En wij maar denken dat het niet veel individualistischer kon met een Donkervoort. De Donkervoort D8 GTO Individual Series bewijst het tegendeel!
Je zou zeggen dat het kopen van een Donkervoort een hele individuele actie is. Om een Donkervoort te kopen, heb je niet alleen het geld nodig. Nee, daarvoor ben je al een purist in hart en nieren. Maar in plaats van een Caterham of andere trackday wapen kies je voor een rijdend kunstwerk als een Donkervoort.
Als je een moderne D8 GTO tegenkomt, moet je er maar eens goed naar alle details kijken. Het is bijna een mini-Pagani. Kortom, het kopen van een Donkervoort is dus voor mensen die al zeer individualistisch zijn ingesteld.
Véél individualistischer
Maar het kan dus véél individualistischer zijn ingesteld met deze Donkervoort D8 GTO Individual Series. In het persbericht gaat men er prat op dat alles naar wens is aan te kleden. De roze kleur lijkt aan te geven dat het gaat om een andere kleur. Maar niets is minder waar: in principe kan ongeveer alles naar wens worden aangekleed én afgesteld.
Dus het is niet alleen een mooie lak of fraai alcantara, maar je kan zelfs de auto aanpassen aan hoe jij verwacht de auto te gaan gebruiken. Autobahn, buitenwegen, circuit, vakanties: jij noemt het en Donkervoort zorgt ervoor dat de auto is afgesteld naar jouw wensen. Ook zijn er bijzondere opties mogelijk. Denk aan een achteruitrijcamera, elektrische airconditioning en een telefoonhouder.
Motor Donkervoort D8 GTO Individual Series
Sowieso is de Donkervoort D8 GTO Individual Series sneller dan de gewone D8 GTO. In samenwerking met de specialisten van ABT Sportsline is de 2.5 turbomotor iets onder handen genomen.
Het resultaat is 435 pk aan vermogen en 570 Nm aan koppel. Dankzij dat toegenomen vermogen is de D8 nu 1,7 seconden sneller op Spa-Francorchamps. In de F1 is dat verschil groot genoeg tussen Pole of P15. Op het rechte stuk van Spa (Kemmel) is de topsnlheid 11 km/u hoger.
Maar het gaat nog verder dan dat met De Donkervoort D8 GTO Individual Series. Want als jij je auto klaar hebt, kun je de rest van je leven erop aanpassen. De obligate tassenset ontbreekt uiteraard niet. Maar ook de kleding voor ín die tassen kun je terecht bij Donkervoort. En als je een racepak en helm nodig hebt: ook dat regelen ze bij Donkervoort voor je.
Prijzen van de Donkervoort D8 GTI Individual Series beginnen bij 162.500 euro excl. btw en bpm.
JanJansen zegt
Als Caterham rijder/bouwer, vind ik dit natuurlijk fantastisch.
Maar er moet me toch iets van het hart. Er zijn zo veel mensen die een uitgesproken mening hebben over dit soort auto’s, maar zo weinig die er daadwerkelijk mee hebben gereden.
Mijn advies is; ben je een autoliefhebber, ga alsjeblieft een keer in een echt lichte sportauto rijden. Een Alpine/Lotus/Caterham, het maakt allemaal niet uit. Ervaar eens wat het is om zo veel informatie binnen te krijgen over het wegdek, de bochten en omgeving. Dit is niet in een filmpje of tekst te omschrijven. Het is als parachute springen, je moet het een keer ervaren.
piedlourd zegt
Helemaal mee eens!
Ergerlijk hoe alle auto’s loodzwaar zijn geworden, ook de ice.
Daarom ben ik ook erg gesteld op lichtere auto’s, die zijn in alle opzichten beter.
Willeme zal het daar ook wel mee eens zijn, net als zijn zwager.
ghini zegt
@JanJansen: lijkt me te gek maar hoe e waar krijg ik dat voor elkaar? Tips zijn welkom.
okdoei zegt
@JanJansen: ik heb nog nooit met een caterham/lotus of iets anders lichts gereden maar heb wel een uitgesproken mening: ik wil dat.
Zelf nog gekeken of ik mijn (vrij verrotte) MX5 kon ombouwen naar een Lotus 7 (GBS heeft een kit).
Maar de kosten om dit straatlegaal te maken met belastingen en flauwekul was ongeveer net zoveel als de hele ombouw (+/- €10k).
Waarom je BPM moet betalen over een zelfbouwauto, met name als je een donorauto gebruikt die al geregistreerd is in NL, is me nog steeds niet duidelijk.
Le-on wheels zegt
Toch vraag ik me af of Donkervoort wel een echte sportwagenfabrikant is. Ze maken namelijk geen SUV! Dat kan toch niet meer tegenwoordig!
sabrerator zegt
Ik wil hem als caravantrekker.