• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Donkervoort wil met de D8 GT naar het Midden-Oosten

Auteur: autoblogger, gepost 20 september 2008 om 15:10 – 23 Reacties

Donkervoort D8 GT

De nieuwe Donkervoort D8 GT is het wapen in de strijd om het Midden-Oosten te veroveren, zo laat zegt Joop Donkervoort (59) weten. Vanwege zijn vaste dak kan dit model als eerste Donkervoort uitgerust worden met airconditioning. Dat biedt perspectieven in landen waar het vaak zo heet is dat niemand in een open wagen wil rijden.

In het Financieel Dagblad staat een interview met Joop, waarin hij de toelichting geeft op een gewenste groeiversnelling. Binnen enkele jaren dienen er in Lelystad twee tot drie keer zo veel auto’s van de band te rollen!

De directeur-eigenaar wil nieuwe afzetmarkten aanboren zoals de rijke Arabische Golfstaten. Een belangrijke impuls moet daarbij komen van de nieuwe D8 GT, de eerste Donkervoort met een vast dak. Met dit model, waarvan tot nu toe alleen raceversies bestaan, kan de productie uitstijgen boven de 86 auto’s die het merk in topjaar 1998 produceerde. Op dit moment maakt Donkervoort maximaal 35 auto’s per jaar.

Met de GT heeft Donkervoort meer mogelijkheden. ‘Toen ik begon, heb ik me laten inspireren door de Engelse sportwagens zoals de Austin Healey en de Jaguar E-type. Dat waren allemaal open auto’s’, zegt Joop Donkervoort. ‘Maar als je nu iemand vraagt welke auto hij associeert met sportief rijden, dan kiezen ze meestal een auto met een vast dak in plaats van een cabrio.’

Ook interessant!

  • Maak je Donkervoort D8 GTO nu nóg duurder
  • Donkervoort bouwt JOUW auto
    Donkervoort bouwt JOUW auto deze herfst
  • Donkervoort D8 GTO Individual
    Donkervoort D8 GTO Individual Series nu EXTRA individueel
  • Ford GT
    Deze autofabrikanten noemden hun modellen simpelweg 'GT'

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

d8, d8-gt, Donkervoort

Vorig bericht: « Ford Mondeo Kombi van Rieger Tuning
Volgend bericht: IMSA Lamborghini Murcielago LP640 Spyder GTR »

Lees Interacties

Reacties

  1. YK zegt

    20 september 2008 om 15:16

    Duizenden militairen, miljoenen aan gewonden, miljarden aan schade en biljoenen aan dollars later is het pas duidelijk: “De nieuwe Donkervoort D8 GT is hét wapen in de strijd om het Midden-Oosten te veroveren, zo laat zegt Joop Donkervoort (59) weten”

    Konden ze daar niet eerder op komen? :P

    Login om te reageren
  2. apos zegt

    20 september 2008 om 15:32

    Voor het aanboren van nieuwe markten en/of een grotere omzet kan donkervoort beter een keer afstappen van het Lotus 7 principe van auto bouwen. Neem een voorbeeld aan Lee Noble, Gumpert en die andere duitser Artega.

    Mooie snelle sport coupe’s en nog redelijk betalbaar ook.

    Login om te reageren
  3. mr-orange zegt

    20 september 2008 om 15:32

    Top-auto! mogen we trots op zijn in Nederland.

    Login om te reageren
  4. AJ zegt

    20 september 2008 om 15:32

    Beetje klein karretje denk ik, Spyker heeft daardoor ook niet echt succes.

    Login om te reageren
  5. frederik zegt

    20 september 2008 om 15:33

    Ik wil ook wel in een D8 GT naar het Midden-Oosten…

    Het zal toch wel iets voor de harem zijn, als de dikke arabier er al inpast dan verliest hij telkens zijn “mutske”.

    Login om te reageren
  6. epo zegt

    20 september 2008 om 15:34

    Hmm, wel een goeie zet van ze, lijkt me. Nog afgezien van ’t feit dat ik deze er een stuk beter vind uitzien dan de open versie :)

    Login om te reageren
  7. Klassiekerrally zegt

    20 september 2008 om 16:23

    @ apos; De Lotus Seven look is natuurlijk wel een beetje het handelsmerk van Donkervoort. Ik snap best dat ze dat niet zomaar overboord gooien.
    Caterham probeerde ook iets dergelijks met de 21, maar dat sloeg ook niet echt aan.

    Ik vraag me overigens af of Donkervoort aandeelhouders heeft? Vanwaar die drang om groter te worden. Zijn het echt alleen de dollartekens in de ogen van Joop?
    Laat ze lekker klein blijven en doen waar ze goed in zijn. Groter is niet altijd beter. Groter is vaak niet beter.*

    * doorhalen wat niet van toepassing is

    Login om te reageren
  8. Marco zegt

    20 september 2008 om 17:31

    Donkervoort KAN de D8 niet overboord gooien, een nieuwe auto zou aan de nieuwste veiligheidseisen moeten voldoen en dat is nogal lastig als je zo’n kleine fabrikant bent. En zeg nou zelf, zou een Donkervoort nog een echte Donkervoort zijn als die er als een normale sportwagen uit zou zien?

    Login om te reageren
  9. Aad zegt

    20 september 2008 om 17:32

    Maar 35 autoos per jaar is zeker veel te weinig maar met dit nieuwe erg mooie strakke model zal dat, of beter gezegd, moet dat minstens het dubbele worden. Ze zijn nogal klein en dat is echt een nadeel ook al zullen ze heel goed rijden en erg snel zijn.

    Login om te reageren
  10. Leonardo da Vinci zegt

    20 september 2008 om 17:56

    @ klassiekerrally, volgens mij is Donkervoort nog altijd een familiebedrijf zonder aandeelhouders, anders waren zulke exportstappen waarschijnlijk al veel eerder genomen.

    Zo’n nieuwe markt aanboren is altijd een risico. Er zijn zoveel verschillende certificatie-eisen over de hele wereld waarvoor ook nieuwe investeringen gedaan worden (denk aan Spyker met het verplichte airbagstuur). Je moet er vervolgens wel genoeg auto’s verkopen om deze investeringen weer terug te verdienen. Ik denk dat het wel goed komt met Donkervoort mochten ze die kant op gaan…

    Login om te reageren
  11. Maarten zegt

    20 september 2008 om 18:19

    @ YK: Superopmerking!

    Login om te reageren
  12. Guan zegt

    20 september 2008 om 18:26

    @Klassiekerrally; Nee, Donkervoort heeft volgens mij geen aandeelhouders. Ook geen last van dollartekens. Uitbreiding van marktgebied is gewoon nodig om voor een stukje bestaanszekerheid te zorgen. Op het moment dat er weer een economische recessie in het westen is kan dit voor Donkervoort een grote bedreiging zijn.
    Een erg verstandige beslissing dus om aan risicospreiding te doen. Overigens zou ik dan wanneer ik hen hierna direct verder kijken en richting China gaan.
    Groter is niet altijd beter nee, maar voor Donkervoort zou het wel goed zijn. Ook zou er dan meer geïnvesteerd kunnen gaan worden in het product.

    Login om te reageren
  13. Guan zegt

    20 september 2008 om 18:27

    Ow idd, LOL @ YK, ik lag dubbel :D

    Login om te reageren
  14. Klassiekerrally zegt

    20 september 2008 om 18:44

    @ Leonardo da Vinci en Guan: Mee eens…
    Wat ik eigenlijk bedoel is dat ‘groter worden’ of ‘meer produceren’ geen doel zou moeten zijn, maar een gevolg van grotere vraag. Dat is in mijn ogen de enige juiste volgorde.
    Maar waarschijnlijk gaan ze nu proberen die vraag daar wat aan te wakkeren. Dat is uiteraard helemaal ok.

    Login om te reageren
  15. technopatat zegt

    20 september 2008 om 19:21

    shit, kwist niet dat er zo weinig gemaakt werden, kweet er eentje staan! dinsdag ga ik terug met de auto naar school en dan stop ik daar om foto’s te nemen :D! Hij staat bij RS motors (west-vlaanderen) khoop dat hij er nog staat :D!

    Login om te reageren
  16. robbie zegt

    20 september 2008 om 20:11

    @Leonardo da Vinci & Guan, natuurlijk heeft Donkervoort wel aandeelhouders! Wat dacht jij dan, dat het bedrijf eigendom was van lucht?

    De aandeelhouder is in dit geval Joop Donkervoort en misschien nog wat andere mensen/partijen. Maar dat weet ik verder niet.

    Maar het eerste bedrijf ZONDER aandeelhouders moet volgens mij nog worden uitgevonden…

    Login om te reageren
  17. DJD zegt

    20 september 2008 om 20:18

    Lekker crossen in de grootste zandbak ter wereld zonder last te hebben van stof. Dít is het nieuwe wit ;)

    Login om te reageren
  18. tim-> zegt

    20 september 2008 om 20:28

    @robbie:

    Een bedrijf hoeft niet persee aandeelhouders te hebben aangezien de betekenis ervan mede-eigenaar is.

    Login om te reageren
  19. westy B zegt

    20 september 2008 om 21:36

    Als Joop naar de rijke oliestaten wil exporteren moet er eerst een grotere deur in z’n seven, hoeven de mannen hun laken niet uit te doen en kunnen de vrouwtjes hun boerka aanhouden.

    Login om te reageren
  20. dekster zegt

    20 september 2008 om 22:43

    @Klassiekerrally
    Ik lees hierboven dat Joop 24auto’s per jaar maakt, call me stupid, maar met 24lotus seven replica’s per jaar kan je moeilijk rijk worden of goed je boterham verdienen…

    Login om te reageren
  21. Esprit_de_Flandre zegt

    21 september 2008 om 09:43

    @Klassierkerrally: Da’s een beetje een rare opmerking. Als je iets goeds te bieden hebt, mag je daar gerust wat geld voor vragen. Als je er dan 2 of 3 keer zoveel van kunt verkopen, moet je dat ook doen. Het product gaat daardoor niet persé achteruit.

    Login om te reageren
  22. gebbetje zegt

    21 september 2008 om 11:49

    @ Dekster

    Dat doen ze trouwens wel hoor. Al een paar decennia zelfs! Ik durf zelfs wel te stellen dat Joop zijn brood bij de warme bakker koopt en niet bij de Aldi.

    Login om te reageren
  23. DubaiSheikh zegt

    21 september 2008 om 18:02

    Caterham zit al langer in het midden oosten. De markt is wel verschrikkelijk klein. Slechts een handjevol enthousiastelingen rijden met dit soort autos rond. Maar de Caterham heeft dan ook geen airco.

    Ook al is de kabine klein en is er dus maar een klein volume te koelen, ik vraag me toch af of er in de D8 een groot genoege airco past om ook je ook daadwerkelijk koel te houden met 50 graden in de volle zon in stillstaand verkeer…

    Om een (voor Donkervoort betaalbaar) dealer netwerk voor onderhoud en garantie op te zetten zal ook nog wel een uitdaging worden denk ik zo.

    Desalnietteplus, mocht Joop dit lezen: Ik bied me wel aan als hot-weather tester voor de D8. ;-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North