Donkervoort verbreekt zijn eigen record, eentje die er absoluut toe doet.
Weet je wat het probleem tegenwoordig is met auto’s? Ze zijn te snel in een rechte lijn. Het is volkomen zinloos. De rijervaring verandert namelijk nauwelijks. Natuurlijk, van 200 naar 300 pk gaan is leuk, maar eenmaal boven de 400-500 pk kun je niet spreken van een vermogenstekort, maar van een overdaad aan gewicht. Eigenlijk moeten we de afspraak maken dat elke auto met 500 pk (of meer) die 2.000 kg (of meer) gewicht gewoon af is. Zoals Jan-Jaap van der Wal zou zeggen: dan doe je niet meer mee.
Het probleem is dat wij allemaal die dragrace-filmpjes kijken en een heel korte aandachtspanne hebben. Dus moeten auto’s wel in 10 seconden de kwartmijl afleggen. Gelukkig brengt Donkervoort daar verandering in. Dat deden ze natuurlijk altijd al, maar nu hebben ze een bijzonder record in handen dat hen op het lijf is geschreven.
Donkervoort verbreekt record met 0,15 G
Het gaat namelijk om het hoogste aantal G-krachten dat een auto aankan. Kijk, bochten maken! Dat is nog een verfrissend! Het nieuwe record is maar liefst 2,3 G. Het oude record stond op 2,15 G en was al in handen van Donkervoort. De GTO-JD70 zette dat record een tijdje geleden al.
Donkervoort meldt dat hun nieuwste model – de F22 – 2,1 G aan moest kunnen, maar ze wisten donders goed dat dat een bescheiden opgave was. En dat bleek dus. Het was overigens niet eens de bedoeling om het record te verbreken, maar het gebeurde per ongeluk. Ze waren bezig om beelden te schieten voor een video om de klanten, technici en fans in het zonnetje te zetten. En tijdens die opnames gebeurde het toevallig.
Uitverkocht
Een van de redenen om het vieren was dat de F22 vrij snel was uitverkocht. Donkervoort wilde er 75 stuks van bouwen, maar verhoogde dat al naar 100 exemplaren. En die zijn dus allemaal verkocht.
Ondanks dat het een auto die specifiek is ontworpen voor bochten, is het ook een heel erg snelle auto in een rechte lijn. De 2.5 TFSI motor van Audi is goed voor 500 pk en 670 Nm en kan daardoor in 2,5 seconden naar de 100 km/u katapulteren. Van 0-200 km/u is in 7,5 seconden achter de rug en de topsnelheid bedraagt 290 km/u. De productie van de F22 is dit jaar begonnen en gaat door tot 2025. Al die exemplaren hebben al een baasje toegewezen gekregen.
De video kun je hieronder bekijken:
joki zegt
Wat zijn ze goed bij Donkervoort. Echt droomwagens voor mij, en deze al helemaal!
larssb zegt
Het is niets minder dan briljant wat Donkervoort al decennia bijna geruisloos en op volkomen eigen wijze evolueert, ontwikkelt, bouwt en in de markt zet. Geen poeha, veel know-how en ware passie. Diep respect.
mashell zegt
Geen poeha? Dat schrijf je onder een artikel over het aantal G krachten in een bocht, dat is poeha par excellence. Prima marketing maar het slaat natuurlijk nergens op.
baardmijt zegt
Tja, als je blij wordt van een auto waarvoor je een groot rijbewijs nodig hebt zodra je je schoonmoeder aan boord hebt gehesen kan ik me voorstellen dat je niet warm loopt voor de doelen die Donkervoort zeer succesvol nastreeft.
rollingstoned zegt
😁👍
mashell zegt
Leuk, leuk. Knap geformuleerd. Maar als je persoonlijk moet maken toont het wel de zwakte van je argumentatie aan. Noem eens het merk met wie Donkervoort verbeten in strijd om de meeste G krachten trofee? Als dat merk er niet is dan hebben we hier een even uniek als zinloos unique selling point van Donkervoort te pakken.
larssb zegt
Geen ruzie folks😁Het gaat natuurlijk helemaal niet om de absolute G-waarde, dat is geen doel op zich. In een wedloop met een ander merk zou dát juist poeha zijn. Maar dit zegt veel over de balans, de setup, de afstelling en ontwerp van de auto die Donkervoort heeft weten te bewerkstelligen. Dat is gewoon briljant. Niemand wil en nog veel minder kunnen überhaupt met 2,3 G de bocht. Maar de auto kan het wel. Dus in die zin wel een USP, maar je hoeft er niets mee.
Estate_of_mind zegt
Een record DAT ertoe doet
Sander zegt
Dus…eerst klagen over de focus op rechte lijn snelheid/vermogen, en het in de afsluiting van het artikel toch daarover hebben, met de sprint tijden?
rollingstoned zegt
Netjes, maar de McMurtry Spéirling kan in de bochten tot wel tot 3G aan. Zie:
https://m.youtube.com/watch?v=tHIbvYWhaxA
FiXeR zegt
Echt een dikke Plymouth Prowler.
vbarchetta zegt
Maarre, wanneer brengt Donkervoort nou eindelijk de eerste Crossover/ SUV op de markt…? Ik vraag dit voor een vriend……