Zelfs de kleine Brit is slachtoffer van “de bubbel” geworden.
Dankzij de nog altijd bestaande klassiekerbubbel beginnen zelfs de prijzen van oude Mini’s naar akelige hoogtes te kruipen. In Groot-Brittannië kwam hiervan een overduidelijk voorbeeld aan het licht. Aan de andere kant van Het Kanaal werd deze week een vreselijk doorgeroeste Mini Cooper S* geveild voor een relatief groot bedrag.
De auto is recentelijk afgehamerd bij een veiling van het Britse Mathewsons voor niet minder dan 20.000 pond. Dit terwijl het veilinghuis aanvankelijk een prijsklasse van 3.000 tot 10.000 pond had voorspeld. De veilingmeesters kwamen tot deze voorspelling na het zien van de zeer treurige staat waarin de auto zich verkeerde. Omdat de Cooper S in 1978 in een schuur was gezet en daar niet was uitgehaald, was het koetswerk voorzien van liefst 40 jaar aan roest.
“The Mini had been parked in the garage of a 1930s home for the past 40 years. Over the years the garage roof had collapsed and the Mini essentially became a shed within a shed, with the boot and rear used to store kindling. But despite the condition it is a genuine Mini Cooper S which is why there was so much hullabaloo.”
Het individu dat de Mini Cooper S op de kop heeft getikt, zal de komende tijd dus een flinke hoop tijd, energie en geld in de auto moeten steken. Volgens het veilinghuis zitten er nog wel enkele delen op die gered kunnen worden, maar de nieuwe eigenaar zal voor tienduizenden ponden in zijn aanwinst moeten steken om er een rendabele investering van te maken. Blijkt het eindresultaat overeen te komen met het origineel, dan kan hij overigens nog een aardige som voor zijn Mini verwachten. Tegenwoordig gaan de fraaiste exemplaren voor om en nabij de 50.000 pond (~ 57.000 euro) van de hand. (Bron: The London Economic)
*Beeld: verroest stel auto’s, waaronder een MINI Cooper, achter een hek, via @maurice16
mnmg zegt
Ik heb nog een cooperS mk1 uit ‘67, in mooie staat. Als ik dit lees zou ik zeggen, sla je slag en investeer nu! Hij is te koop :-)
kenner zegt
@mnmg: linkje?
mnmg zegt
@kenner: zo ver ben ik nog niet… een fotootje heb ik wel
appeltaartislekker zegt
Het zijn ook zulke mooie boodschappen wagentjes.
wimof zegt
Ik vrees dat zijn investering nooit zal renderen.
desjonnies zegt
Die foto is van een post-1984 Mini met 12″ wielen en werd de Cooper S al ruim een jaar of 20 al niet meer gemaakt.
Met een Classic Cooper, Cooper S, Authi (de spaanse variant) of een innocenti cooper 1300 rijdt je nooit voor lul!
Het is HET racemonstertje uit de zestiger jaren, daar helpt geen Gordini, Abarth of TT tegen.
cpp1 zegt
Dit ding moet je dus absoluut niet kapot restaureren…iig kwa exterieur dan. De techniek onderstel en interieur volledig aanpakken. De koets zelf zoveel mogelijk verroest laten mits niet constructief aangetast.
gokartmozart zegt
De auto op de foto is een vrij late en eigelijk niks bijzonder gezien uitvoering en wielmaat etc. Waanzinprijs als het deze auto betreft en ik twijfel aan het verhaal en bijpassende foto.
djohnson zegt
Bij de MIN dealer in Rotterdam staat een originele versie met nog geen 200 km op de teller…
Gulli zegt
Bij Project Binky hebben ze ook alles maar dan ook alles nieuw gefabriceerd om de auto in rijbare staat te krijgen. Nou ja rijbaar… na 3 jaar hebben ze nu eindelijk de kabelboom erin, het schiet al op :D
Overigens voor liefhebbers van techniek, klassieke Mini’s, en onvervalste droge Engelse humor kan ik het kanaal echt aanraden. Ze nemen hun tijd maar doen het écht heel goed (ze bouwen zelfs hun eigen brug waarin ze de auto kunnen kantelen!) en met een aflevering per 3 maanden moet je geen enorm snelle voortgang verwachten :P Als de auto eenmaal klaar is moet hij wel snel zijn trouwens, ze bouwen de aandrijflijn van een Celica GT-four over incl alles!
https://www.youtube.com/playlist?list=PLGSOZAHg1yQHU1tc_3Y5MTQg1qjtxA_nq