Het blijft lastig die EV gebakjes. Volkswagen heeft nu ook wat accu problemen met de ID Buzz.
Hoe krijg je mensen beter warm voor een elektrische auto dan er een guitige Volkswagen bus omheen te bouwen? Dat bestaat eigenlijk bijna niet. Een topsedan die in twee seconden naar de honderd knalt is geinig. Een peperdure hypercar die de ‘Ring verorbert in een tijd waar de meeste Ferrari’s en Lambo’s bang van worden spreekt ook tot de verbeelding. Maar ja, het blijft alsnog een beetje emotieloos, zeker als je niet van pure performance houdt op het gebied van kneiterhard rijden.
Een Volkswagen hippiebus op stroom daarentegen, daar kan niemand haat voor hebben. Van petrolhead tot GroenLinks-stemmer, iedereen wordt blij bij het zien van de Volkswagen ID Buzz. Nou ja, behalve wellicht degenen die er een willen hebben maar het prijskaartje toch een beetje te gortig vinden. Vanaf de voorstelling van de eerste prototypes was er al meteen veel buzz rondom de auto en die is daarna nooit meer weggegaan.
UIteindelijk hoopt Volkswagen zo’n 130.000 ID elektrobussen te verkopen per jaar. Dit jaar is de doelstelling echter 15.000 stuks afleveren. De productie in Hannover is echter een kleine snag tegengekomen. Kwaliteitspublicatie Hannoversche Allgemeine bericht dat de lokale Volkswagen-fabriek de productie van de ID Buzz heeft moeten stoppen vanwege accu problemen.
Bij kwaliteitscontrole zou gebleken zijn dat teveel cellen niet de juiste prestaties hebben, waarmee ook de actieradius in het geding komt. Daarnaast zou dit mogelijk ook zijn weerslag kunnen hebben op de levensduur van de accu’s als geheel. Volkswagen heeft nu de productie stilgelegd om dit probleem op te lossen. Men hoopt op 4 juli het werk weer te hervatten. Waarvan akte.
shalomleon zegt
Eeeeyyyy dan doet dat niet nader te noemen Amerikaans merkje die is gestart in 2008 het helemaal zo slecht nog niet heh. Man, man man, zoveel haat af en toe op Tesla terwijl ongeveer elk gerenomeerd merk niet eens in de schaduw kan staan. Erken toch eens dat ze het aardig voor elkaar hebben daarzo
kniesoor zegt
‘k Heb de tekst er nog eens op nagelezen, maar kom er geen ‘haat op Tesla’ in tegen. Mis ik iets ?
p.s.: het is ‘merkje dat’.
shalomleon zegt
I know, maar dat kwam even in mij op
dawwg zegt
Uhmm, dit ligt gewoon aan de toeleverancier van de batterijen; en aangezien die aan meerdere auto-merken leveren, zou het me niets verbazen als meerdere merken hier last van hebben. En wie weet negeren sommige merken dit gewoon en nemen ze een gokje door het stil te houden … En daarmee doel ik zeker niet impliciet (of expliciet) op Tesla; ik had eerder een paar andere merken in gedachten, maar laten we gewoon het beste hopen ipv op de zaken vooruit te lopen.
Stellantis rules the sky zegt
Laat ik de koe maar bij de horens vatten: je bedoelt Audi, Skoda en Seat?
mashell zegt
Opstartproblemen had Tesla ook bij nieuwe modellen (Model 3 was een drama).
Eigenlijk doet Volkswagen het veel beter. Pas in 2013 de eerste elektrische auto op de markt en inmiddels een hele range, van gebakjes voor in de stad, tot SUV’s tot sportwagens.
Tesla heeft twee modellen (3 en S) in twee carrosserie varianten (X en Y), ze hebben wel meer aangekondigd maar dat komt maar niet op de markt.
De Tesla Model Y en X zijn zo lelijk dat het merk eigenlijk lang niet genoeg haat krijgt (BMW varkensneus niveau van haat zou gerechtvaardigd zijn).
monsieurleloure zegt
Het lijkt er op dat ze helemaal geen I Buzz willen verkopen.
Eerste concept komt meen ik uit 2001 en 21 jaar later is er nog steeds geen eentje verkocht.
Knap stukje werk, Das Auto…..
Buiten dat , de ID serie heeft dezelfde accu’s en daar treedt dit probleem niet op?
Vragen , vragen, vragen
Robert zegt
De Microbus/Bulli concept uit 2001 staat/stond helemaal los van de ID.Buzz die nu is geïntroduceerd. Deze bus moest inhaken op het ‘succes’ van de retrotastische New Beetle, wat na het aanvankelijke enthousiasme eigenlijk dusdanig snel inkakte, dat men het waarschijnlijk gewoon niet heeft aangedurfd.
flyerbunch zegt
Hoorde van de lokale VW dealer dat als je hem nu besteld dat je moet wachten tot mei 2024. Niet vanwege problemen, maar eerder vanwege de grote vraag blijkbaar. Uiteraard zit elk merk daarnaast ook nog eens met de huidige productie problemen.