Deze idyllisch ogende oude tunnel herbergt hypermoderne technologie.
Het gat in de muur waar je naar kijkt is niet je plaatselijke Febo, maar de ingang van de Catesby Tunnel in Northamptonshire. Zoals het jaartal bovenop doet vermoeden is het al een oud baasje. Ooit reden er treinen doorheen, maar de laatste keer dat dat gebeurde, was jij nog slechts een twinkeling in het oog van je vader. Nu echter, herbergt de oude structuur een hypermodern geheim.
Een hypermodern geheim weliswaar met een soort ‘nuchter’ tintje. In de basis, moet de tunnel namelijk dienst doen als een ‘non-wind tunnel’. Nou zal je zeggen, een ‘non-wind-tunnel’, dat is dus gewoon ‘een tunnel’. En in principe heb je dan gelijk, maar het ligt ietsje gecompliceerder dan dat.
Windtunnels en Wunibald Kamm
De eerste windtunnel ter wereld die gebouwd werd om de aerodynamica van auto’s te ontwikkelen werd in 1930 gebouwd nabij Stuttgart. De unit wordt nu nog steeds gebruikt. In 1938 toonde de BMW 328 Kamm Coupé aan hoeveel invloed goede aero kan hebben. De dikke BMW was veel zuiniger dan zijn normale broer. De Kamm coupé was vernoemd naar Wunibald Kamm, die zijn naam in de autogeschiedenis heeft geëtst middels de bekende ‘Kamm-tail’.
Een nadeel van windtunnels is echter dat het enorm veel energie vreet om de wind te genereren en ze (mede) daardoor steenduur zijn in het gebruik. Een dagje windtunnelen kost je tegenwoordig al snel een dikke ton. Eigenlijk zou het dus handiger zijn als je een windtunnel hebt waarin je de auto laat bewegen, in plaats van de wind. Hierbij fungeert het ’tunnelaspect’ dan vooral om gelijke omstandigeheden te creëren en het testobject af te schermen van de elementen.
Ganassi
Dit idee is niet helemaal nieuw. In 2003 al kocht het IndyCar team van Chip Ganassi een verlaten tunnel in Pensylvanië, waar sindsdien naar verluidt ook door F1 teams getest is. Deze tunnel in Northamptonshire is echter het project van het bedrijf Totalsim. Ook zij werken veel met raceteams, maar bijvoorbeeld ook met Olympische Sporters om aerodynamica te optimaliseren.
In 2013 vond het bedrijf deze fraaie tunnel, die destijds al zes decennia buiten gebruik was. Belangrijke vereisten waren dat de tunnel vlak en recht moest zijn. Deze unit heeft een vrijwel constante hellingshoek van 0,006% en voldoet met een lengte van dik 2,5 kilometer ook aan de andere eis. Aanvankelijk wist echter niemand wie er nou helemaal de eigenaar van was.
Nadat dat uitgezocht was, begon de verbouwing. Er komt uiteraard snaarstrak asfalt in de tunnel te liggen. Daarnaast zijn er plannen om fans te installeren die zijwind kunnen simuleren. Aan het einde is een oplossing voor handen om de auto’s te kunnen laten draaien. Tot op heden is er al twintig miljoen Pond uitgegeven aan het project. Geld dat natuurlijk terugverdiend moet worden.
Gelukkig ligt de tunnel op een steenworp afstand van Motorsport Valley, het stukje Verenigd Koninkrijk waar talloze raceteams gevestigd zijn. Naast raceteams hebben echter ook al verschillende sportploegen, TV-makers en recordjagers interesse uitgesproken iets te willen doen met de tunnel. Al met al een mooi stukje ‘omdenken’ dus. Door welke tunnel heb jij ooit het hardst gescheurd?
sabrerator zegt
Mijn record staat in de Maastunnel in Rotterdam, eind jaren ‘90 (het is dus verjaard): 180km/h. Midden in de nacht, met een Honda V65 Sabre.
Van noord naar zuid.
flyerbunch zegt
Tunnel die deel uitmaakt van het circuit in Monaco
vaakbenjetebang zegt
Alleen in de liefdestunnel boek ik snelheidsrecords.
Arno's zegt
Vervelend voor je, vroegtijdige ejaculatie
etronabt zegt
@vaakbenjetebang: je bedoelt liefkenshoektunnel? 🤣
kniesoor zegt
Qua dat laatste : zal vast in een tunnel bij onze oosterburen geweest zijn. Maar geen idee welke.
tinnemans zegt
Eentje in noord Spanje, maar geen idee welke precies.
Ik reed in een 645 cabrio met sportuitlaat, en nog voor ik halverwege was hoorde ik ver achter me een enorm gebulder. De AMG 55 had me ingehaald voor ik bij het einde was. 😁😁😁
frank2b zegt
Oh was JIJ dat in die cabrio?
kenner zegt
Ketheltunnel, met m’n 2000 zx-6r. 200 in de 4e versnelling,
e38ossie zegt
“Daarnaast zijn er plannen om fans te installeren die zijwind kunnen simuleren.”
Fans van wie of wat? Verstappen fans? En hoe hard kunnen die met z’n allen blazen?
crashingduke zegt
Westerscheldetunnel N -> Z. 200+ met een Yamaha FZR 750 RT.
mark383 zegt
Piet Hein tunnel Amsterdam. Ik geloof 160 in Porsche 911 Cabrio met PSE. Trouwens, de snelheid doet er niet zo toe, de akoestiek van de tunnel des te meer. De Piet Hein tunnel is in dat opzicht een toppertje, vrij nauwe en smalle betonnen tunnel waar het lekker galmt… :D (wellicht dat m’n bijrijder destijds – nu hier op de bank – daarom zo vaak ‘wat?!’ zegt…)
shalomleon zegt
@mark383: precies dat uk heb de grootste schik gehad met mijn FTO ergens in Engeland in een tunnel terwijl ik niet eens (veel) te hard reed
redbeams zegt
Ketheltunnel in de nachtelijke uurtjes toen het rustig was…285
notsobig zegt
Mooie omzeiling van de maximale aantal tijd in de windtunnel voor F1 feams?
Volvo_440_turbo zegt
Tussen Brussel en Antwerpen heb ik in een tunnel, ik dacht de rupeltunnel van de A12 (ben niet zeker meer), al eens boven de 210 met mijn Skoda gereden, de tunnel is kort en breed. Best enkel ’s nachts proberen want er is een flauwe bocht en kwestie van anderen niet in gevaar te brengen. Oh ja, de politie flitst er soms…
unknown32 zegt
@Volvo_440_turbo:
In de put er voor 300 getikt met een aventador :-D
Rupeltunnel niet naar de snelheid gekeken, maar tegen 160 begonnen, 2x terugschakelen en volgas er door. Dat geluid:-D
mrB zegt
Geen ‘via’-knop? Jammer, want ik ben wel benieuwd welke technologie er dan in zit om de aerodynamica te testen. Zitten er lasers en camera’s voor PIV in? Hoe wordt de cd en cl gemeten? Je kan niet door een rek met pitottubes rijden. Ik zie wel voordelen van zo’n tunnel: 1:1 schaal, dus alles is me getest.
jaapiyo zegt
Artikel staat gelinkt in de tekst, maar dat staat er niet allemaal in https://www.autocar.co.uk/car-news/features/how-old-railway-tunnel-becoming-top-secret-test-track
bmwf20 zegt
200+ roertunnel noord naar zuid om m’n nieuwe akrapovic te testen op m’n r6 2008 a 16000rpm :)