt nog wel kijkers maar de rest is al langer als een nachtkaars aan het uitgaan.
vaakbenjetebang zegt
@mashell: Ik vrees dat je daar eigenlijk gewoon gelijk hebt. Het feit dat F1 op het moment in Nederland ongekend populair is maskeert veel. Wij krijgen hier op die manier de indruk dat het leeft als nooit tevoren, maar in de breedte kun je dat toch echt niet zeggen. De afgelopen jaren hebben we vooral grote fabrikanten de autosport de rug toe zien keren.
Edge zegt
@Mashell: Le Mans zou ik geen uitstervend iets willen noemen. Op dit moment is het even behelpen met twee Toyota’s, twee in een schuur gebouwde Glickenhausen en een met Alpine-logo’s beplakte Rebellion, maar er hebben toch al aardig wat merken hun terugkeer naar het WEC aangekondigd. Die klasse lijkt juist weer op te leven.
rob5nismo zegt
@Edge: vlak de lmp2 klasse niet uit
melcon zegt
@edge Inderdaad, dit jaar zelfs een record aantal deelnemende teams aan Le Mans. Hoe mashell dat kan rijmen met een uitstervend iets is mij een raadsel. DTM heeft zich ook herpakt door zich gewoon te baseren op GT3 auto’s, dus teams kunnen gewoon een standaard auto aanschaffen en mee doen, er hoeft niets aparts ontwikkeld te worden. 24 uur van Spa & Nurburgring hebben ook ongekend veel deelnemende teams en bezoekersaantallen en zelfs de 24 uur van Zolder gaat lekker.
Voor wat betreft series/klasses zijn de WEC/LM/GT/IMSA ook groter als ooit tevoren. Dan heb je nog de WTCR en BTCC die nog steeds goed gaan en de DTM die sinds ze de GT3 regelgeving weer nieuwe teams aan trekken. Als laatste WRC/ERC & Dakar, ook geen gebrek aan deelnemers. F1 kijkers zijn met 39% toegenomen sinds 2019 (https://frontofficesports.com/formula-1-viewership-surges-in-2021-season/), zelfs in de VS gaat het aantal kijkers over het miljoen! Voornamelijk te danken aan drive to survive op Netflix. In 2020 keken 1.5 miljard mensen naar de F1, zet dat af tegen een schamele 150 miljoen van de Formule E en je snapt waarom fabrikanten afhaken. Formule E heeft nauwelijks 10% van het aantal kijkers van de Formule 1.
Alles bij elkaar lijkt het mij wel mee te vallen met het geschetste beeld voor wat betreft de teloorgang van de autosport ;-).
Edge zegt
Ik ben het grotendeels met je eens, op het stukje over de DTM na. Ik vind het toch wel het failliet van de raceklasse dat men nu als noodgreep met GT3 auto’s racet. DTM hoort in mijn ogen toch echt met auto’s op basis van (of in ieder geval met een bodyshell die er op lijkt) middenklassers te zijn. Ik denk dat DTM voor de lange termijn daarom beter kan gaan kijken naar een technisch reglement dat voor fabrikanten interessant is doordat het enigszins verwant is aan bijvoorbeeld het TCR, dan dat men GT auto’s blijft gebruiken. Of het haalbaar is weet ik niet, maar het zou het DTM wel weer dat onderscheidend vermogen geven. GT3-serie zoveel met een DTM stickertje erop doet mij niet zoveel.
dees zegt
Sommige klasses gaan kapot doordat ze slechte nieuwe regels invoeren, zoals de DTM.
De DTM kwam met nieuwe regels, sterkere motoren en ze stapten weg van de productie modellen.
Dit deden ze volgens hun om de sport interessanter te maken, maar in werkelijkheid omdat ze wilden concurreren met andere race klasses die geeneens een concurrent waren. Ook wilden ze met deze stap andere markten aanboren zoals de VS en Azie.
Probleem was dat ze met deze regels de sport te duur maakten voor veel prive teams, en ook de toetredingsdrempel te hoog werd voor veel merken.
Waardoor er maar weinig teams overbleven en ook vrij weinig verschillende modellen. Hierdoor verlies je toeschouwers.
Ook draaiden ze met deze veranderingen de rug naar hun kern markt, Europa.
De laatste pakweg 15 jaar van het bestaan waren ze bijna continu bezig met andere merken, deze besloten altijd om toch niet mee te doen. Dit zou volgens sommigen zijn omdat ze hun oren te veel lieten hangen richting de eisen van Audi en Mercedes etc.
mustang750supersnake zegt
@mashell: dat is denk ik omdat de auto’s al lang niet meer op straatauto’s lijken…de oude dtm,die leken nog erop, dát was n hele vette klasse….niet zo’n zware achterlijke regeltjes..gemanicuurde coureurs die er gladgestreken bijstaan maar nog echte rouwdouwers,ook niet bang voor n gevecht náást de baan…..ze maken tegenwoordig alle sporten kappot omdat alles maar liefdadig en netjes moet….de james hunts zijn al uitgestorven….
Robert zegt
@mashell: een rake observatie.
Veel raceklassen zijn ook gewoon van de open tv kanalen verdwenen. Het meeste zit tegenwoordig achter een decoder, of op z’n best in een zenderpakket wat je moet bijbestellen bovenop het basis zenderpakket.
geen1234 zegt
Inderdaad, de commercie die zover is doorgeslagen dat ze totaal geen oog hebben voor het creëren van nieuwe fans. Lekker alles tot op het bot uitmelken, en aan het einde van de rit sta je dan met niets.
Ik dacht altijd dat er in dit soort branches met dit soort budgetten, slimmeriken in dienst genomen werden om precies te analyseren en calculeren wat de beste verhouding tussen gratis beschikbaar en betaal muur is, maar blijkbaar dus niet.
mashell zegt
Zonder die slimmeriken in dienst maakt je op de korte termijn nog net wat meer winst…
mpgc zegt
@mashell: ik heb ook een tijd gedacht dat dat het geval is. Maar het ligt volgens mij genuanceerder. Ik ga nu zo’n dertig jaar naar autoraces in vooral Nederland en Belgie. In die tijd zie je wel dat de merken/importeurs op nationaal niveau veel minder aan autosport zijn gaan doen. Daarom helaas dus geen nationaal toerwagenkampioenschap meer (op TCR basis), bijna geen merkencups meer en ook de nationale formuleracerij stelt niet veel meer voor. Het geld zit echter nog steeds in de sector. Coureurs met geld of goede sponsoring rijden nu in de Dutch Supercar klasse of stappen direct in in een internationale klasse. Ik durf te stellen dat er de afgelopen 5 a 10 jaar minstens zo veel Nederlanders actief zijn geweest in klassen als bijvoorbeeld GT3, Porsche Cup, ETCC en WTCC, F3, F2 als in vergelijkbare klassen in de jaren 80 en 90.
potver7 zegt
True, maar publicitair is het wel een beetje lastig te verkopen dat je je enerzijds wilt richten op electrische auto’s, maar je anderzijds terugtrekt uit een electrische raceserie ten faveure van de F1.
F1 mag publicitair meer opleveren, de kosten zijn ook vele malen hoger.
Aan de andere kant: de Formule E is veel competetiever doordat het in principe allemaal dezelfde auto’s zijn. Het is dus geen Mercedes die wint, maar een Dallara met Mercedes-livery. En het veld zit zo dicht op elkaar dat van dominantie van een bepaald team niet echt sprake is; strijden om het kampioenschap is dus geen gegeven voor ze.
royaledeluxe zegt
En dat is dus de reden waarom zo veel merken eruit gaan. Ze mogen bijna zelf niets ontwikkelen in deze reeks. Mercedes had gevraagd om veel meer te mogen aanpassen aan de volgende generatie wagens maar de mogelijkheden van eigen aanpassingen aan de nieuwe wagen zijn zo goed als niet bestaande.
Daar is dus ook niets voor fabrikanten aan te verdienen, buiten wat titels. Een fabrikant dezer dagen wil enkel instappen indien ze zelf een eigen wagen, of zoveel mogelijk belangrijke componenten, kan ontwikkelen en deze tech laat doorvloeien naar hun eigen wagens die ze ontwikkelen voor verkoop.
fastforward zegt
@royaledeluxe: als een van de weinigen hier geniet ik wel van FE races. Het zou nog leuker worden als onder een budgetcap de ontwikkeling zou worden vrijgegeven. Aandrijflijn, accu, alles.
mashell zegt
Goed idee, de F1 heeft in het verleden marketing voordeel gehad door “ontwikkelt in de F1, nu in je straatauto” zoiets zou FE ook kunnen doen.
Edge zegt
De kosten vallen wel mee, relatief gezien. Voordat de budgetcap in werking trad, kostte de Formule 1 Mercedes “slechts” een miljoen of 60 per jaar. De overige 400 miljoen van hun budget werd weer netjes terugverdiend met sponsoring en prijzengeld. Nu de budgetcap in werking is getreden (en het prijzengeld er niet minder op geworden is!) en men nog maar voor 1/3 eigenaar is, zullen de kosten die Mercedes maakt te verwaarlozen zijn.
dees zegt
Inderdaad, ik ken niemand die er naar kijkt.
En het is ook de vraag in hoe verre er overlap is tussen deze autos en de consumenten autos.
jje003 zegt
Formule E was sowieso niet om aan te zien. Het was een beetje de bandwagon voor innovatieve publiciteit, maar helemaal dood gereguleerd. Als het iets deed voor elektrische auto’s, was het vooral het blootleggen van de gebreken.. Hopelijk is het klaar en gaan we op fatsoenlijke circuits rijden
jensoffbutton zegt
Gingen ze niet door gaan als privé team? Ik dacht zelfs dat er geruchten waren dat Nonkel Toto het boeltje ging over nemen.
Edge zegt
@jensoffbutton: Dat gerucht gaat wel, ja. Toto Wolff wordt genoemd, maar ook (een overname van Toto in samenwerking met) Lawrence Stroll/Aston Martin wordt genoemd.
gregorius zegt
Dus de Duitse grote 3 zijn weg; ik vind t niet gek.
Ten eerste zijn die auto’s nauwelijks BMWs of Mercedes te noemen. Uiteindelijk is/was dat ook 1 van de problemen van de DTM; kan je ook wel de fabrieksteams neerzetten, maar als het verder niet echt die auto’s zijn; wat dan?
Daarnaast zal F-E ook redelijk wat geld kosten om (competatief) aan mee te doen en wat lever het je nou op? Ik krijg zo het idee dat de kijkcijfers (en dus de zendrechten) niet heel geweldig blijken te zijn.
En volgens mij zijn er velen ook hier die het weinig aan vinden kwa kijken: te langzaam, geen geluid, irritante circuits die er niet uitdagend uitzien (omdat het allemaal maar langzaam moet; want batterij).
Dus als je elektrisch racen wil: doe het dan in een redelijk echt uitziende toerwagen incl grote batterij. Klasse Model 3. Elk groot merk heeft een medium-size sedan in hun segment; extra dikke banden erop, en lekker grote remmen; heerlijk kijken.
harrie zegt
Hamilton zal wel balen, met zijn oprechte groene ambities was de switch naar FE natuurlijk zijn grote droom.
fapfap zegt
Die kan zeker ook zo bij een ander FE team aan de slag.
harrie zegt
Nou dat zal ie dan wel fluks doen.
ericd zegt
Het klinkt ook voor geen meter. Er moet misschien wel een andersoortige Formule E komen. Dus niet deze bolides. Vraag is inderdaad: kan De Vries nou uitkijken naar een stoeltje in de F1?
lekkerdwars zegt
Tja welke eer er nut valt er te halen voor fabrikanten als de motor, transmissies en elektronica worden verstrekt door McLaren. Batterijen door Williams ism Spark Racing Technology en het chassis door Dallara? Snap je ook waarom Tesla daar niks te zoeken heeft, zou veel leuker zijn als ze zelfstandige fabrieksteams toelieten net als bij F1 met een passend budget cap.
Edge zegt
@lekkerdwars: Dat was bij de eerste generatie auto’s zo. Inmiddels rijden de fabrieksteams met hun eigen aandrijflijn.
W115 zegt
Om veel electrische auto’s te verkopen heb je geen F-e nodig bewijst tesla.
LaLancia zegt
Zo gek vind ik het niet. Elektrische straatauto’s mogen dan wel steeds populairder worden, met liefhebberij op de traditionele manier heeft het weinig van doen. De liefhebbers zien het meer als rijdende gadgets. Zij hebben weinig met racerij, dus logisch dat de Formule E dan niet aanslaat en dus geen toegevoegde waarde heeft voor de betreffende merken.
mashell zegt
Wat nou liefhebbers? Ik ben een liefhebber van autorijden, van autotechniek, werk in de auto-industrie en vind serieus al sinds mijn eerste rit in 2013 in een e-Up! dat er niks is dat zo lekker rijdt als een elektrische aandrijving. Dus niks gadget maar gewoon de beste implementatie van het concept auto.
melcon zegt
LaLancia bedoeld met liefhebber iemand die benzine in zijn aderen heeft stromen, waarbij het nog echt om auto’s gaat en niet een vervoermiddel zoals een elektrische auto. Je mag dat gerust de beste implementatie vinden van het concept auto maar dat is vanuit jouw perspectief. Voor iemand die emotie zoekt in auto rijden gaat die vlieger in elk geval niet op, een elektrische auto doet wat die moet doen zonder dat daar affectieve prikkels bij optreden. Er is geen sprake van een mooi geluid, de genoegdoening van “heel and toe” om precies de juiste hoeveelheid tussen gas te geven om vloeiend terug te schakelen, het kiezen van de juiste versnelling voor de bocht om maar wat voorbeelden te noemen.
Een elektrische auto is niet meer dan het “gas” pedaal indrukken en hij gaat vooruit, je laat het “gas” los en hij remt af, eventueel rem je nog wat bij en that’s it. Dat heeft geen invloed op het emotionele klimaat en het emotionele weer veranderd dan dus ook niet. Hooguit kun je nog wat voldoening halen door het proberen zo zuinig en anticiperend mogelijk te rijden.
Prima dat je jezelf auto liefhebber noemt, maar daarmee bedoel je niet in de zin van het woord zoals LaLancie dat bedoeld. Wellicht bedoel je elektrische auto liefhebber ;-). Als jij vrolijk wordt van een E-Up dan mag dat uiteraard, de meeste auto liefhebbers zullen een stuk vrolijker worden van een Abarth 595 of een Fiesta ST om maar eens wat vergelijkbaar geprijsde auto’s te noemen die een stuk leuker rijden. Of als je niet naar nieuw kijkt maar gebruikte auto’s dan kun je nog veel leuker speelgoed oppikken als de Mazda 3 MPS, Megane RS, Leon Cupra of een Focus RS. Heb je allemaal voor wat ze voor een gebruikte E-Up durven te vragen. En laten we wel wezen dat zijn allemaal auto’s waar je toch een stuk vrolijker van wordt dan van een E-Up.
mashell zegt
Gaspedaal indrukken en je gaat vooruit is precies wat je doet in zogenaamde liefhebbers auto’s als een M5, een E63AMG en een RS6. De echte lol van autorijden heb je ook niet met de onderste uit de lijst. Ik durf zelfs te beweren dat je met een Focus 1.6 meer emotie, meer je kunnen nodig hebt, dus meer lol hebt dan met een Focus RS, omdat die laatste gewoon te gemakkelijk gaat. Maar die emotie komt voort uit imperfectie.
Bij het streven naar perfectie ga je naar meer en meer cilinders en kom je uiteindelijk uit bij een elektrische aandrijflijn.
Ook vind ik elektrisch rijden bepaald niet emotieloos. Met mijn e-tron 55 zijn stoplichtsprintjes een makkie maar je krijgt wel een glimlach van hoe snel je de andere wagens kleiner ziet worden. Ik vind het prachtig om met de recuperatie flippers zo te rijden dat de voet het rempedaal niet raakt (no pedal driving). Ik vind het comfort en de stilte heerlijk, de e-tron is de minst vermoeiende auto die ik ooit gehad heb. Die wagen is zo prettig, die maakt je blij.
herve11f zegt
@mashell: Als sprintjes trekken aan het stoplicht de enige emotie is die je ervaart als je met een auto rijdt dan zijn we uitgepraat. En qua reismobiel is een Range Rover zeker een beter product dan een Lamborghini Huracan. Maar qua emoties zijn het twee verschillende werelden.
Je gaat nu toch het verhaal van @melcon toch niet onderuit halen?
Daanvk911 zegt
Mooi, kunnen ze gelijk geld investeren in een LMDH programma :)
flyerbunch zegt
Het lijkt tegenstrijdig idd, maar Mercedes begon dat avontuur niet uit idealisme voor een mooiere wereld uiteraard. Er leek in de eerste instantie geld mee te verdienen met een mooie EV marketing, maar wellicht is hen dit wat tegengevallen ondanks de huidige resultaten. Ze zullen dit geld wrs beter kunnen gebruiken voor andere zaken.. Jammer voor Nyck en hopelijk kan hij snel ergens anders aan de slag!
Charles Taycan 4S zegt
EV DTM….? Idee? 😉👍
Edge zegt
Komt er al aan: https://www.dtm.com/en/news/dtm-moves-ahead%20with%20fully-electric%20race%20series
Charles Taycan 4S zegt
@edge, thanks! Hebben ze mijn idee snel uitgevoerd!😜🤣
okdoei zegt
@Charles Taycan 4S: sterker, ze wisten al dat jij met dit idee zou komen.
Charles Taycan 4S zegt
Haha!😉regeren is vooruitzien @okdoei
Edge zegt
Ik snap het wel. Mercedes heeft het gewoon compleet verkeerd ingeschat. De Formule E is een leuke (zij het gimmick-y) raceklasse, maar het heeft bij lange na niet de aantrekkingskracht of historische prestige die de Formule 1 bijvoorbeeld wel heeft. Daarbij kopen veel mensen hun elektrische auto niet uit liefhebberij, maar omdat ze geloven in een schonere, groenere toekomst en zo hun steentje willen bijdragen. Of het zijn leaserijders die het geen zak boeit wat ze rijden, zolang het maar goedkoop is.
De combinatie van die twee factoren maakt dat de Formule E, ondanks de dubbele titels die ze wonnen, vrijwel geen marketingwaarde voor Mercedes heeft.
jje003 zegt
Ik ben ervan overtuigd dat ze vooral kopen vanwege goeie regelingen en een hoop meer inruilkorting bij het kopen van een EV
basman147 zegt
Ze stoppen overigens pas aan het einde van volgend seizoen, niet per direct.
Verkoop aan een andere partij wordt idd overwogen volgens AMS.
erikabarth zegt
Kijk aan geweldig nieuws en een logische stap, auto liefhebberij is emotie/beleven/horen/voelen/ruiken.
Precies het tegenovergestelde van elektrisch rijden.
Nu nog even weer extra schaars geklede pitpoesen , en we het we kunnen weer een beetje terug naar het normaal ;)
osmo zegt
Dat moeten ze natuurlijk doen als ze groene Lewis in de F1 willen houden. Hij wilde toch alleen nog maar elektrisch rijden? ;)
str8six zegt
Nu nog opstappen uit de F1.
pomoek zegt
Ik zou het niet erg vinden als autofabrikanten zich ook uit de f1 terug trekken, en dan met name MB. Even los van het hele verstappen verhaal 😉, maar de aanwezigheid van grote fabrikanten=gierend hoge kosten. MB, en RB, zijn kampioen geworden door godsvermogens tegen de f1 aan te gooien. Tuurlijk is dat geen garantie voor succes, maar het helpt wel. Het nadeel is dat de f1 hierdoor te vaak te saai is om naar te kijken.
herve11f zegt
Misschien hadden ze het beter gedaan zoals de motoE. In het voorprogramma rijden van de F1 ipv die circusvertoningen door de straten met sciencefiction-achtige auto’s die gevoed worden door een diesel aggregaat. Verder is het overgereguleerd en stellen ze alles in het werk om te verbergen hoe traag ze zijn tov een F1. De mensen komen niet uit een ei, hé. Die zien ook wel de gebreken. Willen ze het een toekomst geven, dan moet je werken aan de gebreken en als organisator niet de boel financieel uitmelken tot het dood gaat.
Edge zegt
Het probleem daarvan is dat de Formule E auto’s niet heel erg geschikt zijn voor de meeste circuits. Formule E auto’s moeten het hebben van regeneratief remmen. Dat kan prima op stratencircuits waar je na een paar honderd meter rechtuit flink in de ankers moet voor een haakse bocht, maar de traditionele circuits zijn vaak te vloeiend en bieden daar niet genoeg mogelijkheden voor. Monaco en Singapore zouden best kunnen, maar dan heb je het ook wel gehad.
herve11f zegt
@Edge: Nu zou dat geen “herausforderung” zijn voor die knappe koppen daar? Dat zou pas een meerwaarde zijn voor de ontwikkeling van de elektrische auto. Of zouden ze er al achter zijn dat het niet kan?
Willson zegt
Een auto die geen geluid maakt is bij voorbaat niets