Juist nu ze bij McLaren zo hard de centen nodig hebben verkoopt een auto als de Elva bijzonder matig.
Een onpraktische supercar nog onpraktischer maken. En dan hopen dat er genoeg mensen zijn die meer dan een miljoen euro overmaken. Ferrari komt daar mee weg in vorm van de SP1 en SP2, maar McLaren heeft het een stuk moeilijker met de Elva.
McLaren zit in zwaar financieel weer en moet harde beslissingen maken. Aanvankelijk was het de bedoeling dat er 399 stuks zouden komen van de bijzondere Elva. In april werd dit aantal bijgesteld naar 249. Toen werd al een beetje duidelijk dat het model moeilijk verkoopt. McLaren zelf wuifde dat verhaal nog weg door te stellen dat ze de Elva exclusiever wilde maken. Die oneliner kun je nu niet meer gebruiken. Nee, dit keer is de verklaring van het merk dat het moeilijker is om aan onderdelen te komen.
Opnieuw zijn de productieaantallen van de McLaren Elva bijgesteld. Er worden geen 249 exemplaren, maar ‘maximaal 149’ geproduceerd. De kans is groot dat het er uiteindelijk nog minder dan 149 zullen worden, want er is geen garantie dat McLaren 149 kopers gaat vinden. Zo gek is dat ook niet. Meer dan een miljoen euro parkeren bij een bedrijf dat het financieel lastig heeft in tijden van crisis is geen briljante zet.
lekkerlinksrijden zegt
Misschien een gratis helm leveren
PunicaOase zegt
@lekkerlinksrijden: en regenpak
ukbob zegt
@punicaoase: en misschien nog zo’n zelfbouw carport van de Hornbach..?
bbfix zegt
@ukbob: ?
Robert zegt
@PunicaOase: @lekkerlinksrijden: +1 voor de suggesties. Maar ze moeten het nu juist van de lucratieve accessoirehandel hebben, hè.
w0o0dy zegt
Het is natuurlijk heel erg een niche product en laat McLaren nou juist minder niche producten hebben ontwikkeld en juist meer focus op volume hebben gehad de laatste jaren. Verder denk ik dat een miljoen teveel is. Of je moet beter netwerken en de juist doelgroep vinden. Maar goed… Hoeveel pr en marketing is er voor dit model geweest.
fernie zegt
@w0o0dy: juist erg veel types uitgebracht 540, 570, 600, 675 etc. Die eigenlijk allemaal erg vergelijkbaar zijn. Buiten dat is de betrouwbaarheid en aftersales niet geweldig wat samen met de lage restwaarde het niet aantrekkelijk maken om juist deze mclaren te kopen.
mashell zegt
@w0o0dy: Lamborghini maakt zo ongeveer elk jaar een Avantador afgeleide, lijkt er elk jaar een miljoen meer voor te vragen en is ze altijd in no time kwijt. Het kan dus wel.
w0o0dy zegt
Het zou McLaren ook wel kunnen lukken (zie Senna) maar ik denk dat ze met de problemen in de betrouwbaarheid en de waardeloze service niet echt een imago hebben neergezet wat de prijs van 7 cijfers acceptabel maakt. Uit de video van MrJWW op een hill-climb event blijkt wel dat de auto een opwindend product is.. dus dan is de vraag hoeveel kun je daarvoor vragen en wie zit er op zoiets te wachten.
Een Lamborghini heeft wel altijd een voorruit.. misschien dat dat ook helpt. Bovendien blijkt de betrouwbaarheid prima te zijn bij Lamborghini tegenwoordig.
harrie zegt
Lamborghini is vaak zo slim om schaarste te creeren met maximaal 10 – 25 stuks.
400 stuks is gewoon serieproductie in supercarland.
HzR zegt
@w0o0dy: weing niche producten? Er was de Senna, Senna GTR, Speedtail, Elva. Ik denk eerder te veel niche in korte tijd.
okdoei zegt
Ik zal eens genereus zijn, ik bied €12.500.
koeberg zegt
Een regelrechte belediging richting McLaren. Deze auto is nieuw minstens het dubbele waard.
vacano zegt
misschien eens sportwagens beginnen bouwen vanaf 250.000$ ?
Edge zegt
Normaal gesproken kopen de rijken der aarde dit soort auto’s met alle liefde, want cool, uniek samen te stellen en waardevast, dus dit bericht verbaast mij wel. Ik daardoor ook wel benieuwd naar de orderaantallen van de Aston Martin V12 Speedster. De Ferrari Monza lijkt voor het type auto wat het is wel gewoon prima te verkopen, ik heb er toch al behoorlijk wat verschillende exemplaren op diverse websites en social media voorbij zien te komen. Maar ja, dat is en blijft ook wel een Ferrari.
flatsix010 zegt
Ferrari heeft ook een verleden met het bouwen van dit soort (race)auto’s. Voor McLaren is dit alleen een cashcow, en valt daarom door de mand.
karaya zegt
@flatsix
Yep.
stationcar zegt
Het heeft me de afgelopen jaren verbaasd hoe McLaren uit het bijna niets ineens zo’n ambitieuze autofabrikant kon worden, ergens gaf dat altijd een beetje een ongemakkelijk gevoel dat er iets niet klopte. En inderdaad, financieel is het klaarblijkelijk een kaartenhuis. Tel daarbij op dat ze amper heritage hebben en dat de klanten het ook niet meer helemaal vertrouwen en floep, daar gaat je kaartenhuis… Logisch dat niemand zo’n duur ding bij hun wil kopen.
harrie zegt
Als je zo’n beetje elke maand met drie special limited edition collectors items uitkomt in ‘beperkte’serie van 500 stuks schrik je de investeerders op een gegeven moment wel af, ja.
Dutchdriftking zegt
Toch jammer. Wedden dat het over vijftien jaar een bijzonder gewilde wagen is?! Een beetje het zelfde wat je nu met de Carrera GT ziet gebeuren.
karaya zegt
@dutchdriftking
Heb nooit het idee gehad dat de Carrera GT ooit niet gewild was.
Dat was al een icoon toen de auto geïntroduceerd werd. Dat is deze Mac zeker niet. (welke eigenlijk wel)
Dutchdriftking zegt
@karaya: Nee hoor, Porsche heeft er zelfs minder gebouwd dan gepland, dit daar er te weinig animo was. https://www.youtube.com/watch?v=AgFXR-HUlBw
karaya zegt
@dutchdriftking
Ja hoor:
“Originally a production run of 1,500 cars was planned. However, Porsche announced in August 2005 that it would not continue production of the Carrera GT through to 2006, citing discontinuation was due to changing airbag regulations in the United States. By the end of production on 6 May 2006, more than 1,270 cars had been sold, with a total of 644 units sold in the United States and 31 units sold in Canada.[7] In the United Kingdom, 49 units were sold.”
Dutchdriftking zegt
@karaya: Dat was de smoes, ze raakten de auto aan de straatstenen niet kwijt ;)
karaya zegt
@dutchdriftming
1270 stuks.
Daar mag McLaren alleen maar van dromen.
tge2 zegt
Ik bied een euro.
iz_person zegt
Het is voor een verzamelaar alleen maar ok dat er nog minder van deze elva´s in de omloop zijn. Stukje recfame voor Mclaren. Het doet er niet toe of het bedrijf nu blijft of weggaat. De elva was er.
nord zegt
Lamborghini krijgt zijn one-offs ook niet allemaal verkocht, echter daar gaat het om enkele stuks. McLaren maakte de cardinale fout om van dit model enkele honderd stuks te promoten. Zij wisten ook wel dat er alleen maar enkele stuks verkocht zouden worden immers ze hebben hun eigen client base.
Gewoon doen zoals de anderen, verkoop een klein aantal en als het loopt, maak een gt3 versie, een RS versie, een RSR versie, een T versie, R versie, een S versie, een bla bla bla versie…