De recent getoonde ’tweede generatie’ Volkswagen Phaeton die er nooit kwam, was technisch ook al helemaal uitgekiemd. Een W12-motor stond op de planning, bijvoorbeeld.
Vorige week schudde Volkswagen ons op met de tweede generatie Phaeton! Daarna ging die opschudding gelijk weer weg, want de tweede generatie Phaeton komt eigenlijk al uit 2016. Er werd des tijds gepland om de bijzondere limousine van Volkswagen van een opvolger te voorzien. Het designteam opperde vier verschillende designs en de bazen van VW zagen het meeste brood in het design wat vorige week gedeeld werd.
Technische details
Daarom stond het design ook centraal en ook al lijkt het iets meer Audi dan Volkswagen, alles werd uit de kast getrokken voor deze nieuwe Phaeton. Of je het mooi vindt moet je zelf weten, maar qua statigheid leek het best een aardige opvolger te worden.
Toch zat Volkswagen al in het stadium dat er nagedacht werd over technische details. Zo stond de Phaeton 2.0 op het MLB-platform, gedeeld met onder meer de Audi A6, A8, Q7 en Bentley Bentayga. Dat laatste is even belangrijk, want ze pakten nóg een bladzijde uit het Bentayga-boek.
Twaalfcilinder!
De vorige Volkswagen Phaeton was namelijk ook een soort Bentley. De Phaeton vormde de basis voor de revolutie die Bentley doormaakte in de vroege jaren ’00. Daarom werd de Phaeton aangeboden met achtcilinders, een tiencilinder en zelfs een twaalfcilinder. De 6.0 liter grote W12 is een graag geziene gast in Bentleys en tot voor kort in de Audi A8, maar dus ook in de Phaeton. Dat wilde Volkswagen opnieuw proberen met de Phaeton 2.0.
De Volkswagen Phaeton 2.0 zou als topmotor die 6.0 W12 krijgen met 612 pk. Ook stond de V8 TDI (van de Bentayga Diesel en de dikste Audi A8 TDI) op de planning met 408 pk. Ook zouden er drie zescilinders komen: TSI (340 pk), TDI (286 pk) en PHEV (462 pk). Allemaal bekende aandrijflijnen uit de Volkswagen-groep, maar helemaal de W12 in een Volkswagen had van de Phaeton een bijzonderheid moeten maken. Naast natuurlijk dat het dan weer een soort bijna-Bentley was geweest.
Snufjes
Datzelfde geldt voor de technische snufjes waarmee Volkswagen de nieuwe Phaeton wilde uitrusten. Een luxueus interieur, bijvoorbeeld. Het lijkt allemaal redelijk standaard Volkswagen, dus mooie materialen maar wel lekker recht-toe-recht-aan ontworpen. Een highlight van het interieur is een binnenspiegel zonder randen. Een geinige gimmick achter: instelbaar privacy-glass. Met een druk op de knop kun je het glas tinten. Ook ‘kruispuntassistent’, waar de auto de stoplichten in je scherm laat zien, zou op de Phaeton verschijnen. Nu debuteerde die optie op moderne Audi’s. Datzelfde geldt voor een systeem dat de deur blokkeert als de auto iets in zijn dode hoek detecteert, zodat er geen fietsers naar binnen fietsen.
Ook was Volkswagen aan het experimenteren met draadloos opladen. Nee, niet een vakje waar je smartphone oplaadt, maar het opladen van de PHEV-accu middels een inductielader. Dat zou de Volkswagen Phaeton een bijzondere innovatie meegeven, nu is het BMW (en deels McLaren) die de eer van inductieladen op mag strijken.
Een technisch hoogstandje, een strak design, de terugkeer van de Phaeton én de W12 terug in een Volkswagen: de Wolfsburgers geven ons zo erg veel redenen om deze auto te willen. Zoals de vorige keer gezegd: Volkswagen gaat niks doen met deze auto. Ze laten hem alleen even zien om te tonen wat we missen. Hij komt niet meer op de markt. Misschien als we allemaal in koor “awhhh” zeggen, dat Volkswagen voor de komende jaren wél een nieuwe Phaeton gaat bouwen. Al betwijfelen of die een W12 gaat krijgen. (via Auto, Motor und Sport)
Johanneke zegt
Acheraf heel logisch dat ze deze auto niet in productie hebben gebracht. Dieselschandaal, en alle werknemers waren nodig om de aankomende model 3 te pareren.
Wel zonde, had deze toplimo graag in het straatbeeld gezien.
Dutchdriftking zegt
4.0 V8 TDI (422pk neem ik aan IPV 408) en de dikste W12… Man wat had ik deze graag op de weg gezien. Had toch een mooie droommobiel geweest.
Ot92 zegt
@dutchdriftking In de A8 60 TDI heeft ie 435pk. Vreemd dat ie in de Phaeton dan minder vermogen krijgt, maar goed… Er is een individu in Turkije die zo’n A8 60 TDI bezit. Die is hoogstwaarschijnlijk lichtjes gekieteld. Die rijd er dagen lang rustig 300km/h mee. Top snelheid met een stukje bergaf 332km/h, in een diesel… 😂
Dutchdriftking zegt
@Ot92: Volgensmij eerste types 422pk en later 435pk. Maar goed mogelijk dat Volkswagen op papier net iets minder krachtig moet zijn dan de Audi variant en dat hierom er 408pk in de folder stond. Overigens is de meest geniale uitvoering 422pk in de Panamera 4S diesel. Deze is er heel kort ook als Sport Turismo geweest getuige de rijtest van TopGear. Dat is nu wat je noemt een droom daily. Echter is die nergens te vinden op de tweedehands markt. Niet dat de wagen in mijn budget past, maar dromen moet kunnen.
992 zegt
Geen lelijke auto maar ik snap niet zo goed waarom je in godsnaam zoveel geld wil uitgeven aan een volkswagen?
Audi A8 is gewoon van hetzelfde concern en logischer voor dit segment. Niet echt een VW segment in die prijsklasse. Dus niet gek dat deze er nooit is gekomen.
Loek zegt
@992: alles duidt op een focus richting China, wellicht zou ‘ie zelfs exclusief in China blijven zoals de Phideon. In China heeft een Volkswagen-badge toch een soort extra prestige, volgens mij zelfs meer dan Audi. Bij wijze van zou daar een Passat L nog meer prestige hebben dan een A8. In die geest is het best logisch.
In Europa zou het inderdaad gewoon een A8 of Flying Spur met VW-badge worden.
donpiston zegt
Voor wagens met verbrandingsmotor heeft Volkswagen in China een goede naam. De Magotan/Passat is hier inderdaad een prestigouse limousine maar wordt toch absoluut niet prestigieuser als een A8L gezien. Audi >> VW. Daar de partij liever lokale wagens rijdt, zie je echter minder en minder S-klasses/A8/7-series en meer en meer slagschepen van HongQi.
Op de EV markt liggen de kaarten echter anders. Bijna wekelijks zie ik hier in Guangzhou wel een nieuw, nog onbekend model van een nieuwe lokale EV-boer. De lokale merken verkopen vlotter dan VW en zien er veelal ook best goed uit. Aeon, BuildYourDreams, Aito, Xpeng, Nio, Li Motors, Hi-Phi, LeapMotor, Ora, … . De qualiteitsperceptie bij de Chinese EV-klant is niet in het voordeel van VW.
harrie zegt
Hij doet me toch een stuk minder dan de voorloper. Beetje een generiek design met iets teveel Audi, mist het statuur en de mooie gestrekte verhoudingen van het origineel.
towi1989 zegt
Inderdaad, is van de buitenkant net een passat van 25 jaar terug.
AudiRS zegt
Serieus? http://www.specsavers.nl 😉
hanso zegt
awhhh
Jantje_555 zegt
vermoedelijk komt er een nieuwe Phaeton ter concurrent van de EQS…saai EV gegeven dus
wetdualclutch zegt
Dit lijkt erg op wat in China rondrijdt als Phideon? Project voor Europa afgekeurd, maar met downsize motoren daar toch aan de man gebracht?