Als autoliefhebber zijn er twee bedrijven in Nederland waar ik graag aan de slag zou gaan; Donkervoort en Spyker. Alhoewel ze misschien zelf niet graag met elkaar vergeleken worden zijn beiden toch iets om trots op te zijn. Spyker doet daarbij meer aan BlingBling denken en dropt een marketingbom zodra er nieuwe modellen zijn, Donkervoort lijkt de rust zelve en werkt in eigen tempo verder aan het optimaliseren van een model wat al bijna 25 jaar bestaat.
We mochten laatst een kijkje nemen bij Donkervoort in Lelystad. Daar staat een fraai pand waar men sinds 2000 met passie de Donkervoort bouwt. Voor die tijd had men een fabriek in Tienhoven en later in Nieuw-Loosdrecht. In Lelystad zit men nu direct aan de A6 racebaan.
De oorsprong van Donkervoort is de oude Lotus Seven. Vergelijkbaar met de Lotus was het achterliggende idee dat het gewicht laag moest zijn waardoor je met relatief goedkope onderdelen een zeer snelle wagen kon maken. Lotus verkocht in 1972 de rechten aan Caterham en Joop Donkervoort bouwde in 1978 zijn eerste wagen op basis van de Lotus 7 concept, de S8.
Joop Donkervoort, die overigens van mening is dat de maximum snelheid op de Nederlandse weg best op 200 km/u kan worden gezet, is iemand waarbij de techniek voorop staat. Hij is vol passie en zoekt dat ook bij de mensen die voor Donkervoort komen werken. Werknemers moeten zelf ook meedenken en met nieuwe ideeën komen. Dit spreekt mij erg aan en bewijst hoezeer men betrokken is bij het product. Grappige anekdote is dat er steeds meer mensen een TomTom willen hebben in hun Donkervoort, die vragen dan of er ook iets gemaakt kan worden zodat de navigatie geïntegreerd wordt in het dashboard. Op zo’n moment zou Joop Donkervoort de potentiële koper het liefst de deur wijzen maar gelukkig is men tot een compromis gekomen. Tegenwoordig kunnen klanten een soort beugel laten maken waar de TomTom aan kan worden gehangen. De beugel kan er ook weer makkelijk af worden gehaald zodat de Donkervoort in originele staat kan worden hersteld.
Donkervoort bestaat inmiddels meer dan 25 jaar en men heeft in die tijd ongeveer 1000 auto’s gemaakt en verkocht. Dat zijn er gemiddeld 40 per jaar. Je kunt je voorstellen dat het bouwen van 40 auto’s per jaar niet heel erg rendabel is, zeker niet bij de prijs voor een Donkervoort. Deze prijs vond ik overigens niet heel hoog. Ik had me er nooit zo in verdiept maar de goedkoopste variant (de D8E 150) begint bij ongeveer 65.000 Euro en dit loopt op tot ongeveer € 125.000,-. De D8-180E Sport is de eigenlijke standaard auto met een vanafprijs van € 95.211,02- incl. BPM en BTW. Het gros van de auto’s wat de fabriek verlaat kost volgens Donkervoort plusminus € 100.000,-. incl. BPM en BTW. De D8-270 RS kan oplopen tot € 125.000,-.
Ok, een Caterham is nog een stukje goedkoper maar daar worden er ook veel meer van gemaakt en een Donkervoort is een handgebouwde sportwagen. Een Donkervoort is daarom een stuk meer exclusief. En voor dat geld kun je een auto rijden die in 4 seconden op de 100 zit! Een Donkervoort schrijft erg weinig af dus uiteindelijk kost de auto je minder dan een vergelijkbaar dure Mercedes SLK, BMW Z4 of Honda S2000. Een 10jaar ouder Donkervoort kost nog makkelijk 30 tot 40 duizend euro.
De auto’s welke in de afgelopen zesentwintig jaar de fabriek verlieten rijden bijna allemaal nog! Om dit te handhaven is het juiste onderhoud erg belangrijk en daarvoor heeft men ook het zogenaamde Certificaat van Echtheid. Wanneer dit document wordt afgegeven heb je zwart op wit staan dat je een Donkervoort bezit zoals hij bedoeld is; technisch goed, optisch goed en origineel. De Donkervoort wordt bij de keuring onderworpen aan een grondige inspectie door fabrieksspecialisten en dat onder toeziend oog van Joop Donkervoort. De uitkomsten van de keuring worden vermeld in het 9 pagina tellend Fabrieksinspectierapport. Vervolgens wordt het Beoordelingsrapport opgesteld en wanneer de beoordeling voor de technische en optische staat en de originaliteit voldoende is krijgt uw Donkervoort het Certificaat van Echtheid.
Naast de modellen van Caterham en Lotus komt er binnenkort nieuwe concurrentie voor Donkervoort. Zoals we reeds schreven zal KTM in samenwerking met Audi een vergelijkbare wagen ontwikkelen voor een prijs van ongeveer 35.000 Euri’s. En vergeet niet de GX3 van Volkswagen die ook met eenzelfde concept bezig is. Daarnaast wint de Ariel Atom ook aan populariteit…
Donkervoort moet eigenlijk met een nieuw model komen en schijnt al een tijdje bezig te zijn met een concept op basis van de J25 (impressie via Michiel vd Brink). Dit nieuwe model met hardtop zal duurder worden dan de huidige modellen en moet de concurrentie aan gaan met de bekende duitse cabrio/sportmodellen. Er is echter officieel nog niets over bekend.
Als je overigens geen echte Donkervoort kunt betalen maar je bent wel fan, dan is een T-shirt of ander kledingstuk van Donkervoort misschien wel een leuk verjaardagscadeau. De schoenen van Donkervoort zijn Van Bommel schoenen die zijn aangepast aan de doelgroep (smallere zolen voor het betere pedaalwerk;)
Update: de special over het Donkervoort productieproces staat ook online.
Rob zegt
Mooi stukje van een mooi merk. Ik blijf het leuke wagens vinden.
Sjors zegt
Leuk dat er wat aandacht aan Donkervoort wordt besteed. Ik heb er vele sensationele kilometers mee gemaakt toen er nog een in de garage stond bij ons. Het gaat zo vreselijk hard en omdat je slechts een paar centimeter boven de weg zit lijk je werkelijk te vliegen. Donkervoort heeft overigens het ronderecord van de Nordschleife op zijn naam staan!! Twee maal afgepakt van Porsche.
autoliefhebber zegt
Tijd voor Donkervoort om al die mooie techniek is in een eigen ontwerp te stoppen. Laten zien dat ze die Lotus-erfenis niet meer nodig hebben.
autoblogger zegt
@Sjors: klopt, we hadden hier al eens een artikel over; http://www.autoblog.nl/archive/2005/11/15/en_donkervoort_is_weer_de_snel
Michiel van den Brink zegt
Hoi Jongens!
Leuk stukje!
Goed om Donkervoort weer eens onder de aandacht te brengen!
Die impressie is overigens een ouderwetse handtekening van pastelkrijt, stiften en potlood.
Er zijn al foto’s van die J25.
w0o0dy zegt
@Michiel: Kun jij die linken in een reactie? :-)
dekster zegt
ik vind donkervoort exclusieve,speciale wagens alleen zou ik zelf nooit een kopen
Ejay zegt
Zaterdag nog een Donkervoort zien rijden. Het blijft een mooi concept. Echter de Ariel Atom is een modernere wagen, maar met dezelfde sterke punten. Misschien iets voor Donkervoort om iets dergelijks te maken.
Thobie zegt
Geldverspilling…
w0o0dy zegt
boeiende bijdrage Thobie… maar wat is volgens jou geldverspilling?
Thobie zegt
Een donkervoort is speciaal, exclusief en … allemaal dikke zever aja… Ik zou ten eerste nooit een donkervoort kopen. Maar als ze nu eens die motor in een mooie coupé steken… ja dan zouk er nog eens over nadenken…
w0o0dy zegt
Jij hebt een andere mening en dat mag, maar met 40 stuks per jaar is de Donkervoort veel exclusiever dan (bijna) willekeurig welke Ferrari of Porsche of Lamborgini….. de kans dat je er twee op één dag op de weg tegenkomt is bijna nul. Speciaal is de auto ook wel, hij is namelijk handgebouwd en iedere Donkervoort is volgens de wensen van de klant gemaakt. Daarnaast is de auto extreem licht en snel…. dat jij het niets vindt zeg meer over jouw smaak dan over de auto op zich, denk ik. Verder verwijs ik graag naar het stukje dat we morgen plaatsen…misschien snap je er dan meer van.
Mpower zegt
Oranje staat hem goed. Maar toch zou ik voor de zwarte gaan met oranje velgen. Heerlijke auto, hoppa slicks eronder en je hebt een circuit-beest onder je reet.
Alwood zegt
als ik dit stukje lees krijg ik in een keer heel veel behoefte er een te hebben :-P veel liever dan bijv een spijker… echt mooi (auto en tekst)
w0o0dy zegt
een donkergrijze met rode logos en zwarte bekleding met rode stiksels is mijn favoriet, maar de knalrode RS270 is ook erg fraai! (won niet voor niets het concours d’elegance)
Vincent#1 zegt
Ik vindt Donkervoorts er van de voorkant altijd erg cool uitzien. Echter de achterkant ziet er als een door uit. En dat tentje bovenop ziet er uit als dat van de t-ford. Houd bijvoorbeeld eens je vinger voor het acherste raampje bij het oranje model bovenaan deze pagina. Dat ziet er al gelijk een stuk gestroomlijnder uit.
Die schets van dat J25gedrocht trekt mij niet aan.
Leendert zegt
Ik heb een aantal jaar terug een uurt in een D210 gereden (actie van autovisie)
Echt gaaf super geluid en een mega duw in je rug als je gas geeft wel gevaarlijk.
w0o0dy zegt
@Vincent: als je in de auto gaat zitten snap je dat je niet zomaar een aflopende achterkant kunt maken. Dan past er niemand meer in de auto! Er is simpelweg geen ruimte! Verder is bijna alles gericht op een laag gewicht.
@leendert: hoezo gevaarlijk?
autoblogger zegt
Wat images van de Donkervoort J25 (waarschijnlijk bedoelt Michiel deze):
http://www.autoweek.nl/images/Articles/1857/donkervoort1.jpg
http://www.dreamsonwheels.nl/large/donkervoortfabriek/images/jubilee2large.JPG
w0o0dy zegt
die lijkt wel erg veel op de D20 racer of zie ik dat nou verkeerd?
Ejay zegt
Ja, volgens mij ook. Jammer dat de D20 nooit in productie is gegaan voor zover ik weet. Deze ziet er trouwens wel een stuk moderner uit, alleen dat chroom zou ik er af halen.
autoblogger zegt
http://images.google.nl/images?q=donkervoort+j25+&hl=nl&btnG=Afbeeldingen+zoeken
SimonMc zegt
Hier kun je een paar foto’s bekijken van bij donkervoort :
http://www.carcommunity.net/hollandoverdrive2003/20030607b/01%20Ingang.html
JeffreyG zegt
nou laat die special maar komen :)
ik ben benieuwd ;)
Stef zegt
Zo exclusief is ‘ie nou ook weer niet, de kans dat je er meerdere op een dag tegenkomt is erg groot: ze rijden vaak samen tourritten of circuitraces! ;-)
Erg leuke, enthousiaste groep rijders zijn het. Ben vaker meegeweest, een kennis van mij heeft namelijk ook zo’n Donky :-)
Die J25 vind ik trouwens prachtig. Ben benieuwd wanneer ‘ie komt, ze zijn al erg lang aan het uitstellen…
w0o0dy zegt
met maar 1000 auto’s in 25 jaar tijd is het een behoorlijk exclusieve auto. Maar idd op clubdagen of bij circuitdagen zijn er vaker meerdere van de partij. Het is natuurlijk ook erg leuk om je Donkervoort weer eens over het circuit te jagen :-)
w0o0dy zegt
Foto’s van ons bezoek bij Donkervoort
http://www.flickr.com/photos/autoblog/sets/72057594107036661/
autoblogger zegt
Worldcarfans ging een stukje rijden met de Donkervoort D8:
http://www.worldcarfans.com/rsslink.cfm/article/1061117.002/specialtymarques/wcf-test-drive-donkervoort-d8
rombout v.d. berge conny zegt
Ik heb een zoon van 15 jaar die wil dolgraag auto architect worden. Hij heeft veel belangstelling voor uw auto-bouwkunst. Hij heet Dominique en tekent zelf ontworpen modellen. Onze vraag is of hij eens een kijkje mocht komen nemen op uw bedrijf. Een bijkomende vraag is waar deze opleidingen worden gegeven.
Met vriendelijke groet,
Conny Rombout.
BaBeYauT0 GeKkK zegt
Woody, ik vind het een beetje onzin, dat je OVERAL op reageert, maar, goed, ik wou zeggen, ik heb op de autorai, een paar donkervoorts gezien, en ik vond ze zóóóóóóóóóó onwijs gaaf, al is het dan soms wel een beetje een raar merk, ik ind de auto’s SPR stoerr, alleeen mag ik se nog nie kopen, want ik ben nog geen 18:P:P:(:(, maar in ieder geval: DOPNKERVOORt=TOP:D:D:D
Gerrit Zalm zegt
Donkervoort is een onwijs gaaf merk!!! Petje af.
Roel zegt
Als ze één strakke coupé maken zoals die impressie en verder gaan waar ze mee bezig zijn dan zie ik het merk nog wel een heel eind komen.
autoblogger zegt
@Roel: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/19/meer-info-over-donkervoort-d8-gt-coupe
krizz zegt
de j25 (de impressie) doet me denken aan de bmw z3 m coupé,
maar ik vind hem wel erg exclusief, mooi werk!
ernst zegt
een oranje D8 zou goed bij me staan gr. Ernst.