Een speciale K’egg met minder paardjes? Kan dat? Ja, dit is de Koenigsegg Competition Coupe GT, DOWNTUNED TO 600+ HP in order to comply with race regulations…
Ach, die FIA regeltjes zijn soms nodig moet je maar denken. Net zoals het minimum gewicht: 1100 kilo. En aangezien het totale gewicht van de CCGT slechts 1000 kilo is, mag men naar wens 100 extra kilo bijplaatsen.
Deze GT1 racer is gebaseerd op de 806pk CCX (vorig jaar in Genève) en de 4,7-liter V8 is daarbij vergroot naar 5,0 liters (via jalopnik.com).
Maarrr… Er is nog meer nieuws. In hetzelfde persbericht doet Koenigsegg melding van een milieuvriendelijke strategie. Men heeft namelijk een Bio Fuel Powered CCXR ontwikkeld, het is de eerste Koenigsegg die de grens van 1000pk overschrijdt! De supercar levert op een tankje bio-ethanol een vermogen van 1018 pk en 1060 Nm max koppel.
Alle reeds uitgeleverde CCX’en komen in aanmerking voor een conversie.
Tarzan zegt
En hoeveel uitlaten heeft ie?
Bertram zegt
WOW wat een stoer ding ! ikke wil wallpaper :P smulsmul
fubar zegt
wawwww sex on wheels
Pannekoek zegt
Eeuh.. Hij is gebasseerd op de CCR, verschil is mischien klein, maar het is er wel…
Goed kijken, als je goed kijkt zie je er 3..
PieterA zegt
Met Top Gear spoiler precies :P
Martijn zegt
het is de eerste Koenigsegg die de grens van 100pk overschrijdt!
Lijkt me sterk maar toch :P
-edit: gefixt-
Boss zegt
I Just Can’t get Enough…
Deon zegt
@Pannekoek
1. Kleinere ruimte om de mistlampen
2. geen luchthapper op de motorkap
3. geen luchtinlaten boven de wielkasten
Die drie bedoel je? :P
@ Autoblog
Volgens mij bedoelen jullie “het is de eerste Koenigsegg die de grens van 1000pk overschrijdt” en niet “de grens van 100pk”
Saillant verschil dunkt me zo ;)
jakob zegt
de grens van 100 pk was mij ook opgevallen :D
Snoepie zegt
schone wagen
Jan zegt
En toch blijft het onveranderd op 100pk staan he!
Je moet niet slapen, je moet aan je site werken!!! :-)
Jan zegt
En nog een toevoeging, wel tof dat Meneer Koenigsegg zelf racet met zijn creatie!
autoblogger zegt
@Jan: ik moet af en toe slapen, anders krijg je dit soort foutjes ;)
w0o0dy zegt
niet onbelangrijk: de 600 pk haalt men zonder turbo’s of compressors (zijn verboden in de klasse waarin ze uit gaan/willen komen. Die 100kilo die er nog bij moet zal men toevoegen in de vorm van plakjes lood (of iets dergelijks). Door dat slim te plaatsen kan het zwaartepunt omlaag en kan de balans van de auto worden “afgesteld” zodat het weggedrag verder geoptimaliseerd kan worden.
Ziet er goed uit, ben benieuwd of ze de boel heel houden tijdens lange races.
Lebastille zegt
Gaaf dat Koenigsegg gaat racen. Wel jammer dat ze extra gewicht toe moeten voegen, maar zoals ook al gezegt kunnen ze dat gewicht wel strategisch plaatsen. Maar het zwaartepunt gaat daarvan miss een paar millimeter omlaag.
Bio-ethanol is echt een geweldige brandstof: milieuvriendelijk (wanneer het gewas waaruit het is gemaakt tenminst teruggepland wordt) en met een hogere energiedichtheid levert zo’n brandstof ook nog meer vermogen. Ben benieuwd hoe ze het tussen de Ferrari’s, Porsches, Maserati’s etc zullen doen.
lincoln mark8 zegt
@autoblogger…. je MOET helemaal niets…je levert elke dag verdomd goed werk….ik beleef echt veel plezier aan je werk…. en zo,n miniscuul klein foutje is menselijk….. ik wou dat de belasting zo menselijk was….
autoblogger zegt
@lincoln mark8: dank u! misschien gaan we binnenkort in de politiek ;)
w0o0dy zegt
@autoblogger: als je nou de methode van Michelangelo overneemt…. die sliep iedere 4 uur een kwartiertje zodat hij maar een paar uur van zijn dag kwijt was aan slaap en langer/meer kon werken. ;)
w0o0dy zegt
foutje, het was Leonardo da Vinci (hmm interesting lastname ;) )
TheGreatAtuin zegt
@autoblogger:
PvdA
Partij voor de Auto’s (Of Partij voor de Otto’s als Wouter de kneuskabouter een name fake erg vindt :P)
Minder wegenbelasting, betere en snellere autowegen (Autobahn !!!!) en subsidie op mooie en coole auto’s…
*Zucht* keep sweet dreams he ? :P
(Mag ik dan ook in de partij ? ik doe de post “Amerikaanse rammelbakken” wel, it’s a dirty job, but it has to be done ! :D)
lincoln mark8 zegt
@thegreatatuin….step out of the discworld dude…… rammelbakken zijn fun
Onehp zegt
@Lebastille: for the record: de energiedichtheid is lager (35%?), maar je kunt er meer vermogen uit halen omdat…euh… je octaangehalte veel hoger is en je geen problemen krijgt met een kloppende motor (of iets in die aard, niet 100% zekerrr)
CCX zegt
Als ik zoek op het net vind ik niets, niets, NIETS.
Dus wil dat zeggen dat autoblog de eerste is!
Mooie auto trouwens, leuke luchthappertjes op de voorwielen net als de Maserati MC12 Corsa.
Pannekoek zegt
@ Deon
Ja, maar er zijn er nog wel meer, zie ik net..
– De koplampen.
– Luchtinlaat middenonderin, is wat groter.
– De mistlampen.
Pannekoek zegt
@ CCX
Het is volgens mij ook een speelgoedautootje..
Net zoals deze Enzo..
http://cgi.ebay.com/1-24-Factory-SSM-Ferrari-Enzo-GT-Transkit-RARE_W0QQitemZ110097755368QQihZ001QQcategoryZ2582QQcmdZViewItem#ebayphotohosting
jasper zegt
man die is vet!!!!
CCX zegt
@ pannekoek
Je kan gelijk hebben want op de officiële site van K’egg (druk op m’n naam) rippen ze met geen woord over de Koenigsegg CCGT
Pannekoek zegt
@ CCX
Nee, en ook niet over de CCXR..
Tombnolz zegt
Wit is het nieuwe zwart, nietwaar? :)
CCX zegt
@pannekoek
Vreemd …
Lebastille zegt
@ OneHP, ik heb het even nagezocht en idd je hebt gelijk, methanol (ok het is geen ethanol, maar het zit wel dicht in de buurt) heeft ong. 50% van de “gravimetrische opslag capaciteit” in MJ/kg van benzine of diesel. Zou het zo kunnen zijn dat omdat methanol uit kleinere ketens bestaat deze meer energie levert of dat er miss meer brandstof per slag ingespoten wordt?
Jappy zegt
Zo, echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet!
Chief_S5 zegt
Zeer anonieme auto :P. Niemand zal omkijken…
Lars zegt
Het zou kunnen dat ze de website pas updaten zodra de autos officieel gepresenteerd zijn in Geneve…
Het GT project is al een tijd geleden gestart (zie het officiele Koenigsegg boek) en ze hebben het nu helemaal geupdate en klaargemaakt volgens mij. Kan me niet voorstellen dat ze serieus willen gaan racen met ‘oude’ techniek.
Matijs zegt
Prachtige wagen, ben versteld, hoeveel uitlaten? gewoon PRACHTIG,, trek weg van de saleen vind ik.. Niet?
keislair zegt
he he zal tijd worden. is echt een brute bak. ben benieuwd hoe ze zich staande houden tegen de rest in de gt1 klasse.
sorry ccxr is no more! het tot nu toe enige exemplaar is gecrashed.
peter zegt
beter dan al die ferarri s zeker