De Nederlandse autobouwer Donkervoort timmert de laatste jaren goed aan de weg. Naast deelname aan diverse 24-uurs-races (zoals die van Dubai, dit en volgend jaar), loopt de verkoop van hun laatste model, de D8 GT, inmiddels ook gesmeerd. In Lelystad houden ze echter niet van stil zitten, en dus zijn ze een tijdje geleden aan de slag gegaan met een open D8, de GTO.
Het klantenbestand van Donkervoort wordt bij een nieuw model vaak op de hoogte gebracht middels een fysieke foto. Deze keer was het echter, geheel in de traditie van de laatste tijd, een teaser in de vorm van een kerstkaart. Een van onze lezers was zo vriendelijk om zo goed en zo kwaad als dat ging de GTO op de foto te zetten.
Verdere informatie die hij ons kon verstrekken:
De D8 GTO krijgt een nieuw hybride chassis, ket koolstof sandwich/buizen frame, welke uitvoerig is getest tijdens de 24h van Dubai. Aldus Donkervoort.
Welke motor er in komt is onbekend. Wel wordt gemeld dat er sterke vooruitgang wordt gemaakt dankzij de ondersteuning van Audi’s Quattro GMBH.
In de eerste jaar van 2011 wordt het prototype gelanceerd. In ditzelfde jaar willen ze de eerste al leveren. (Al geloof ik dat nooit zo bij Donkervoort, er zullen wel weer wat problemen komen)In de bijlage: een heel vage foto. Geloof me, de kerstkaart waar het op stond afgebeeld was pikzwart. Beter dan dit kan ik het niet maken.
Gelukkig kunnen wij al wel bekend maken welke motor gebruikt gaat worden: volgens onze bronnen komt de 2.0 liter TFSI uit de Audi TT-S in het vooronder te liggen, én zal Donkervoorts nieuwste over traction control beschikken. Momenteel gebruikt Donkervoort in zijn D8 GT nog een Audi 1.8-turboblok, maar deze begint inmiddels aardig op leeftijd te geraken. Dit blok perst er een vermogen tot 270 pk uit, nagenoeg gelijk aan wat de TT-S standaard heeft (272 pk). We zijn dan ook erg benieuwd naar de powertrims die gaan worden aangeboden.
Waarschijnlijk zal het nog wel even duren alvorens de GTO geleverd kan worden, Donkervoort stopt flink wat manuren in zijn handgebouwde wagens en overhaast de zaken nooit. Totdat de eerste persfoto’s van het prototype opduiken moeten jullie het even met een gallery van de D8 GT doen, maar dat is ook geen straf toch?
Alexander zegt
Tsja… dan heb ik vele malen liever een Fiat 500 Abarth als tweede auto, om bijv. lekker te spelen op bijv. de ring.
Jokkebrok zegt
@Alexander: Ja, jij wel…
Gieltje zegt
@Alexander: Is dat dan geen leuke tweede auto, afgeleide wagen hier van had zelfs het ring record een tijd in handen, dus spelen op de ring kan zeker haha. Comfort zoek je maar in je 1e auto.
JanJansen zegt
@Alexander:
In Eindhoven hebben we daar een woord voor … heameau.
Hans75 zegt
Respect voor Donkervoort… maar ik vind de titel niet zo correct… het is nu al eeuwen dat oude Model.. van een super seven…
wanneer verzinnen ze eens een nieuw model..?
Stopwearingpants zegt
@Hans75: de D8 is vrij nieuw anders hoor!
Pixed zegt
Talk is cheap, kom op met die handel…
Lange zegt
Hopelijk toch wel met de 2,5L 5 cilinder uit de RS3
Jesper zegt
@Lange: De TT-RS bedoel je dan? Die rijdt tenminste al ;)
Lange zegt
@Jesper: Ik ben nooit zn TT fan geweest, en heb me er nooit zo in verdiept, maar als het blok daarin ligt is dat wij mij betreft in orde.
AMG Powerrr zegt
@Lange,
ik dacht precies hetzelfde!
Simpson zegt
dat licht onderaan de foto…ze hebben er toch geen dagrijverlichting op geschroefd he?
Zou een nieuwe donkervoort zoveel beter zijn dan een oude, zou die de grijns op je smoel nog verder oprekken?
Pallas zegt
@Simpson: Reflectie van de van het fototoestel waarmee het kaartje is gefotograveerd.
DannyHoff zegt
Maak a.u.b. een model dat gebaseerd is op een Lotus Elise of M100 Elan met audi motor! waarom niet?
Sebazzz zegt
Ik blijf het een raar en claustrofobie bevorderend uitziend karretje vinden, wel mooi dat het dak er nu eindelijk af kan zodat je van dat laatste minder last zult hebben.
Larrs zegt
Ze zouden daar een 2 liter V-tec van de Honda S2000 in moeten doen. Alleen dat Audi blok heeft meer koppel.
.
Ondanks dat zou ik toch wel eens met Donkervoort willen rijden. Heb sowieso nog nooit in een echt snelle auto gereden.
yannick-s zegt
een d8 maar dan wat meer hardcore.. woot
D-Drive zegt
Joop die tractie controle in gaat bouwen? Welke bron heeft dhr Donkervoort dronken gevoerd om hem dit te laten zeggen?
TomB. zegt
@D-Drive: inderdaad, in de laatste modellen kan er ook ESP worden geleverd, maar Joop heeft de bedieningsknop zo ver mogelijk onder het dashboard verstopt omdat hij zich er toch wel een beetje voor schaamde. TC zie ik echt niet gebeuren…
Waarom heb ik nog geen kerstkaart? TNT schiet eens op zeg!
Brum zegt
@TomB.: TC is leverbaar, niet iedereen wenst nog wielspin in de 4e versnelling :)
cheetacars zegt
Een merk waar ik nog steeds respect voor heb. Zo te zien dus de open D8 GT, met misschien een Targa dak gezien net boven de voorruit?
Wouter vz zegt
he leuk, eindelijk die koolstof zijpanelen!
Serieus, die wagen is echt zo bokke stijf geworden door het aanbrengen van die panelen, echt een vooruitgang.
Zal eens zoeken of ik nog een fotootje heb.
Klassiekerrally zegt
Rijden in een Donkervoort is een sensatie. Iemand omschreef de accelleratie terecht al eens als een horizontale vrije val.
Toch is ’t nét niet de auto voor mij… Een Elise weer wel. Ligt vooral aan de carrosserievorm. Die mis ik bij de Donkervoort.
midasracer zegt
Als het goed gaat bij Donkervoort, wordt blijkbaar 99,9% van de produktie geexporteerd. Dit jaar zijn in Nederland namelijk maar 2 Donks op kenteken gezet. Maar ja, je moet ook erg verliefd zijn op het merk om een dikke euroton voor een Caterham lookalike te willen neertellen.
Freewarefreak zegt
@midasracer: En dat vind ik nou ook. Ik heb Joop en zijn merk heel hoog zitten. Ben reeds twee keer in de fabriek geweest in Lelystad, laatste keer een mooie rondleiding gehad, heb met hem al eens gesproken, enz. Ontzag voor wat hij heeft opgebouwd in al die jaren, een super mooi bedrijf. En ik zou best een Donkervoortje willen hebben, maar die prijzen he…onoverkomelijk..
midasracer zegt
@Freewarefreak: In mijn tijd had je de S8 met starre achteras van de Taunus en de S8A met Sierra onafhankelijke wielophanging. Die laatste kostte tussen de 70 en 80 mille. In guldens! Ze zijn dus in 20 jaar 2x zo duur geworden. Als je een Donk zou willen, zou de S8A als occasion niet verkeerd zijn. Estetisch vind ik die auto’s ook veel mooier dan de huidige modellen en met toen een nieuwprijs van 35 euromille na 20 jaar betaalbaar. En bijna alles Ford, dus simpele en goedkope onderdelen.
pietje zegt
jammer ,
dat jullie de plaatjes van een gt4 race GT gebruiken deze staat niet eens op kenteken .
De enige op nl platen staat volgens mij op http://www.d8gt.nl
alcantara zegt
Doodskist op wielen.