• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Donkervoort stapt in het FIA GT4 Light kampioenschap

Auteur: robbie, gepost 19 december 2007 om 23:56 – 29 Reacties

Donkervoort D8GT4 Light


Tenminste als we de kerstkaart mogen geloven die Donkervoort verstuurd heeft naar klanten en relaties. Daar prijkt namelijk een afbeelding op van een Donkervoort D8 GT4 Light, de normale D8 GT is nog niet eens gereed (voor zover ik weet) of Donkervoort heeft al plannen om er volgend jaar mee te gaan racen?

Het FIA GT4 Light kampioenschap is een nieuwe serie die vanaf seizoen 2008 onder het normale GT4 kampioenschap komt te hangen. Auto’s die meedoen aan het GT4 kampioenschap moeten minimaal 1000 kilo wegen en er moeten 300 exemplaren voor de weg geproduceerd zijn en dat is voor veel kleine producenten niet haalbaar. En daarom is het GT4 Light kampioenschap in het leven geroepen. Voor de auto’s in deze klasse geldt een minimumgewicht van 750 kilo en hoeft er geen minimum aantal exemplaren gebouwd te zijn, er zullen echter geen slicks gebruikt worden.

Andere potentiële deelnemers aan het GT4 Light kampioenschap zijn de Ginetta G50 (nu al actief in het reguliere GT4 kampioenschap), KTM X-Bow en de Lotus 2/11 (via donkervoort.info).

De kalender voor volgend jaar ziet er als volgt uit:

20 April: Silverstone
18 Mei: Monza
6 Juli: Oschersleben
3 Augustus: Spa-Francorchamps
14 September: Brno
5 Oktober: Nogaro

Possible participation Donkervoort D8GT in new FIA GT4 Light championship

Lelystad, 27 December 2007 – Donkervoort has been invited by FIA to participate in the new GT4 Light championship. This new championship is also supposed to make it easier for smaller automobile manufacturers to participate in the famed FIA GT race series. The new D8GT appears to be exceptionally suited to engage the competition in battle.

This spring, in Geneva, the D8GT was shown to the public for the first time. The prototype that was introduced there has been further developed in the mean time and will travel its first test kilometres in February. The invitation from FIA to start racing in the new GT4 Light series is a pleasant surprise. “There is great pressure to build the first client cars due to the enormous interest for the D8GT. In the 2008 season therefore, we will only be able to participate in the new GT4 Light series with a very limited number of GT’s. However, it does mean that we will go for maximum results and we definitely want to do honour to our image as super-sportsman brand”, according to Joop Donkervoort.

No minimum number of street cars
For the time being the new GT4 Light series is integrated in the existing GT4 series. The starting weight for the race cars must be a minimum of 750 kilograms. The fact that a minimum number of cars does not have to be produced for participation in the GT4 Light series, is what makes it so interesting for small, specialised manufacturers like Donkervoort. The intentions are to participate with a company team and a few private teams in 2008. Joop Donkervoort: “A few of our good clients have shown serious interest in racing in the new class. Of course it is also fun for private drivers to participate in an exciting, competitive class. That the D8GT is a spectacular car with many opportunities makes it even more appealing. In addition, the costs are relatively low.”

Ook interessant!

  • Lotus Emira GT4
    Lotus Emira GT4 heeft tankinhoud van 96 liter!
  • Video: is de Cayman GT4 Clubsport de best klinkende GT4?
    Video: is de Cayman GT4 Clubsport de best klinkende GT4?
  • Donkervoort bouwt JOUW auto
    Donkervoort bouwt JOUW auto deze herfst
  • Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar
    Porsche 718 Cayman GT4 RS maakt stoutste dromen waar

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

Donkervoort, gt4, ktm, Lichtgewicht, Lotus, Racing

Vorig bericht: « Audi R8 voor het circuit: Creventic CR-8
Volgend bericht: 2009 Corvette ZR1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. MDA zegt

    20 december 2007 om 00:07

    750 kg is ook nog best veel, lijkt me niet dat een standaard X-bow of een Donkervoort GT dat zo op de schaal legt.

    MDA

    Login om te reageren
  2. Pannekoek zegt

    20 december 2007 om 00:08

    Wtf! Dan moeten ze gewoon gewicht toevoegen..

    Login om te reageren
  3. marruk zegt

    20 december 2007 om 00:15

    tja, de foto ziet er leuk uit, maar concurreren met die Lotus is niet niks..
    en wat moet ik me er van voorstellen, 6×2 races ofzo?

    Login om te reageren
  4. dekster zegt

    20 december 2007 om 00:26

    @Pannekoek
    Dat is niet zo uitzonderlijk in GT…- racing, als een wagen te snel is, moet er zelfs extra gewicht bij… ;)

    Login om te reageren
  5. Citrofiel zegt

    20 december 2007 om 00:27

    Gewicht toevoegen gebeurt wel bij meer races hoor. Soms ook als straf, of als compensatie voor meer vermogen. Dacht ik…

    Login om te reageren
  6. GJ zegt

    20 december 2007 om 00:31

    Gewicht toevoegen is ideaal. Lekker laag plaatsen en als hulpje voor een goede gewichtsverdeling voor-achter.

    Login om te reageren
  7. Pannekoek zegt

    20 december 2007 om 00:31

    @ Citrofiel

    Bij de Porsche RS Spyder bijv. omdat ie anders sneller is dan de Audi R10…

    @ dekster

    Tjsaaa.. En je kan er niks an doen… Alleen Niki Lauda bijv. de schuld geven, maar dat helpt niet..

    Verder is meer gewicht alleen maar gevaarlijker, omdat er dan meer kinetische energie is, wat weer zorgt voor een erger ongeluk..

    Login om te reageren
  8. Pannekoek zegt

    20 december 2007 om 00:35

    @ GJ

    Jaja, de loden bodemplaat die ken ik al.. ;)

    Maar daar wordt de auto niet veel sneller op..

    Login om te reageren
  9. GJ zegt

    20 december 2007 om 00:38

    Volgens mij is het vrij algemeen bekend dat coureurs graag wat vrij plaatsbaar gewicht hebben om zodoende op het voorgeschreven minimumgewicht te komen.

    Login om te reageren
  10. w0o0dy zegt

    20 december 2007 om 07:03

    Klopt: gewicht dat je kan verdelen is ideaal om de balans van de auto perfect te krijgen….. en de andere deelnemers wegen net so veel dus daar heb je geen handicap. Wat ik me afvraag: Hoe zit het met turbo’s en compressors in die klasse? Macht dat? Geen restricties? Dan krijgt de rest een zware dobber aan deze Donkey want we weten dat ruim 350pk mogelijk is zonder gelijk het blok te laten klappen….. Als er wel restricties zijn (lucht inlaat bijvoorbeeld) dan wordt het een ander verhaal. Maar toch 270 tot 300pk is een eitje voor de motor, dus zal de auto betrouwbaar moeten kunnen zijn vanaf het begin.

    Login om te reageren
  11. Klassiekerrally zegt

    20 december 2007 om 08:06

    [schoolmeestermode]

    Als andere potentiële deelnemers aan het GT4 Light kampioenschap zijn de Ginetta G50 (nu al actief in het reguliere GT4 kampioenschap), KTM X-Bow en de Lotus 2/11 (via donkervoort.info).

    Beetje rare zin… Misschien moet je ’t woordje ‘Als’ weghalen ;)

    [/schoolmeestermode]

    –edit: helemaal gelijk, thanks!–

    Login om te reageren
  12. Thijs zegt

    20 december 2007 om 09:11

    Is hier een wallpaper van. Ik vind het een prachtige foto (voor zover ik kan zien in het klein).

    Login om te reageren
  13. Ringfan zegt

    20 december 2007 om 10:29

    DAT is nou eens een leuke klasse, lichte auto’s met reltief veel vermogen…
    Ik hou d’r van!

    Login om te reageren
  14. ccccccccccxxxxxxxxxxxxx zegt

    20 december 2007 om 10:56

    Wederom iets om trots op te zijn weer een nederlands merk in de racerij

    Login om te reageren
  15. Poekie Lauda zegt

    20 december 2007 om 11:05

    Dit wordt een veelbelovende klasse, ik ben benieuwd welke merken er allemaal mee gaan doen.

    Login om te reageren
  16. Pieter zegt

    20 december 2007 om 11:20

    Ik vind het programma met 6 races wat karig moet ik zeggen. Ben wel benieuwd, dus ik ga op Spa wel even kijken.

    Login om te reageren
  17. j2fast4u zegt

    20 december 2007 om 12:16

    zijn 24 uur races he

    Login om te reageren
  18. bullago zegt

    20 december 2007 om 12:56

    hopen dat het beter afloopt dan met spyker :O

    Login om te reageren
  19. Casey zegt

    20 december 2007 om 13:02

    @ cccccccccccccccccxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

    Hoezo wederom?

    Login om te reageren
  20. Pieter-Jan zegt

    20 december 2007 om 14:02

    Als ik me niet vergis, weegt de GT van Donkervoort exact 750kg, twintig kilogram meer dan de D8.
    Dit is trouwens de eerste keer in een lange tijd dat we iets horen van de GT.

    Login om te reageren
  21. Turbopaultje zegt

    20 december 2007 om 14:43

    Interessante info. Verder lezen leert dat o.a. de Audi TT en Alfa Romeo Brera ook als potentiale kandidaten gemeld zijn voor de GT4…………….

    Login om te reageren
  22. Juppe zegt

    20 december 2007 om 15:07

    @Pieter Jan,
    Bijna goed. De D8 weegt 630kg, en de GT zou idd niet meer dan 20kg extra wegen. 100kg minder ;)

    Login om te reageren
  23. Bram zegt

    20 december 2007 om 15:09

    Audi TT en Alfa Romeo Brera? Tegenover de Donkervoort? Ik denk dat die dan voor de poedelprijs gaan.

    Login om te reageren
  24. RA999 zegt

    20 december 2007 om 15:11

    @bullago
    Beetje nutteloze opmerking, het Spyker raceteam doet het namelijk erg goed…

    Login om te reageren
  25. RA999 zegt

    20 december 2007 om 15:13

    @Bram
    Die TT en die Brera zijn waarschijnlijk voor de normale GT4 ;)

    Login om te reageren
  26. robbie zegt

    20 december 2007 om 15:31

    @Turbopaultje, die zullen hoogstwaarschijnlijk meedoen aan het normale GT4 kampioenschap. Het afgelopen jaar deden daar al de volgende auto’s aan mee:

    BMW Z4 Coupe

    Nissan 350Z

    Ford Mustang FR500C

    Lotus Exige

    Porsche Cayman

    Aston Martin V8 Vantage N24

    Ginetta G50

    Maserati Coupe Trofeo

    Login om te reageren
  27. Turbopaultje zegt

    20 december 2007 om 18:09

    @ robbie : Goed lezen is ook een kunst……….

    Login om te reageren
  28. MRTN zegt

    20 december 2007 om 20:22

    klinkt mij als muziek in de oren

    Login om te reageren
  29. robbie zegt

    21 december 2007 om 04:01

    @Turbopaultje, ik zocht gewoon een reden om deze foto’s te plaatsen ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North