De F1 is bikkelhard en de Nederlandse coureur presteert niet super goed, moet De Vries vrezen voor zijn stoeltje? Dat is de vraag.
Het gaat niet zo lekker met Nyck De Vries. De Nederlander begon vol enthousiame dit raceseizoen, maar het blijkt moeilijker te zijn dan verwacht. De teleurstelling is dan ook van zijn gezicht af te lezen. Gisteren ook weer, waar hij uiteindelijk van de baan werd gereden door Logan Sargeant en waar wij ons afvroegen of hij echt zo slecht was tijdens de race.
Van de baan afgereden worden, daar kan hij niet zoveel aan doen. Maar hij heeft in drie races nog niks laten zien. Of in ieder geval vrij weinig.
De Vries moet vrezen voor zijn stoeltje
Red Bull (en dus AlphaTauri ook) staat bekend om hun harde managementlijn. Presteer je niet, dan zijn er talloze andere coureurs die je kunnen vervangen. Dat ziet Robert Doornbos ook. De beste man heeft werkelijk over alles een mening en dat is nu dus ook het geval. Volgens de oud-coureur moet De Vries nu al vrezen voor zijn positie bij het team.
Andere analisten zeggen juist dat de Nederlandse coureur uit Friesland wat meer tijd moet krijgen om in zijn rol te groeien. Ja, hij heeft wat fouten gemaakt maar sommige incidenten waren ook niet zijn schuld. Doornbos is van mening dat dit niet zo werkt, liet hij merken in het Race Café van Ziggo Sport.
Red Bull is bikkelhard
Hij zegt namelijk na afloop van de race dat je ‘niet zoveel tijd krijgt bij Red Bull’. Hoofdadviseur Helmut Marko wordt snel ongeduldig en dan ben je de sjaak. Dat moet je dus altijd voor zijn en misschien is De Vries daar nu al te laat mee.
Aankomende races zijn dus cruciaal en hij moet letterlijk en figuurlijk vol gas geven. Van Doornbos zegt verder dat de ‘hype en droom van de Formule 1 waanzinnig is’, maar dat De Vries er dan achter komt dat de auto niet goed genoeg is. Echter, dan nog moet je je teamgenoot verslaan, anders kom je in het verkeerde rijtje terecht bij AlphaTauri.
Die andere Nederlander..
Over die andere Nederlander is Robert Doornbos wat liever. Even slijmen op de Insta van Jos kon de geboren Rotterdammer toch niet laten. Net als Tom Coronel overigens. Tja, de belangen zijn toch een stuk groter bij de fam Verstappen om likeable te blijven. De wonderschone wereld van sociale media..
pomoek zegt
Wat ik hieruit opmaak is dat teamdeVries minder “politieke” slagkracht heeft als teamVerstappen. Als MV zijn steun zou uitspreken aan de Vries dan zal Doornbos wel een ander liedje gaan zingen.
drdre1 zegt
MV heeft dat al gedaan, is één vd redenen dat NdV een stoeltje heeft.
Evengoed is politieke slagkracht minstens zo belangrijk in de F1 idd, daar heeft team V wellicht meer van.
pomoek zegt
ja klopt,
MaartenD zegt
TeamdeVries heeft geen politieke slagkracht nodig als hij het op de baan last zien en dat is nu juist het probleem…hij laat het niet zien..
MaartenD zegt
De enige reden dat De Vries in de Formule 1 rijdt is het goede woordje van Max. Max en Nyck zijn als Ten Hag en Weghorst….Zonder Ten Hag had Weghorst nooit voor Manchester United gevoetbald…
brammetjedeb zegt
Amai, drie races onderweg. Geef het even tijd. Om er dan uiteindelijk achter te komen dat Nyck er niet misschien toch niet bovenuit steekt. Wellicht triggert Nyck Yuki waardoor deze net wat meer snelheid heeft gevonden (net als Verstappen en ricciardo aan het begin bij Red Bull), dan moet Nyck toch echt wat stappen bij gaan zetten. Vraag me af of hem dat gaat lukken! En daarbij lijkt die AT ook niet de snelste. Vraag me af of daar zoveel eer mee te behalen valt…
Hawkeye72 zegt
Nyck is helaas een ‘one hit wonder’… Maar de AT is ook gewoon ruk.
Robert zegt
Toch heel bijzonder hoe jij (en vele anderen met jou) dat op basis van drie races al kunnen concluderen.
Maar inderdaad, uit de testdagen in Bahrein bleek al dat de AlphaTauri voor dit seizoen misschien nog wel minder was dan die van vorig seizoen, iets wat teambaas Franz Tost na de tweede race ook al bezorgd uitte in de media.
Gisteren reed De Vries op een alleszins verdienstelijke P12, toen hij dankzij Ocon een korte vliegles kreeg, waardoor bij met schade aan de voorvleugel en bodem weer achteraan moest aansluiten. De touché van Sargeant was ook opmerkelijk, vooral omdat deze i.t.t. Sainz vs. Alonso onbestraft bleef.
cloverleaf zegt
Dankzij Ocon? Gewoo. Dankzij Nyck zelf hoor. Of had Ocon daar niet mogen rijden?
kevindb zegt
Ik vond dat Nyck gisteren een prima race reed. Voor de 2e rode vlag was hij al gewisseld naar de rode band. Hij was op dat moment de enige op rood en maakte erg veel tijd goed. Door de rode vlag kon hij zijn pitstop niet verzilveren omdat hij het voordeel van de rode band volledig kwijt was. Anders had hij een 11e of 12e plek kunnen rijden. Hij heeft best veel pech met slechte tactieken van het team.
Wolflow zegt
Hij was zo snel dat hij al op een ronde achterstand was gezet
545e60 zegt
Toen hij zijn pitstop maakte en naar rood ging had hij ongeveer 55 sec achterstand op de nr 12 Magnussen. Dat was in ronde 47. Nooit van zijn leven had hij die achterstand nog goedgemaakt, ook niet op rood en zeker niet in 12 ronden tijd. En na zijn stop naar rood reed de Vries rond de 1:21,2 en bijv Magnussen en de rest rond de 12 plaats 1:21,8. Dus met een halve seconde per rondje ga je nog geen 10sec goedmaken
kniesoor zegt
Je kan zeggen van Harald wat je wil, maar getuige de televee-reclames heeft-ie wél verstand van stoeltjes. Dus hij heeft enig recht van spreken 🙂
dawwg zegt
Wie is Harald ?
kniesoor zegt
Doornbos staat op AB bekend als ‘Harald’. Je zou je licht op moeten steken bij de redactie om de reden daarvan te achterhalen.
dawwg zegt
Dank; dat heb ik totaal gemist….
SanderB zegt
Hij heeft nog geen spectaculaire dingen laten zien maar ook geen echt grote fouten gemaakt. Het begin is wat moeizaam mede door de tegenvallende alpha tauri, echter zie ik wel degelijk een stijgende lijn.
Hij komt steeds iets dichter bij Yuki, haalde in de kwalificatie Q2 (voor Yuki) en heeft net wat pech gehad in de race.
Yuki had ook 2 seizoenen nodig om op niveau te komen en presteerde aan het einde van het jaar regelmatig beter dan Gasly, is dus absoluut geen prutser.
Als Nyck tegen de helft van het jaar niet regelmatig voor Yuki staat, wordt het heel lastig voor hem, maar na 3 races is het wat vroeg om hem al af te schrijven
toniominestrone zegt
Tja, 28 jarige debutant in de F1, geeft aan dat het niet het talent is waar je op zit te wachten anders was hij eerder opgepikt.
Edge zegt
Damon Hill begon pas begin 20 met autoracen, was 31 toen hij in de F1 debuteerde en werd gewoon kampioen. Alonso is nu 42 en racet beter dan menig jongere coureur. Leeftijd hoeft echt niet zoveel te zeggen.
harrie zegt
Drie races, hij wordt ook weer niet compleet zoekgereden door Yuki en een aantal keer aardig verne#kt/pech met de strategie van het team. Die zit echt niet nu al op de schopstoel hoor.
dawwg zegt
Ja, maar ik vind Yuki eerlijk gezegd ook zwaar tegen vallen voor iemand in z’n 3e jaar in de F1 ! Maar goed, hij heeft wat meer Honda-credits.
Vind Zhou persoonlijk veel indrukwekkender rijden…
alloallo zegt
Of juist niet! De kwaliteit van prominent is nog slechter dan alpha tauri.
Pure armoede indien je hiervoor reclame moet maken.
flyerbunch zegt
Doornbos kan zoveel vinden, maar feit is wel dat Marko blijkbaar ook een beetje ongeduldig aan worden is. Ondanks de pech die hij reeds heeft gehad zegt Nyck zelf ook dat hij beter had moeten doen. Als je zelf toegeeft dat het beter kan dan pakt men je uiteraard op je woorden.
Edge zegt
In principe moet je bij een Red Bull team altijd vrezen voor je stoeltje, tenzij je Max Verstappen bent. Maar het moge duidelijk zijn dat het voor De Vries beter moet.
Toch wil ik vooralsnog wel een lans voor De Vries breken. De AlphaTauri is op dit moment een van de slechtste auto’s van het veld, en operationeel is dat team ook niet wat het geweest is. In Bahrein werd De Vries op een andere strategie dan Tsunoda en de concurrentie gezet waardoor hij aan het eind van de race geen banden meer over had en als een baksteen terugviel. Gisteren in Australië reed hij weer op een andere strategie dan de mensen om hem heen. Dat soort dingen moet AlphaTauri eigenlijk gewoon niet meer doen. Zet hem op dezelfde strategie als Tsunoda en kijk dan eens hoe groot het gat is.
En over die Tsunoda gesproken: die heeft wel echt een flinke stap gezet. Qua rauwe snelheid zat het altijd wel goed bij hem, maar zijn werkethiek en professionaliteit lieten was ondermaats. Deze winter lijkt hij de knop omgezet te hebben en dat zie je terug op de baan, hij rijdt tot nu toe echt stukken volwassener.
grandmasterb zegt
Tip: De Vries moet gewoon wat bruine bonen eten voor het racen, dan kan hij gas bijgeven.
Calimero zegt
Heb je deze tip na de vorige race ook aan Leclerc gegeven? Dan wordt veel duidelijk ;-)