• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Donkervoort D8 GTO pakt record snelste productieauto

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 september 2014 om 18:48 – 22 Reacties

Donkervoort D8 GTO is een recordhouder
De D8 GTO was goed op dreef op dat bekende Duitse circuit. De Nordschleife? Guarra, por favor… Donkervoort bedoelt Bilster Berg, waar de Nederlanders niet geheel ontoevallig ook een vestiging hebben.

Het record werd op het 4,2 kilometer lange circuit door Denis Donkervoort met de 380 pk sterke Performance-versie op 1 minuut 46,12 seconde gezet. Als we even snel omrekenen komen we uit op een gemiddelde snelheid van 142,5 km/u, wat redelijk rap overkomt.

Wat is het record waard?
Voorlopig: geen drol. In tegenstelling tot de Nordschleife, waar iedereen al jaren rondjes maakt, is Bilster Berg spiksplinternieuw. Ben je er vroeg genoeg bij, dan kan je zelfs met een Corsa Ecomotive nog een ronderecord claimen. Bovendien hebben we 0 vergelijkingsmateriaal, aangezien, dixit Donkervoort, “het Bilster Berg Drive Resort ervoor kiest om deze informatie geheim te houden“. Lol! Als we bij Fastestlaps kijken, dan zien we 1 entry: een aanzienlijk langzamere Radical.

Donkervoort D8 GTO

Om de zuurgraad een beetje te dempen: Denis Donkervoort heeft flink wat race-ervaring in de GT4-klasse, en de D8 GTO is een serieus lichtgewicht kanon. De kans dat de tijd even door een snelle, maar zware, sedan uit de boeken wordt gereden achten we niet zo groot. Bovendien is het voor de concurrentie een leuke benchmark, mochten er fabrikanten zijn die voornemens zijn hun werkterrein van de Nordschleife naar B.B. te verplaatsen.

Navraag bij ervaringsdeskundige W. Karssen, hier op de redactie, leert dat de tijd knap is, hoewel het circuit wel in het voordeel van de lichte Donkervoort is, met veel venijnig bochtenwerk en zonder een mijlenlang recht stuk.

Videomateriaal is er helaas niet, maar misschien volgt dat nog.

UPDATE: in de comments wordt er geschreven over een Radical die sneller is (wel op slicks) en eveneens en 911 GT3 die het sneller kan. Vooralsnog lijkt het ‘record’ dus vooral een marketingactie van Donkervoort.

Ook interessant!

  • Maak je Donkervoort D8 GTO nu nóg duurder
  • Donkervoort D8 GTO Individual
    Donkervoort D8 GTO Individual Series nu EXTRA individueel
  • Donkervoort bouwt JOUW auto
    Donkervoort bouwt JOUW auto deze herfst
  • Deze 6 straatauto's voelen zich uitstekend thuis op het circuit

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

bilster-berg, circuit, d8, d8-gto, Donkervoort, Lichtgewicht, record

Vorig bericht: « Renault Eolab: een 1-literauto uit Frankrijk
Volgend bericht: Jerome Boateng is ‘stolz’ op zijn Prior Design G63 AMG »

Lees Interacties

Reacties

  1. tupperware zegt

    16 september 2014 om 18:52

    Het bewijs dat licht altijd beter is en je geen 1000pk nodig hebt voor een goede rondetijd..

    Denis heeft wel meer ervaring dan alleen GT4, hij heeft ook jaren gekart.
    Ik zie Joop nog aankomen, zeg Tup, hoe moet die milieudemper er op..

    Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      16 september 2014 om 19:42

      @tupperware: Overal in het artikel zeggen ze dat het record geen “drol” uitmaakt, dit omdat het circuit zo nieuw is. Waarom is dit dan nu weer “het bewijs”?

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        16 september 2014 om 20:03

        @mikkeloentje:
        Ik lees 1 keer de term geen drol, om vervolgens dit te lezen..

        Navraag bij ervaringsdeskundige W. Karssen, hier op de redactie, leert dat de tijd knap is.

        De mening van Wouter sla ik wel even iets hoger aan dan die van een trol..

        Login om te reageren
      • tupperware zegt

        16 september 2014 om 20:13

        @mikkeloentje:
        O, en exact 10sec sneller dan een 997 GT3 zegt natuurlijk ook wel iets..

        Login om te reageren
        • mikkeloentje zegt

          16 september 2014 om 21:00

          @tupperware: Haha je bent er wel vol van zeg, dat je na 10 minuten nog even terug komt om te zeggen van de Porsche. Maar het is een relatief nieuw circuit dus “het bewijs” slaat alsnog kant nog wal, just saying.

          Login om te reageren
  2. gieltj zegt

    16 september 2014 om 19:41

    Gruwelijk dikke wagen die D8 GTO!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      16 september 2014 om 19:45

      @gieltj:
      Dik?

      Dat ding weegt 695kg, in vergelijking met wat er verder in de showrooms staat is het een anorexia patiënt.
      Een Up! weegt al 150kg meer..

      Login om te reageren
      • gieltj zegt

        16 september 2014 om 21:59

        @tupperware: ja dik! In de context van gaaf/vet/stoer.. Schnappie?

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          17 september 2014 om 07:00

          @gieltj:
          Yep, ik heb alleen weinig met de jeuk term “dik”..

          Login om te reageren
      • marussia zegt

        17 september 2014 om 01:51

        @tupperware: tja, je kunt het letterlijk en figuurlijk zien…

        Login om te reageren
  3. Zjonnie zegt

    16 september 2014 om 20:00

    Vooral de 5 cilinder die erin ligt :)

    Login om te reageren
  4. stephanotis zegt

    16 september 2014 om 20:09

    Op slicks was de genoemde Radical sneller:


    http://www.yourfastestlap.com/lap-times/bilster-berg/

    Login om te reageren
    • thierryvth zegt

      17 september 2014 om 10:18

      @stephanotis: Waarom zie ik een tijd uit 1998 van een Opel Vectra op een spiksplinter nieuw circuit?

      Of AB lult naar wat of dit lijstje gaat nergens over

      Login om te reageren
      • hammerman zegt

        17 september 2014 om 10:42

        @thierryvth: 1998 is het bouwjaar van de auto en niet het jaar waarin de rondetijd gereden is…

        Login om te reageren
      • aikon1694 zegt

        17 september 2014 om 10:44

        @thierryvth: Ahum… Is misschien het bouwjaar van de Opel en niet het jaar waar in de lap werd gereden…

        Login om te reageren
  5. stephanotis zegt

    16 september 2014 om 20:34

    B.B. laptime Porsche 991 GT3: 1:45,79
    https://www.youtube.com/watch?v=lzg_k-q5NYQ

    B.B. laptime Radical SR3: 1:43,91
    https://www.youtube.com/watch?v=otD6Cp8gZLQ

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      16 september 2014 om 21:04

      @stephanotis: thanks, heb het artikel even een update gegeven!

      Login om te reageren
  6. maseratizzzzzzzz zegt

    16 september 2014 om 20:43

    Zou wel eens de tijd van een P1 of LF willen zien, ik gok op 1.34,7

    Login om te reageren
  7. roppp zegt

    16 september 2014 om 21:38

    Wat een prachtige auto. Die meneer Donkervoort lult niet, maar bouwt. Daar kan VM een paar kilometer zuidelijker een voorbeeld aan nemen

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    16 september 2014 om 23:48

    De black falcon gt3 cup auto deed 1:42.5 Maar dat is een racewagen op slicks… van de overige snelle tijden weten we niet of het productie auto’s waren in standaardtrim.
    Goede tijd, record of niet… dat deze gto op banen waar pk’s ondergeschikt zijn aan balans en grip erg snel is dat is wel duidelijk…
    Toch maar eens iemand de ring op sturen met die auto?

    Login om te reageren
  9. Corrado16v zegt

    16 september 2014 om 23:58

    Ik ga er vanuit dat de SR8 er wel onder gaat zitten qua tijd, mochten ze die er nog ooit daar los laten. Maar desalniettemin een erg scherpe tijd.

    Login om te reageren
  10. JanJansen zegt

    18 september 2014 om 12:08

    Felicitaties voor onze Joop. Is het niet voor de uitstekende marketing actie dan is het wel om zonder slicks (lees; valsspelen) een hele scherpe tijd neer te zetten. De bal ligt nu bij de concurrentie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North