Succes!
Een van de kernwaarden van Donkervoort is een ultieme drang om zijn auto’s een ultralaag gewicht te geven. Aangezien het in Lelystad gevestigde bedrijf al veertig jaar bestaat, mogen we dus wel verwachten dat Donkervoort in die tijd het een en ander heeft opgestoken over lichtgewicht materialen. Zeker omdat Donkervoort zelf koolstofvezelonderdelen maakt voor zijn auto’s.
Dat de kennis van Donkervoort van lichtgewicht materialen van een hoog niveau is, werd afgelopen zomer onderstreept door de Europese Unie. De EU gaf het bedrijf van Joop Donkervoort, evenals twee andere bedrijven, in juni namelijk een beurs van 5,1 miljoen euro voor het zogenaamde project “European Innovation Grant in High-Tech Materials and Advanced Manufacturing Technologies“. Het geld moest onderling verdeeld worden en was bedoeld voor de bedrijven om hun technologieën verder te ontwikkelen en op de markt te brengen. Inmiddels heeft Donkervoort bekendgemaakt met de productie van niet-autoproducten te zijn begonnen.
De producten zijn gemaakt van het zogenaamde EX-CORE materiaal, een koolstofvezelproduct dat door Donkervoort in eigen beheer wordt ontwikkeld. De koolstofvezelsoort combineert meerdere lagen met een speciaal uitgevonden schuimkern. Donkervoort geeft nog niet aan waarvoor het precies EX-CORE gaat produceren buiten de autoindustrie, maar volgens de woorden van een PR-man moet het iets te maken hebben met maritieme zaken. Binnen de autoindustrie moet de materiaalsoort op termijn terechtkomen in elektrische auto’s, als hulpmiddel om het gewicht van elektrische auto’s in massaproductie te drukken.
Dat Donkervoort flink aan het uitbreiden is, wordt bevestigd door het aantal vacatures dat het bedrijf momenteel open heeft staan. Op het moment van schrijven zijn er vijf functies en zes stageposities beschikbaar.
deeberton zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
lincoln zegt
Gewoon zeggen dat het uitsluitend voor electrische voertuigen is ..
Scheelt al snel een miljoen of 5 ..
mashell zegt
“Inmiddels heeft Donkervoort bekendgemaakt met de productie van niet-autoproducten te zijn begonnen.”
Petjes natuurlijk! Ferrari verdient immers ook het meeste aan petjes.
mout zegt
@mashell: Dealers van gebruikte Honda’s verdienen ook het meeste aan petjes.
Of bedoelde je dat niet?
mashell zegt
@mout: Honda dealers halen hun rendement uit de hennepkwekerijen in de showroom en de werkplaats, komt toch nooit iemand.
rrvliet zegt
@mout: dealers die aan petjes verdienen schuiven weer andere producten.
bimmerfan zegt
@rrvliet: snuiven bedoel je den kik
Gulli zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
joejojo2012 zegt
Slim businessplan. Je technologie lichtgewicht materiaal niet alleen voor je eigen producten gebruiken, maar ook als toeleverancier actief zijn op de markt. Risicospreiding heet dat. En dat elektrische voertuigen bejubeld wordt door Brussel, levert dan ook nog een financiele meevaller op.
rickthestig zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ikleesookoverautos zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Goede zaak! Als Donkervoort hierdoor nog meer gave sportwagens kan maken dan ben ik voor.
skinnybmw zegt
Jammer dat je ze zo weinig ziet rijden. Vroeger stond er wel een D8 in Dokkum bij Repos aan de Stasjonswei en het Schapedijkje.
rolov zegt
@skinnybmw: ze worden toch behoorlijk goed verkocht
skinnybmw zegt
@rolov: Ik rij redelijk veel km’s per jaar en zie echt bijzondere auto’s rijden maar een Donkervoort verdacht weinig. Soms wel een Lotus o.i.d.
lacker zegt
Oefff, die titel! Ik dacht dat de eerste Donkervoort SUV werd aangekondigd…..
ikschrijfookoverautos zegt
@lacker: weet je, daar heb ik niet eens bezwaar tegen.
fanboy zegt
@lacker: Ja joh, gewoon gigantische wielen erop en wat hogere spatborden en klaar!
Krijgt alleen even wat minder subsidie..
escort77 zegt
Schitterend hoor, al dat carbon, koolstofvezel, carbon reinforced plastic enz. Maar valt dit spul nou ook te recyclen?
chimaera zegt
@escort77: Of te repareren? Als zo’n monocoque constructie een flinke klappert maakt scheurt je toch alles aan gort?