Dat een Bugatti Veyron met zijn 1.001 pk retesnel is weten we natuurlijk allemaal, maar hoe snel is zo’n supercar eigenlijk op de 1/4 mile? Laten we dat eens uitvinden! En om het leuk te houden zetten we er een Nissan GT-R naast.
De Nissan is enigszins getuned (naar het schijnt), maar is uiteraard nog steeds geen match voor de Veyron. Al moet gezegd worden dat het verschil tussen beide auto’s niet extreem groot is. Hield de Veyron zich een beetje in? Of is de GT-R werkelijk zo snel? Een tijd van onder de 10 seconden was wellicht meer te verwachten geweest voor de Veyron. Of niet? (via: dragtimes.com)
Update 01-01-2012 – Extra videomateriaal!
degraafm zegt
de Veyron was dan ook een fractie eerder weg. *cheater*
maseratiferrarilover zegt
@degraafm: hha ja inderdaad
umadbrah zegt
@degraafm: Cheater ja :D
gobobgo zegt
@degraafm: Ik zou eerder zeggen dat de GT-R een zeer trage reactiesnelheid heeft. De Veyron ging precies goed weg bij groen.
sanki zegt
@gobobgo: inderdaad ja want de veyron is zelfs aan de late kant… Was al ff groen
amg77 zegt
@gobobgo: of de bestuurder reageerde traag… Bij supercars is het ( bijna ) altijd zo dat de reactietijd perfect is. En bij een Nissan GTR is dat al helemaal het geval. Ik zeg trage reactie bestuurder.
gobobgo zegt
@amg77: idd, ik had het natuurlijk telkens over de bestuurder en niet over de reactiesnelheid van de wagen zelf, die moet de bestuurder maar incalculeren…
amg77 zegt
@gobobgo: ja, jij zegt : ‘ de GT-R heeft een trage reactietijd dus daar reageer ik op.
GOD zegt
@degraafm: Je rijd voor je zelf en niet tegen elkaar.
degraafm zegt
@GOD: maar de klok gaat wel lopen wanneer het licht op groen springt, neem ik aan.
GOD zegt
@degraafm:
Bij start en finish zit een lazerstraal die bij onderbreking de tijd start en stopt en zo je tijd berekend.
Eigenlijk rij je wel tegen elkaar en kun je met een langzamere tijd alsnog verliezen van iemand met een betere reactietijd (ingewikkeld verhaal).
Maar een race als deze met gewone mensen en “gewone auto’s” is niets minder dan elkaars piemels naast elkaar leggen en kijken wie de grootste heeft.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, qua prijs-prestatie verhouding is er niks beter vandaag de dag… Maakt dat de GTR de poor man’s supercar? Hmmm, goeie vraag…
911GT2 zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Poor mans supercar… hmm lekker stigma plak je daar op dan… Precies de reden waarom ik er helemaal niets mee heb.
lincoln zegt
@911GT2:
ach joh .. tis maar status ..
je weet wel .. die kronkel die geestelijk arme mensen in hun hoofd hebben ..
maseratiferrarilover zegt
@911GT2: ah ja want een Porsche is vooral wel beter ????
integraturbo zegt
@maseratiferrarilover: Voor iemand met zo’n naam wel.
integraturbo zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Nee gewoon veel voor weinig.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@integraturbo: Ja, ik heb er nog even over nagedacht en ben het met je eens…
integraturbo zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Als VAG winst wou maken per Veyron had ‘ie nog duurder geweest(!)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bugatti_Veyron_EB16.4#Geschiedenis
monk zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Je bedoelt denk ik gewoon een geweldige prijs/prestatie verhouding.. Ik ken niet veel ‘Poor Men’die zich gt-r kunnen veroorloven.
monk zegt
@monk: laat maar had ff eerder op refresh moeten drukken
umadbrah zegt
Doe mij die GTR. Ik vind die bandensets van 20k voor de Veyron net te duur.
yannick-s zegt
De man in de gtr heeft dan ook een traag reactie vermogen.
mortsel2640 zegt
Voor 130k( Belgie) heb jij al een veyron killer. Aka the switzer!!
Wat ik mij afvraag, zijn er niet van zo’n tunners die uw veyron tot 2000pktjes kunnen tunen. Ok belachelijk duur grapje maar tja.
Nv zegt
@mortsel2640: Naar horen zeggen mag je niets aan de motor veranderen of aan het uiterlijk. Daarom dat je wss weinig tuners zoals mansory/hamman… zich bezig houden met de veyron.
mortsel2640 zegt
@Nv: ja ok ik begrijp wel dat de garantie dan vervalt maar is er dan niemand die zoveel geld heeft dat het hem echt niet scheelt
vondeyck zegt
@mortsel2640: Qua snelheid ja. Qua aankleding komt die GT-R nooit in de buurt met z’n 1991 interieurtje.
dennisr zegt
@vondeyck: het interieur van een Veyron is anders ook niet bijzonder..
veel te goedkoop voor wat je moet betalen..
dan vind ik de GT-R toch mooier..
vondeyck zegt
@dennisr: Gelukkig verschillen meningen. Ik vind ook niet alles van dat Veyron interieur mooi maar in mijn optiek is het een stuk prettigere omgeving dan dat van de GT-R.
Dat Japanse ontwerp is niet echt mijn kop thee, om ’t zo maar uit te drukken. :)
dennisr zegt
@vondeyck: geluukig wel, toegegeven.. die van de Veyron is een stuk strakker.. maar het is zo leeg.. :?
mortsel2640 zegt
@dennisr: ik begrijp wel dat jij de interieur van de gtr graaf vind. Maar de Veyron heeft pure klasse. Dit komt wel met leeftijd ^^
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dennisr: nogal weinig aflegruimte… Nee, ik neem hem toch maar niet dan…
Dimglor zegt
@dennisr: Er zit vooral een enorm groot verschil in de gebruikte materialen….
Ze heb ik me laten vertellen dat de hendels achter het stuur voor de lichten en voor de ruitenwissers uit aluminium zijn en 5000 euro per stuk kosten….
Het leer zal ook wel niet van dezelfde kwaliteit zijn als dat van de Nissan en ook de stereo van Burmester zal niet te vergelijken zijn met wat in die Nissan te vinden is…
mortsel2640 zegt
@Dimglor: meep!! Wrong!!! Niet aluminium maar magnesium
love4sportcars zegt
@dennisr: dat is dan ook al enkele jaren oud…
bass zegt
@dennisr: zeker en vast
Megakix zegt
@dennisr: ..en dan de afwerking van de Veyron..héél wat beter. Uiterlijk van de GT-R is simpelweg spannender dan de Veyron.
burninrubber zegt
@Megakix: De egoïst edition is mooier dan de Veyron
xilver zegt
@dennisr: Euh ik denk dat je een Veyron nog niet zo goed van dichtbij hebt bezien. Ik heb zelf in een Veyron GS gezeten (Autoworld expo 100, 2 jaar geleden in Brussel)en dat ding was subliem goed afgewerkt. Het oog voor detail in die wagen en de gebruikte materialen kan je gewoon niet vergelijken met iets anders (mss een Maybach ofzo… maar ik zou het niet weten). Er zit wel waarheid in het feit dat het te duur is voor wat je krijgt maar dat is natuurlijk de exclusiviteit die telt. En veel hangt ook af van de kleurencombinatie natuurlijk.
dennisr zegt
@xilver: ooh maar dat zul je me niet horen zeggen, dat ding is ongetwijfeld afgewerkt als geen anders, sowieso de duitse afwerking is goed maar dit is zonder twijfel beter dan alles.. maar kom op, niet eens een radio ? xD
henkz32 zegt
Volgens mij was de GT-R rijder nog z`n launch controle aan het instellen. Als die slaper op had zitten letten had ie gewonnen.
En om antwoord te geven op de redactie: Ja, de GT-R is echt zo snel. Al zijn sommige eigenaren slapers.
walter zegt
@henkz32:
Scheelt bijn 14mijl (22km/h), als we de tijd even buiten beschouwing laten, dat is een serieus snelheidsverschil (hier heeft zijn slechte reactie tijd ook geen invloed op).
Ik durf te stellen dat het zeker nog 3 seconden zou duren op die snelheid voordat hij 139mph heeft bereikt.
Hupke zegt
Totaal niet met elkaar te vergelijken, al had ik eigenlijk halveling verwacht dat de GT-R sneller zou vertrekken en dan pas werd ingehaald. Anders leek het me nogal belachelijk van het filmpje te posten, aangezien het nogal evident is dat een 4wd veyron sneller vertrekt dan een 4wd GT-R.
Misschien dat een filmpje van een caterham vs veyron er iets anders uitziet (de 1e paar meters dan toch).
lincoln zegt
het enige wat je nu echt ziet is dat zo,n Veyron wel akelig snel van zijn plekkie komt ..
xilver zegt
@lincoln: En een Supersports is dan nog een stukje sneller. Echt ongelofelijk staaltje techniek dat ding.
lincoln zegt
@xilver:
ach joh .. over een paar jaar heb je electro-meuk met dit soort vermogen ..
kunnen al die benzine slurpies wel inpakken ..
dawwg zegt
@lincoln: Maar die electro-meuk is na 3 dragraces leeg, de Veyron rijd je aan het eind van de dag gewoon 1000km naar huis als het moet …
xilver zegt
@dawwg: Daarmee dat hij zegt ‘over een paar jaar’. Als die accu’s op punt staan dan wordt het inderdaad ‘bye bye Veyron’. Elektrische wagens kunnen direct 100% van hun vermogen geven, een benzinemotor kan dat niet en daar ligt al 1 het voordeel. Ik ben er trouwens ook van overtuigd dat uit een elektromotor veel meer vermogen te trekken is dan uit een benzinemotor. Enige nadeel van zo’n elektromotor is dat het heerlijke engine sound zal verdwijnen…
lincoln zegt
@xilver:
turbo,s en superchargers hebben meer eigenschappen van een stofzuiger dan een electromotor ..
zelfs het geluid komt meer overeen ..
let wel .. ik heb een stalen Nilfisk uit 1974 ..
mbevo zegt
Heeft VW ook een ander uitlaatsysteem voor de Veyron? Het lijkt net een diesel
SyriX zegt
Hadden we iets anders verwacht dan?? Veyron heeft een 0-100 tijd van 2,5s af fabriek. 2012 GTR doet het in 3s.
VeniVidiVici zegt
Grappig, maar wat een valse schijt start is dat dan! :?
dennisr zegt
@VeniVidiVici: wat is er vals aan.. Veyron reageerde sneller.. kan hij ook niks aan doen..
VeniVidiVici zegt
@dennisr: Kijk nog maar eens goed dan, lijkt wel alsof die GT-R driver beetje zit te suffen. Al met al hij had sowieso van de Veyron verloren :)
sacha zegt
Wel lekker kort zo’n race. Niet zo’n lange zit als de F1 of zo.
Megakix zegt
@sacha: :lol: …ik gebruik de F1 altijd om kort ná de start lekker op de bank te tukken…met een heerlijk mundane geluidje..
janklaassen zegt
Ja, als die Veyron je al bij de start voorbij is kan je het helemaal shaken!
Respect voor de Veyron.
hollow zegt
Man man man het krioelt hier van de GT-R fanboys. Aan de kleinzieligheid te zien, zijn het kindjes en zeker geen autoliefhebbers.
Een autoliefhebber heeft zeker een voorkeur, maar kan andere wagens ook appreciëren.
Zelf zou ik nooit de GT-R verkiezen boven een nieuwe Porsche Turbo, maar de GT-R blijft een knap staaltje techniek.
house zegt
@hollow: Inderdaad! het is gewoon sneu hoe sommigen reageren, ik kies de Veyron boven alles maar dat maakt mijn waardering voor de GT-R niet minder.
Grappig hoe sommigen dan Switzer noemen, zo kan ik het ook :)
Voer een Veyron dan ook op tot het uiterste, dan zullen we zien wat er van een Switzer GT-R overblijft. Pure vernedering. Sommige mensen kunnen het simpelweg niet accepteren dat de Veyron sneller is
@Soulmaster: dat is inderdaad iets dat velen nog vergeten :) dat maakt het des te indrukwekkender.
jzaero zegt
@hollow: prachtig gezegd. Ik ben zelf een BMW fan, maar houd net zoveel van andere mooie merken. Alfa, Mercedes, ga zo maar door. Een echte autoliefhebber waardeert vrijwel elke auto, ook al is het niet je eigen merkje. Maar dan op een andere manier als je je eigen merk zou waarderen. Ik ben totaal geen fan van Audi, maar ze houden elkaar scherp waardoor er weer nieuwe ontwikkelingen bij je eigen merkje zullen komen.
eduardovich zegt
@hollow: eens! zelfs een oudere 911 zou ik boven de gtr verkiezen..
Megakix zegt
superrrrrrr slechte vergelijking en tijdzetting…zucht… * doet wachten op een echte GTBoard.com filmpje *
KEV9 zegt
En dan te denken dat de veyron een ton meer in de weegschaal legt
Mairsil zegt
@Soulmaster: Misschien als je een paar koffers goud op de passagiersstoel legt. Normaal is de Veyron maar 150 kg zwaarder dan de GT-R (curbweight 1740kg vs 1890kg).
Aquios zegt
Hm apart… Die veyron staat al klaar voor de start en kan zich helemaal concentreren op de lampen. Die gtr is zich nog op de plaats aan het zetten en als hij dan net op de goeie plaats staat gaan de lampen al lopen. Dus die gtr krijgt de kans niet eens om zijn launch control aan te zetten.
norge zegt
Duidelijke overwinning voor de GT-R , Veyron had voor die kostprijs veel sneller moeten wezen.
isobmw zegt
Vind je het gek met 8.0L W16 4 turbo’s! :p en de gt-r maar 6 cil..
Ik heb liever de gt-r klinkt ook veel lekkerder!
g40freak zegt
weet je waar ik nou zo’n schurft hekel aan heb?
Van die sprint filmpjes, waar in de eerste minuut geen flikker gebeurt en dan de laatse 15 sec is het sprintje.
Kunnen ze het filmpje dan niet gewoon knippen ofzo?
Megakix zegt
@g40freak: hapklare brokjes kid… ;-) Kauwt je moeder nog het eten voor dan ?
yipikaye zegt
Eindsnelheid zegt genoeg, die Nissan had geen schijn van kans!
sebasjuhh zegt
meh die veyron houd zich nog in lijkt me. Een 500pk porsche zit maar 700ste van die tijd af namelijk
maxx1 zegt
1, bugatti was sneller weg en hij cheaten niet! 2, bugatti ging niet eens volop.
maseratizzzzzzzz zegt
ik vind het niet zo gek dat de veyron wint, heeft het dubbele aantal turbo’s en inhoud. Doe mij maar alsnog de GTR, een buggati klinkt als een opgevoerde stofzuiger.
2176cc zegt
Duidelijk weinig dragracers hier.. De tijden die op het bord staan zijn zonder reactietijd dus perfect vergelijkbaar. Je ziet dat de 60 ft tijd van de veyron 1.69 en gtr 1.73 dicht bij elkaar liggen daarna loopt de veyron uit want die is 8 tiende sneller op de 1/4 mile.
Dat die patser met zn gtr zo laat pas wegrijdt is zn eigen schuld zo werkt het bij dragracen. Zodra de 2de erbij gaat staan gaat de tree binnen een random tijd lopen. Had ie maar niet moeten patsen om nog ff zn bandjes te laten piepen voor het starten.
lincoln zegt
@2176cc:
zelfs op een auto-site is het begrijpelijk dat er meer pak em beet korfballers zijn dan dragracers ..
gedece zegt
Geef mij maar die lekkere GT-R. Waar voor je geld krijg je bij Nissan zeker, ze hebben echt een van de origineelste, beste auto’s gemaakt in jaren. De veyron pff.. Zoveel geld voor een platgedrukte, uitgeklopte Beetle met een dikkere motor in. De GT-R mag dan iets ’trager’ zijn maar kost ook veel minder…
TDI-goeroe zegt
Veyron is Baas!!!
calibandar zegt
Die GT-R staat zelfs niet op de foto. Een super rappe wagen zoals we laatst zagen in die mega dragrace van Motortrend, maar tegen een Veyron is het niet 1 maat 2 klasses verschil. Interessant om te zien hoe schandalig rap zo’n Veryon is.
CL65 zegt
Zo dan, die nissan lag te slapen lijkt Webber wel bij elke start van een race.
robbie zegt
Nog wat extra videomateriaal voor de liefhebbers:
http://www.youtube.com/watch?v=zJd5wiyu0Rk
gotty zegt
Doe mij toch die Nissan maar ;)