Petrolheads willen de elektrische Porsche Macan haten, maar of dat terecht is gaat blijken uit onze test.
Met de Taycan heeft Porsche laten zien dat ze een goede EV kunnen bouwen die ook nog eens de Porsche badge waardig is. Inmiddels wisten ze al meer dan 140.000 exemplaren van de Taycan te verkopen, maar ondanks de excellente facelift hebben ze het nu taai om Taycans aan de man te brengen.
Prijzig elektrische auto’s zijn bepaald geen hardlopers gebleken. Porsche ontsprong in eerste instantie de dans, maar nadat de nieuwigheid er vanaf was, bleef het ook in de Taycan showroom akelig stil. Dat is geen fijne voorbode voor de elektrische Macan. Zeker niet omdat Porsche de nogal goed lopende benzine Macan uit de prijslijst in Europa heeft gehaald.
Ze moeten er peentjes over hebben gezweet in de boardroom bij Porsche, want de software van de Macan bleek een hoofdpijndossier. Porsche ontwikkelde een compleet nieuw platform, wat onder meer ook door Audi gebruikt gaat worden: Premium Platform Electric (PPE).
Het hart is de accu
De accucellen onderin de auto bepalen voor een groot deel de prijs van iedere elektrische auto en zijn nogal bepalend voor de dagelijkse bruikbaarheid. Voor de elektrische Macan uit deze test koos Porsche voor een fors, bruto 100 kWh groot accupakket (95 kWh netto). Net als bij de Taycan opereert de accu op 800 volt, wat sneller ontladen (meer powerrr!) en sneller opladen mogelijk maakt. Aan de DC snellaadpaal halen alle Macans dan ook minimaal 270 kW. Van 10 tot 80% laden kost dan maar 21 minuten.
Met het forse accupakket is de range natuurlijk ook prima: de basis Macan met achterwielaandrijving, de elektrische Porsche Macan 4 uit deze test haalt 613 km in de WLTP-testcyclus. Ook als je als een Porsche rijder aan het verkeer deelneemt, moet in de praktijk 400 kilometer wel haalbaar zijn.
Hoeveel vermogen is genoeg voor de Macan
Elektrische auto’s zijn allemaal snel en dus kom je in de vreemde situatie dat zelfs de instappers al rap genoeg zijn. De instap Macan heeft al 360 pk en snelt in 5.7s naar de 100. De Porsche Macan 4 uit de test kost slechts 3.600 euro duurder en heeft 408 pk. De sprint naar de 100 daalt dan al naar 5.2s. Voor normaal huis, tuin en keuken gebruik is het prima, hoewel je ook kan betogen dat een Porsche nét iets sneller dan “normale” auto’s moet zijn.
Het vermogen bij de Macan 4S stijgt al naar 516pk, de Macan Turbo heeft zelfs 639pk/ 1.130 Nm. Daarmee snelt de Porsche SUV waarmee je je gezin kan vervoeren in 3.3s naar de 100. Totale overkill, maar Porsche is ook slim genoeg geweest om de Macan Turbo een net ander uiterlijk te geven dan zijn mindere broers.
Ook de elektrische Macan stuurt als een echte Porsche
Je hoopt en verwacht niets anders, maar toch. Inmiddels kan ik boeken volschrijven over EV’s die meer dan voldoende vermogen hebben, maar die nog minder inspirerend zijn dan een overspannen wiskunde leraar. Het is niet heel moeilijk om een elektrische auto te bouwen die flink wat vermogen heeft. Maar eigenlijk begint het spelletje dan pas.
Porsche zou Porsche niet zijn als ze het weggedrag van de elektrische Macan niet prima voor elkaar zouden hebben. Wat een snoepje. Het stuurgevoel is top, de elektrische aandrijflijn reageert uiteraard razendsnel, maar het is vooral de balans waar Porsche het verschil maakt.
Zelfs in de Macan 4, die nog een relatief bescheiden vermogen naar alle vier de wielen stuurt, kan het gaspedaal worden ingezet om de koers te veranderen. Het spelletje is verslavend: de ene keer rem je de Macan de bocht in, met het gas (stroom dus) duw je de achterwielen naar buiten om de neus naar binnen te forceren. Als een kogel schiet je de bocht uit, hoewel je dan ook gaat wensen dat je een Macan 4S of Turbo had besteld.
Of kies voor het andere recept en ga voor de bandenrook. Met abrupter gasgeven in de bocht, waaiert de kont van de Macan lekker uit. Het is niet iedere dag dat we met een praktische gezinsauto zo lekker konden vegen. En dan was dit niet eens de Macan Turbo (die al zijn 639 pk naar de achterwielen kan sturen én standaard Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), een elektronisch gestuurd sperdifferentieel op de achteras, heeft.
Zijn er nog minpunten
Zoals zo vaak is er best wat te personaliseren, je kan de prijs van de elektrische Macan dus nogal opplussen. Het is standaard verhaal bij Porsche (en sommige andere Duitse merken), dus over die prijs wil ik niet te veel zeveren.
Wel over de verschillen tussen de Macan 4 en de Turbo. De Macan heeft een dikke voorspoiler, randen rond de wielkasten en een diffusor. Bij de Macan 4 is het allemaal, wat goedkoop aandoend mat kunststof. Bij de Macan Turbo is het hoogglans zwart, wat veel beter oogt. Technisch gezien kan het echt op iedere Macan, Porsche probeert hier klanten in de Macan Turbo te krijgen.
Killer features
Porsche is en blijft een mooi merk. De sleutel van een Porsche op de bar kunnen gooien, dat is echt een lifechanger. Kies vooral ook een kleur op je Macan en laat de sleutel ook meespuiten. Dan is die makkelijker te vinden in je lade met sleutels en dat is ook fijn om aan diezelfde bar even te kunnen melden. Fake it untill you make it (en koop een 996).
Redelijk briljant is de 84 liter grote frunk. Met een druk op de afstandsbediening zwiept die op zijn gasveren open. Geen gepruts met een haakje dus, zo hoort het.
Andere, minder zichtbare wetenswaardigheden: de elektrische Macan kan met 240 kW recuperen. Je kan dus echt stevig remmen zonder dat de remschijven worden aangesproken.
Voor de nerds: de elektrische Macan kan bankladen aan 400v paal, de accu wordt dan als het ware gesplitst. Dat scheelt weer een conversie slag en de bijbehorende hardware (kosten en gewicht).
Alternatieven
De Audi Q6 e-tron is dezelfde auto, maar dan met Audi ringen. Voor diegenen die de pikorde niet begrijpen: de Audi is ook nog wat goedkoper, maar heeft dezelfde sleutel als een Audi A1.
De Hyundai Ioniq 5N heeft ook het sleutelprobleem. In theorie is het een waardig alternatief voor de Porsche Macan, zeker voor de stuurmannen (m/v/x) onder ons. In de praktijk is de Macan leuker om mee te sturen en opereert qua interieur, software en afwerking in een duidelijk andere klasse.
Conclusie
Na de Taycan is het geen verrassing dat Porsche een goede EV kan bouwen die ook nog eens lekker stuurt. Toch is de elektrische Porsche Macan een auto om nog enthousiaster van te worden. Het tij zit de elektrische auto nog niet mee, maar de Porsche Macan verdient het om een succes te worden. Ik wil er één, maar ergens in dit proces gaat dat mis: “Eerst je geld tellen, dan je vrouw bellen, dan….”
jaapiyo zegt
Wordt een interessante. Enige technische nadeel is dat ‘ie zwaar is als een baksteen. Maar gaat ‘ie ook afschrijven als een baksteen? Vorige Macan is/was juist extreem waardevast. Ik ben benieuwd of deze dat gaat nadoen of toch meer gaat Taycannen.
gekketurbo zegt
Mits je de juiste versie had. De viercilinders (grootste groep) zijn na 2-3 jaar +35% afgeschreven. Redelijk vergelijkbaar met de Taycan…
fanboy zegt
@jaapiyo: In principe hoeft het hogere gewicht niet een nadeel te zijn als ze hem zo goed kunnen laten rijden. En voor de efficiëntie bij een EV is het belangrijker wat je snelheid is op de snelweg dan het gewicht.
Wel is het vervelend voor het Nederlandse wegenbelasting verhaal.
Toch is dat misschien niet doorslaggevend voor dit koperspubliek.
Fernando zegt
De Taycan was redelijk populair maar als iedere eigenaar die hem nadien heeft verkocht of ingeruild had geweten dat ie zo hard ging afschrijven dan had Porsche er maar 40,000 ipv 140,000 van verkocht.
Ik word er niet hebberig van
fanboy zegt
@Fernando: Ik word wel enthousiast van een hard afschrijvende Taycan hoor, komt hij eerder in bereik.
cdlop01 zegt
Supersaai model, rijden er, uiteraard, al paar in Oosterbeek. Vorige model veel fraaier, deze is te strak, en veel en veel te zwaar, hoe good ook maar dat is een no go.
HZW zegt
Als zo’n ding ook zo snel zijn waarde verliest als de Taycan, dan kan je, je lol op.
audirs3 zegt
Hierboven 3 reacties over de forse afschrijving van de Taycan, zonder erbij te vermelden dat die niet harder afschrijft dan een vergelijkbare Panamera. Iedereen praat elkaar maar na…
superfunky zegt
Hoe kom je daarbij? Ik heb al 2 Pana’s gehad. Prima afschrijvingen op, helemaal niks mis mee. De Taycan Turbo verliest 65% in 2 jaar, mijn Pana GTS die ik kocht 1 jaar oud met 10k km’s, verkocht ik 20 maanden later met 45k km’s met winst (!). Mijn huidige Pana ST TS is list 300k, kocht ik nieuw voor 250k en kon ik vorige week nog kwijt na 18 maanden en 35k km’s voor 190k (maar doe ik nier want hij blijft tot mijn dood! Beste reisauto ever!). Totaal onvergelijkbaar met een Taycan. Slechter dan een 911, klopt, maar zeker niet slecht. Waar een Taycan dat wel is, puur drama.
grandmasterb zegt
Logisch want de Panamera is erg lelijk en de Taycan is ook geen schoonheid.
Fer-4S zegt
Heb alweer een jaartje mijn 2e 4S (een mooi uitgevoerde 165K bruto), in 2023 voor 115K gekocht en ik denk dat hij nu met 28 maanden en 70.000KM, mogelijk 70K oplevert. Betwijfel het of een Panamera dat haalt. Taycan is echt een fijn rijdende auto, en na de facelift een betere actieradius (mijn ST haalt net de 340KM). Maar wil je de afschrijving acceptabel houden, neem de RWD met alleen de noodzakelijke opties, dan lijkt het acceptabel.
Johanneke zegt
Maarrrrr: wel een bewegend spoilertje. Want stel je rijdt 100 op de snelweg, dan stijg je op met zo’n 2300 kilo wegende blob! Gelukkig is er extra downforce als het spoilertje omhoog komt, zou helemaal mis gaan anders.
audirs3 zegt
@Johanneke Ik denk dat het meer voor een betere (lees: efficiëntere) stroomlijn is dan voor extra downforce.
beetec zegt
Ik ben geen taalnazi maar “kost duurder” kom op..
Verder niet mijn type auto maar wel gewoon een dik ding, elektrisch of niet.
superfunky zegt
Moest een week een Taycan Turbo rijden omdat de 911 TS beetje kuren had, dus mijn Pana TS laten staan en het 5 dagen een kans gegeven.
Wat een drama. Niks met een Porsche te maken, niet de looks, niet de feel en al helemaal de emotie niet. Laatste 15 seconden van video zeggen alles: Wouter probeert het nog een beetje spannend te maken, maar er gebeurt helemaal niks!! Hij kan beter een voorbeeld nemen aan de Macan promo met Dua Lipa, daar hebben ze motorgeluid onder geplakt!
Maar goed, Porsche maakt een mega fout door met haar best verkopende model de EV gok te nemen. Oh wat zullen ze jaloers zijn op merken als BMW die wel gewoon hun nieuwe modellen met alle motoren kunnen uitrusten. Ja, dat zijn concessies aan het platform, maar de risico’s zijn wel heel veel minder. Het is te hopen dat er een ICE in dit model kan, anders wordt het heel pijnlijk omdat ze het oude model niet meer in Europa mogen verkopen omdat ze geen aanpassingen aan het platform wilden doen zodat de goedkeuring behouden bleef (wat een terechte beslissing was).
Goed, terug naar de Taycan. Was vorige week bij Porsche om een Cayenne te bestellen, wilde een Taycan Turbo van een relatie inruilen van 210k. 20 maanden, 20k km’s oud. Ze wilden hem niet omdat ze een parkeerplaats vol onverkoopbare Taycans hebben staan, na aandringen bod hij 65k. Er is 0,0 reden te veronderstellen dat de Macan een ander lot rest. Het is te hopen dat ze hun besluiten tav de Cayman en Boxter snel herzien, want anders is het snel gebeurd met Porsche, alleen op de 911 kunnen ze al heel lang niet meer overleven.
kareljansen zegt
Volgens mij zijn er heel veel redenen om te denken dat de macan een minder dramatisch lot rest. Blijkbaar wil de markt een elektrische Suv als ik zo om mij heen kijk.
jessepinkman zegt
Man man man ‘kost duurder’
rrk147 zegt
Mooie hatchback, die Macan! Alles nog een SUV noemen, terwijl er nauwelijks extra bodemvrijheid is. Dit lijkt mij eigenlijk dus meer een ouderwetse harchback, best mooi. Maar te gestroomlijnd.
Benieuwd of het gaat verkopen. Aan de techniek ligt het niet, maar dat was bij de Taycan ook niet het probleem, bovendien ziet die er goes uit.
monsieurleloure zegt
Die semi automatische trekhaak is wel erg skeer.
Lambrusco zegt
Allemachtig wat krap achterin. Net als de Q5, oogt groot maar is erg krap. Verder vind ik dit best een mooie auto! Wederom net als de Q5 goed in proporties, beter dan de grotere varianten.
janvignoble zegt
Zeg Autoblog… “kost duurder”
Dat staat er toch niet echt?
Specht zegt
Gaap. Elektrische Duitse SUV meuk.
Hoe goed het ook rijd, dit hok wordt alleen door rijke 50+ vrouwtjes gereden.
Doe mij maar gewoon een 911 en de rest van het Porsche gamma is alleen voor patsertjes en boomers.