Het is alweer bijna drie jaar geleden dat de mannen van Donkervoort het Nordschleife-record voor snelste straatauto met een tijd van 7:14.89 op hun naam zetten. Goed, sindsdien is er een Radical geweest die nog veel sneller ging, maar dat schijnt niet te tellen. In ieder geval is de betreffende Donkervoort D8-150 racer waarmee Michael Düchting de pijlsnelle tijd neerzette nu gewoon te koop voor de simpele fileziel.
De auto stamt uit 2001 en heeft sinds het record wat veranderingen ondergaan; zo is hij onder andere voorzien van spatborden over de volledige lengte van de auto om de aerodynamica te verbeteren. Er staat nu 26.067 km op de teller en de mannen waren er blijkbaar aan uitgesleuteld, want bij autobedrijf Albers in Musselkanaal kun je dit bijzondere racemonster nu kopen voor het luttele bedrag van €85.000.
Wat krijg je daar precies voor, behalve een stukje historie? Wel, een skeltertje van 660 kg met een 1.8 turbomotor van 460 pk, een sequentiële versnellingsbak en een Ring-getuned Bilstein-onderstel. Dat staat garant voor een hoop circuitplezier, getuige dit filmpje waarop de auto in actie te zien is op de Nordschleife:
Met dank aan Bart voor de tip!
Pieter zegt
€85000 valt misschien wel mee maar voor dat bedrag had ik toch een auto mét stuur verwacht!
Thom V8 zegt
Krijg je er ook een stuur bij?
BmwMPower zegt
1.8 Turbo met 460 peekaa!
Dat zie ik geen enkele fabrikant nadoen. Tenzij ze de druk op de turbo hebben verhoogd naar een aantal bar.
Mies zegt
Nou laat me raden……. krediet-crisis?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Hahahaha!
Woord van de dag: ‘fileziel’!!
Schitterend
Hans zegt
Met deze auto had hij (Dhr Duchting) ook met Autovisie Time Attack afgelopen jaar in zijn klasse de snelste rondetijd op Zandvoort. Echt een machtige machine om te zien en om te horen. ;)
Citrofiel zegt
Straatauto? Dus dit ding mag de straat op? Of sinds de (aangrijpende) aanpassingen niet meer. Het ziet er iig niet meer uit als een Donkervoort straatauto…
Jaapschaap zegt
is dit de Ford 1.8 motor?
Jesper zegt
“snelste straatauto”… kan ‘k daaruit opmaken dat dit snot-voor-de-ogen-rijdertje 100% streetlegal is? Dat zou toch wel vet zijn. Onpractisch, maar vet :D
Tom zegt
Als dit straatlegaal is :s Die spoiler daar kan je zalm mee fileren laat staan wat dat met mensen doet.
Maar in duitsland zijn ze wel niet iets makkelijker om een auto straatlegaal te maken, denk maar aan die kart die wat op een f1 trekt.
Jaapschaap zegt
@ Jesper
Is dat niet bedoeld als basis, want met zo’n spoiler lijkt het mij onwaarschijnlijk dat dit roadlegal is… :P
KamerOlifant zegt
@BmwMPower:
Als je wil kan je uit een 1.0 1000 pk halen, het is alleen absoluut niet bevorderlijk voor de motor, je bent om de zoveel kilometer toe aan vervanging van verschillende onderdelen.
Dus Ssangyong kan het ze nog nadoen, bij wijze van.
OnT: Dat ding klinkt echt geweldig in het filmpje… wat een snelheid zeg.
Mika_Hakkinen zegt
@jaapschaap als het goed is.. Is het de 1.8 turbo van Audi (VAG) Maar ik dacht dat ie niet zo veel pk leverde meen in de tt 225 pk max strandaard.. dus hebben ze nog veel uitgehaald haha
JanJansen zegt
Als je een Caterham bouwt met werkelijk alle opties. Dwz. dan heb je een Quaife sequentiele 6-bak, lim-slip diff, alles carbon, Cossworth motor / Holeshot hayabusa en Motec ECU en dash.
Dan kom je niet verder dan €40k.
Voor €85k? Voor dat bedrag kan je em minimaal nieuw bouwen en heb je geen racewagen die tot het uiterste is beproefd.
Maar ach, geschiedenis mag wat kosten of is NL geschiedenis niets waard?
gerjan zegt
nummerbord erop zwart spuiten en klaar! zal morgen ff kijken woon er vlak bij.
Jaapschaap zegt
@ Mika_Hakkinen
Ik zie het al :P
De serie D8 ervoor (tot ’98) had een 2 liter cosworth motor vanaf toen hadden ze een 1.8 turbo motor inderdaad van VAG/Audi die tot 240 PK had.
Maar als nog respect, meer dan 200 PK per liter dit ding:o :P
Tripple zegt
ook al heeft die le mans gewonnen, nog geen 8500 euro is da gare ding waard
Buyck zegt
Wat een grove bak valt wel vet uit maar rijd verzeker ook vet :). Ach… de prijs is een koopje.
RenesisHP zegt
Om de hoeveel tijd moet het motorblok vervangen worden?
Dit is wel uitermate leuk speelgoed. Weinig kans dat je wordt ingehaald op een track-day.
FiXeR zegt
Vroegere formule 1 auto’s hadden 1000PK per Liter. Zo heel gek is het niet, als je het maar veel toeren laat draaien :)
Jaapschaap zegt
@ FiXeR
Dat is zo maar volgens mij word een Audi 1.8 turbomotortje iets anders gebouwd dan een F1 Motor… :P
VonStroke zegt
€85.000 voor wat eigenlijk een bouwpakket is/was? Nee, dank u. Liever iets met wat meer cilinders en een geile carrosserie.
robbie zegt
@VonStroke, maar die zal dan helaas geen record neer zetten op de Nurburgring :D
bozewolf zegt
Ben ik de enige die de overbrengingen wel heel erg kort vond?
Ikkuh[NL] zegt
Daar ga ik dan morgen even kijken :O Ik woon daar nog geen 2 km vandaan
Bertjan zegt
Volgens mij worden er in dit filmpje weinig (lees: geen) meters gemaakt op de Nordschleife, alleen GP-strecke (denk ik, hoewel ik die niet goed ken).
Jasper zegt
Deze recordauto heeft niet de 1.8, maar het blok is van een 2.0!! Het is een sterk gemodificeerde 2.0 Verder is het inlaatkanaal omgedraaid t.o.v de standaard 1.8 D8
BAAP zegt
@ bozewolf
Klopt, mooi kort bakje!! misschien net iets TE kort?
:)
Jaapschaap zegt
@ Jasper
Is het dan een Audi of een Cosworth motor? :? ik weet het niet meer :P
bakkerst zegt
@ vonstroke,
in tegenstelling tot Caterham, westfield, en weet ik wat voor andere fabrikanten van soortgelijke auto’s is Donkervoort de enige die de auto’s zelf in elkaar zet, en NIET als bouwpakket verkoopt!!
bij Donkervoort worden de auto’s ook nog eens ingrijpend geweizigd ten opzichte van de ‘standaard’ lotus 7 clonen..
dit is dus wel iets meer dan een bouwpakketje, hier zit wel degelijk een stukje meerwaarde aan, of dat ook die 85.000 eu moet zijn, daar valt over te discusiëeren
Jasper zegt
@jaapschaap… Audi
patrick albers zegt
Er ligt een 1.8L AUDI motor in met 460PK en weegt 700KG incl. Rijder
De auto is Zondag 22 februari te zien op RACING EXPO IN LEEUWARDEN INCL. stuur