Onvoorstelbaar maar waar. De regering heeft tot en met 2020 te weinig geld uitgetrokken voor wegenonderhoud.
Uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer, de instantie die de uitgaven van onze overheid controleert, blijkt dat er geldgebrek is bij Rijkswaterstaat. Daardoor wordt het Nederlandse wegennet steeds slechter onderhouden, waardoor automobilisten de komende jaren vaker worden geconfronteerd met files en snelheidsbeperkingen.
De rekenmachines van de Algemene Rekenkamer claimen dat het hoofdwegennet ‘dringend aandacht vraagt’ en becijferen dat er een tekort is van 400 miljoen euro, dat mogelijk nog verder zal oplopen. Als voorbeeld van een aggenebbis-snelweg wordt de A27 in Flevoland genoemd, waarbij het achterstallig onderhoud zo ver is opgelopen dat renovatie steeds meer tijd gaat kosten. Dit betekent dat bruggen en delen van snelwegen worden afgesloten. Wat weer tot oponthoud en meer economische schade zal leiden.
De Rekenkamer zegt in het vandaag verschenen rapport ook dat de Tweede Kamer geen goed zicht heeft in de kosten voor het onderhoud van de hoofdwegen, en vindt dat de minister het parlement beter moet informeren. Sterker nog, zelfs Rijkswaterstaat is volgens de Rekenkamer niet goed op de hoogte van het noodzakelijk onderhoud van hoofdwegen.
Zo, en dan is het nu tijd voor een opfriscursus Inkomsten uit Wegverkeer van de Autoblog Rekenkamer. Over 2013 genereerde de Nederlandse overheid circa €14 miljard aan inkomsten uit het gemotoriseerde wegverkeer (.pdf), waar slechts €8 miljard aan uitgaven tegenover stond. En laten we ook niet vergeten dat de overheid nog eens €7 miljard aan andere belastingen die samenhangen met het wegverkeer vangt, zoals bijtelling en BTW. Dat er met zulke inkomsten alsnog een tekort is voor fatsoenlijk wegenonderhoud, om te voorkomen dat onze asfaltpaden in een Belgisch doemscenario veranderen, is niets minder dan schandalig.
Maar verbeeld u niets, de MRB gaat volgend jaar gewoon weer verder omhoog, als het aan staatssecretaris Wiebes ligt. Succes met bukken, allen.
lekbak zegt
Het nederlandse wegennet is in mijn ogen dan ook onnodig goed. Bijna overal is het asvalt zo glad als een biljartlaken. Best leuk enzo en ook lekker veilig, vooral op de motor maar toch mag het van mij wel een beetje minder. Een euro kan je maar eenmaal uitgeven!
killbugsfast zegt
@lekbak: In vergelijking met de buurlanden is ons Rijkswegennet inderdaad goed. Met betrekking tot je kan je euro maar 1 keer uitgeven:
Zoals in het artikel ook beschreven staat wordt het klein onderhoud nu uitgesteld en moet er dus sneller en vaker groot onderhoud worden uitgevoerd. Dit is op den duur duurder en geeft ook meer overlast. Zeker bij bruggen en viaducten. Vergelijk het met je huis: je verft de kozijnen 1 maal in de drie jaar. Als je dan overgaat naar 1 maal in de zes jaar, dan moet je je kozijnen volledig vervangen in plaats van een likje verf.
mashell zegt
@killbugsfast: de (West-)Duitsers hebben jarenlang het onderhoud verwaarloosd. Wat krijg je dan, afbrokkelende bruggen met tempolimiet 80, Baustellen ohne Ende en een gekke Seehofer met een onzalig pkw-maut plan.
Jipp zegt
@mashell: om daar nog niet te spreken van ‘ontploffende’ wegdelen in de vorm van betonplaten die nog stammen uit de tweede wereld oorlog.
azenomei zegt
@lekbak: Ik kom toch elke dag een paar stukken snelweg in de randstad tegen waar er bij een nat wegdek meteen een 90 limiet is. En het is echt een slecht wegdek ook zonder nat weer.
lekbak zegt
@azenomei: die 90 stukken is grote onzin. Door heel Nederland zijn ze te vinden; bij nat wegdek 90. Ik heb alle stukken snelweg in de randstad denk wel gehad de afgelopen 2 jaar maar nooit heb ik last gehad van slechte wegen. Het feit dat je een trillinkje in je stuur voelt is niet gelijk reden tot paniek.
Op een of andere manier moet alles perfect zijn in Nederland, zodra niet alles meer vanzelf gaat of als er een kleine kans is dat een idioot van de weg raakt worden er beperkingen opgelegd. Net als die adviessnelheid borden, daar waar ik bekend ben is het sport ze met dubbele snelheid te nemen en het feit dat me dat altijd weer lukt met zelfs de oudste wagens bewijst toch wel dat ze in Nederland volledig doorgeslagen zijn. (Voor de zeikers: alleen met droog weer en als ik alleen ben. Ook zullen er vast borden wel juist geplaatst zijn)
laat het autorijden aan de bestuurders over, dan leren mensen weer initiatief nemen en verantwoordelijkheid. En nadenken…
jack_abarth zegt
@lekbak:
Haha die sport heb ik ook, alleen het dubbele red ik toch niet. Moet de bocht maar eens nemen wanneer je vanuit de Kennedylaan (Eindhoven) richting Tilburg gaat, die zit nabij de Ikea. Daar staat als advies 80, maar veel harder als 110-120 moet je ook zeker niet gaan. De bocht vanuit de A16 richting A58 is helemaal een lachtertje. Daar staat 90 zelfs als maximum aangegeven en daar trek je ‘m zonder veel moeite met 150 doorheen.
drugsrunner zegt
@lekbak: Je maakt een grap zeker? Als ik op de motor door België rij, trilt mijn ruggengraat er zowat uit. Ik ben altijd blij als ik Nederland in rij, ik moet er niet aan denken dat het overal zo een puinhoop wordt.
Anders wordt het tijd om voertuigen met Duitse uitvoerplaten te rijden. Ik betaal geen cent wegenbelasting meer.
cvierc zegt
@lekbak: Gezien de staatsschuldmeter geven we de Euro meerdere malen uit. Daarnaast betalen we als automobilist dusdanig dat de wegen hier van goud hadden kunnen zijn. Laat ze eerst maar eens een eerlijkere belastingssysteem ontwikkelen in plaats van de automobilist ergens voor te laten betalen waar deze niets voor terugziet.
RobinM zegt
Tsja, t geld is er wel, maar als t aan de verkeerde dingen uitgegeven wordt gaat t lastig worden.
Om het onderwerp “snelheidsborden” maar eens aan te snijden….
awesome zegt
@RobinM: of: 2x 5 rijstroken aanleggen en vervolgens trajectcontrole introduceren…
Volgens mij was 2×1 voldoende, inhalen is onnodig…
888natan zegt
Ik reed laatst terug vanuit belgië en ik dacht juist: wat zijn onze wegen goed in vergelijking met onze buren!
bartsmit zegt
Ze moeten gewoon eens beginnen met tien procent van de ambtenaren te ontslaan. Daar voel je niks van. Dan is de begroting meteen op orde.
autogedrocht zegt
@bartsmit: klopt, uitkeringen zijn gratis
awesome zegt
@autogedrocht: 25% dan. 75% van je inkomen over de voorgaande 26 weken was het geloof ik? Na een tijdje in de bijstand. Ik zie geen problemen hoor.
bartsmit zegt
@autogedrocht: ja en het paard moet je achter de wagen spannen….zo kom je er wel.
miichal zegt
Waar is de overige 6 7 miljard gebleven? Ik kan hier zo boos om worden, alleen maar graaien bij belastingbetaler. Wat een flut overheid, alles wordt zo veelste duur.
Hoe ver willen ze gaan? Totdat iedereen op water en brood leeft? Sommige hebben het al zwaar genoeg en kunnen net aan een kleine auto rijden en de overheid zelf verdient genoeg of er is wel corruptie.
awesome zegt
@miichal: ojee… Daar heb je de eerste alweer. Je weet dat emigreren ook een optie is? “De overheid zelf verdient genoeg” De overheid is een persoon? Wat verdient de overheid dan?
Hoe komt het dat sommige mensen net een kleine aut
o kunnen rijden? Waar baseer jij de corruptie op?
miichal zegt
@awesome: lees even terug over de aankoop van de auto’s van de politie en inmiddels defensie. Ooh ja er zijn alleen wat mensen geschort en er is nog niet veroordeeld.
awesome zegt
@miichal: en wat heeft dat met de verdwenen 7 miljard te maken? Oh, er is overal corruptie en onrecht?
Volgens mij ben je ook voorstander van nivelleren of niet?
miichal zegt
@awesome: je wilt toch het beste voor je eigen volk. Niet je eigen volk naaien, dat is wat nu gebeurt. Ik ben zeker niet voor nivelleren. Het probleem is alleen dat de belasting op auto’s te hoog is. Ik bezit zelf 3 auto’s op me 23e en ik heb niks te klagen, alleen om de tekorten bij de auto’s steeds te zoeken gaat wat te ver.
WId zegt
@awesome: Het schijnt inderdaad zeer populair te zijn om alles klote te vinden aan het kabinet.. We hebben gewoon een goed wegennet, weinig tot geen gaten in de weg, bijna alle wegen verhard. We zijn een verwend stelletje geworden.
cvierc zegt
@awesome: Voor hetzelfde geld rijdt zo’n beetje iedereen in ieder land buiten Nederland een betere of grotere auto. De overheid pleegt pure diefstal op de automobilist. Als er maar 2/3e naar de automobilist gaat dan kan er dus 1/3e van de belasting af.
desjonnies zegt
@awesome:
Kom eens met iets origineels ipv dat eeuwige emigreren voorstel.
Feit is dat we de afgelopen 30 jaar geen enkele fatsoenlijke regering hebben gehad behalve een zootje professionals die gespecialiseerd waren in het naar voren duwen van problemen.
En daar mag je doodgewoon kritiek op hebben !
Onze overheid geeft inderdaad al vele jaren centjes uit aan leuke projectjes overal ter wereld, nu met de nieuwe hoogvlieger Koenders straks op BuZa zal er wel weer het nodige aan goed geld naar kwaad geld gegooid worden.
Dat de overheid geld gebruikt afkomstig van de automobilist voor andere doelen, daar kan ik mee leven, maar dat ze daarbij prioriteit nummer 1, waarvoor dit geld eigenlijk bedoeld is links laat liggen, namelijk het in stand houden van onze infra structuur, dat vind ik ronduit schandalig.
jack_abarth zegt
@miichal:
Auto is en blijft een luxe product, vergeet dat niet…
ej20g zegt
@jack_abarth: dit gaat heel vreemd klinken, maar de auto is voor lang niet iedereen een luxe product. Voor mij bijvoorbeeld wel (al kan ik als autoliefhebber moeilijk zonder) maar voor mijn grootouders en mijn moeder zou ik het om meerdere redenen zeker een basisbehoefte noemen.
cvierc zegt
@jack_abarth: Wat een onzin, 40 jaar geleden misschien. Nu kan iedere voedselbankbezoeker een auto kopen.
mstiic zegt
Geldgebrek??? Geloof je het zelf??!!
maxhunter zegt
Ik ben groot voorstander van het Franse systeem. Brede, goede en vlotte tolwegen en daarnaast eenvoudige provinciale en gemeentelijke wegen zonder MRB systeem . Voordelen van betalen naar gebruik. Nu rijden de veelrijders veelal in auto’s waar weinig MRB voor wordt betaald want zogenaamd weinig uitstoot(bijtelling georiënteerd) en het gezin wat ruimte nodig heeft of een beetje vermogen om een caravan of aanhanger te trekken betaald ladingen MRB terwijl er vaak weinig kilometers worden gereden.
mashell zegt
@maxhunter: het gezin wat een beetje ruimte nodig heeft kan met een lage MRB auto als een Megane Estate toch ook uit de voeten? Het zou een zegen voor het land (en eigenlijk heel Europa) zijn als wat meer Nederlanders de caravan zouden dumpen en gewoon rent-a-tent of huisje huurden.
parker zegt
@maxhunter: terecht: gewoon wegblijven met die kl*tecaravans of fors betalen. Koop maar een tent, dat houdt het verkeer niet onnodig op met 93kmh op de linkerbaan
maxhunter zegt
@parker: van betalen naar gebruik naar kl*te caravans… juist
pindakoning zegt
De afbeelding bij het artikel is zeker de grensovergang bij België ?
SimonMc zegt
@pindakoning: Sta eens even met je muis op die foto? ;)
norge zegt
Slechte wegen in Niet Lopen?…Whoehahaha , degene die dit beweert moet eens een ritje van 1000 kliks hier maken….Verwende donders.
timmehh zegt
Te droevig voor woorden, hoe er met geld gesmeten word wat niks uithaalt. Kijk eens naar de nieuwe situatie van de A4, miljoenen uitgegeven en nog steeds het file probleem niet opgelost, door een stom ontwerp…
norge zegt
@timmehh: Wees blij dat ze het geld in eigen land uitgeven….Hier kopen ze aandelen waar niemand iets aan heeft…
erwh zegt
@timmehh: het ergste is nog dat het tijdelijk wel opgelost was, maar men bij Rijkswaterstaat blijkbaar de files miste en het stuk bij Zoeterwoude daarom echt onmogelijk heeft ingedeeld.
series2 zegt
En nog steeds betaalt de staat mensen die hier niet wonen. En nog steeds is er teveel nutteloze ambtenarij. En nog steeds gaan er miljarden naar de eu die onze toffe stofzuigers verbieden. Nog steeds wordt er teveel geld aan groene energie verneukt. En nog steeds…… enzovoorts. En de automobilist is altijd de lul! En dan hebben ze nog het liefst dat we allemaal met het OV gaan dat nu al de hoeveelheid reizigers niet aan kan! Godver mensen!!!
parker zegt
@series2: anders neem je toch gewoon eens de trein?
knipperlichtje zegt
Fundamenteel dingetje wat veel mensen vergeten: Sociale premies worden met een doel geïnd en mogen ook alleen maar voor dat doel gebruikt worden, belastingopbrengsten daarentegen komen samen in één grote pot en mogen vervolgens overal aan uitgegeven worden. Je kunt het moreel onjuist noemen dat de automobilist het geld dat hij lapt slechts ten dele terug ziet in de infrastructuur, maar het is geen sterk argument. Mocht de ANWB weer eens een protestbrief gaan schrijven
In theorie is de oplossing simpel, ontwikkelingshulp korten en het vrijgekomen geld in de infrastructuur stoppen, was het in de praktijk ook maar zo.
ej20g zegt
@knipperlichtje: de ontwikkelingshulp had jaren geleden al teruggeschroefd moeten worden. Het klinkt waarschijnlijk heel hard en kort door de bocht maar zolang hier in Nederland onze eigen problemen met corruptie, de leenstelsels, de hoge werkloosheid en de zorgsector niet (op zijn minst voor het grootste deel) opgelost zijn zal de ontwikkelingshulp moeten wijken. Ze begrijpen bij onze lieve overheid niet dat je je eigen problemen eerst op zult moeten lossen voordat je hulp kunt gaan bieden.
mashell zegt
@ej20g: eigen volk eerst? Niet alleen is er al heel veel gekort op ontwikkelingssamenwerking. Het is gewoon een verkapte subsidie voor het Nederlandse bedrijfsleven, want die gaan in Afrika waterputten en huisjes bouwen voor dat geld.
Ik ben in Nederland geboren maar had daar zelf helemaal geen invloed op. Al die rijkdom hier in Nederland komt me dus ook eigenlijk helemaal niet toe.Rationeel gezien zou de welvaart over de hele wereld gelijk verdeeld moeten worden, wij wat minder, zij wat meer. Er is genoeg eten voor iedereen. Ik heb vandaag nog flink wat prima eten weggegooid. Ik had het graag naar Afrika gestuurd maar met de woekerprijzen die TNTpost inmiddels voor postzegels vraagt is dat geen haalbare kaart.
Ik vind het prima als de ontwikkelingssamenwerking naar 0 euro brengen maar dat wil ik wel met een zuiver geweten kunnen doen en daarom maken we economische gronden een valide asiel reden in Nederland. Dat is immers de andere manier om de welvaart wat gelijkmatiger te verdelen. Kom maar hier heen dan als je in een koud, nat maar rijk land wilt leven.
Het is sowieso absurd dat we een ministerie van economische zaken hebben, half het journaal over economie gaat, je economie kunt studeren, er zelfs nobelprijzen voor zijn. Mensen kunnen zelfs op economische gronden ontslagen worden. Blijkbaar heel belangrijk, economie. Maar asiel aanvragen op economische gronden kan niet, blijkbaar niet toch zo belangrijk, economie…
Moraal van het verhaal: ontwikkelingssamenwerking is noodzakelijk om een streng asielbeleid te kunnen rechtvaardigen.
lekbak zegt
@mashell: die welvaart in Nederland wordt dan ook iedere dag hard voor gewerkt door miljoenen mensen. In Afrika is het handje ophouden en oorlog voeren. Ze verwachten brood, als we ze nu eens gereedschap en graanzaden geven weten ze niet eens wat te doen! Sorry hoor maar die mensen krijgen van mij geen sympathie
WId zegt
@lekbak: En ze hebben ook nog altijd lekker weer, lekker kortzichtig.. In Nederland wordt ook door veel mensen niet hard gewerkt (al dan niet moedwillig) en die krijgen weer het geld van de mensen die wel hard werken (volgens de SP’ers nog te weinig). Om alle Afrikanen af te doen als mensen die alleen maar een handje willen ophouden duidt op een wereldvreemde burger die nog nooit buiten een westers land is geweest. Ik zou zeggen, ga eens keer leven hoe die mensen leven en je zult je ten eerste minder druk maken, dan waar je je nu druk over maakt en meer respect krijgen, hoe ze überhaupt in leven blijven.
lekbak zegt
@WId: het continent Afrika is in staat om de hele wereld te voeden. Volgens deskundigen dan, zelf heb ik daar natuurlijk geen verstand van… Wel weet ik dat bijv graan weinig water nodig heeft en grote delen van Afrika daar geschikt voor zijn. Het argument dat het land opzich niet geschikt is is dus niet waar. Dan blijven de mensen over. De blanken hebben bewezen daar rijkdom te kunnen creëren dus dan blijven de oorspronkelijke bewoners over.
En er is al zoveel geld in gepompt dat als die mensen zouden willen het nu wel goed was geweest.
WId zegt
@lekbak: Je hebt het over het continent Afrika t.o.v. Nederland.. dat is een heel continent met ontzettend veel verschillende culturen en klimaten. Daarbij ook nog de politieke (deels door Europese inmenging) onenigheid en religieuze verschillen. Ik heb niet gezegd dat het land nergens geschikt voor is. Alleen moet ze wel onderwezen worden, apparatuur krijgen en dat op een respectvolle manier (niet zoals in zuid afrika met gigantische blanke boeren bedrijven die de lokale bevolking onderdrukt). Ik ben het niet met je eens dat ze alleen hun hand ophouden, want ik weet niet wat jij denkt, maar dat geld dat wij sturen komt niet direct bij de lokale bevolking en sociale zekerheid zoals een uitkering of een AOW kennen ze al helemaal niet.
cthijs zegt
@WId: ik zou zeggen ,ga emigreren
desjonnies zegt
@mashell:
Mensen die niet kunnen, die kunnen we het leren.
Mensen die niet willen, daar kunnen we niets mee..
cthijs zegt
Zou zeggen begin een met al die onnodige en irritante drempeltjes weg te halen dan blijft er geld genoeg over om alle scheutjes te maken
cthijs zegt
@cthijs: ik bedoel ze niet te maken die drempeltjes
Carreza zegt
Och, dan kunnen al die SUV’s zich eindelijk eens bewijzen.
onemorething zegt
Laat ze die lage bijtellingscategorieēn eens lekker de nek omdraaien! Dan komt er vanzelf wat meer geld binnen bij de overheid. Bovendien zijn de zakelijke rijders ook de grootste veroorzaken van de slijtage aangezien zij de meeste kilometers maken! Wie gebruikt moet betalen. Moet ik ook als particulier autobezitter. Betaal ook de volle klap voor die pak en beet 4000 kilometer per jaar, en ik krijg ook geen korting van de belastingdienst…
lincoln zegt
gewoon minder zwarte pietjes kopen ..
toniominestrone zegt
Ik ben blij dat ik in Nederland woon, als je die karrenwegen in Duitsland en Belgie zie dat is om te janken!
lowlow zegt
Jullie lezen niet goed, het gaat er niet over hoe het NU is maar hoe het zal worden. Grote wegenwerken worden meerdere jaren op voorhand gepland. Het geld die vroeger als een evidentie naar het onderhoud van de wegen gaat, gaat nu meer en meer naar uitkeringen, asielzoekers, gat in de begroting, enz.
Wat nu een biljartlaken is kan binnen 10 jaar er heel anders uit zien….
Terwijl landen als Duitsland, België komende jaren veel investeren in de wegen
Shaw zegt
Ik moet me inhouden niet te schelden, wat een onbeschaamdheid, NL is autobelastingwereldkampioen en dan spinnen in de media dat er te weinig geld is, wat een brutaliteit