Als de overheid niet ingrijpt is een elektrische auto door hoge MRB straks duurder dan een benzineauto.
Met de torenhoge benzineprijzen van tegenwoordig is het lachen in je elektrische auto. Zeker als je een oprit hebt met een eigen laadpaal in combinatie met zonnepanelen. Maar dat harde lachen is straks verleden tijd, zeker als je nu in een luxe en grote elektrische SUV zit.
Tenminste, dat harde lachen is verleden tijd als de overheid niet ingrijpt. Vanaf 2025 gaan elektrische auto-bezitters wegenbelasting betalen. Nu zijn EV’s nog vrijgesteld van deze belasting. In 2025 gaat dit omhoog met 25 procent en in 2026 zelfs de volle honderd procent. Dat betekent dat een ID3 in de MRB per maand duurder is dan een Golf. Met een grote elektrische SUV moet je niet gek opkijken als er opeens 600 euro per kwartaal afgeschreven gaat worden in 2026. Dan is elektrisch rijden een stuk minder grappig.
Of dat echt gaat gebeuren is koffiedik kijken. Het is in elk geval nog steeds heel erg stil in Den Haag. Het volgende kabinet heeft te maken met financiële uitdagingen, strooien met subsidies is er niet bij. Ze kunnen de pegels van MRB voor de elektrische auto goed gebruiken.
Terug naar benzineauto
Uit een onderzoek van Vereniging Elektrisch Rijders blijkt dat 54 procent na 2025 overweegt over te stappen naar een benzineauto. De organisatie roept de overheid dan ook op tot actie. Dezelfde boodschap heeft de ANWB. Wat de ANWB betreft komt er tenminste een gewichtscorrectie, zodat bezitters van een elektrische auto zich straks niet blauw gaan betalen aan MRB, daarover bericht RTL Nieuws.
100 procent wegenbelasting
Als de overheid niets doet, wat nu het geval lijkt, gaan we inderdaad naar 25 procent en daarna 100 procent wegenbelasting voor elektrische auto’s. Het is dan afwachten wat er met al die EV’s in ons land gaat gebeuren. Als de benzineauto goedkoper is om te rijden is het sommetje voor veel mensen snel gemaakt. Eerst stimuleert de overheid iedereen om elektrisch te rijden, daarna zegt iedereen bedankt en doei en gaan ze weer terug naar de auto met verbrandingsmotor. Het zal me niets verbazen als dit de komende jaren inderdaad echt zo gaat uitpakken.
Het is in elk geval duidelijk dat een volgend kabinet een knoop moet doorhakken. Er is geen duidelijke kant uitgesproken door Den Haag. Door deze onzekerheid is er ook twijfel in de markt, mensen zijn afwachtend om een EV te kopen omdat ze niet weten welke kant de regels opgaan. Met een 100% tarief voor de MRB op een elektrische auto kan de afschrijving hard gaan vanaf 2026, lullig als je daarvoor een EV hebt gekocht.
Foto: Spectre via flyerbunch op Autoblog Spots
Tiemen zegt
Als je een beetje kilometers rijdt zoals wij maakt het niet veel uit. Ik betaal die MRB straks lachend, rijden wordt dan iets duurder maar nog steeds niet zo duur als dat ik benzine en het onderhoud aan een ICE zou moeten betalen.
pietertje123 zegt
En dat is nou precies de bedoeling: de duimschroefmethode: steeds een stukje aandraaien tot tegen de pijngrens aan. Soms iets erover en dan met veel poeha en borstklopperij een beetje terug en dan na een tijdje weer terug en verder.
melcon zegt
En zo lang figuren als Tiemen het allemaal prima vinden omdat ze van de EV religie deel uit maken gaat de overheid lekker door. Je gaat geen 100 EV’s op het malieveld zien staan als er straks MRB op de EV komt.
Robert zegt
Je bent goed op de hoogte, zeg. Thieme zit al enige tijd niet meer in de Kamer. Al een jaar of vijf…
Ergens is het ook volkomen terecht dat de EV’s gaan meebetalen middels de MRB. Overal in het land moeten onze vijftig, zestig jaar oude bruggen en viaducten worden versterkt (A12, A7) omdat het verkeer wat er overheen rijdt, steeds zwaarder wordt. Waar een ICE auto van 1500 kilo al geen uitzondering is, torsen de EV’s nog eens makkelijk 400-600 kilo aan extra massa mee vanwege de zware accupakketten.
petroldrinker zegt
@robert Als je goed naar de gebruikersnamen boven jou reactie kijkt, snap je dat hij de reageerder bedoelde en geen kamerlid….
putwater zegt
Het argument is telkens dat EV’s zo zwaar zijn, maar is dat ook werkelijk zo?
Een model 3 weegt bijvoorbeeld 1760kg, een BMW 330e zit droog rond de 20kg lager. Giet er olie en benzine in die weegt heel wat meer dan een model 3. Een BMW 530e zit droog net niet aan 2,1 ton, een BMW i5 net boven de 2,2 ton.
EV’s zullen over de hele lijn wel zwaarder zijn, maar ik vind die verschillen helemaal niet zo groot als veel mensen telkens doen uitschijnen. Er zullen wel EV’s zijn die buitenproportioneel zwaar zijn, maar die bestaan zeker ook bij ICE modellen.
Auto’s zijn in het algemeen enorm zwaar geworden.
Poulusma zegt
Als je een eerlijk vergelijk wilt doen moet je geen elektrische auto met een hybride auto vergelijken (want die hebben 2 motoren en een grote accu met straks qua gewicht hetzelfde probleem als de EV) maar met een auto met alleen een brandstof motor. Er zit een aardig verschil tussen het gewicht van een 330e en een 330i dat verschil is ongeveer 250kg. En dan kan dat straks in de MRB ook weer een paar schalen schelen.
putwater zegt
Een 330i zie ik in België echter zo goed als nooit rijden, het zijn hier vooral 330e’s.
Maar je hebt gelijk dat het iets of wat moeilijk is appelen met appelen te vergelijken tussen een model 3 en 330e. Het was destijds door die 2 modellen te vergelijken dat ik plots door had dat de verschillen niet zo groot blijken te zijn.
Daarmee dat ik ook de 5-serie toegevoegd had. Er is geen beter model om deze vergelijking mee te maken vermits het om hetzelfde platform gaat.
Tiemen zegt
Als je eerlijk wil zijn bewegen ze zich allemaal voort op 4 wielen en hebben ze allemaal een uitstoot..
mc96 zegt
Je vergelijkt EV’s met hybrides. Niet helemaal eerlijk. Verschil tussen bijvoorbeeld een i4 en een 430i Grand Coupe is een stuk forser.
steephh zegt
@melcon “van de EV religie deel uit maken”
Leg eens uit, wat is een EV religie?
William zegt
Zware EV’s zijn een aanslag op het wegennet, dus moeten ze net als iedereen ook MRB betalen. Ze zijn immers al vrijgesteld van BPM, en krijgen vaak ook nog eens 2.950 euro extra aanschaf subsidie.
En dan toch maar janken en klagen dat ze een klein beetje MRB moeten gaan betalen :-)
sizedoesmatter zegt
Mee eens! Juist de zware auto’s met veel pk’s en een hoog koppel vanaf nul toeren zijn slopend voor asfalt en rubber.
Gewoon benzinetarief hanteren, en geen gekunstelde aftrek voor accu-kilo’s.
melcon zegt
Die vrijstelling is uiteraard gekomen als stimulans omdat het product van zichzelf blijkbaar niet goed genoeg was om mensen over de streep te trekken. Er is een reden dat de MRB gebaseerd is op gewicht en je zou zelfs kunnen beargumenteren dat er een correctie omhoog moet komen voor EVs omdat ze dat hoge gewicht combineren met veel koppel vanaf stilstand wat extra slijtage aan het weg dek oplevert. Zo ver zullen ze wel niet gaan maar een correctie naar beneden lijkt me het andere uiterste, gewoon betalen waar je voor kiest.
mashell zegt
Hahaha. Wegenbelasting is de belasting op het gebruik van de wegen niet de belasting op de fysieke belasting van de wegen. Een 2,5 ton EV doet ook helemaal niks aan slijtage, daarvoor moet een paar ton meer meebrengen, 30 ton of. Maar de vrachtwagens van 30 ton of meer betalen amper MRB terwijl ze vrijwel alle slijtage veroorzaken, lobby van bedrijven is nou eenmaal veel succesvoller dan lobby van burgers, helaas.
audias4 zegt
Uit dit stuk lijkt het net of MRB de enige kosten zijn bij een auto? Verschil in onderhoud, brandstof en afschrijving zijn niet van belang?
geecee zegt
Tja, men rijdt in een EV puur voor het milieu. Dat mag dan ook wel iets kosten…
baf07 zegt
Eens met het artikel! Elektrisch rijden is alleen handig en voordelig als je thuis kan laden met zonnepanelen. Het vinden van een laadpaal en dan opladen tegen een hoger tarief dan wat je thuis betaald weegt nooit op tegen het gemak van tanken.
Maar de auto, elektrisch/diesel/bezine/hybrid, blijft de melkkoe van de (r)overheid. Zelf verwacht ik een stijging over de gehele linie. Beter voor het klimaat lijkt gewoon een façade, de schatkist moet gevuld. Hoe, dat maakt ze weinig uit. Massa is kassa, dus elektrische auto’s zijn er dan genoeg. Wel lekker dan, beetje MRB extra ontvangen
lekkaah zegt
Ook dit gaat niet meer op eigenlijk. De salderingsregeling is dan wel verlengd voorlopig, maar jij krijgt gewoon hogere tarieven geoffreerd van de energieleverancier om dit alsnog te compenseren. Tenzij je oplaadt overdag tijdens de zonuren, uiteraard.
baf07 zegt
Variabel contract met slim laden werkt👌
lekkaah zegt
De leverancier vraagt of je zonnepanelen hebt. Zodra je ja aanvinkt gaat het kwh tarief gewoon omhoog ongeacht of dit een vast contract is. (Wellicht minder veel bij een jaarcontract). Enige manier om dit te omzeilen is om zelf je opgewekte energie direct zelf te gebruiken overdag (of een accu).
jaso013 zegt
Het is toch terecht dat er MrB betaald dient te worden? Het was al krom dat EV’s waren vrijgesteld hiervan.
Foramen zegt
Het hele gebeuren wegenbelasting mag wel tegen het licht gehouden worden, zou toch niet gek zijn een norm te stellen dat een bepaald percentage opgehaald met wegenbelasting terug in de infrastructuur moet en niet als melkkoe om alle andere potjes aan te vullen.
Johanneke zegt
Wauw mensen zijn er nog steeds niet achter dat er geen regering is om hier een beslissing over te nemen dus er is nog geen beslissing genomen over het nieuwe tarief, dus er wordt gemakshalve maar vanuit gegaan dat het gelijk aan benzine wordt en niet aan lpg of diesel of wat dan ook zonder enige reden.
mashell zegt
Maar we hebben wel een regering, die noemt zich weliswaar demissionair, doet geen grote dingen meer (stikstof problemen oplossen of zo) maar dat deed ze toch al niet. De huidige regering heeft nog geen wetsvoorstel ingediend welk tarief EV’s moeten gaan betalen vandaar de onduidelijkheid maar ze hebben al wel gezegd dat het EV tarief gelijk aan het benzine tarief zou moeten zijn.
pomoek zegt
Op zich heeft @william een punt. Hoe zwaarder de auto hoe meer slijtage aan het wegennet wordt aangebracht. De oplossing is simpel: verhoog de accijns op benzine en diesel. Van het verbranden van fossiele brandstoffen slijt namelijk ons klimaat.
cloverleaf zegt
Verhoog de accijns op benzine en diesel? Die is al immens hoog! In Nederland is autorijden al asociaal duur gemaakt door MRB, BPM, 21% btw en met name accijnzen! En dan wil jij het nog verder verhogen?. Ben je wel helemaal lekker?
mashell zegt
Er rijden ruim 8 miljoen auto’s rond op 18 miljoen inwoners, dan kun je toch moeilijk beweren dat het (asociaal) duur is.
THSD zegt
Je wijkt van onderwerp af in je laatste zin.
Of zullen we ook een accijns doorvoeren voor het laden van een ev want anders is het belastingontduiking 😉
cloverleaf zegt
De MRB in Nederland is al decennia te hoog, helemaal als je kijkt naar diesel, wat zeer onterecht in hetzelfde hoekje wordt geduwd als ruwe stookolie. En voordat de redactie weer zoals vaker de EU de schuld gaat geven, kijk eens even naar de landen om ons heen! In Duitsland, België en Luxemburg is autorijden veel goedkoper. Daarnaast is er geen BPM en is de BTW ook lager (iig in DE en LU).
b00st zegt
Ter info : België heeft geen BPM maar wel BIV, weliswaar lager (maximum 13.249 EUR momenteel), maar bij elke inschrijving wel opnieuw te betalen. Dit bedrag zit ook niet in de nieuwprijzen inbegrepen. Voor een nieuwe BMW 320i betaal je bijvoorbeeld 2.478 EUR BIV (+ jaarlijkse verkeersbelasting). Alle EV’s zijn momenteel nog uitgesloten van BIV én verkeersbelasting.
RutgerK zegt
Het stikstofbeleid drift voor een behoorlijk deel op het verder elektrificeren van het wagenpark. Beslissingen die haaks staan op de lange termijn doelstelling van elektrificatie zullen altijd tegen het licht gehouden worden.
Heel soms lijkt er hier een hoop te zijn dat de elektrische auto niet gaat doorbreken..Vergeet dat nu toch echt maar!
Bij het terugvallen op hybrides gaan de (Europese) rekensommen rond stilstof e.d..totaal de verkeerde kant op en kan er helemaal niet meer gebouwd worden.
Meer verkoop van hybrides zal dan sowieso gaan betekenen dat de snelheid op snelweg verder verlaagd moet gaan worden naar 90km/u of zelfs 80 km/u. De rekenmodellen moeten nu eenmaal een verlaging van stikstof laten zien.
mashell zegt
De maximumsnelheid en de wijze van stikstof reductie is iets van de landen, niet van de EU. Op zich is stikstof reductie heel gemakkelijk te bereiken, namelijk verkleining van de veestapel maar dat durft de huidige regering niet en wil de volgende niet.
petroldrinker zegt
Eindelijk mogen ze is gaan betalen, als iedereen een EV nam om het klimaat zouden die kosten niet mogen uitmaken toch? ze zouden eigenlijk nog meer moeten betalen gezien zij meer slijtage maken dan de gemiddelde ICE voertuig. Geen enkele medelijden mee.
mashell zegt
Maar als klimaat wat mag kosten, dan moeten we auto’s en voertuigen die het klimaat extra schade aandoen ook daarvoor laten opdraaien. Dus naast de BPM, BTW, accijnzen moeten de wagens met verbrandingsmotoren ook een klimaatheffing gaan betalen. En als we dat fair doen, wordt brandstof rijden zo duur dat zelfs jij een EV wil.
lekkaah zegt
Waarom hoor ik niemand over dat het kleine NL de 7e plek is qua aantal datacenters, waarvan jouw data (is juridisch eigendom van de US) en zo’n beetje alle opbrengsten daarvan eindigen in de US (Amazon, Google, Microsoft). Het verbruikt miljoenen liters drink(!)water, enorm veel elektriciteit en neemt enorm veel ruimte in beslag terwijl het “slechts” een handjevol banen oplevert. Wat ironisch genoeg nog vaak expats zijn ook, die met allerlei belastingvoordelen woningen voor jouw neus wegkopen en jouw levensmiddelen duurder maken.
mashell zegt
Waarom sleep je er bij een artikel over EV’s datacentra bij? Waarom hier datacentra zijn is simpel. Nederland ligt strategisch tegen opzichte van de onderzeekabels. Heeft een stabiele bodem, heeft op de saaie plekken waar de datacentra staan vaak plenty energie beschikbaar, zijn afnemers voor de restwarmte te vinden. Dat de zes systeembeheerders en negen beveiligers die in zo’n datacentrum werken relatief duur zijn maakt op het totaal niet zoveel uit. En daar komt nog bij dat veel wethouders het nog heel prestigieus vinden een Amerikaanse techreus in hun gemeente te hebben binnengehaald.
Overigens moet data van EU burgers in de EU worden opgeslagen, Nederland is een handige plek om dat te doen.
lekkaah zegt
Je haalt zelf de boeren er wederom bij hierboven. Anyway; leuk “prestigeproject” van een stel ambtenaren. En dan ondertussen tegen je eigen volk roepen dat ze niet meer op het stroomnet kunnen en geen water meer mogen verbruiken. Wederom goed voor iedereen behalve Nederlanders zelf. Oh en natuurlijk voor de carrieres van de betrokken ambtenaren.
petroldrinker zegt
Dan ken je mij totaal niet als je denkt dat nog hogere kosten zal zorgen dat ik een EV wil, ik ga liever financieel kapot aan een brandstof auto rijden dan dat ik zelf kies voor een EV. Daarbij betalen wij allang dik voor dat klimaat in de vorm van je eerder aangehaalde bpm maar ook accijnzen, hoe meer ik erdoor jas hoemeer ik betaal….
steephh zegt
@petroldrinker Ik dacht dat jij wel op de hoogte was van autotechniek, maar raar dat je dan niet weet dat ICE voertuigen hebben veel meer slijtage / verbruiks onderdelen hebben. Denk aan: oliefilter / motorolie / inlaatfilter / koelvloeistof / koppeling / pakkingen / etc etc. Uitlaatsysteem raakt bij een wat oudere ICE ook nog vaak lek en bij oudere ICE heb je ook nog eens bougies en verminderd vermogen door roetaanslag.
Bij een EV heb je geen brandstofmotor maar wordt de auto direct aangedreven door een elektromotor waardoor je niets te maken hebt met al deze slijtageonderdelen. Daarnaast regeneren EV’s energie tijdens het remmen en is er daarom amper slijtage aan het remsysteem.
Ja: EV’s zijn wel wat zwaarder en daarom is er meer banden slijtage, maar dat is steeds minder een probleem met lichter wordende accupakketten. Daarbij: als dat echt een probleem is kunnen we ons beter gezamelijk boos maken over steeds groter / zwaarder wordende SUV’s. Want het gewichtsverschil bij een kleine ICE vs. EV is een stuk kleiner.
Helemaal prima dat je EV’s niets vind, maar ik begrijp niet zo goed waarom je dan onzin moet gaan verspreiden. Als je moet liegen om een punt te maken, is het eigenlijk hélemaal geen sterk punt.
petroldrinker zegt
@steephh, klopt ik lig geregeld onder de autos om te sleutelen (nu ook een schade auto als project staan) Het gaat om slijtage aan het wegdek waar ik op doelde, wellicht ff wat beter moeten specificeren, daar betaal je immers wegenbelasting voor, niet voor slijtage aan je eigen onderdelen in je auto…
Feit dat een EV meer slijtage aant wegdek geeft dan een ICE aangedreven auto is algemeen bekend doordat ze direct hun hoge koppel hebben gecombineerd met het toch meer gewicht tegenover een ICE versie. Daar is niks een leugen aan, hoe graag je dat wellicht zou willen
steephh zegt
@petroldrinker Nice, leuk sleutelprojectjes! Fair, hier kan ik me wel bij aansluiten! Liep wellicht wel wat te hard en onvriendelijk van stapel, dat is niet netjes van mij, waarvoor excuus!
Wel kleine nuance nog dat alles op grijs kenteken én vrachtverkeer niet wordt belast op slijtage van het wegdek. Met bijvoorbeeld een zware Dodge RAM van 3000+ kg betaal je zakelijk amper wegenbelasting, zeker relatief gezien tegenover bijvoorbeeld een kleine benzineauto van ~1000kg. Waarbij het voor MRB niet uitmaakt of die eerste 100.000 km in een jaar rijdt en die laatste amper 5.000 km.
petroldrinker zegt
@steephh
Kan gebeuren no issues, ik kom ook wel is fel en hard uit een hoek onbedoeld..
helemaal eens met je 2e stuk, ik vind dat ook krom dat als ik diezelfde auto prive zou kopen er niet zogoed als gratis mee kan rijden. Ik wil graag een auto als een Tahoe of een Avalanche of een Escalade aanschaffen, maar ze zijn vrijwel allemaal omgebouwd tot LPG waardoor de wegenbelasting echt absurd word (voor een Tahoe meer dan €1000 per kwartaal, op benzine net aan de helft) maar als particulier kan ik die zelfde auto niet op het lage wegenbelasting tarief rijden als een ondernemer ondanks dat ik de auto van die eerder genoemde ondernemer zou overnemen… heel krom!
ttr6 zegt
Ik rijd elektrisch en vind het niet leuk om mrb te gaan betalen maar snap het wel. Ik hoop wel op een gewichtscompensatie , dus een apart tarief voor electro gebakjes.
Het argument ‘ electro auto’s zijn zwaarder dus meer betalen’ slaat nergens op. Dan zou het vrachtverkeer tig keer meer moeten gaan betalen want daar slijten wegen van, niet van auto’s. Bovendien is er geen relatie tussen opbrengsten mrb en uitgaven wegenonderhoud. Zou dat er wel zijn, betaalden wij met zijn allen veel minder mrb.
waterisnat zegt
Het meest idiote (en daarom meest waarschijnlijke) is dat de collectivisten ook mrb op basis van CO2 gaan invoeren.
rwdftw zegt
Het is toch heel simpel? Als je de wegenbelasting voor je EV9 niet kan of wil ophoesten dan moet je maar iets kleiners gaan rijden. Een e-208 is maar liefst een hele ton lichter en dat is ook voldoende om je kind te verplaatsen. Je kan alleen niet de hele kinderkamer meenemen, maar dat is ook nergens voor nodig.
MarcoM zegt
Oja, gezin met 4 kinderen in een e-208? Droom verder. Voorheen een VW Transporter gereden.
rwdftw zegt
Dat jij 4 koters hebt wil niet zeggen dat iedereen 4 koters heeft. Het gemiddelde is ongeveer 1.6 kind per moeder. Ik had het om die reden ook over “je kind”.
MarcoM zegt
Oke, prima.
MarcoM zegt
Ruim 10 jaar geleden een Alfa Mito Diesel was ook een tijdje vrij van mrb, tja, onbetrouwbare overheid noemen we dat toch? Opel Ampera, Mitsubishi Outlander? Waar zijn ze. Tja, over een paar jaar zijn ook de EV’s weg en is Nederland weer terug bij af. Nee, blabla regering, tot nu toe athans.
goodvibrations zegt
Op zich eerlijk lijkt me. Al geloof ik niet dat het (in deze vorm/hoogte) door zal gaan. De wegenbelasting zal het probleem niet zijn voor EV-rijders. Wel de impact op je afschrijving… Al die zware EVs gaan dus rap Nederland weer uit.. Ik rij zelf ook EV en die was sowieso duurder dan benzine ivm afschrijving.. Maar ben er nog steeds blij mee. Thuis kunnen laden en zonnepanelen maken veel verschil. Eigenlijk vind ik het ook wel eerlijk als ik straks wegenbelasting moet betalen. Wel jammer, maar ook wel zuiver t.o.v. andere weggebruikers die een flatje huren en een EV niet/moeilijk kunnen betalen.
audirs3 zegt
maar een EV is vaak helemaal niet zwaarder dan een ICE. Een Model 3 weegt minder dan een M3. Een Model S weegt minder dan een M5.
Op zich vind ik die MRB wel een goede stimulans om luie auto fabrikanten te prikkelen om lichtere auto’s te bouwen. Tesla laat zien dat een EV minder weegt dan een vergelijkbare ICE.
rwdftw zegt
Ik ging van een Guilia JTDm naar een Model 3. De Juul deed 1550 kilo op kenteken. De Model 3 zit ergens tussen de 18 en 1900 kilo.
THSD zegt
Zucht gaan we weer…een model s plaid is bijna 300kg zwaarder dan de laatst leverbare m5 dus je bewering klopt niet.