• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Donkervoort met Nürburgring-record te koop

Auteur: RubenBaeten, gepost 7 januari 2009 om 16:28 – 32 Reacties

Donkervoort D8-150 recordhouder

Het is alweer bijna drie jaar geleden dat de mannen van Donkervoort het Nordschleife-record voor snelste straatauto met een tijd van 7:14.89 op hun naam zetten. Goed, sindsdien is er een Radical geweest die nog veel sneller ging, maar dat schijnt niet te tellen. In ieder geval is de betreffende Donkervoort D8-150 racer waarmee Michael Düchting de pijlsnelle tijd neerzette nu gewoon te koop voor de simpele fileziel.

De auto stamt uit 2001 en heeft sinds het record wat veranderingen ondergaan; zo is hij onder andere voorzien van spatborden over de volledige lengte van de auto om de aerodynamica te verbeteren. Er staat nu 26.067 km op de teller en de mannen waren er blijkbaar aan uitgesleuteld, want bij autobedrijf Albers in Musselkanaal kun je dit bijzondere racemonster nu kopen voor het luttele bedrag van €85.000.

Wat krijg je daar precies voor, behalve een stukje historie? Wel, een skeltertje van 660 kg met een 1.8 turbomotor van 460 pk, een sequentiële versnellingsbak en een Ring-getuned Bilstein-onderstel. Dat staat garant voor een hoop circuitplezier, getuige dit filmpje waarop de auto in actie te zien is op de Nordschleife:

Donkervoort D8-150 recordhouder op de Ring

Donkervoort D8-150 recordhouder
Donkervoort D8-150 recordhouder
Donkervoort D8-150 recordhouder

Met dank aan Bart voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Donkervoort bouwt JOUW auto
    Donkervoort bouwt JOUW auto deze herfst
  • Maak je Donkervoort D8 GTO nu nóg duurder
  • Nieuwe Audi RS3 is de snelste op de Nürburgring [video]
    Nieuwe Audi RS3 is de snelste op de Nürburgring [video]

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Donkervoort, Lichtgewicht, nurburgring, Racing, record

Vorig bericht: « Meer info over de Audi S1
Volgend bericht: Leuk Italiaans ding: Abarth Coupé »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pieter zegt

    7 januari 2009 om 16:31

    €85000 valt misschien wel mee maar voor dat bedrag had ik toch een auto mét stuur verwacht!

    Login om te reageren
  2. Thom V8 zegt

    7 januari 2009 om 16:32

    Krijg je er ook een stuur bij?

    Login om te reageren
  3. BmwMPower zegt

    7 januari 2009 om 16:33

    1.8 Turbo met 460 peekaa!

    Dat zie ik geen enkele fabrikant nadoen. Tenzij ze de druk op de turbo hebben verhoogd naar een aantal bar.

    Login om te reageren
  4. Mies zegt

    7 januari 2009 om 16:35

    Nou laat me raden……. krediet-crisis?

    Login om te reageren
  5. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    7 januari 2009 om 16:37

    Hahahaha!
    Woord van de dag: ‘fileziel’!!

    Schitterend

    Login om te reageren
  6. Hans zegt

    7 januari 2009 om 16:48

    Met deze auto had hij (Dhr Duchting) ook met Autovisie Time Attack afgelopen jaar in zijn klasse de snelste rondetijd op Zandvoort. Echt een machtige machine om te zien en om te horen. ;)

    Login om te reageren
  7. Citrofiel zegt

    7 januari 2009 om 16:49

    Straatauto? Dus dit ding mag de straat op? Of sinds de (aangrijpende) aanpassingen niet meer. Het ziet er iig niet meer uit als een Donkervoort straatauto…

    Login om te reageren
  8. Jaapschaap zegt

    7 januari 2009 om 16:50

    is dit de Ford 1.8 motor?

    Login om te reageren
  9. Jesper zegt

    7 januari 2009 om 16:51

    “snelste straatauto”… kan ‘k daaruit opmaken dat dit snot-voor-de-ogen-rijdertje 100% streetlegal is? Dat zou toch wel vet zijn. Onpractisch, maar vet :D

    Login om te reageren
  10. Tom zegt

    7 januari 2009 om 16:59

    Als dit straatlegaal is :s Die spoiler daar kan je zalm mee fileren laat staan wat dat met mensen doet.
    Maar in duitsland zijn ze wel niet iets makkelijker om een auto straatlegaal te maken, denk maar aan die kart die wat op een f1 trekt.

    Login om te reageren
  11. Jaapschaap zegt

    7 januari 2009 om 16:59

    @ Jesper

    Is dat niet bedoeld als basis, want met zo’n spoiler lijkt het mij onwaarschijnlijk dat dit roadlegal is… :P

    Login om te reageren
  12. KamerOlifant zegt

    7 januari 2009 om 17:03

    @BmwMPower:

    Als je wil kan je uit een 1.0 1000 pk halen, het is alleen absoluut niet bevorderlijk voor de motor, je bent om de zoveel kilometer toe aan vervanging van verschillende onderdelen.

    Dus Ssangyong kan het ze nog nadoen, bij wijze van.

    OnT: Dat ding klinkt echt geweldig in het filmpje… wat een snelheid zeg.

    Login om te reageren
  13. Mika_Hakkinen zegt

    7 januari 2009 om 17:04

    @jaapschaap als het goed is.. Is het de 1.8 turbo van Audi (VAG) Maar ik dacht dat ie niet zo veel pk leverde meen in de tt 225 pk max strandaard.. dus hebben ze nog veel uitgehaald haha

    Login om te reageren
  14. JanJansen zegt

    7 januari 2009 om 17:09

    Als je een Caterham bouwt met werkelijk alle opties. Dwz. dan heb je een Quaife sequentiele 6-bak, lim-slip diff, alles carbon, Cossworth motor / Holeshot hayabusa en Motec ECU en dash.
    Dan kom je niet verder dan €40k.

    Voor €85k? Voor dat bedrag kan je em minimaal nieuw bouwen en heb je geen racewagen die tot het uiterste is beproefd.
    Maar ach, geschiedenis mag wat kosten of is NL geschiedenis niets waard?

    Login om te reageren
  15. gerjan zegt

    7 januari 2009 om 17:10

    nummerbord erop zwart spuiten en klaar! zal morgen ff kijken woon er vlak bij.

    Login om te reageren
  16. Jaapschaap zegt

    7 januari 2009 om 17:10

    @ Mika_Hakkinen

    Ik zie het al :P
    De serie D8 ervoor (tot ’98) had een 2 liter cosworth motor vanaf toen hadden ze een 1.8 turbo motor inderdaad van VAG/Audi die tot 240 PK had.
    Maar als nog respect, meer dan 200 PK per liter dit ding:o :P

    Login om te reageren
  17. Tripple zegt

    7 januari 2009 om 17:16

    ook al heeft die le mans gewonnen, nog geen 8500 euro is da gare ding waard

    Login om te reageren
  18. Buyck zegt

    7 januari 2009 om 17:18

    Wat een grove bak valt wel vet uit maar rijd verzeker ook vet :). Ach… de prijs is een koopje.

    Login om te reageren
  19. RenesisHP zegt

    7 januari 2009 om 17:31

    Om de hoeveel tijd moet het motorblok vervangen worden?
    Dit is wel uitermate leuk speelgoed. Weinig kans dat je wordt ingehaald op een track-day.

    Login om te reageren
  20. FiXeR zegt

    7 januari 2009 om 17:33

    Vroegere formule 1 auto’s hadden 1000PK per Liter. Zo heel gek is het niet, als je het maar veel toeren laat draaien :)

    Login om te reageren
  21. Jaapschaap zegt

    7 januari 2009 om 17:55

    @ FiXeR
    Dat is zo maar volgens mij word een Audi 1.8 turbomotortje iets anders gebouwd dan een F1 Motor… :P

    Login om te reageren
  22. VonStroke zegt

    7 januari 2009 om 18:00

    €85.000 voor wat eigenlijk een bouwpakket is/was? Nee, dank u. Liever iets met wat meer cilinders en een geile carrosserie.

    Login om te reageren
  23. robbie zegt

    7 januari 2009 om 18:16

    @VonStroke, maar die zal dan helaas geen record neer zetten op de Nurburgring :D

    Login om te reageren
  24. bozewolf zegt

    7 januari 2009 om 18:30

    Ben ik de enige die de overbrengingen wel heel erg kort vond?

    Login om te reageren
  25. Ikkuh[NL] zegt

    7 januari 2009 om 19:01

    Daar ga ik dan morgen even kijken :O Ik woon daar nog geen 2 km vandaan

    Login om te reageren
  26. Bertjan zegt

    7 januari 2009 om 20:54

    Volgens mij worden er in dit filmpje weinig (lees: geen) meters gemaakt op de Nordschleife, alleen GP-strecke (denk ik, hoewel ik die niet goed ken).

    Login om te reageren
  27. Jasper zegt

    7 januari 2009 om 21:30

    Deze recordauto heeft niet de 1.8, maar het blok is van een 2.0!! Het is een sterk gemodificeerde 2.0 Verder is het inlaatkanaal omgedraaid t.o.v de standaard 1.8 D8

    Login om te reageren
  28. BAAP zegt

    7 januari 2009 om 22:07

    @ bozewolf

    Klopt, mooi kort bakje!! misschien net iets TE kort?

    :)

    Login om te reageren
  29. Jaapschaap zegt

    7 januari 2009 om 22:21

    @ Jasper

    Is het dan een Audi of een Cosworth motor? :? ik weet het niet meer :P

    Login om te reageren
  30. bakkerst zegt

    7 januari 2009 om 22:23

    @ vonstroke,

    in tegenstelling tot Caterham, westfield, en weet ik wat voor andere fabrikanten van soortgelijke auto’s is Donkervoort de enige die de auto’s zelf in elkaar zet, en NIET als bouwpakket verkoopt!!
    bij Donkervoort worden de auto’s ook nog eens ingrijpend geweizigd ten opzichte van de ‘standaard’ lotus 7 clonen..

    dit is dus wel iets meer dan een bouwpakketje, hier zit wel degelijk een stukje meerwaarde aan, of dat ook die 85.000 eu moet zijn, daar valt over te discusiëeren

    Login om te reageren
  31. Jasper zegt

    10 januari 2009 om 19:39

    @jaapschaap… Audi

    Login om te reageren
  32. patrick albers zegt

    21 februari 2009 om 22:39

    Er ligt een 1.8L AUDI motor in met 460PK en weegt 700KG incl. Rijder
    De auto is Zondag 22 februari te zien op RACING EXPO IN LEEUWARDEN INCL. stuur

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North