Toch zonde als zo’n zeer zeldzame supercar waar slecht 17 exemplaren van gebouwd zijn tot de grond toe afbrand. Zou het soms komen omdat de basis wordt gevormd door een Lamborghini Diablo?
Vector Motors een Amerikaans automerk dat we onder andere kennen van de W8. De M12 kwam in 1995 op de markt en het laatste exemplaar werd in 1999 gebouwd. In totaal heeft Vector 4 prototypes en 14 reguliere auto’s gebouwd, maar 1 daarvan is omgebouwd tot Vector SRV8.
De Vector M12 is gebaseerd op het verlengde chassis van een Lamborghini Diablo en achterin ligt nog steeds dezelfde 5.7 liter V12 met 499 pk. In de jaren ’90 was de prijs van een nieuw exemplaar $184.000.
Maar chassisnummer 06 (gebouwd in 1996) is helaas volledig uitgebrand. Volgens wreckedexotics.com is dat recent gebeurd in Austin, Texas, maar wat speurwerk van mij leert ons dat deze brand al in 2010 plaatsvond. Nummer 06 is niet de enige Vector M12 die ernstige schade heeft opgelopen, nummer 13 is vorig jaar in Engeland namelijk onder water gekomen tijdens een overstroming. (via: ferrarichat.com)
Foto’s van het wrak kan je hieronder zien:
En zo zag chassis 06 eruit voordat hij in de fik vloog:
Overigens bestaat Vector Motors nog steeds en ze hebben plannen voor een nieuwe supercar.
norge zegt
Eigenlijk nooit mooi gevonden,maar zonde van een unieke auto is het wel natuurlijk.
vale46 zegt
Wat is er eigenlijk zo speciaal aan deze wagen, behalve zijn exclusiviteit?
Het is eigenlijk toch maar een oude verlengde Lambo?
Arco zegt
@vale46: Omdat de Vector de voorloper was van de echte hypercars. Nog voordat Saleen echt recht van spreken had, Porsche met zijn 959 kwam en Ferarri de F40 nog aan het ontwikkelen was, kwam deze auto al bij de 300 km/u grens. in mijn jeugd (ja, zo oud ben ik ;) ) was Vector al met de W8 de overtreffende trap van een Countach.
vale46 zegt
@Arco: Achzo, ik wist niet dat het zo een snelle auto was!
Maar de andere supercars die je daar noemt waren zoveel beter dat men erna bijna niks meer van deze auto hoorde?
HDM zegt
@vale46: misschien dat Vector ook in die tijd geen gevestigde naam was zoals Porsche, Ferrari en Lamborghini dat al wel waren. Beetje het zelfde als met Lotec, ook relatief onbekend.
Vraag me trouwens nog steeds af wat er nou gebeurd is met die hypercar WX8…
baasbas zegt
@HDM: misschien omdat de w8 gelanceerd werd met een antieke 3 traps automaat? Misschien omdat een icoon als de f40 goedkoper was? Misschien omdat een icoon als de 959 veel goedkoper was? Etc…
Hubert zegt
@baasbas:
De 959 kostte destijds 420.000 mark…
baasbas zegt
@Hubert: correct.. En een w8 450.000 dollar.. Eind jaren 80 zat de koers zo tussen de 2 – 1.8 dus de prijs alleen is al een reden om geen vector te kopen… Een 959 was veel goedkoper
Vanquish zegt
@baasbas: Toen waren het nog geen iconen.
baasbas zegt
@Vanquish: ben ik niet met je eens.. De introductie van die twee was wel een schokgolf in supercar-land.. Daarnaast: porsche en ferrari als merk waren gewoon de gevestigde orde. Je slaat dus wel degelijk een goedkopere icoon af om een technisch mindere en onbekende vector te kopen…
Vanquish zegt
@baasbas: Er zit een verschil tussen een icoon en een auto van een bekend merk. Een icoon wordt niet elke auto. Neem de SLS, dat is in tegenstelling tot de Gullwing (nog?) geen icoon. Ook de 458 Italia zou ik nog geen icoon willen noemen, daar is ie nog te vers voor. Ik denk dat (mond-op-mond)reclame, wilde verhalen, exclusiviteit en nog meer van dat soort factoren ervoor zorgen dat zo’n auto op een gegeven moment echt een status krijgt.
baasbas zegt
@Vanquish: Mwah, dan verschillen we misschien van mening over de definitie van een icoon. Naar mijn mening hoeven er geen jaren overheen te gaan. Hoewel ik ook vind dat Ferrari’s huidige topmodel geen icoon is. Maar ik vind dan meespelen dat we nu leven in een periode van overvloed aan sportscars, supercars en zelfs ‘hypercars’. Toen de 959 en de F40 gelanceerd werden was het armoe troef in supercar-land. De 288 GTO was maar kort verkrijgbaar als homologatiemodel. Verder had je een Testarossa en een Countach… Maar verder.
Vanquish zegt
@baasbas: Ik denk dat jij de definitie icoon en exclusiviteit niet goed uit elkaar kunt houden. Naar jouw mening hoeven er geen jaren overheen te gaan, maar een auto wordt pas een icoon als iedereen dat vindt en dat wordt een probleem.
baasbas zegt
@Vanquish: onzin, nu haal je exclusief erbij en dat is niet ter sprake. Bovenstaande Vector is extreem exclusief maar zeker geen icoon. Je hoeft mij geen verwijt te maken dat ik het verschil tussen definities niet weet :roll:
Jij zegt dat je een icoon pas na verloop van tijd aan kan wijzen. Ik zeg dat dat niet hoeft. Ik noem een Veyron als voorbeeld. Al op het moment van uitkomen een icoon. Bepalend voor die periode in tijd, zonder dat er jaren overheen gegaan zijn. De 959 en f40 hadden op moment van uitkomen een enorme impact op het supercar landschap. Instant-iconen.
Vanquish zegt
@baasbas: Ik denk dat we hierin verschillen. Voor mij was de Veyron geen instant icoon. Misschien dat het nu een beetje begint te komen. Een icoon moet zijn naam verdienen en waarmaken. Stel je voor dat elke Veyron na een jaar volledig afgeschreven is, zou het dan een icoon worden? Misschien een icoon voor een grote mislukking. Pas na jaren weet je of alle eisen worden gehaald en dan krijgt een auto langzaam maar zeker z’n iconen status.
Misschien dat de Porsche door z’n rally auto al een bepaalde naam heeft gekregen voordat deze straatlegale auto’s er kwamen, maar buiten dat is het destijds vooral een revolutie geweest wat betreft techniek, niet meteen een icoon.
baasbas zegt
@HDM: overigens, tijdens de dagen van de m12 was het bedrijf al op sterven na dood door een overname en rechten-issues… Dat helpt ook niet
robbie zegt
@baasbas: met dank aan Tommy Soeharto.
baasbas zegt
@Arco: Voorloper? Leg eens uit? Heb je het over de w2? Of de w8? Die eerste was een prototype en de w8 was van 89 tot 93 in productie… Ruim na de modellen die je noemde?
baasbas zegt
successfully killed it with fire
amg77 zegt
Tja als je het zou veekopen kon je met nog wat sparen een GTR halen, dus dit is zeer zonde.
besaram zegt
Dikke vette auto!!! Te dik voor woorde!
Anoniem zegt
Velgen=gejat van Saab.
Motor=gejat van VW.
Need to say more?
lincoln zegt
@dennis245turbo:
nee hoor .. dat waren al 3 zinnetjes teveel ..
baap zegt
@lincoln: walgelijk mannetje ben je ook! Die onzin die jij uitkraamt is lekker wil je zeggen? Get a life morron!
Arnoud zegt
@baap:
Ik kan altijd wel lachen om het cynisme van lincoln. Alles wat hij zegt moet je met een korreltje zout nemen maar er zit wel altijd een boodschap in zijn comments. Als je wat ouder bent kan jij er ook om lachen.
fortuna zegt
@dennis245turbo: VeeWee?
topless zegt
Dan zie ik toch liever het origineel.
lincoln zegt
@topless:
idd .. prachtig ding ..
de mooiste Chrysler uit de jaren 90 ..
al is dat niet echt een prestatie .. maar toch ..
baap zegt
@lincoln: cynist..
baasbas zegt
@topless: Dan zie ik toch liever het origineel ;-)
spotu2 zegt
Doet pijn, diep vanbinnen. Hij heeft wel een F40-achtige achterkant. En dat nog voordat de F40 gebouwd werd. Mooi :-D
baasbas zegt
@spotu2: ja ja.. Een vector m12, gebouwd van 95 tot 99. Vóór een f40? Extra hint: die m12 is gebouwd op basis van een diablo… Je weet wel, dat is die lamborghini die na de f40 geïntroduceerd werd
;)
fapfap zegt
@spotu2:
Meer een F50 achterkant, met die spoiler!
The360box zegt
Als ik die reacties hier allemaal bijelkaar optel is dit ding niet meer dan een knutselpruts. Dingetje van Saab hier, Ferrari daar, Lamborghini 80%.. Die hele style bevalt me niet.
HDM zegt
@The360box: hoe zit het dan met de XJ220 die geen V12 maar ”slechts” een V6 kreeg en de achterlichten van een Rover 200 had? Is dat dan ook een prutsding?
fit4fun zegt
Ze hadden beter met hun dikke Amerikaanse vingers van die (kwalitatief waarschijnlijk ook niet hoogwaardige) Italiaan kunnen afblijven..
Kvgorp zegt
17 auto’s maar! Er zaten er toch zat in gran turismo vroeger.
HDM zegt
@Kvgorp: Das ook niet gek, Gran Turismo maakt altijd een extra auto aan in de wagenlijst als de knipperlichtglaasjes van kleur zijn veranderd tijdens een facelift. Zo kom je idd aan veel auto’s, getuige de ruim 75 Skylines en ga zo maar door. xD
4991 zegt
@Kvgorp: weet niet of je het weet, maar gran turismo is een spel. En auto’s die in spellekes zitten tellen niet.
smokin zegt
@4991: Ah spelbederver! Nu is mijn wagenpark geslonken van 371 naar 2….
4991 zegt
@smokin: ach, wees maar blij dat je nog kan typen. Toen ik dat te horen kreeg, had ik een hartaanval gekregen.
peugeot zegt
Wat een gedrocht
cesarestevao zegt
neeeeeee het doet mij pijn om te zien, mensen zoek op Vector w8, die is nog monsterlijk!!!
baasbas zegt
@cesarestevao: ik vind de w8 een heel stuk gaver dan een m12. Ik kan me nog goed een artikel uit de dare I say it autoweek herinneren. Iemand had een witte getest.. Tarzan en Jane was de strekking van het verhaal, heel suf… maar die w8 stond er mooi op
cesarestevao zegt
@baasbas: zeker weten, als ik de geld had, zou ik gelijk eentje kopen!
baasbas zegt
@cesarestevao: cool en bizar ding
Aquios zegt
Zucht dat was nou toch een bijzondere auto. Waarom? Zeldzaam en een apart uiterlijk. Er kwam er nog 1 voor in de film Rising Sun met Sean Connery als ik me niet vergis.
Altijd al een geweldige auto gevonden. Beetje jammer dat mensen dan weer dat domme vergelijkingsspelletje gaan spelen. Er zijn maar weinig auto’s die daadwerkelijk uniek zijn en niks hebben dat lijkt op een andere auto.
midasracer zegt
Zonde, ik heb vroeger nog een grote poster van een Vector aan de muur gehad. Echte droomauto’s.
CBR600rr zegt
1 down, 16 to go… Wat een horrorlelijke bak zeg!
xlnc zegt
Hoe vaak ik dat stukje van the Rising Sun niet heb terug gespoeld. Wat een geweldige wagen is die W8. De Vector W2 is de eerste versie geweest en de W8 is het resultaat van geworden. Zeer zeldzaam en staat zeer zelden te koop. Vorig jaar is er een geveild door RM Auctions dacht ik. Leverde minder dan 3 ton op. Deze W8 stond eerst in een museum in Duitsland. Toen Autoweek met de posterstory (zwarte) en Tarzan Jan shizle (wit) kwam heb ik die bladen dubbel gekocht want stel je voor dat je een kwijt raakt.
De W8 is op foto zo bruut. Ik ben altijd benieuwd geweest naar hoe de W8 in het echt uitziet.
TSI-tje zegt
Ik heb een W8…..
cesarestevao zegt
@TSI-tje: echt, ik zou wel en proefrit willen maken
TSI-tje zegt
@cesarestevao: Het is alleen wel een Passat W8, geen Vector… ;)
cesarestevao zegt
@TSI-tje: jammer ik zou ooit en Vector W8 willen rijden!
TSI-tje zegt
@cesarestevao: Dan ben ik er ook graag bij… tot dan zal ik het moeten doen met m’n eigen W8-tje…
(is ook geen tobben hoor, iedere meter gereden is een meter genoten.. ;) )
Hupke zegt
Mooi vind ik hem niet, of het een goede wagen is weet ik niet maar dat maakt me eigenlijk niet uit, ik zal hier geen traan om laten.
raymondroadking zegt
Ik denk dat ik hem afgebrand nog mooier vind dan zoals hij standaard is… maarja ieder zo zijn eigen mening