We gaan verder waar we bij deze Kies Maar zijn opgehouden: de Corvette ZR1 naast de 911 Turbo zetten en dan maar vergelijken. De vraag voor vandaag; wie van deze twee pk-beulen legt het af in een onvervalste dragrace? De Corvette met z’n RWD of de 911 Turbo met ‘maar’ 500 pk en AWD?
De heren van MotorTrend hebben de twee auto’s uitgebreid getest en een onderdeel daarvan was de bewuste dragrace op een lange lap asfalt. De ZR1 heeft een V8 met een heerlijke bulder die maarliefst 647 peekaa’s ophoest. De Porsche is zwaarder en moet het doen met 500 pk’s, maar verdeeld die krachten wel over vier wielen. De 911 Turbo in kwestie is uitgerust met een handbak.
Nou, laten we maar eens kijken wie hier het snelst een afstand van 1.320 voet, oftewel 400 meter kan afleggen. Speakers even wat harder, en klik!
Vankonten zegt
911 Turbo turbo aub :)
lincoln zegt
ja hehe ..
tuurlijk is die logge zuipschuit sneller op de rechte lijn ..
als ze een bocht tegen komen kan die Porsche het echt afleggen ..
AudiQuatro zegt
@lincoln: De porsche die het aflegt in de bocht??? Ik weet niet hoor maar er zijn maar weinig auto`s die sneller op de ring zijn als de 911. En die amerikaan is leuk, maar net zo als alle andere gaat hij hard recht uit en slecht door de bocht!! Alleen de Viper is een goede bochten ridder!
RubenBaeten zegt
@AudiQuatro: Grapjas. Ringtijd Corvette ZR1: 7:26.4, Ringtijd Porsche 911 GT2: 7:31.0. Dat is dus de GT2, niet deze Turbo. Alleen de GT2 RS is sneller.
Ferdinand1 zegt
@Ruben Baeten: de GT2 RS is dan ook een beter vergelijk, vind je niet. Anders is het 530 pk vs. 647 pk…
Maar verder is het weer lekker moddergooien hier…
C6_R zegt
@Ferdinand1: qua prijs vind ik dit wel een logischer vergelijk, de ZR1 kost in de states $111k, de Turbo $135k.
Voor de GT2 RS betaal je evenveel als voor BEIDE auto’s tezamen…
bozewolf zegt
3 secs vlak met handbak (m.a.w. geen PDK)?
Geloof er geen hol van.
NicoLauda zegt
Weinig schokkends inderdaad.
Maar de Porsche houd zijn voet op de rem, hetgeen standaard is voor launch-control? dus toch geen manual?
Jipp zegt
nu hebben we het nog over een recht stuk, hoe slecht de corvette is tegenover een porsche op een circuit wil je dan wel niet weten. rwd is dus niet alles, ookal willen andere anders doen geloven.
lincoln zegt
@Jipp: hoi .. de jaren 80 liggen inmiddels achter je ..
petrolman zegt
@Jipp: kijk voor de grap het hele filmpje eens op autoblog.com, de vette is het snelst over een circuit.
woutert zegt
Gelukkig is de porsche sneller op de drag, en de america lovers willen graag dat de corvette sneller is op het circuit, wat helaas zo is Jipp, maar wat wil je met een lichte plastic auto waar je niet in gezien wil worden.
w0o0dy zegt
@Jipp: Nou, hoe slecht zou het zijn als je ziet dat de Corvette de 911 op iedere test bijhoud (figure 8, skidpad) en vervolgens maar liefst 3,5 seconden sneller is op de baan van Willow Spings? Pretty damm good dus.
Walk-over voor de Corvette.
http://www.youtube.com/watch?v=xJx85diM3IE
Jipp zegt
@w0o0dy: ik zat fout, niet het hele filmpje gezien, maar zat met een fimpje van een gt3? in me hoofd waar de zr1 niet tegen op kon.
Getl4id zegt
De porsche is natuurlijk sneller bij de start met zn awd maar op een langer stuk gaat ie het niet redden tegen het brute vermogen van de vette
jip zegt
Lincoln is op z’n Amerika-lievende teentjes getrapt :P
Nick-GTR zegt
@ Lincoln
Logge zuipschuit? je zult de Vette bedoelen? Maar die was toch echt niet sneller op de 1/4 mile…
En over je opmerking qua bochten ben ik het ook niet met je eens…
jeffie zegt
@ lincoln
filmpje niet gekeken?
jip zegt
en ff nederlands nerd uithangen, let daarbij vooral niet op mijn spelling, het is volgens mij ‘verdeelT die krachten….
jamesBROWN zegt
Zal ik maar beginnen met het laptime-gezeur dan? :)
Nordschleife:
7:26.4 Chevrolet Corvette C6 ZR1 (2009)
7:38 Porsche 911 Turbo
Het verschil is in dit geval wel erg groot, dus toch de moeite waard om te vermelden…
(@ Jipp: hahahahaha)
Jipp zegt
@jamesBROWN: ik kan het ook met een leuke 911
Porsche GT2 RS 7:18
Chevrolet Corvette ZR1 7:26.4
en even ter vergelijking, een auto van meer dan 10 jaar oud.
Ferrari Enzo 7:25.21
daarbij was de topsnelheid van de 911 169km/h tegen een top van de zr1 van 166km/h
best handig dat er zo veel variaties op de 911 zijn.
T16 zegt
@ Jipp
Corvette maakt gehakt van de Porscha op het circuit.
Kijk maar verder hier: http://www.autoblog.com/2010/09/20/video-motor-trend-pits-zr1-against-911-turbo-with-surprising-re/#continued
woutert zegt
@T16: gehakt kun je net niet noemen, hij is iets sneller, maar ik heb ergens ook een filmpje gezien dat de gt3 weer gehakt maakt van een vette.
E34M5touring zegt
@nicolauda
Porsche heeft ook een launch control systeem op de manual kunt dan de koppeling laten knallen electronica doet de rest erg knap met 4×4
Rick-dos zegt
Geen PDK, gewoon manual.
http://www.youtube.com/watch?v=xJx85diM3IE
De 911 GT2 RS zal een betere vergelijk zijn.
WoutJan15 zegt
Ach amerikaanse meuk, tegen duitse degelijkheid, deze kon ik van te voren ook al invullen, vind de turbo ook 10x mooier!
frarissimo zegt
Al was die Corvette langzamer dan de teurbo dan had ie nog 1000 keer meer karakter dan die klinische kever voor halfdoden en tammen.
Hoflander! zegt
Wauw, de Opel Kadett der sportwagens verslaat de plastic fantastic Corvette. Interessant. Had ik niet verwacht, daar elke journalist zo geschokt was over het megavermogen van deze Vette. Ik zou toch de Vette nemen, omdat ik EIS dat als ik dit soort geld uigeef, ik ook exclusiviteit wens te kopen. Punt.
T16 zegt
@ WoutJan15
Uiteindelijk gaat de Porsche stuk en blijft de Corvette gewoon gaan. Wat nou Duitse degelijkheid?
911GT2 zegt
@T16: Euh ja natuurlijk, de plastic corvette is na tien jaar niets anders dan dat. En tupperware broodtrommel die aan alle kanten rammelt piept en kraakt. Ik ken verschillende (hell ik heb er zelfs 1) porsches van 20 jaar en ouder die nog steeds ultiem zijn van bouwkwaliteit. Ik denk dat je daar bij de vette niet voor hoeft te komen!
In een rechte lijn zal de vette sneller zijn, jammer genoeg wonen we in europa waar maar weinig echt rechte wegen zijn. Geef mij maar acceleratie en wegligging. Liever een scalpel tov een slagersmes!
C6_R zegt
@911GT2: “In een rechte lijn zal de vette sneller zijn, jammer genoeg wonen we in europa waar maar weinig echt rechte wegen zijn. Geef mij maar acceleratie en wegligging. Liever een scalpel tov een slagersmes!”
Dan heb je echt een bord voor je kop hè, kijk voor de grap het hele filmpje eens en zie hoe die scalpel minder lekker en minder snel door de bochten scalpeert! :lol:
Jipp zegt
@T16: de corvette krijgt last van de weekmakers die uit het plastic verdwijnen en breekt in stukjes, en hou je een chassis met een moter over Kun je toch beter een harde oude porsche nemen, en koop je voor 600 euro een moderne oude radio met navigatie.
MarkieS zegt
@Jipp: de body van de ZR1 is gemaakt van carbonfiber en ander composietmateriaal, en daar zit echt geen weekmaker in.
C6_R zegt
@Jipp: Dat je niet veel van auto’s snapt is niet erg hoor, maar probeer dan niet met onzin verhaaltjes mee te lullen.
Deze Corvette werd onlangs gevonden in een schuur waar ‘ie al sinds 1965 stil stond:
http://www.corvetteblogger.com/2010/09/21/1959-corvette-barn-car-found-in-wisconsin/#more-3977
En ja: ook die had een body van “plastic”. Nou kan je een hoop over de staat van die auto zeggen, maar de body is gewoon perfect in orde.
Ikke zegt
lang leven de porsche, sure de vette is sneller op de nordschleife, niet gek met zo veel rechte stukken en 150 pk meer, dan ligt je top gewoon hoger.
De porsche is in technisch opzicht gewoon superieur, hij is degelijker gebouwd, beter afgewerkt, en hij rijd lekkerder.
ik zou altijd de porsche boven de vette verkiezen, maar ik heb het liefst een nissan GT-R als ik dan toch zou mogen kiezen.
lincoln zegt
nou en .. ik ga ze beide toch nooooooit kopen ..
2 walgelijke auto,s voor walgelijk volk ..
misschien dat ik perongeluk ooit eens zo,n Corvette koop omdat ie goedkoop voor me poten komt ..
maar zekers zo,n duitse computer op wielen niet ..
integralechubasco zegt
degelijkheid… dat doet me aan lelijke vrouwen denken…
doe mij maar de vette…
Maarten zegt
Leuk filmpje. De Corvette ZR1 heeft overigens ook Launch control, check Youtube maar voor uitleggende filmpjes.
BTW: verdeeld = verdeelt.
Dimglor zegt
Ja de Porsche had een sterke start… maar dan zie je die Corvette toch wel aardig inhalen…. maar ik zou toch voor de Porsche kiezen :)
C6_R zegt
Waarom niet het hele filmpje posten?
http://www.youtube.com/watch?v=xJx85diM3IE
Worden een hoop “misconceptions” die ook bij de autoblog bezoekers leven onderuit gehaald… Vooral het einde lijkt me pijnlijk als je net met volle overtuiging hebt lopen bazelen over amerikaanse meuk versus duitsche degelijkheid! :lol:
Ach ja, ignorance is bliss!
Best een leuk vergelijk, toffe gast die Justin Bell!
Cantago zegt
De Corvette is lichter en heeft meer vermogen, vind het niet gek dat hij zo snel inloopt. Het verbaasd me eigenlijk dat de Porsche gewonnen heeft. Aan techniek heb je toch veel bij de start, vooral AWD! Ik vind het wel jammer dat de Porsche zo’n zwak geluid heeft vergeleken met het heerlijke gegorgel van de Corvette.
stefan82 zegt
@lincoln Ow, je bedoelt met logge zuipschuit niet de ZR1? Hmm…
Pascal zegt
Doe mij maar efficiency i.p.v. een goedkoop stuk inefficient plastic!
C6_R zegt
@Pascal: Wat is er efficient aan een duurdere auto die stuk gaat?
Kijk anders voor de grap even hier naar @ 13:15
http://www.youtube.com/watch?v=xJx85diM3IE
gerwin zegt
natürlich porsche
WoutJan15 zegt
@T16,
Porsches die stuk gaan, van alle porsches ever gemaakt, sinds 1960, rijdt nog meer als 75%! en ja, dat is heel veel, corvettes staan toch eerder stil, amerikanen staan nou niet bekend om hun kwaliteit, duitsers wel, die van 911 GT2 is 20 jaar oud en nooit kapot, die van ons is 13 jaar oud en ook nog nooit kapot, dus de porsches zijn niet na 10 jaar kapot.
QuattroBoy zegt
De Porsche 911 Turbo S Cabriolet voor mij. Met PDK, graag.
integralechubasco zegt
@WoutJan15
lul toch niet zo slap man met nooit kapot. regelmatig onderhoud is het enige wat telt. daarmee kan je elke machine draaiende houden.
Een amerikaanse v8 heeft weinig onderhoud nodig en gaan heel lang mee. Een porsche 911 heeft meer onderhoud nodig en de kosten zijn hoger.
T16 zegt
@ WoutJan
In het filmpje van MotorTrend gaan ze als finale naar de Mojave desert, een hete woestijn, voor de standing mile. De Corvette accelereert probleemloos naar de 177 mijl/uur in 29,8 seconde. De 911 turbo blaast beide turbo’s op. Big fail voor Porsche!
940 zegt
@Jipp
Als je motor verkeerd gaat schrijven kun je naar mijn mening beter stoppen.
OT: Ik vind het knap van de Vette dat hij met zoveel Pk’s op de achterwielen toch zo dichtbij komt. Als ik zoveel geld aan een auto mocht uitgeven word geen van beiden het, alhoewel het allebei enorme iconen zijn voor respectievelijk de VS en Duitsland.
Jipp zegt
@940: ooit van dyslexie gehoort
lincoln zegt
@Jipp ..
je lult als een 15 jarige ..
en toch ben je blijven hangen in de jaren 80 ..
opzich een hele prestatie ..
Sharp zegt
@lincoln:
je lult als een 15 jarige ..
en toch ben je blijven hangen in de jaren 80 ..
opzich een hele prestatie ..
Zo, knul. Eindelijk je evenknie gevonden?
woutert zegt
@lincoln: ik ben het wel met hem eens, die amerikaanse troep is na 10 jaar al minder waard dan duitste degelijkheid. Daarbij denk ik dat een 15 jarige eerder voor een corvette zou gaan dan een porsche.
hou gewoon op met je onzin over 15 jarige etc.
Daarbij zal ik als ik jou was eens kijken bij een artikel wat vandaag gepost is op autoblog over de boxermoter, dat verklaard je onkunde over auto’s.
Jipp zegt
@lincoln: whahah 15, tel er 13 jaar bij op.
lincoln zegt
o,ja .. en met zuipschuit bedoel ik de Porsche ..
boxermotoren zijn gewoon achterlijke ondingen ..
een ouwe kever krijg je niet eens onder de 1 op 12 ..
en een gloednieuwe Subaru ook niet ..
deze Porsche zal dan een beetje het dubbele doen ..
achterhaalde meuk dus ..
911GT2 zegt
@lincoln: ja de boxermotor in deze 911 Turbo met de dubbele variabele turbo en optionele overboostfunctie is idd achterhaald tov van het atmosferische V8 blok van de corvette. :roll:
911GT2 zegt
@lincoln: Volgens de officieele cijfers (gemiddeld verbruik) doet de 911 trouwens 11,6 l voor 100 km en de vette 11,7… ik bedoel maar!
Rob USA zegt
ZR1 = Raw powerrr… Porsche = History !
Leuk die omgekeerde wereld:Duits is alleen sneller op het het rechte stuk (alleen van 0-100, 0-200 verliest hij dik)!
En Corvette de snelste in de bochten (en van 0-200 en de standing mile).
Wat kan het leven toch mooi zijn.
Michiel zegt
En qua kwaliteit is er niets mis met de Corvette. Ja tuurlijk, de afwerking is zeker niet Duits, maar uit elkaar vallen zal hij zeker niet. Er rijden nog zat Corvette’s rond van 50 jaar of ouder. En ook toen waren ze al van kunststof. Het is gewoon spijtig dat Porsche liefhebbers niet kunnen accepteren dat ook een ander merk eens iets goed doet. Ze mogen blij zijn dat Corvette niet de hele tijd Porsche belachelijk maakt met deze info, zoals Nissan dit met de GT-R wel (terecht) doet.
Benz.. zegt
Tussen deze twee auto’s zou ikzelf de Corvette prefereren. Echter: De Porsche is sneller, moderner degelijker, zuiniger en in mijn ogen een stuk mooier en gestroomlijnder.
De enige reden waarom ik hem niet zo willen is het feit dat er nu zo ongeveer 1001 verschillende 911-varianten zijn.
Niet echt uniek dus.
@Rob USA: Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Echter: De Porsche 911 is feitelijk gezien veel sneller van 0-100km/h. Van 0-200km/h weet ik het niet, maar bedenk wel even dat de Porsche zwaarder is en ruim 140pk achterstand heeft t.o.v. de Vette. Ook qua bochtenwerk hoeft de Porsche weinig onder te doen voor de Corvette.
Dessalniettemin zou ik de ZR1 kiezen, dat hebben we dan toch gemeen! :)
Benjamin zegt
Okay we zijn weer goed vertrokken …
@Lincoln: een motorconfiguratie (V, lijn, boxer, ster, radiaal,etc ) is nu net het ENIGE dat niets met het vebruik te maken heeft. Een hoog verbuik is bij alle oude motoren terug te vinden. Niet vergeten dat bv luchtgekoelde motoren (kever) een rijker mengsel vereisen omdat dit de verbrandingstemperatuur omlaag helpt; dit om koelproblemen te vermijden.
Ohja je zou er bovendien van verschieten welke elektronica er zelfs in 10 jaar oude wagens zit… Ik verzeker je een fout in een kabelboom zoeken is een geduldwerkje.
@Iedereen: een superieure wagen als geheel is niet met woorden te omschrijven, een paar cijfertjes opsommen is dan ook geen verantwoording :) de factor gevoel en smaak zal er altijd zijn.
Rob USA zegt
@Benz: Jij weet ook wel dat super/hypercars haast alleen op hun 0-200 tijd worden beoordeeld de 0-100 is meer voor de 320i.
Het klinkt toch ook apart wat jij zegt :
“Ook qua bochtenwerk hoeft de Porsche weinig onder te doen voor de Corvette” hierbij ga je er dus van uit dat de Corvette de benchmark is en niet andersom. :)
Maar de Porsche heeft van oudsher de naam en Corvette komt maar net kijken in die top.
Fijn dat we weer eens wat gemeen hebben. :)
AudiQuatro zegt
@Ruben Baeten: oke, weet ik dat ook weer. Nja hoe dan ook, doe mij toch maar de 911!!
Benz.. zegt
@Rob USA:
Corvette ZR-1:
0-100km/h: 3,6 sec.
0-200km/h: 10,3 sec.
0-300km/h: 36,6 sec.
Porsche 911 Turbo 2010
0-100km/h: 3,4 sec.
0-200km/h: 10,4 sec.
0-300km/h: 41,9 sec.
Zie je, het ontloopt elkaar nauwelijks. Zeker als je bedenkt dat op papier de Corvette veel sterker is. De Porsche maakt dat op zijn beurt weer goed door z’n AWD en z’n perfecte handling.
“hierbij ga je er dus van uit dat de Corvette de benchmark is en niet andersom”
Huh? Ik had voor het gemak maar even de ring-tijden in m’n hoofd zitten aangezien de US-fanboys daar altijd als eerste mee lopen te zwaaien. (gelijk heb je hoor) ;)
Nee, de Corvette is in mijn ogen niet de benchmark. Dat hij qua prestaties en specs bij de top gehoord? Daar ben ik vrijwel zeker van. De ring-tijden spreken voor zich. Het is ook maar net hoe je het begrip “benchmark” definieert. Dat ligt voor een ieder weer anders denk ik.
Ik zou graag eens een Nissan R35 GTR V-spec het zien opnemen tegen een Z0-6 of ZR1. Lijkt me minstens zo interessant, zeker als je bedenkt dat de Nissan sneller is op het circuit dan de 911 Turbo..
Dit duel was trouwens ook mooi om te zien.
En inderdaad: Fijn dat we weer eens wat gemeen hebben. :)
phantom zegt
@ 911 gt2: 11,6 l tegen 11,7 l? Man kijk eens naar het
– Blok van de vette; 6.2 l v8 supercharged.
– Blok van de porsche; 3.8 l b6 twinturbo.
Het blok van de vette is veel groter dan dat van de porsche
en nog scheelt het verbruik elkaar weinig, denk hier maar eens hard over na.
En de zr1 atmosferisch? je bedoelt zeker de z06?
Rob USA zegt
@Benz: Dat scheelt idd minder dan ik dacht maar dat is op papier,ik had het graag “live” gezien in het filmpje als de Porsche nou gewoon heel had gebleven. :)
Voor de V-spec heb ik wel re-spec-t voor maar je kan hem toch niet vergelijken met bovenstaande iconen maar een test tussen de de V-spec en de ZR1 is altijd leuk.
Maar dat vind ik ook van een Ariel “buizenframe” Atom die kan je ook moeilijk vergelijken met meer echte auto’s ondanks dat hij walgelijk snel is.
corvettez06 zegt
het intresseert me geen fuck wat mensen vinden of denken , ik ga en blijf voor de corvette gaan , en al die hightech verhalen over boxermotoren en duitse degelijkheid, intresseren me ook geen zier, want voorlopig is de simpele techniek nog steeds niet onderuitgehaald. eenvoud siert mensen , en dat gezeur over dat porsche zich bewezen heeft nee corvette niet dan , ga dan eerst maar eens je geschiedenis leren. porsche uit die oude jaren zoals de 60 70 80 jaren waren ook levens gevaarlijke bakken , corvette heeft de laatste paar jaar z.n inhaalslag behaald met simpele techniek, dus ben ik heel benieuwd wat er gaat komen , onthoud 1 ding die grote 7 ltr blokken kan je blijven uitputten.
Benz.. zegt
@corvettez06: Zou het veel mensen soms wél een fuck interesseren wat jij hier over denkt?
Denk het niet. Smaken verschillen, simpel..
Daarbij kom jij een beetje erg gefrustreerd over.
@Rob USA: Waarom kan je een GTR V-spec niet vergelijken met een 911 Turbo of Corvette? Zie het probleem niet.
Jammer dat de Porsche er mee kapte (kan gebeuren) want ik was er heilig van overtuigd dat de 911 Turbo grote ogen kan gooien tegen de ZR1 in een straightline-duel.
JPM zegt
Hahaha vind niemand het hilarisch dat de Amerikanen (het automaat volk bij uitstek) gaan voor een handgeschakelde turbo. De semi-automatische PDK-bak doet het sprintje nog eens 0,3 seconden sneller.
@Benz
De Turbo met PDK doet een sprintje naar de 100 in 3.2 seconden en het sprintje naar de 200 in 9,8 seconden.
bozewolf zegt
@JPM: Het bizarre is dat in dit filmpje een tijd van 3 rond met handbak geclaimd wordt.
wtf, zeg ik dan.
en zoals ik daarboven ergens zag staan @Jipp, die 7:18 van de GT2 RS is nooit bewezen. Porsche zei gewoon dat ze dat gedaan hebben. lmao, zo kan ik het ook!
Ik heb vorige week in mn schuur een hypercar gebouwd. 1200kg, 690pk, AWD en doet de ‘Ring onder de 7 minuten.
Geloof je dat nu ook?
Tool.
JPM zegt
De Turbo is gewoon een soort mini-Veyron, absoluut ongelooflijk bizar dat ding. Er bestaat geen straat-legale Ferrari, McLaren of Lamborghini op deze planeet die zo snel een sprintje naar de 100 kan trekken. Op internet circuleren heren die het met de Turbo S met PDK in 2,97 seconden doen. Dat is toch bizar, en hij rijdt net al elke andere 911, is compact erg zuinig voor een supercar en zooo understated.