Niemand blijft ellende bespaard. Ook autodieven moeten zich aanpassen aan Corona.
Het coronavirus trekt door het land schade achterlatend en tot nu toe kunnen wij het dekselse RNA vrij weinig maken. Veel mensen zitten thuis en degenen die dat niet doen, die zijn veelal met gevaar voor lijf en leden aan het werk. Naast het gezondheidsrisico is er ook steeds meer economische stress. De overheid helpt met name de grote jongens uit de brand, maar voor de kleine ondernemert is het af en toe lastiger om steun te scoren.
Dat geldt waarschijnlijk ook voor de lieden die zich toeleggen op het stelen van auto’s. We vermoeden dat het dievengilde het lastig heeft met het aanvragen van overheidssteun. Hoewel, je weet het in Nederland wat dat betreft natuurlijk nooit helemaal zeker. Wel weten we dat autodieven door Corona hun activiteiten al een beetje aangepast hebben. Helaas niet door thuis te werken, maar door hun productmix en afzetmarkten iets te veranderen.
Door het coronavirus is de gebruikelijk route richting Oost-Europa namelijk wat lastiger geworden. Hier en daar zijn er wat grenscontroles en omdat er minder mensen op straat zijn, val je ook nog eens eerder op. Autodieven spelen hier noodgedwongen op in door meer auto’s te jatten in de omgeving van Rotterdam. De gestolen waar heeft dan de kortst mogelijke route naar de boot die vertrekt naar Afrika.
Waar in de regio Rotterdam in het eerste kwartaal van 2019 nog 574 auto’s ontvreemd werden, zijn dat er dit jaar 715. In het Oosten van Brabant en in Limburg worden juist aanzienlijk mínder auto’s gejat dan in 2019. Het totaal aantal gejatte bakken is ongeveer gelijk gebleven. André Bouwman van het Landelijk Informatiepunt Voertuigcriminaliteit (LIV) legt het uit aan het AD:
Autodieven zijn net gewone ondernemers. Als de ene markt wegvalt, dan zoeken ze een andere. De autodieven exporteren daarom nu vooral naar Afrika. Naar dat continent varen nog elke dag schepen. Ze stelen de voertuigen het liefst zo dicht mogelijk in de buurt van de haven, om te voorkomen dat ze onderweg tegen de lamp lopen.
André Bouwman, LIV
Ook de productmix is wat veranderd. Waar normaal gesproken dikke Duitsers populair zijn bij autodieven, gaan de schavuitjes nu liever voor een Toyota RAV4. Die kloeke Japanner is geliefd bij klanten in Afrika, waar de wegen matig zijn en betrouwbaarheid extra belangrijk. Gelukkig is er dus een steekhoudende verklaring voor het fenomeen. Op de redactie dachten we namelijk al bijna dat @wouter misschien een nieuwe manier had gevonden om autoblog wat extra vet op de botten te geven…
seba zegt
Bla bla bla… als ze de auto willen jatten dan maakt het niet uit, wat voor een systeem je in de auto gaat monteren.
114i210pk zegt
@seba: Ervaring?
seba zegt
@114i210pk: zelf gelukkig nee, maar wel mijn ouders. Dat de auto weg is, jammer. Ellende en tranen die je ziet bij de dierbaren zijn verschrikkelijk! Jaar of 6 geleden, jaar oude 308 van mijn moeder, deze is gestolen op onze oprit. Range Rover vogue autobiography half jaar oud van mijn vader met alle dikste alarm systemen was binnen 10 minuten weg en ook niet meer traceerbaar. Auto was gespot op de snelweg met belachelijke hoge snelheid richting wit-Rusland. Beide auto’s gestolen in mijn vaderland Polen. Politie kan letterlijk niks aan doen, technologie die criminelen gebruiken zit om zo’n hoge niveau dat, op dit moment houd ze niks tegen en als er toch iets tegen zit en ze willen bepaalde auto meenemen staan ze s’avonds bij jou naast bed lief te vragen of je de sleutels wil overhandigen.
techniekmeneer zegt
@seba: Als ze hem willen nemen ze hem idd wel mee. Maar hoe meer anti diefstal maatregelen je treft, hoe langer ze er mee bezig zijn, hoe groter de kans is dat ze gepakt worden.
goodvibrations zegt
Denk dat iedereen wel “koektrommeltjes” gaat gebruiken als de verzekering het eigen risico voor diefstal/inbraak zonder schade hoger maakt..
Ook wellicht tijd voor een serie lokauto’s… En uitzenden op TV/youtube.
Gelukkig zit mijn auto niet in de risico categorie.. Maar is voor mij zeker een reden om niet zomaar voor de “standaard” premium merken te gaan.. Of idd sowieso maar een koektrommel te gebruiken..
mashell zegt
Lokauto? Zou daarom de 911 van Wouter zo extreem gepoetst zijn?
RiKe zegt
Tja, als de straffen zo mild zijn dan schrikt het niemand af. Ik ben wel voor vrij rigoureuze maatregelen bij terugkerend tuig
mashell zegt
Weet je, zware straffen schrikt alleen mensen af die het bij lage straffen ook al niet zouden doen. Het helpt helemaal niets. Dus stel ik het heel duidelijk, zware straffen schrikken helemaal niet af. Dat is even schrikken voor de aanhangers van de keihard aanpakken ideologie maar helaas is het gewoon zo. Dat wat afschrikt is een hoge pakkans. Echter voor een hoge pakkans heb je veel politie nodig en dat levert je ook volautomatisch een dure politiestaat op. Die politiestaat is wel wat overdreven voor een milde vorm van criminaliteit zoals autodiefstal, autodiefstal is eenvoudig uit te voeren, het gebeurt toch nog vrij weinig en de auto’s zijn er vaak goedkoop ertegen verzekerd.