Als je twijfelt over de aankoop van een nieuwe Opel Insignia zal je snel moet beslissen. De D-segmenter gaat namelijk met vervroegd pensioen.
Er was een tijd dat het op de Nederlandse straten wemelde van de Vectra’s, 406-en, Laguna’s en Mondeo’s. Maar die tijd is voorbij. Nadat alle E-segmenters van de ‘gewone’ merken al gestorven zijn (RIP C6, 607, Scorpio, Omega, 166, Croma et cetera), leggen nu de D-segmenters het loodje. De Talisman is al een tijdje niet meer verkrijgbaar. De nieuwe Mondeo komt niet meer naar Europa. En nu gaat ook de Opel Insignia de bietenbrug op.
Spuitje
Of het nu aan het zakken van het welvaartspeil gaat van de ‘gewone’ Europeaan, de opkomst van de crossover, de immer sterkere roep van een premium badge of aan alles bij elkaar: D-segmenters die geen badge hebben die uitstraalt dat je op een pad recht naar de top bent, wil niemand meer. Zodoende geeft Stellantis de grote Opel nu een spuitje. Dit onder het mom van dat de huidige Insignia nog op een GM-platform staat, dat niet te elektrificeren valt.
Plaatsmaken voor C-segmenters
Nog dit jaar komt er een einde aan de productie van de Insignia in Rüsselheim. De tweede generatie zal daarmee dus een productierun van slechts vijf jaar hebben. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de Insignia nog tot 2024 door zou gaan. Die planning is nu dus van de baan. In de fabriek maakt de Insignia plaats voor de vervaardiging van de nieuwe Opel Astra en diens platformgenootje, in de vorm van de Citroën DS4.
Steeds minder biodiversiteit op straat
Nu heeft het natuurlijk geen pas om kwalijke dingen te zeggen voor degenen die heen (zijn ge)gaan. Maar gaan we de Insignia missen? Nou ja, ja ende neen. Het is typisch zo’n auto die iedereen die er een koopt niet teleur zal stellen. Het is echter ook zo’n auto waar niemand echt naar hunkert. Toch is het altijd jammer als het straatbeeld weer wat ‘armer’ wordt. Want zeg nu zelf, bij het zien van een Insignia OPC of een versie van Bitter kijk je als autoliefhebber toch even om. Iets wat niet gezegd kan worden bij de aanblik van de zoveelste inwisselbare crossover.
Vraag tanende
Aan de andere kant, hij werd al bijna niet meer verkocht. Om inzichtelijk te maken hoe hard de vraag naar dit soort auto’s in Nederland is ingezakt: in het eerste volledige verkoopjaar van de eerste generatie Insignia in Nederland (2009) werden er nog 5.165 verkocht. Bij het nieuwe model waren dat er 1.765. Vorig jaar werden er nog maar 229 verkocht. Dit jaar gaat dat in het huidige tempo nogmaals door de helft. Gelukkig zijn er ook nog andere landen. Echter zal in meer of mindere mate daar wel ongeveer hetzelfde voor gelden.
KOOP DAN!!1!
Mocht jij nou een van die zeldzame exoten zijn die een niet-premium D-segmenter wel ziet zitten, wordt het nu dus tijd om knopen door te hakken. Meteen maar kopen deze kloeke kanjer, of nog even wachten op de extra dik aangeklede uitloopmodellen?
Nemus zegt
Ik heb de facelift gehad toen die uit kwam in 2017, en dat was een fantastisch model. Op alle vlakken misschien net een klein tikkeltje onder het rafinement van een 5-reeks of Audi A6, maar voorzien van alle comfort en ruimte tegen de helft van voornoemde gevallen hun prijs. Heerlijke wagen waar ik heel veel kilometers plezier aan gehad heb. 🥰
Zonde dat wéér een mooie station/break/touring eruit gaat. Het is de mooiste vorm van auto’s in mijn ogen en veel mooier en beter dan de zoveelste SUV. Maar zoals het nu gaat wordteen ruime break een zeldzaam iets op de markt.
Jammer 😔
dawwg zegt
Het is dan ook eerder een 3-serie of A4 concurrent he. Ik heb eens een paar weken in dezelfde facelift versie gereden; en ik vond het eerlijk gezegd een vreselijk hok; met name de versnellingsbak en het stuurgevoel. en ook de 160pk CDTI diesel was sloom en klonk als een tractor. Qua interieur was de touchscreen navi een drama en de plastics waren ook niet om over naar huis te schrijven. Pluspunten: de sportstoelen waren prima als ik het me goed herinner … Nu weet ik niet of de 2019 facelift los van het uiterlijk ook de rijkwaliteiten aangepakt heeft; maar ik vond ‘m helaas altijd tegen vallen, juist omdat er juist wel allemaal mooi uitzag.
Dutchdriftking zegt
Erg jammer maar ik snap het wel. Ik heb er even kort overna gedacht, maar ik heb toch liever een Superb of 159. De laatste is het dan ook geworden. Ik hoop heel erg dat Stellantis toch nog met een fijne D-segment station komt. Als men de kosten over vier modellen/merken kan spreiden dan lukt het wellicht nog.
bernoulli zegt
Hey, een Bitter Edition. Wat moet Bitter nu gaan doen. Tot Opel verbouwde Peugeots verbouwen tot Bitter?
mashell zegt
De huidige station ziet er ook niet uit, bijzonder lang en lijkt voor lijkenvervoer gemaakt.
Waar de eerste generatie Insignia nog de ambitie had met een Audi A4 te concurreren is de tweede generatie op de Skoda Superb gericht. Niks mis mee maar ook niks aan.
bernoulli zegt
Ik had destijds met mijn werk veel te maken met de eigenaar van de lokale Opel-dealer. Man kon geen 10 meter lopen, maar reed wel in een dikke witte Insignia OPC. Gaaf ding.