Ja, wij moesten ook even gniffelen. Bij Mercedes vinden ze de dat de dominantie van Red Bull de races te voorspelbaar maakt.
De Formule 1 is een vreemde sport. Het materiaal waarmee de teams wedijveren is namelijk niet identiek. Sterker nog, er zijn grote verschillen. Dus ondanks dat er komende race 10 teams aan de start verschijnen, zijn er eigenlijk maar een paar coureurs die kans maken om te winnen. Mits er niets aparts gebeurd, uiteraard.
Dat is niet nieuw in de sport. Er zijn bijna altijd periodes geweest waarbij bepaalde teams het goed deden. Eind jaren ’80 was McLaren het beste, in de jaren ’90 was Williams erg goed en van 2000 tot 2004 stond er geen maat op Ferrari. De grootste periode van dominantie is echter van 2014 tot 2021: toen bouwde Mercedes de meest dominante auto.
Dominantie Red Bull maakt races voorspelbaar
Je zou zeggen dat ze bij Mercedes realiseren in wat voor positie ze hebben geleefd. Moeiteloos kon (voornamelijk) Hamilton naar tientallen overwinningen en zes wereldkampioenschappen rijden. Maar niets is minder waar! Andrew Shovlin vind namelijk de races te voorspelbaar geworden, zo laat hij optekenen aan Motorsportweek:
Het volgen van elkaar gaat een stuk makkelijker. Op sommige circuits had je in het verleden weinig inhaalacties. Denk aan Budapest. De race daar was dit jaar veel interessanter. Een ander effect met nieuwe regels, zoals de regels van dit jaar, is dat de pikorde op de schop gaat. We hebben nog geen close-racing gehad. Het ziet er naar uit dat Red Bull zich zelf hebben ontwikkeld tot het topteam. De races zijn nu veel voorspelbaarder geworden.
Andrew Shovlin, is 2014 tot 2021 vergeten.
Eh, zijn we iets vergeten?
Eh, ja, de races zijn inderdaad voorspelbaarder. Maarreh, Andrew, sinds wanneer was dat een probleem voor Mercedes? De voorsprong waarmee het team uit Brackley de kampioenschappen binnenhaalde was enorm. Toen was het kennelijk geen probleem.
Overigens is er wel degelijk een verschil met de dominantie van Red Bull van nu en die van Mercedes in de afgelopen jaren. Valtteri Bottas (en daarvoor Nico Rosberg) werden met gemak tweede. De dominantie van Red Bull is dus niet dusdanig dat beide coureurs wegrijden van het veld.
Via: Motorsportweek
bietje zegt
Max voegt een enorm stuk uitzonderlijke klasse toen aan het team van Redbull, want zonder Verstappen denk ik dat het veld werkelijk een stuk dichter bij elkaar zal liggen. Maar ja… hij is gewoon ècht een rijder die boven zichzelf en zijn materiaal kan uitstijgen en dat heeft hij laten zien.
MB incl hun eigenlijk-nooit-echt-goat #hammeltje zijn verwende prinsjes die door een perfect ontworpen wagen de kampioenschappen aan elkaar konden rijgen. Kudo’s voor de design-afdeling (en bodemloos budget uiteraard), dat dan weer wel 👏🏻 …HAM is echt wel een goede rijder, maar mist datgene wat de ware kampioenen en legenden echt uitzonderlijk maakt… en dat kun je met geen 200% swag en roze wollen facemasks verhullen 🤷🏻♂️ Meer een beetje een Mansell zeg maar… ipv een Senna, Prost of Schumacher, die dat wel hadden.
potver7 zegt
Misschien mis ik iets in je betoog, maar wat is het ‘dat ware kampioenen en legenden echt uitzonderlijk maakt’, wat Hamilton blijkbaar mist? Senna, Prost en Schumacher waren nou ook niet bepaald lieverdjes. Of wordt de kwaliteit van een kampioen afgemeten aan de outfit waarmee hij/zij het circuit op komt wandelen?
maarteno zegt
in mijn ogen is het verschil dat een Senna, Prost en Schumacher vooral meer presteerden met ook slechte wagens, waar Lewis in die gevallen of het laat afweten en zelfs ook nog door teamgenoten verslagen werden….zelfs over een heel jaar.
bietje zegt
Wat je mist, is dat ik ze geen lieverdjes noem… sterker nog, ik denk dat als er coureurs van de nasty tricks waren, dit gerust op gaat voor zowel Senna, Prost als Schumi.
Waar het om gaat, is dat deze rijders een x-factor hebben in hun performance (dus niet ‘presentatie’) die HAM naar mijn mening niet heeft. HAM was ‘gewoon’ een goede coureur in een uitmuntende auto.
En tja… dan moet ik misschien maar bekennen dat ik er oprecht wel wat moeite mee heb om wie dan ook heel serieus te nemen als die persoon (m/v/x/hen/hun/hullie) zó in de paddock, zijn (m/v/x/hen/hun/hullie) professionele omgeving, verschijnt… mea culpa 🤷🏻♂️
Be happy in wie je bent, hoe je je voelt en wees vooral jezelf, wees gelukkig. Het mag imho wel opmerkelijk genoemd worden als iemand in zijn professionele omgeving op deze wijze om aandacht lijkt te moeten schreeuwen…
…maar goed, het is mijn tekortkoming dat mijn wenkbrauwen hiervan wel gaan fronsen.
https://www.the-sun.com/wp-content/uploads/sites/6/2022/08/crop-19641541-1.jpg?w=1320
verplicht zegt
In zij betoog staat dat de ware kampioenen en legendes boven zichzelf en hun materiaal uit kunnen stijgen. En dat kan Hamilton niet. De successen worden in zijn betoog toegeschreven aan de design afdeling en de diepe zakken van Mercedes.
En dat Mercedes een hypocriet team is wisten we al langer natuurlijk …
lekkerlinksrijden zegt
Jarenlang kon je na 5 ronden rustig de hond gaan uitlaten omdat LH44 al aan de horizon was verdwenen, en nu zeuren over RedBull?! Wat een zielig zooitje bij MB, hypocrisie ten top
Robert zegt
Is er nou werkelijk niemand bij Mercedes die zich eens zorgen begint te maken over het imago wat ze zichzelf aan het aanmeten zijn? Of het nu gaat over zure coureurs, rancuneuze teambazen of vergeetachtige honchos, het team is enkel nog negativiteit aan het uitstralen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar Ferrari; ze hebben puike coureurs in een capabele auto, maar er gaat te veel fout om serieus mee te blijven doen om de titels. Toch houden ze de vuile was binnen en het respect naar de concurrentie hoogachtend.
potver7 zegt
Verschil is natuurlijk dat Mercedes tijdens races veel minder fouten maakt dan Ferrari. In de gevallen dat Mercedes net zulke fouten maakt als Ferrari aan de lopende band doet, houden ze dat over het algemeen ook wel binnenskamers.
Eén van de bedrijven die serieus geld stoppen in het Mercedes F1-team is natuurlijk Mercedes-Benz, en dat bedrijf wil de wereld graag laten geloven dat ze de allerbeste auto’s in de wereld bouwen. Die willen geen team dat derde staat in het constructeurskampioenschap, ze willen een team dat races wint en serieus meedoet voor de titel. Ik sluit niet helemaal uit dat het huilerige gedrag van de F1-team-honcho’s deel uitmaakt van een strategie richting de geldschieters, in een poging duidelijk te maken dat het team slachtoffer is geworden van oneerlijke concurrentie en veranderde reglementen. Als je dat maar vaak genoeg herhaalt gaan ze er vanzelf in geloven.
grrrrrene zegt
Als ik geldschieter van Mercedes was én ik zou geloven dat Mercedes inderdaad bewust benadeeld werd met de nieuwe regels, zou dat voor mij reden zijn om mijn geld terug te trekken. Waarom zou je investeren in een missie die bij voorbaat kansloos is?
brent zegt
ja ok, ze respecteren de concurrentie, alleen moeten ze nu zichzelf en hun geschiedenis gaan respecteren.
bietje zegt
Tja… bord voor dem Kopf ?
okdoei zegt
Het wordt nu enigzins voorspelbaar, maar in mijn optiek is het nog niet voorspelbaar. Monza dacht ik dat Ferrari, na de kwali, serieus punten kon scoren. Dus zo erg als t MB tijdperk (of Schumi tijdperk) is het nog niet.
Daarnaast komt het winnen van Red Bull veelal door strategische blunders van Ferrari.
En de opmerking: we hebben nog geen close racing gezien? Kijk ff t begin van t seizoen terug, de eerste wedstrijden, sowieso tot Frankrijk, waren ontzettend spannend.
Krijg het idee dat als je bij MB werkt je zelfreflectie en logica spontaan verdwijnen.
Of ze selecteren juist mensen op het ontbreken van deze vaardigeheden.
mc96 zegt
Beetje crocodillentranen.
potver7 zegt
“We hebben nog geen close-racing gehad…”. Benieuwd welke race die man gekeken heeft.
Maar goed, vorig jaar was er af en toe wel close racing, misschien moeten we nog even terugkijken hoe happy ze daarmee waren bij Mercedes?
pomoek zegt
Niet helemaal mee eens. De enige voorspelbare race die ik de afgelopen maanden heb gezien was de race in Spa en in mindere mate die in Monza. In Oostenrijk bleek Ferrari, verrassend, de snelste te zijn. Ferrari+Leclerc hebben echter op cruciale momenten fouten gemaakt waardoor Red Bull+Verstappen maximale punten konden scoren.
Wel ben ik van mening dat het al vrij snel duidelijk werd dat dit seizoen zou gaan om Leclerc en Verstappen. Daarbij is het verschil tussen de 3 topteams en het midden van het veld véél te groot. MB heeft 3 keer zoveel punten als Alpine. En tussen het middenveld en de onderste 3 teams is het verschil net zo groot, 3 keer zoveel punten. En ik weet dat dit altijd zo geweest is, maar het was nu juist de bedoeling dat door de budget cap we een veel competitiever kampioenschap zouden hebben.
dawwg zegt
Ja, RB is niet dominant omdat ze by far de snelste auto hebben, maar omdat ze als geheel veel minder fouten maken dan Ferrari. De auto’s van beide teams zelf zijn erg aan elkaar gewaagd heb ik de indruk… En Mercedes moet gewoon niet zo hypocriet in de slachtoffer rol gaan zitten; het middenveld zij ze nog lang gegund !
drdre1 zegt
Spot on! Ferrari had hoger kunnen staan, maar liet het door de vele vreemde beslissingen afweten en RB straft dit genadeloos af. Slecht van Ferrari en tegelijkertijd goed van RB. En daarbij ook meewegend dat Max toch telkens in staat lijkt het beste uit de auto te halen. En Merc? Hamilton is nog steeds niet slecht, maar met deze resultaten kan je niets anders doen dan meer en meer twijfelen aan de in het verleden behaalde resultaten. De motorstand tijdens “hammer time”…. 🤔 En daarbij is Lewis, denk ik, niet gretig genoeg meer voor een 8e titel. Ik hoop echter dat ie het tegendeel bewijst en wél thuisgeeft. Alleen maar zodat we de afgelopen jaren niet naar superieure onzin hebben zitten kijken.
vetnek zegt
Duitsers hebben dus nog steeds de neiging om bepaalde perioden uit het verleden te vergeten..
Nerekop zegt
Kleine nuance in de vertaling van de quote: hij zegt ‘a bit more predictable’ en dat vertaalt zich eerder een ‘een beetje meer voorspelbaar’. Ook vergelijkt hij met het einde van vorig seizoen toen het idd elke race bijna gissen was.
Neemt niet weg dat dit natuurlijk wel vreemd is van een team dat hun motoren vanaf het begin terugschroefde om maar te zorgen dat er geen regelgeving kwam die het veld dichter bij elkaar zou brengen…
Richmond zegt
McLaren was in de pre Schumacher Ferrari dominantie ook dominant. Die wonnen toen ook bijna alles en reden heel snel weg.
mustang750supersnake zegt
pfff ga nie eens reageren…k.t nou doe ik t toch!