Terugkomend op de autobrief van Wiebes die ‘binnen enkele weken’ zou komen. Die komt er voorlopig niet.
Staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën) gaf onlangs aan dat de ‘Autobrief 2.0’ aan de Tweede Kamer binnen enkele weken zou volgen. Zulks is niet haalbaar, zo laat hij vandaag weten in een andere brief, want hij wil de aanpassing van de autobelastingen eerst meenemen bij het overleg met partijen in de Tweede Kamer.
Wat staat er in die autobrief?
De autobrief mogen we nu op zijn vroegst voor de zomer van 2015 verwachten. Wat daar in staat? Wel, wat we al weten is dat overstimulering wordt aangepakt (sorry Mitsubishi) en het aantal van 5 bijtellingscategorieën worden uitgedund. Twee elementen die vooral betrekking hebben op de leaserijder – en daarmee de autoverkoop – maar ook de privérijder wordt niet ontzien. Om de afbouw van BPM te compenseren wordt de Motorrijtuigenbelasting namelijk verder omhoog geschroefd, zo opperde Wiebes laatst al als opwarmertje.
Omdat de wijzigingen nu pas in 2015 op tafel komen te liggen, worden de regels pas per 2016 aangescherpt. Een compleet nieuw belastingstelser zou op z’n vroegst begin 2017 in werking moeten treden.
Dit overigens tot onvrede van de BOVAG, zo tekent het ANP op:
“Uitstel is altijd slecht. Dit zorgt voor grote onzekerheid, voor zowel de autobranche als autokopers.”
deVia zegt
…op school moest ik mijn huiswerk ook altijd op tijd af hebben, jammer dat het uberhaupt mogelijk is om dit zomaar uit te stellen terwijl de hele automotivebranche compleet op z’n gat ligt en de mazen van het systeem zo groot zijn dat er een – letterlijk – een outlander door kan.
martijns4 zegt
Laat die smeerlap zelf meer betalen! Zo word het autorijden nog leuker,, bedankt!
E34M5Touring zegt
Dat zal de verkoop in de laatste maanden van dit jaar (toch al een succesperiode in de autobranche…) lekker op gang helpen…
dick1980 zegt
@E34M5Touring: dat denk ik juist niet. Dat was het geval geweest als zaken per 1-1-2015 zouden veranderen en je dus nu nog fiscale zekerheid voor 4 of 5 jaar kon vastleggen. Nu blijft het gokken wat er gaat veranderen en met welke impact. Dat zal de verkopen in de laatste maanden juist wat dempen.
reactief zegt
@dick1980: sarcasme is een bitch!
E34M5Touring zegt
@dick1980: http://www.pinterest.com/pin/274860383481413786/
dick1980 zegt
@E34M5Touring: dat had grappig kunnen zijn, ware het niet dat: http://www.autoblog.nl/nieuws/autoverkopen-2013-417-000-units-volkswagen-wint-weer-64065
E34M5Touring zegt
@dick1980: Ja dat had met de bijtellingsregels te maken. Daardoor werd er als een gek geregistreerd. Normaliter neemt de lease vanaf begin Nov. al geen auto’s meer af. Zo’n laatste eindsprint is er nog nooit geweest en zal met de nieuwe verwachte regels ook nooit meer komen dus dat kun je niet als benchmark gebruiken. Daarbij, die cijfers zijn registratie cijfers geen verkoop cijfers. Zo weet ik toevallig dat Alfa Romeo in die periode enorm veel GeileJetta’s op kenteken heeft gezet om zeker te zijn van lage bijtelling. Het overgrote deel is nog niet verkocht en zwemt rond bij dealers en importeur als demo/perswagen.
dick1980 zegt
@E34M5Touring: “Ja dat had met de bijtellingsregels te maken.” Correct, net als het onderwerp van dit artikel. “Daardoor werd er als een gek geregistreerd.” Ik snap het verschil tussen registraties en verkopen, maar in de aantallen die voor statistieken worden gebruikt worden deze (en niet onterecht) gelijkgesteld – een auto die op kenteken is gezet, is immers in fiscaal eigendom: of het nu van een dealer is of van een particulier. “Normaliter neemt de lease vanaf begin Nov. al geen auto’s meer af.” Dat is correct, tenzij er dus een wijziging van het fiscaal regime gepland staat, denk eens aan de van-0-naar-7-procent run op PHEV’s. “Zo’n laatste eindsprint is er nog nooit geweest en zal met de nieuwe verwachte regels ook nooit meer komen dus dat kun je niet als benchmark gebruiken.” Dat is dus niet waar, zie mijn vorige punt ;-) “Daarbij, die cijfers zijn registratie cijfers geen verkoop cijfers.” Dat is dus ook niet waar, zie mijn een-na-vorige punt. ” LOL@GeileJetta’s!
888natan zegt
@dick1980: dick wees geen dick, het was sarcastisch. Klaar is kees
DennisS65B40 zegt
@dick1980: yep Dick, je zet jezelf alleen verder voor lul.. Take it like a man and move on.
dick1980 zegt
@audir8v10: als jij het zegt… ;-)
E34M5Touring zegt
@dick1980: Maar beste Dick, de regels veranderen voorlopig niet. Dus zal er ook niet meer geregistreerd/verkocht worden, men weet immers niet of dit voor of nadelig is. Dus zal men hoogst waarschijnlijk niet als een gek gaan registreren de laatste maanden. En dat was mijn punt. Vorige keer waren de nieuwe regels bekend. Dit keer wordt het uitgesteld, dus verwacht ik dat een hoop mensen zullen wachten tot 2015. Sterker nog, ik denk zelfs dat het gros de nieuwe regels afwacht. Zeker als daar de mogelijkheid voor is. Dus begin 2015 kan ook nog wel is een mindere periode worden, zeker omdat ze wachten tot de zomer met het nieuwe plan. Jan/Feb is doorgaans een dikke registratie maand, zeker voor de lease. Als die de boys die het kunnen lijden (qua km’s etc) door laten rijden tot de nieuwe regels bekend zijn… Dan kon het nog wel is stil worden in de showroom.
dick1980 zegt
@E34M5Touring: helemaal mee eens. En mea culpa: ik zie idd nu pas het sarcasme in je eerste reactie ;-) Fijn trouwens dat jij (wel) sympathiek en inhoudelijk blijft reageren. Ik ben er zelf ook zo een die met een schuin oog naar de regels loert, want ik ben wel in de markt voor een 14%-er. Ik ben eigenlijk wel blij dat e.e.a. wordt uitgesteld. Ik twijfel nog over een 14% XC90, maar die staat pas in mei in de showroom (heb ik horen zeggen).
E34M5Touring zegt
@dick1980: Geen probleem. We bedoelden hetzelfde
moveyourmind zegt
Begin 2017…..
Laat me raden, ik denk dat het nieuwe stelsel om en nabij eind mei 2017 gepresenteerd wordt. Zo slim zijn ze wel om dit pas bekend te maken na de eerstvolgende verkiezingen op 15 maart 2017.
Dan kan Rutte nog zieltjes winnen met krachtige one-liners als ‘De automobilist zal worden ontzien’
azenomei zegt
Ik vind dit overspringen naar leaseportal toch wel irritant.
martijns4 zegt
Klopt helemaal! Wat een hufters! Laat ze de belastingtrekkers aanpakken inplaats van hardwerkende mensen meer laten betalen
mashell zegt
@martijns4: jij wilt de belastingdienst aanpakken?
mercedesclk350 zegt
FF off-topic: het is voorlopig. Sorry…
mashell zegt
Nee, Bovag uitstel is niet altijd slecht: En wel om 2 redenen: uitstel van slechte maatregelen is langer profiteren van een betere situatie en omdat van uitstel afstel komt.
ary777 zegt
@mashell: Van uitstel komt afstel? De overheid heeft geld geroken dus uitstel is gewoon uitstel.
Ze nemen alleen wat extra tijd om het nog iets nadeliger te maken.
TimD zegt
Mooie foto :)) YES ITS MINE HAHA
moveyourmind zegt
@TimD: Zeker een mooie foto! Mijn auto staat er deftig op ;)
TimD zegt
@moveyourmind: Nee ik geloof je niet !!!
moveyourmind zegt
@TimD: Nou, okee, het is de auto van mijn vrouw. Die is gek op haar Italiaanse bolide.
Wel jammer dat hij een beetje overbelicht is en dat die Ferrari ervoor staat haha.
DennisS65B40 zegt
@moveyourmind: hahaha
Gulli zegt
Gaat dit dan 01-01-2016 in, of 01-07-2016? Aangezien de vorige bijtellingsaanscherping ook van 1 juli was. Dat maakt nogal uit voor mij, aangezien ik 30-06-2014 aan het einde van mijn leasecontract zit en het er dan dus om gaat spannen of ik wel of geen V40 D4 kan leasen ;)
Gulli zegt
@Gulli: 30-06-2016 zit je aan het einde van je contract, niet liegen!
cvierc zegt
Laat me raden, we moeten minder rijden en meer betalen. Dat is waar ze zo lang voor nodig hebben.
kobus1967 zegt
Regeren is vooruitschuiven!