Een drama op de Nordschleife had eergisteren fatale gevolgen. Touristenfahrten zijn niet helemaal zonder gevaren, helaas.
Volgens Jackie Stewart is de Nordschleife een baan waar niemand met zijn volle verstand met plezier overheen rijdt. En zij die er wel lol in hebben: die gaan niet hard genoeg. De Schotse oud-coureur heeft daar een punt, want hij heeft de GP van Duitsland in 1973 op deze baan gewonnen in verschrikkelijke weersomstandigheden.
Eergisteren was het weer veel minder slecht, maar ging het wel fout. Dat meldt Road & Track. Er zou een Porsche 911 GT3 olie gelekt hebben. Nadat de bestuurder door had wat er was gebeurd, zette hij zijn Porsche aan de aan de kant. Daar wachtte hij op een sleepwagen om hem op te pikken.
Drama op Nordschleife
Het drama op de Nordschleife voltrok zich toen een MX-5 crashte tegen de sleepwagen. Daarbij vatte de Mazda vlam. De bestuurder overleed ter plekke. Omstanders stopten hun auto om te helpen, maar het leed was helaas al geschied. Naar het schijnt was de MX-5 heel erg hard tegen de sleepwagen aan gereden. De auto zou geheel onherkenbaar zijn en helemaal onder de vrachtwagen bevinden.
Naast de MX-5 waren er nog negen andere auto’s die vanwege de plotselinge gladheid crashten. Daarvan zijn er zeven gewond, waarvan vijf zwaargewond.
Touristenfahrten
Ondanks dat er niet veel nieuws over naar buiten wordt gebracht, gebeuren er vaker dodelijke ongelukken op de Nürburging. Nu is dat niet direct heel erg vreemd. Op de Touristenfahrten rijden namelijk enorm veel mensen. De kans dat het fout gaat is net even wat groter. Dodelijk afloop kan dus voorkomen, net zoals op de openbare weg. Wat de Nordschleife in feite is.
De locatie waar het ongeval zich voltrok, was bij Exmühle. Dat is ook het stuk van de Nordschleife waar Niki Lauda in 1973 zijn verschrikkelijke crash beleefde.
Via: Road & Track.
Met dank aan Gert voor de tip!
Dutchdriftking zegt
We lachen altijd hard om de crashfilmpjes van de ring, maar dit kan natuurlijk ook gebeuren… toch even stil van.
jeroen82 zegt
@dutchdriftking: Mensen die lachen om anderen die crashen op de ring horen daar niet thuis, en dan heb ik het vooral over die kanslozen die met halve liters langs de ring staan..
mashell zegt
Misschien horen die er wel meer thuis dan degenen die zich Max Verstappen wanen op de ring zelf…
SvenB zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
audirick1995 zegt
@svenb: klopt maandag avond gebeurt was een monteur van custom racetec. Echt vreselijk wat er is gebeurt…😢
Stellantis rules the sky zegt
Verschil met een echte openbare weg is dat hier amateurs rondjes rijden die denken race coureurs te zijn en met regelmaat over de limiet van hun auto maar waarschijnlijk meestal hun eigen capaciteiten gaan.
lightisride zegt
Deze keer niet zo van toepassing. Wel over een limiet dat is duidelijk, want deze afloop wil je niet.
Maar het was een ervaren Ringhase, reed wel op de limiet waarschijnlijk, maar kwam op vloeistof en klapte op een afsleepvrachtwagen.
Olie of koelvloeistof is killing als je in de buurt van de limiet komt. Dat is wel het verschil met de openbare weg. Daar moet je toch iets verder van de limiet afblijven. Maar het voordeel van een circuit zouden gele vlaggen kunnen zijn. Die waren er niet, maar zullen er nu vast wel vaker komen.
Wordt t misschien weer iets duurder.
hotze zegt
Je woordgrap zal wel per abuis zijn geplaatst (“olie is killing”).
Op de limiet rijden op een openbare weg is redelijk dom, ervaren bestuurder of niet. In een MX5 nog wel, lijkt me überhaupt niet een auto die je op de limiet moet rijden.
Het is treurig, maar hoeveel verongelukken er dagelijks…die verdwijnen grotendeels in de statistieken.
jeffreym3 zegt
Een mx5 is nu juist wel een auto die je op de limiet kunt rijden…..
baardmijt zegt
@hotze: Los van de ellende hier, wat maakt in jouw ogen een MX5 een auto die je vooral niet op de limiet moet rijden? En welk(e) soort auto(‘s) zijn daar dan meer geschikt voor?
hotze zegt
Sorry, verstandsverbijstering, had de CX-5 in gedachten. De MX-5 lijkt me wat capabeler idd.
baardmijt zegt
@hotze: Ah! Ja, dat is andere koek inderdaad.
roadster zegt
Een aantal jaren geleden was er ook een massa crash met gewonden, door een olielek. Toen was het een McLaren. Ik heb wel eens gekeken bij de Touristenfahrten, maar ben zelf nooit de baan op gegaan. Blijft me toch te link.
renskuhh zegt
@topless: toevallig afgelopen week voor de eerste keer er op gereden. Wanneer je gewoon normaal doet en beseft in wat voor auto je zit en rekening en respect houdt voor andere kom je al heel ver, uiteraard is het bij ongelukken vaak de andere partij waar het gevaar zich door veroorzaakt wordt maar toch.
sportabgasanlage zegt
Met olie op de weg en wat neerslag gaat het al snel fout. Of je nou voorzichtig bent of niet. Zelfs bij 80km/u kun je ernstige ongelukken krijgen.
mashell zegt
“uiteraard is het bij ongelukken vaak de andere partij waar het gevaar zich door veroorzaakt wordt”
Nee hoor, dat gevaar veroorzaak je zelf op het moment dat je besluit de ring op te gaan.
esmond77 zegt
Crash van Lauda was in 1976, niet in 1973
flyerbunch zegt
De groene hel..
knapzuur zegt
Alleen was het geen olielek maar een geknapte koelvloeistofleiding.. even goed blijft gevaarlijk dat op de limiet rijden. Edit: Technisch gezien is olie natuurlijk ook gewoon een koelvloeistof maar niet in die zin.
Volvo_440_turbo zegt
Destijds met de Volvo 480-club daar geweest, toen ik gezinnen met kinderen op de achterbank op het circuit zag rijden heb ik besloten om niet op het circuit te gaan. Mijn 480 kende ik nog niet zo goe qua wegligging en wilde dan ook geen enkel risico nemen. Geen idee of kinderen nu nog meemogen… Trouwens, ik hoorde dat die dag het circuit afgesloten is geweest wegens een zwaar ongeval met een motorijder. Of ie het overleefd heeft, weet ik niet meer, is te lang geleden.
metalmike zegt
@Volvo_440_turbo: Kinderen mogen gewoon mee. Het is tenslotte een openbare tolweg.
dutchneon zegt
Precies, het circuit is juist de plek waar je iets beter je auto kunt leren kennen dan op de openbare weg… het verkeer gaat allemaal in dezelfde richting en de vangrails is geoptimaliseert voor die richting en in elke bocht zoveel mogelijk passend bij de snelheid.
De openbare weg is vooral niet bedoeld om de limieten van je auto op te gaan zoeken!
hotze zegt
Het is dus geen circuit…
Volvo_440_turbo zegt
@dutchneon toch liever op een verlaten weg even de limiet zoeken in een bocht dan op een druk circuit, er reed toen heel wat volk rond hoor…
Erik zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
HZW zegt
In het weekend moet je helemaal niet de Nordschleife op gaan, veel te druk.
Tevens veel te veel soorten auto’s en mensen op de baan, met verschillende bedoelingen en hele grote snelheid verschillen.
“Touristenfahrten” het woord zegt het al, en daar horen snelheid duivels niet tussen, die moeten lekker aan de “Track days” mee doen, dan zijn ze onder gelijk denkende mensen, die willen weten hoe snel ze een rondje kunnen afleggen.
Ben al een hele tijd geleden gestopt met de Nordschleife, gewoon omdat het er veel te druk is op de baan en er te veel rijders zijn, die niet thuis horen in de Touristenfahrten.
Verder zijn er te veel rijders die het niet zo nauw nemen met de regels, qua rechts inhalen en dergelij, of mensen die niet weten waar ze moeten rijden als ze niet snel onderweg zijn, wat allemaal tot gevaarlijke situaties kan leiden.
heckblende zegt
Een drama op de Nordschleife had [eergisteren] fatale gevolgen
MarcoM zegt
Ik heb er meerdere keren gereden en ik verbaas mij iedere keer met welke snelheden sommige inhalen op gevaarlijke stukken. Zelfs een keer iemand er keihard af zien gaan vol in de vangrail. Wel mooi om daar te rijden, maar ozo gevaarlijk op plekken waar je het niet verwacht. Sterkte voor de nabestaanden.
madvillain zegt
Heb het helaas ooit mee gemaakt, 2009 of 2010, weet het niet meer precies. Reed in die jaren serieus veel rondes op de NS met de motor, ging er bijna elke 2 weken heen en dan 20/25 laps per dag (ging meestal 2 dagen).
In Kallenhard een ZX-9R voor mijn ogen onderuit geschoven, in de vangrail, terug op het asfalt waarbij zijn helm open klapte met alle gevolgen van dien. Motor aan de kant en meteen naar boven gerend om te vlaggen, want het slachtoffer lag in een blinde bocht op de ideale lijn. Na een paar minuten (al leek het een eeuwigheid) kwam de Streckensicherung en ambulance, en werd hij afgedekt. Via het Ringforum destijds kwam ik een oproep tegen van wat later zijn vrouw bleek te zijn, NS GMBH wilde niet vertellen wat er was gebeurd, en ik kon dat gelukkig als ooggetuige wel. Helaas liet de beste man een vrouw en 2 jonge kinderen na.
Ik ben naar huis gereden, heb mijn motor te koop gezet en ben gestopt met het circuitracen. Heb het jaren met veel plezier gedaan, maar het plezier was in 1 klap weg.
vincent264 zegt
Ik zou met paar gasten naar de Ring gaan binnenkort voordat ze sluiten. Hier word ik in ieder geval wel ff stil van
peugeotgek zegt
En dan is de veiligheid al een flink stuk verbeterd met oranje knipper lampen en marschalls op de gevaarlijke punten.
Toen ik mijn eerste rondjes daar reed in 2014 was dat nog niet.
Al heb ik het idee dat niet iedereen de regels snapt, als ik zie hoe hard sommige mij nog voorbij steken terwijl er al lampen branden.
Om lekker wat rondes te rijden ga ik meestal in de zomer op een avond. baan open van 17:15 tot 19:30.
Voor die 2 uur is het voor iemand die wat verder weg woont niet lonend om te komen.
In de weekenden rij ik meestal ’s morgens bij aankomst 2 of 3 rondjes en ga daarna lekker op een camping stoeltje naast de baan kijken.