
Het gaat weer goed, daar aan de andere kant van de grote plas.
Jawel hoor, de Tesla Model 3 heeft weer prijs! De laatste tijd hebben we vrij weinig dramatische dingen over Tesla’s goedkoopste auto gehoord, maar een nieuwe vondst van eigenaren gooit abrupt roet in het eten. Als klap op de vuurpijl heeft zelfs de hoofdredacteur van de Tesla-lievende website Electrek het struikelblok bevestigd, want ook zijn Model 3 kampt schijnbaar met de problemen.
Wat is er nu precies aan de hand? Wel, verschillende Model 3-eigenaren hebben de laatste dagen van zich laten horen, omdat de deuren van hun auto’s niet willen openen in de vrieskou. Het is geen kwestie van de boel een beetje opwarmen, niet zeuren en instappen, want dat werkt simpelweg niet. Sterker: niet alleen de deuren, maar ook de ramen en de laadpoort weigeren te openen wanneer het vriest.
Het is nog niet precies duidelijk waarom dit nu precies bij de Model 3 gebeurt, want bij de andere Tesla modellen is tot op heden geen sprake geweest van een dergelijk probleem. Dit maakt het voor Model 3-eigenaren niet minder vervelend, want zij komen daadwerkelijk niet de auto in. De portierhendel, die aan de ene zijde ingedrukt moet worden om vervolgens aan de andere zijde uit te klappen, is al bij tientallen eigenaren vast blijven steken. Wanneer de hendel eindelijk uitklapt en het portier geopend kan worden, wil het raam veelal niet goed openen, waardoor de deur alsnog niet opengemaakt kan worden. Bij sommige auto’s is zelfs schade aangebracht.
De auto van tevoren via de app opwarmen schijnt overigens ook niet te werken. Na meer dan tien minuten vertelt de app dat de Model 3 op temperatuur (22 graden celcius) is, maar zelfs dan wil het nog niet goed lukken.
De reden dat dit alles niet eerder is aangekaart door eigenaren van een Tesla Model 3 is vrij simpel. Tesla is vorig jaar begonnen met het leveren van de Model 3, maar de auto is pas na de winter in koudere delen van de wereld terechtgekomen. Aanvankelijk is de Model 3 vooral geleverd in Californië en omstreken. Zodoende hebben eigenaren de problemen niet ondervonden, omdat het klimaat waarin de auto’s terecht zijn gekomen geen obstakel is geweest. Door de golf van kou die de afgelopen dagen door de noordelijke staten en provincies van de Verenigde Staten en Canada is gewaaid, hebben de eigenaren nu pas ontdekt dat de auto niet bestand is tegen het winterse weer.
De laadstekker van de plugin VW Golf moest je in den beginne ook losföhnen of over de stekker heen zeiken om hem los te krijgen als het vroor. Zelfs VW heeft deze onhebbelijkheden kunnen oplossen…
@monsieurleloure: Pissen over stekker, wil zeker in aanmerking komen voor een Darwin Award…
@evdw: hahaha
@evdw: ja want een stekker aan de buitenkant van een auto is niet waterdicht afgesloten… Bij de eerste de beste regenbui heb je kortsluiting en je mag je auto alleen laden als de luchtvochtigheid onder de 30% is.
@flutterby: anders ga jij even serieus inhoudelijk reageren op een goede grap…
@jaapies: ja want een grap maken over Tesla betekent direct de racisme kaart trekken voor Fansla’s.
@rhellema: zeker als het over een VW gaat…
@jaapies: je bedoelt: beetje gaan zeiken over niet realisme van een mop. :)
@flutterby: Jij bent zeker gezellig op feestjes
@kirdian: ik kom nooit op feestjes waar de poep of plas instant klassiekers zijn. Hooguit om mijn kinderen weg te brengen of op te halen.
@flutterby: je hebt ongetwijfeld gelijk, en toch zou ik nooit over die stekker heen pissen. Ik wens jou er veel plezier mee, want er kan toch niks gebeuren.
@hijman85: omdat het kan betekent dat niet dat ik het doe. Overigens is het in de bebouwde kom ook nog is strafbaar.
@flutterby: “is” gebruiken waar je “eens” bedoelt, dat zou strafbaar moeten zijn.
@escort77: elkaars spelling verbeteren in plaats van inhoudelijke argumenten te gebruiken ook.
@flutterby: Dat heeft niets met Moslims te maken
Net als met elke andere auto dus, als het hard gevroren heeft
@futse: is dat zo?
@lekkerlinksrijden: dat was bij Mn Golfje altijd wel zo. (Vroeger, strenge winters blabla..)
@creative: Vraag is bij welke temp de Tesla dit probleem heeft. Bij -20 of -2
@dees: inderdaad?
.. dit merk heeft in ieder geval geen ouderwets metalen slot.. ik ben benieuwd met de Tesla deze winter!
@creative: ik ga ieder jaar in Januari naar Oostenrijk en heb er nog nooit last van gehad, met veel verschillende merken. Ook 30 jaar geleden niet
@lekkerlinksrijden: klopt, men mag altijd de sloten smeren en een laagje siliconen op de rubbers en de raamgeleiders.
Blijkbaar heeft u een goede garage.
@lekkerlinksrijden: dat klopt want als het gevroren heeft krijg ik het portier van mijn M4 niet open en als dat mij wel lukt kan ik mijn portier niet dichtdoen en dat komt omdat de zijruit bij het openen van het portier een centimer zakt, behalve dan wanneer het gevroren heeft. De koffer krijg ik ook niet open zonder de nodige kracht uit te oefenen. Dit is dus niet eigen aan de Model 3, maar ja “Haters gonna Hate” en het lijkt wel alsof iedere excuus goed genoeg is om Tesla door het slijk te halen door het onverdiend uit te vergroten in de media.
@z3urp13t: Wat een draak van een bericht.
@z3urp13t: hoezo hater? Ik zeg niets over Tesla in mijn bericht, heb het zelf alleen nog nooit meegemaakt. Dus niet iedereen of ieder merk heeft hier last van.
@lekkerlinksrijden: dat was niet op jou persoonlijk. Ik bedoelde in het algemeen dat veel mensen in de media en zo Tesla graag zien falen, al dan niet met gelobby van de autoindustrie die veel te verliezen hebben bij het succes van Tesla.
@futse: geen last van met mn V90 met standkachel… ?
@jaspervdwinden: hoeveel strenge vorst heeft jouw v90 al gehad?
@hplh: strenge vorst in Nederland ???
@hplh: Geen, want ik heb helemaal geen V90, was puur ter illustratie… :)
@futse: mijn Volvo en BMW doen het beide prima in de winter, dus ik denk dat je niet helemaal gelijk hebt…
Mijn auto heeft “cold climate package”
Zelfs verwarmde ruitensproeiers.
Die sproeiers waren echt een must have. Helaas is hij niet elektrisch. Maar hij gaat wel open bij -20 en start en rijdt gewoon als ie een week op wintersport buiten heeft stil gestaan.
@loserboi932: volgens mij heeft mijn Clio dat zelfs… standaard.
@flutterby: ook verwarmde voorruit (dus met hele fijne draadjes erin) en verwarmde achterbank standaard?
Hahahahahaha
Niks geks. Jaguar en Landrover falen ook om open te willen als het kouder is. Het software van de softclosedoors lijkt dan te falen
Binnenkort zal er een software-update volgen welke dit probleem uit de lucht haalt.
@rhellema: Dat is een open deur intrappen.
@brokkenpiloot: nee, de deur blijft dicht
@rhellema: en toch vind ik m leuk
Oorzaak en gevolg worden door elkaar gehaald hier, de winters worden spontaan kouder door die Tesla’s.
Soort omgekeerde climate change.
Beginnersfoutje van een nieuw merk? Kwaliteit was natuurlijk al niet het sterkste punt vam Tesla.
Ik heb het reeds eerder voorspeld. Met de model 3 gaat Tesla de massa bedienen. Dat zijn de andere kopers dan de “fans” van het eerste uur. Deze groep is veel minder vergevingsgezind. Dit soort berichten ga je daarom vaker zien.
@chrisvonmeer: Volgens mij hoort een koudetest toch wel tot het standaard repertoire in het ontwikkelingstraject van een automobiel. Doen de sloten het nog, gaan de deuren nog open, start hij nog…
Dit had een BMW ook die ik vroeger had zonder raamstijlen. Niks geks. Kan de redactie ook zelf nadenken of plempen ze gewoon elk ding wat ze online vinden neer?
@stfu: en vroeger werd er ook over geschreven. Alleen toen las je de autoweek etc nog niet.
Tesla heeft absoluut de eer behaalt als gamechanger.
Echter enkele jaren later zijn de grote fabrikanten wakker geschut en kan Tesla hier straks niet meer tegenop. Ook onder andere dat de model X een gedrocht is, helpt ook niet mee.
@bas2014: Dat laatste is een kwestie van smaak. Ik vind het een mooie auto, die Model X.
Alsof je een auto gaat produceren zonder deze te onderwerpen aan extreme hitte en kou. Ik denk dat het allemaal wel meevalt maar alle incidenten met de model 3 liggen nu eenmaal onder een enorm vergrootglas.
M’n Daf gaat altijd open, gewoon sleuteltje in het slot. Soms even erop hijgen bij flinke kou of als het erger is aanstekertje erbij.
@tenaci: Maar dat was nog in de tijd dat de dieren konden praten.
Cfr : de fabeltjeskrant.
Dat waren nog eens tijden, de deurrubbers van mn Z4 Coupé invetten omdat ik er anders niet meer in kwam. Als het dan nog harder vroor wilde het raam niet meer omlaag en was ik alsnog de sjaak. Voorzichtig door t rubber opentrekken en de boel warmstoken was dan de enige optie.
Wel vreemd dat zo’n nieuwe kar als de Model 3 dit soort knullige gebreken heeft, zeker omdat het een gewone sedan is die multi inzetbaar zou moeten zijn.
@racerx: met mijn 3 serie idem! De eerste generatie 1 serie 3 deurs van mijn vriendin had vastgevroren ramen aan de rubbers van de carrosserie. De hongerwinter van “16 never forget
@2wheeler: hahaha prachtig
Ik vind het kopen van een Tesla in plaats van een auto een beetje als je huis laten verbouwen door een beunhaas ipv een goede aannemer. Die beunhaas plaatst voor het zelfde geld wel een paar leuke gadgets, maar binnen 3 maanden is het allemaal stuk.
@hijman85: Ik vind het kopen van een Volkswagen een beetje als je overspelige vriendin nog een kans geven ondanks dat de kans dat ze echt veranderd is vrij klein is. Terwijl je ook kan gaan voor een jongere vriendin die dan wellicht nog niet alles goed zal doen maar waarbij de kans dat ze vreemd gaat en je bedriegt een stuk kleiner is. ;)
@Godefridus: haha mooi gezegd. Een volkswagen kopen is natuurlijk ook wel echt een basisfout.
Onze vroegere Merc GLK moest je met de spreekwoordelijke hamer en beitel openkappen zodra het kouder werd dan 1 graad Celsius. Deurklinken vroren vast en de rubbers scheurden gewoon. Maar dat was ook echt een snertauto.
Ik denk dat Europese Model 3-kandidaten stiekem heel blij mogen zijn dat de Amerikanen een jaar lang over alle kinderziektes zijn gestruikeld. Krijgen wij hier (hopelijk) Model 3’s waar dit soort issues al uitgehaald zijn.
Mijn auto heeft een sleutel. Ik ben daar toch nog altijd blij om. Geen probleem bij het openen van een deur of dieven die een sleutelcode scannen..
Mijn oude ’09 3-deurs 118d had precies hetzelfde raamprobleem..
Gewoon een over the air update-je waarbij ieder uur de ramen een klein stukje openen en weer sluiten, en de klinken een keer in en uitschuiven.
Het spul slijt dan allemaal wat sneller, maarja tegen de tijd dat het echt kapot is, is de garantie er toch al vanaf
Niks nieuws mensen, raam van mijn Alfa GT gaat bij -5 al niet meer naar beneden.
Snap dat er een vergrootglas ligt op de fabrikant en zeker dit model, maar dit is natuurlijk voorspelbaar en geenszins verrassend.
Overigens moet ik Range Rover wel complimenteren met hun Velar, want diens hendels komen met -30 nog naar buiten.
Logisch, Tesla maakt auto’s die zelf kunnen rijden en nadenken, waarom zou je als het vriest deuren of ramen openzetten? Dat is energieverspilling! Save the planet and begin by yourself!
Dit soort nukken kunnen barchettarijders ook over meespreken. Gelukkig is die oplossing simpel, gewoon een kurk of tiewrap om de deurhandel heen in de winter.