Jij ook op zoek naar een klassieker en heeft de laatste Grand Tour-special iets aangewakkerd? Je bent niet de enige.
We vroegen het jullie al afgelopen week: wat vonden jullie nou van de laatste aflevering van The Grand Tour? Helaas betekent het nu niet alleen ‘meest recente’, maar ook allerlaatste. Jeremy Clarkson, Richard Hammond en James May hebben hun samenwerking beëindigd en hun avontuur door Zimbabwe in drie klassiekers is de laatste keer dat we het drietal in de vorm van TopGear of The Grand Tour op de buis zien.
Klassiekers
De één pinkt een traantje weg, de ander doet het niet zo veel en weer een ander die blijkt gelijk AutoTrader aan te zwengelen om te kijken hoe duur het nou is om net als de heren één van deze drie klassiekers te bemachtigen. Het zoekverkeer op AutoTrader toont grappige trends als je kijkt naar de Lancia Monte Carlo, Ford Capri en Triumph Staaaaag.
Stijging
Tenminste, enkel wat betreft de Lancia Monte Carlo is niet zo veel te vinden. Dat was al best een gewilde klassieker en is het nog steeds. Bovendien kent iedereen de status van een oude Lancia. Opvallender is het dat mensen explosief meer gingen zoeken naar Ford Capri’s. De eerste generatie die Hammond reed in de special werd sinds vorige week vrijdag ineens 185 procent meer ingevoerd in de zoekbalk dan daarvoor.
Stag
De echte koning van de zoekbalk is echter de keuze van May: de Triumph Stag. Voor Triumph-begrippen was dat een wat vreemde eend in de bijt en de grapjes in de aflevering over hoe onbetrouwbaar ze zijn kloppen grotendeels wel. Misschien dat het feit dat May er probleemloos door Afrika mee knalt heeft bewezen dat het bij een goed exemplaar wat overdreven is. In ieder geval werd er 793 procent meer gezocht naar Staaaags dan voorheen.
Uiteraard zegt dit niks over hoe veel mensen er uiteindelijk eentje hebben gekocht, je kent vast zelf ook het gevoel wel van een occasion zoeken en dan gelijk weer wegklikken zodra je de prijzen ziet. Maar goed, het bewijst weer dat het drietal de autowereld zeker wel kan beïnvloeden. In Nederland staat momenteel één Triumph Stag te koop, dus dan hoef jij niet de zoekbalk van Marktplaats te gebruiken naar aanleiding van dit artikel.
ttr6 zegt
Ik heb heel lang een TR6 gehad en was ooit in de markt voor een Staaaaaag. Maar idd de reputatie van die V8 plus en niet zo fraaie 70-80 jaren interieur was voldoende om hem links te laten liggen.
vaakbenjetebang zegt
Die V8 was bepaald niet de beste motor die de wereld ooit heeft gezien. Er zijn er uit pure frustratie aardig wat vervangen door een Rover-V8. Gek genoeg is voor mij het uiterlijk van de Stag veel meer een dealbreaker dan de matige kwalitiet; als ik dan tòch voor een Triumph zou gaan, dan altijd een TR6.
m6d4s5 zegt
Ik heb nog een 2500 P.I. saloon (te koop) staan, de sedan uitvoering van de Stag.
BlauweVolvoS40 zegt
In het Nederlands betekent ‘de laatste’ altijd de laatste, niet meest recent. Dat idee is over komen waaien uit het Engels (‘latest’)
BlauweVolvoS40 zegt
Excuses, toch nog eens gecheckt en blijkbaar heb je helemaal gelijk Loek. I stand corrected. Volgend keer beter kijken voordat ik een zure reactie plaats. Helaas kan ik hem niet meer verwijderen.
p993 zegt
Heel correct van je!
Edge zegt
Het verbaasde mij hoe goed de Stag het volhield in Afrika, maar persoonlijk vond ik die Lancia Montecarlo van Clarkson toch een stuk toffer. Het basismodel vind ik niet heel fraai, maar die modificaties (koplampen, grille, achterlichten) maken er echt een mooie auto van.
Dutchdriftking zegt
Precies dit dus. Die maakte mij echt hebberig!
Gele Koplamp zegt
Triumph Staaaaag
RooieRick zegt
Nee bedankt
tenaci zegt
De Stag is een bijzonder apparaat. Ergens toont hij ook wel de miskleun aan die BMC geworden was. Truimph viel al lang en breed onder de BMC vlag naast veel andere merken. Alles wat een V8 had kreeg de Rover V8 (wat een afgedankt ontwerp van Buick was). Daar kon je ook best wat op afdingen. Voor zijn slagvolume was hij niet heel krachtig, maar zoop wel lekker. Belangrijkste: hij was betrouwbaar, dus werd overal ingehangen. Maar niet in de Stag dus. Triumph kreeg gewoon nog de gelegenheid (en dus ontwikkelingsbudger?) om er zelf een te ontwikkelen. Dat leidde tot een onbetrouwbaar steeds overkokend lor van een blok. Ik durf bijna te wedden dan het merendeel van de Stag’s dat over in inmiddels wel de Rover V8 hebben, want eigenaren met uithoudingsvermogen hebben uiteindelijk uit moedeloosheid de unit gewisseld.
avdb55 zegt
Dat overkookprobleem is gewoon oplosbaar.
petroldrinker zegt
Ik werd van geen vd 3 autos warm, hoe leuk de aflevering ook was, vond ik de autos voor de afsluitende aflevering echt zwaar teleurstellend….