De DP Porsche 944 Cargo is de ultieme Shooting Brake van vandaag.
Praktische Porsches. Waar een Ferrari of Lamborghini een beetje behelpen moet zijn om ervan te kunnen genieten, is Porsche voor een sportwagenmerk bevengemiddeld praktisch ingesteld.
Praktische Porsches
Tegenwoordig kun je kiezen uit een Macan, Cayenne of Panamera om rijden met een Porsche logo te kunnen combineren met praktische eigenschappen. Vroeger was dat niet het geval. De Cayenne is de eerste praktische Porsche en die is er pas sinds 2002. Natuurlijk, de Audi RS2 zat ook onder de Porsche-logo’s, maar dat was een Audi. Net even de verkeerde vorm van transaxle.
Heinz-Haralds
Gelukkig waren er in de jaren ’80 voldoende handige Heinz-Haralds die met een slijptol en decoupeerzaag goed overweg konden. Uiteraard waren deze werkzaam bij DP Motorsports. Tegenwoordig zien we deze firma geregeld voorbij komen als het gaat om gave restomods en tuningsprojecten op basis van de Porsche 911. Maar ze gaan al véél langer mee.
Porsche 944
In de jaren ’80 hebben ze zich bezig gehouden met de Porsche 944. In het begin hebben ze negen stuks van de 924 omgebouwd, eind jaren ’80 een aantal 944’s. In plaats van op een praktische auto het woord ‘PORSCHE’ te schrijven, hebben ze een daadwerkelijke Porsche dus praktisch gemaakt. De 944 is voor zijn soort al behoorlijk handig. Er zijn twee kleine zitplaatsen op de achterbank en er is iets van een bagageruimte. Maar wie weleens in de auto van @jaapiyo gezeten heeft, concludeert dat extra ruimte zeker welkom is.
DP Motorsport
Het houdt namelijk allemaal niet over, met name door de vorm van de achterklep. Die is namelijk veel te aerodynamisch. Leuk voor in de windtunnel en op de Autobahn, maar de DP44 maakte de 944 vele malen praktischer. Het dak werd flink verlengd. Net zoals een stationwagon uit die periode loopt de achterklep zeer stijl af.
Vakwerk
Het is overigens echt vakwerk, de DP Porsche 944 Cargo. De afwerking is uitstekend te noemen. Dat hebben ze mede bereikt door onderdelen van Volkswagen te gebruiken die toevalligerwijs al goed pasten. Zo is de achterbank in de DP44 afkomstig uit de Volkswagen Passat uit de jaren ’80.
Tuning
In technisch opzicht kon je zelf kiezen welke basis je wilde gebruiken. Dus je kon voor de standaard 944 opteren of juist een Turbo. Beter nog, omdat DP Motorsport een tuner was (en is), kon je meteen even de DP44 laten opvoeren. In totaal zijn er ongeveer tien gebouwd, uiteraard varieert dat per bron.
30.000 euro
Zo’n 10 jaar geleden heeft DP Dotorsport aangekondigd er nog eens tien te gaan bouwen. Dus wellicht dat ze van jouw 944 nog een DP Porsche 944 Cargo kunnen maken. Qua kosten moet je ongeveer denken aan 30.000 euro. Plus een Porsche 944, uiteraard.
Meer lezen? Dit zijn de coolste Shooting Brakes die er ooit gebouwd zijn!
kars zegt
Zeer gaaf. Schuin van achter moet ik denken aan de Z3 M Coupé.
alloallo zegt
Mijn associatie is met Reliant Robin
vaakbenjetebang zegt
Reliant Scimitar GTE! Dit lijkt wel bijna een kopie…
mark383 zegt
Meh. Toch net iets uit verhouding als je het mij vraagt… Achterkant net iets te veel verlengd of zo? Kan er niet echt m’n vinger op leggen.
giertjuh zegt
Ligt het aan mij of is de achterklep afkomstig van een Toyota Cramy station?
schreute01 zegt
En uiteindelijk lijkt hij het meest op de Austin Allegro Stationcar.
emping zegt
Dan haal ik liever een Accord Aerodeck.
coachbuild zegt
THE SHOOTING BRAKES ARCHIVE: https://www.coachbuild.com/2/index.php/about-coachbuilding/the-shooting-brakes-archive
sleepyj zegt
Volgens mij is de C stijl c anders/mooier van de zilvere t.o.v. de rode. Maar misschien kan iemand de dit op de computer bekijkt bevestigen. Ik kijk namelijk op de app.
Heren, dit duurt nu wel érg lang. Een fantastische werkende app is nu al 5? maanden om zeep. Het verhaal we werken er keihard aan komt steeds minder geloofwaardig over. Jullie maken de leukste content, maar verpesten zelf het plezier voor de lezer.
Nogmaals de tip: houd de lezer op de hoogte met status updates. Scheelt enorm veel vragen en frustratie. Hopelijk kunnen we snel aan de gang op de nieuwe app!
probono zegt
Helaas geheel mee eens. Op een iPhone is het teleurstellend. Het zal ongetwijfeld met de beste intenties allemaal opgezet worden, maar de testomgeving/tap-straat overslaan en alles in de praktijk testen met de gebruikers, zo komt het over althans, doet afbreuk aan de beleving van Autoblog. Zet ‘;m op, ik wacht met smart op een fijne gebruikerservaring, Een goed werkende app verdienen jullie als contentmakers/bloggers/medewerkers van autoblog namelijk ook!!
stephane8200 zegt
@probono: tegen mij werd gezegd dat de website belangrijker was. Ik snap dat niet want ik kom nooit op de website.
Dat je meer advertenties kwijt kan op de website is natuurlijk wél het geval.
Henk_he zegt
Gratis tip: gebruik ipv de app een snelkoppeling naar de (mobiele) website.
stephane8200 zegt
@Henk_he: dan zit je dus ook aan al die vervelende site advertenties vast.
T5Power zegt
De ultieme c.q. mooiste Shooting Brake is toch echt de Mercedes CLS (niet: CLA) Shooting Brake, al blijft het jammer dat dat ik geen 63 AMG versie heb maar een bescheiden 350 cdi ;-)