Alles wat fout kan gaan, gaat ook daadwerkelijk fout.
In het midden en westen van het land was er vandaag een beetje sprake van heftige regenval. Regenval waarbij putten het niet meer aan konden en straten blank staan voor je van nul naar honderd kan accelereren. Zelfs als je dat in rond de vier seconden kan, zoals een Porsche Panamera, of een Ferrari FF. De eigenaar van een zwarte FF had een enorme klotedag vandaag. Door onze ingezonden mail en actievelingen op Autojunk kunnen we zien hoe klote het is.
Image-credit: @jantje86 via Autojunk.
Zoals je kunt zien heeft de eigenaar per direct last van natte voeten. Nog erger dan dat is het feit dat het water hoogtes bereikt waarbij de FF een zwemvest nodig heeft. De auto moest sowieso gesleept worden, want water opslokken kan het veel erger maken. Niet dat het resultaat van het sleeptouw nou veel beter was.
Image-credit: @bamfspotter via Autojunk.
Want zoals je kunt zien ging het toch nog mis nadat de auto uit het water werd gesleept. Een kleine touché met een Audi A6 Allroad was het gevolg. We hebben alleen afbeeldingen, het precieze verloop van het kusje of bewegend beeld hebben we niet. We kunnen dus alleen gokken op miscommunicatie tijdens het slepen. Verder willen we niemand betichten van gebrek aan professionaliteit, want de Ferrari staat wel weer droog aan wal. Het is te hopen dat de auto niet van suiker is en de schade meevalt.
Headerfoto met dank aan Jochem!
alcantara zegt
Schade wordt pas over een paar jaar zichtbaar, gauw in de verkoop doen dus voor het te laat is!
camber24 zegt
@alcantara: waarom na een paar jaar pas?
kreukelzone zegt
@camber24: neerslaan van alle mineralen etc in het water waarschijnlijk. En roestvorming duurt ook even.
camber24 zegt
@kreukelzone: ah ja, logisch idd. Niet aan gedacht. Merci voor de uitleg.
bmwe46m3balling zegt
Aahhww dubbel zuur.
Wie heeft er nu schuld nadat de Ferrari tijdens het slepen de Audi raakte en kan een auto verzekerd zijn voor dit soort waterschades?
Robert zegt
@bmwe46m3balling: schade tijdens het slepen is in principe voor rekening van de verzekeraar van het sleepbedrijf.
Wat betreft de waterschade kun je mogelijk aanspraak maken op de slecht weer polis van de eigen verzekering, maar wel met de nadruk op ‘mogelijk’ want menig polis bevat kleine lettertjes die weersextremen, en de daaruit voortvloeiende excessen, dan weer uitsluiten.
unknown234 zegt
@RRRobert: Hmm, ook al is het extreem..
Zou het niet kunnen dat je hiervoor de gemeente of wegbeheerder aansprakelijk stelt? Wie er ook verantwoordelijk mag zijn voor de afvoer van dergelijke hoeveelheden water. Het is maar een idee. Heb wel eens vreemdere claims gehoord.
Robert zegt
@unknown234: ik denk van niet. Alleen als je grove nalatigheid kunt aantonen, maak je een kans. In alle andere gevallen zal ‘overmacht’ het argument zijn om een dergelijke claim te kunnen afwijzen.
Jansen zegt
@unknown234: dit is een boven normatieve bui. De overheid kan niet alles oplossen.
turbobrick zegt
@jansen: Als je ziet waar we allemaal voor betalen, tenminste normaal werkende Nederlanders, dan mag je daar wel wat van verwachten. Dit is geen Africa of Azie en we de beste ingenieurs ter wereld mbt water.
Dus gewoon Gelul, de staat is wel degelijk verantwoordelijk voor fatsoenlijke afvoer en overcapaciteit.
Vreemd genoeg hebben ze wel dure parkeergarages in de hand en een strak parkeerbeleid.
donvincenzo zegt
@bmwe46m3balling: Dubbel zuur? Dit noemen we ‘van de regen in de drup’.
rulefollower zegt
FF in een bak rijst gooien.
atrak zegt
Vooral balen voor de verzekeraars, die mogen wat knaken gaan schuiven.
katoenboer zegt
@atrak: daar betalen we toch voor
kminne zegt
@katoenboer: Ik zou daar niet zo laconiek over doen, door dit soort schades mag ook jij weer wat meer gaan betalen.
katoenboer zegt
@kminne: correct, het is dus balen voor ons. Wij betalen namelijk hun winst. Niks balen voor verzekeraar, zij schuiven alleen maar het geld en krijgen ervoor betaald.
Erik zegt
Opnieuw rij-examen laten doen dit soort mensen als je het toch nodig vindt om met ‘een-laag-bij-de-aarde-voertuig’ te gaan rijden en te proberen te gebruiken als boot.
Robert zegt
@erik2907: als je wordt overvallen door dit soort weersomstandigheden, dan kun je er vaak weinig aan doen.
Zelf één keer zoiets meegemaakt, ik heb de auto toen maar stilgezet om meer ellende te voorkomen. Uiteindelijk beperkte de schade zich tot een nat tapijt. Was overigens een Suzuki Swift van bj ’84, daar zat ook niks op wat eventueel kapot kon gaan, zolang je maar geen water in de luchtinlaat kreeg.
pa045 zegt
@RRRobert: @eric2907: jouw reactie slaat natuurlijk nergens op.
Maar ik ben wel van mening dat je iets slimmer moet zijn na zoveel waarschuwingen van knmi en anwb. Ik ga er even plat van uit dat de eigenaar van de FF niet alleen deze auto in de garage heeft staan.
Mukmans zegt
@erik2907: alles goed verder?
Erik zegt
@mukmans: gelukkig wel, mijn auto is kurkdroog.
bischero zegt
@erik2907: meest treurige reactie die ik hier in tijden gelezen heb. Ook op geen enkel feit gebaseerd, maar misschien stond je op de stoep te kijken? Dan nog: had ingegrepen.
#bestestuurluistaanaanwal
Erik zegt
@bischero: het is geen reactie, uitsluitend een mening in een democratisch land.
mr27 zegt
@erik2907: een mening die gebaseerd is op aannames, en wat heeft de democratie hiermee te maken?
Erik zegt
@mr27: het leven bestaat alleen uit aannames, niemand kan in de toekomst kijken, vraag maar aan de politiek.
Voorbeeld: als men bevingen verwacht had bij de gaswinning in Groningen e.o. dan zou men nooit gas zijn gaan oppompen, maar dat sluit aardbevingen niet uit.
jules713 zegt
@erik2907: klopt, en dit zijn reacties op jouw reactie/mening/hoe je het ook wil noemen. Mijn democratische mening is dat de jouwe onwaarschijnlijk dom is.
vroaaar zegt
@bischero: meest treurige is dat de FF rijder er zelf voor gekozen heeft deze weg te nemen terwijl toch duidelijk te zien is dat de twee auto’s die aan de rand van de weg geparkeerd staan, behoorlijk diep in het water staan.
archiebald zegt
@erik2907: ja goed verhaal. Maar er zijn mensen die totaal geen tijd hebben om het weer in de gaten te houden of het nieuws te volgen. Ik ben er daar één van en wist niet eens dat het zou gaan regenen. Dit is letterlijk bij mij om de hoek en had mij ook kunnen overkomen. Het leven is dus niet zo zwart/wit
Erik zegt
@archiebald: Eens, zwart/wit bestaat niet, maar als je al onderweg bent en jij je verplaatst in een voertuig en dan willens en wetens een plas water inrijdt ……. is dat slim dan? Dat iemand zijn auto, die geparkeerd staat, nat wordt, tja, dat kan je zomaar overkomen als je er niet op tijd bij bent
bamfspotter zegt
Schade viel reuze mee, heb het zelf zien gebeuren. Heb wel beeldmateriaal maar was een seconde te laat met het filmen van de klap. FF had alleen een kras en de A6 ook. Auto werd gesleept en de eigenaar probeerde nog te sturen en te remmen. Remmen deden het echter niet en er was ook geen stuurbekrachtiging.
kniesoor zegt
@bamfspotter: remmen doen het zeker wel, maar als het vacuum uit de bekrachtiger al opgebruikt is, is er geen bekrachtiging meer en moet je flink harder trappen.
En voor sturen zonder functionerende stuurbekrachtiging heb je wel een paar bruikbare spierballen nodig.
Enfin, er even vanuit gaand, dat het water niet in de motor en/of het interieur doorgedrongen is, valt de schade hopelijk mee.
bamfspotter zegt
@amghans: Ah, thanks voor de info!
100octane zegt
@amghans: met keramische remmen heb je in water nul, nul remvermogen!
davelepeef zegt
@100octane: hoe dat zo?
100octane zegt
@davelepeef: ik ben niet technisch opgeleid en het interesseert me ook helemaal niks maar ik weet wel uit ervaring dat je met keramische remmen in een zondvloed niks kan doen. Ik ben onlangs van een ski week-end terug gekomen en bijna een ongeval gehad in de gietende regen met keramische remmen. Je kunt erop trappen maar ze dien quasi niks. Geen 5%. Als ik nu in gietende regen terecht kom, rem ik om de 20 seconden ofzo. Dan doen ze het. Maar als je ze enkele minuten niet gebruikt hebt…
davelepeef zegt
@100octane: dat kan toch helemaal niet, dan zou het nooit op de straat worden toegelaten? Überhaupt kun je het nut van keramische remmen voor normaal weggebruik betwisten, maar los van dat moeten ze in alle omstandigheden fatsoenlijk functioneren
galgootje zegt
@davelepeef: ik kan je vertellen dat @100octane gelijk heeft bij gebruik van wat oudere generaties keramische remmen. Bij dikke hoosbui moet je echt even aanremmen, lossen en dan doorremmen. Net als wanneer ze echt koud zijn of je nog niet voldoende vacuüm hebt. Leer je (ik iig) rekening mee houden, gaat vanzelf.
100octane zegt
@galgootje: het betreft hier pccb’s van 3 jaar oud. Zelfs geen oudere generatie remmen…
kniesoor zegt
@100octane: ik meen te weten, dat wij eenzelfde auto hebben (zo’n ultraviolette). Vanwege de nadelen ervan (ik vind ze ook nogal rumoerig) zit er op de mijne geen PCCB. Zo’n systeem heeft eigenlijk alleen zin als je er heel veel mee op circuits zit.
100octane zegt
@amghans: in principe heb je 100% gelijk, maar de afwezigheid van vuiligheid op de velgen en de performance bij droog weer maken veel goed. Trouwens heb ze ook geconfigureerd op de net bestelde gt4. ?
kniesoor zegt
@100octane: in mijn beleving zonde van het geld. Tenzij de GT4 (vrijwel) alleen op het circuit gebruikt wordt, dan is het tot op zekere hoogte een ander verhaal. Een collega had een GT4, met staal, reed er regelmatig (goed hard) mee op o.a. de Nurburgring, heeft de keramische remmen nooit gemist. En we hebben het hier over een notoire zeikerd, het was niet gauw goed bij ‘m. Behalve die schone velgen (dat is idd best aantrekkelijk) is er remtechnisch niet veel reden om voor keramisch te gaan, geloof ik. Enfin, persoonlijke keuze.
davelepeef zegt
@amghans: gewicht en prestatie bij zware, herhaalde belasting zijn toch key points. Relatief nutteloos op straat. Maar kan me voorstellen dat het als optie, op papier, belangrijk is voor een auto van deze kalibers.
bugboy zegt
@amghans: Als je gesleept wordt, dan trekt die hem natuurlijk gewoon lekker door. Blokkerende bandjes of niet…
techniekmeneer zegt
@bugboy: Blokkerende wielen* Wat overigens niet gaat lukken met zulke brede banden zonder rembekrachtiging..
harrie zegt
@bugboy:
Ja maar als de sleepauto remt, dan moet je ook.
Dutchdriftking zegt
Tja, hoe vervelend ook, de Ferrari is waarschijnlijk dik verzekerd. De eigenaar zal er geen snee brood minder om eten, en heeft nog een mooi verhaal ook!
bischero zegt
@dutchdriftking: welke verzekering c.q. polis dekt dit?
troljedemoeder zegt
@bischero: Vrijwel elke all risk verzekering.
fransananas zegt
@dutchdriftking: wat een misselijkmakende opmerking. Als dit met jouw auto gebeurt ben je ook zuur.
azuli zegt
Die kutaudi’s ook altijd?
deepep zegt
Leukste Ferrari op dit moment btw! ok gtc4 ook ja… geweldig dat ze deze bak hebben gemaakt.
spam73 zegt
Staat je netjes Kroymans. tegen een andere auto aan rijden en geen bericht achter laten voor de eigenaar van het geraakte voertuig. Dank aan @bamfspotter voor de foto’s, maakt het gesprek met de verzekering een stukje eenvoudiger.