Donkervoort maakt de laatste vijf modellen met Audi motor nóg lichter en sneller. Maar misschien nog belangrijker: het belooft ook een epische opvolger.
Het einde is nabij voor de Donkervoort F22. Dat is op zich gek, want de F22 is pas sinds 2022 op de markt. De voorganger, de D8, was veel (en veel) langer op de markt. Maar de Nederlandse autofabrikant maakt er geen geheim van dat alle units die ze zouden gaan maken al verkocht zijn. En dat is nog steeds zo, doch ook weer niet.
Zoals het wel vaker gaat bij kleine fabrikanten van exclusieve auto’s, is er nog een blikje onderdelen opengetrokken om de ‘Final Five’ te maken. Deze vijf units zijn een verwijzing naar de vijfpitter onder de kap. Met de laatste F22-jes, worden namelijk ook de laatste units met Audi’s vijfpitter gemaakt. Die motor is natuurlijk ook steeds moeilijker door milieuregels te loodsen.
De vijf units zijn voorbehouden aan een select groepje klanten, die hun eigen spec kunnen uitzoeken. Ten opzichte van de ‘gewone’ F22, zijn de laatste vijf nóg lichter gemaakt. Donkervoort heeft naar eigen zeggen nog 34 kilo weten weg te schrapen. Dat is best knap, daar men begon met 750 kilo. Het kan onder andere door carbon remmen, een titanium uitlaatsysteem en extra lichtgewicht carbon velgen. De body is van naakt carbon.
Volgens Donkervoort slingert dit de F22 officieel naar het terrein van de hypercars. Zoals de D8 GTO Donkervoort een bouwer van supercars maakte. Met 500 pk, heeft de Donkie nu een vermogen-gewicht ratio van bijna 700 pk per 1.000 kilo. En dat is inderdaad, een waarde die je verwacht van de snelste hypercars. Bijzonder trots is Donkervoort op de 2,3G die je met de F22 door bochten kan trekken. Want in deze moderne wereld zeggen de standaard prestatiecijfertjes eigenlijk niks meer natuurlijk.
We zouden eindigen met een ‘koop dan!!1!’, maar dat kan dus niet meer. Gelukkig heeft Donkervoort nog een belofte voor degenen die in de toekomst pas plannen rijk te zijn. Er komt namelijk een opvolger. En hoewel Donkervoort er verder niks over wil zeggen, wordt dit geen hypercar van miljoenen. En ook geen…EV (yay). Wij zijn vast benieuwd.
harrie zegt
‘…wordt dit geen hypercar van miljoenen. En ook geen EV.’
.
Onee, niet nog een SUV.
tenaci zegt
Doodzonde dat de F22 zo’n korte productierun heeft. De D8 is helemaal uitgemolken en dan bouwen ze zo weinig van de opvolger. Ik snap er geen zak van. Je hoeft de F22 toch niet te cancelen als je het Audiblok niet meer kan gebruiken?
Er moeten toch wel vervangende aandrijflijnen mogelijk zijn voor de F22?
dracae zegt
Misschien is dit ook wel wat de eerste opvolger wordt, een iets gewijzigde F22 met een andere motor. Ik denk dat de kans bijzonder groot is dat Donkervoort hoe dan ook voort blijft borduren op al de techniek in deze auto..behalve de motor.
Persoonlijk vind ik dat overigens best jammer, want een 5 cilinder is echt iets bijzonders.
Ik vraag me nu af wat erna komt. Terug naar een 2 liter turbo? Dat kan ook best 500 pk leveren. Of nog een stap verder.. naar nog kleiner en dus minder zwaar.. met ook minder vermogen?
Ik ben echt enorm benieuwd welke motor het wordt.
harrie zegt
Het gerucht gaat dat het de 1.0 TSI uit de VAG groep wordt.
Ideaal blok om zowel het gewicht als de uitstoot binnen de perken te houden.
HZW zegt
De F22 is helemaal ontwikkeld rond de Audi 5 cilinder. (maar dan nog de oude gietijzeren versie, die in de basis 340-360 pk had)
Die motor wordt al een tijdje niet meer geproduceerd, en de nieuwe aluminium 5 cilinder wordt niet daar Audi beschikbaar gesteld, aan andere, alleen bij hoge uitzondering in de Cupra Formentor VZ5.
Verder vermoed ik dat er ook niet meer een andere Audi motor in de volgende Donkervoort, toegepast gaat worden.
De grote vraag is waar de volgende motor wel vandaan gaat komen, 4 cilinder van, BMW, Ford, Mercedes, of 3 cilinder van Toyota/Lexus.
HZW zegt
P.S. misschien wordt het wel de Koenigsegg 3 cilinder 609 pk motor.
Hun nieuwe 2.0-liter driecilinder Freevalve-motor – ook wel de ‘Tiny Friendly Giant‘ genoemd.
Het blok heeft dankzij twee turbo’s een vermogen van liefst 609 pk en 600 Nm aan koppel.
Dat komt neer op 304,5 pk per liter.
Per cilinder is dat 203 pk.
De bijzonder krachtige driecilinder weegt slechts 70 kilogram.
tenaci zegt
Dat zou echt heel gaaf zijn! En Koenigsegg staat niet negatief tegenover het leveren van motoren. Ze hebben ooit een overeenkomst gesloten met Spyker voor motor levering. Niet dat er ooit een blok afgenomen is, maar dat had natuurlijk uitsluitend met de nijpende situatie van Spyker te maken.
verdebosco zegt
Wat zal het worden? De AMG 2 liter PHEV, of een BMW 3 liter PHEV of zou het echt leuk kunnen worden met Renault Sport / Alpine, een 2-liter PHEV van Maserati (Grecale) of.. een bespoke oplossing via Koenigsegg, een gehalveerde HV8 zou nog altijd 650 pk kunnen leveren. Exclusiviteit gewaarborgd. Vergeet ik Audi. Zij zijn nog niet gestopt met deze 5-cilinder, maar Donkervoort blijkbaar wel. Misschien is de 55 TFSI-e iets. Nee. Porsche lijkt me wel wat.