
Oops.
Af en toe nemen we een frisse duik in de doorgaans niet zo frisse omgeving van Domeinen. Bij dit overheidslichaam komen auto’s terecht van wanbetalers en boefjes van allerlei allooi, die vervolgens per opbod verpatst worden ten faveure van de staatskas. Het kan interessant, of in ieder geval vermakelijk zijn, om af en toe eens een blik te werpen op het aanbod. Immers zijn boeven soms kleurrijke karakters en kunnen hun auto’s dat weerspiegelen. Niet zelden staat er iets exotisch en je hebt meteen een ‘verhaal’ bij zo’n auto. For better or for worse.
In de ambtelijke molen worden echter ook weleens fouten gemaakt. Plus boefjes kunnen goede advocaten regelen die hun gebrek aan (bewijs voor) schuld aantonen. In zo’n geval kan het voorkomen dat een auto die bij Domeinen terechtkomt weer terugmoet naar de rechtmatige eigenaar. Dat wordt echter lastig als de auto al verpatst is en nóg lastiger als de auto gesloopt is.
Precies dat laatste gebeurde met een Chrysler Sebring cabrio. Een ambtenaar had op het moment dat de auto binnenkwam bij Domeinen de auto getaxeerd op 500 Euro, op basis van de waarde van een vierdeurs Sebring sedan. Vervolgens werd besloten de auto te vernietigen, aldus kwaliteitspublicatie Fiscaal Up To Date.
Dat de doodstraf ook zo zijn nadelen heeft, ondervond de eigenaar van de auto daarna. Niet omdat hijzelf moest hangen, maar omdat Domeinen hem slechts 500 Euro aanbood op het moment dat de rechtbank achtte dat hij zijn auto terug moest krijgen (wat dus niet meer kon). De eigenaar was het daar niet mee eens, daar het om een ‘gelimiteerde Sebring Cabrio’ ging die volgens hem een waarde had van zo’n 10.000 Euro. We vermoeden zelf overigens dat het ook zou kunnen gaan om een Chrysler Sebring Limited cabrio, maar dat terzijde.
Voordat je zegt dat 10.000 Euro vragen voor een Sebring cabrio ronduit crimineel is: de duurste Sebring Cabrio die we op Autotrack kunnen vinden doet net geen vijftien ruggen. Het betreft dan wel een grijs exemplaar uit 2009 met minder dan 50.000 kilometers op de klok. De meeste (oude) Sebring cabrio’s zitten wel dik onder de tienduizend Euro, maar de goedkoopste heeft desalniettemin een vraagprijs van een kleine drieduizend Ekkermannen.
Domeinen weigerde het bezwaar van de eigenaar serieus te nemen, waarop de laatste naar de Nationale Ombudsman is gestapt. Deze oordeelt dat Domeinen de hele zaak toch nog maar een moet heroverwegen. Gebeurt dit niet, dan moet de Sebring-rijder uitwijken naar de civiele rechter.
Hoog inzetten is waarschijnlijk meer krijgen dan de € 500,00. Kortom winst voor de man/vrouw waarschijnlijk
Zou er echt geen 500 voor geven voor zo’n hondehok.
@basjaski: oke
@basjaski: En jij rijdt? Snotneus..
@e90320d208pk: geen idee wat hij rijd, maar ik wil wel vertellen wat ik rijd!!?
@kennone: Chrysler Sebring Limited cabrio?
@kennone: Nou vertel maar… weten we nog niet volgens mij
@kennone: Haha, volgens mij weet ik het wel. Je hebt vast wel eens foto’s op AB gedeeld.
Waar kan ik die vinden? Ben wel benieuwd.
@e90320d208pk: lekker volwassen reactie, joh…wie is hier nu de ‘snotneus’?
@e90320d208pk: wat maakt dat uit? Kap toch eens allemaal met dat “als je geen door ons goedgekeurde auto hebt mag je geen mening hebben over die van een ander”. Hou toch op.
@basjaski: wat jij of ik voor die wagen over hebben maakt niet uit. Wat wrl.uitmaakt is dat dr wagen van de eigenaar onterecht gesloopt is, en die wilt zijn geld terug zien. Wat de effectieve waarde is maakt hier weinig uit omdat de wagen in kwestie blijkbaar voldoende is voor de eigenaar, hij heeft er waarschijnlijk meer voor betaald dan wat hij er nu voor terug krijgt. Als dat mijn auto was (gelukkig niet, lelijk hok) zou ik niet enkel kijken naar de huidige waarde, maar wat ik hem betaald heb. Omdat ik nu door hun toedoen een nieuwe/andere moet kopen die wel voldoet aan mijn vereisten(precies niet veel als je een dergelijk ding durft kopen).
@acizane80: Wat hij voor die auto heeft betaalt is niet belangrijk. Het gaat er hier om wat de waarde van de auto was op het moment dat deze bij Domeinen terecht kwam.
En het zou heel goed kunnen dat de waarde op dat moment inderdaad €500 was. En ik wil ook best geloven dat de oude eigenaar serieus geloofde dat dat ding nog €10.000 waar was. Wij weten tenslotte de staat van het voertuig op het moment van de taxatie niet. Het zou best kunnen dat de auto er van buiten inderdaad uit zag als een auto van €10.000 maar zoveel technische gebreken vertoonde dat de uiteindelijke waarde op €500 is vastgesteld. Dat verklaart meteen waarom er besloten is de auto te slopen want dat gebeurt ook niet zomaar.
@robert110: eh nee. Technische gebreken zullen het niet zijn, aangezien de domeinen ivm het risico op schade de auto’s zonder te starten taxeert. Nav een soortgelijk geval is er een onderzoek van de ombudsman geweest.
@robert110: ja, maar het probleem is natuurlijk wel dat Domeinen in deze twee petten op heeft. Enerzijds zijn ze de partij die een auto onterecht gesloopt heeft, anderzijds ook de partij die deze auto getaxeerd heeft. En een taxatie door een derde partij is nu niet meer mogelijk. Ik denk dat de knip trekken de enige optie gaat zijn…
Ik wel
Eigenlijk blij dat die gesloopt is. Heb zo’n hok gereden in Amerika. Echt positief kon ik er niet over worden, ook niet na 4200km. Enige positieve was dat ik m weer mocht inleveren
@jpoers: Dit zijn technisch ook gewoon slechte auto’s.
Geen enkele sebring is een “special edition”. Laat staan dat dat hok 10 k waard zou zijn
Met een ons goud in de achterbak is dat kreng misschien 10 duizend euro waard…
Deze auto is niet gesloopt hoor, staat nog steeds hier bij de dealer te koop voor 15 mille.
:+
Als ze hebben besloten dat ding te slopen dan zal die inderdaad niet veel meer waard geweest zijn.
Boefje boos, boefje procedeert. Stout boefje. Boefje achter tralies en bek houden.
De eigenaar dient eenvoudigweg de marktwaarde van het ding terug te krijgen. Kan niet zo moeilijk zijn voor een taxateur onafhankelijk van Domeinen, voorzover toestand van de auto bekend is. Wat “wij” van het type auto vinden is niet relevant.
Wat gebeurd er eigenlijk met de “opbrengst” van zo’n voertuig bij domeinen? Is dat uiteindelijk voor de eigenaar of voor domeinen? En gaan er nog kosten voor stalking/administratie of boete etc? Of zie je als eigenaar nooit meer iets terug van dat geld?
@sanderm3: moest “stalling” zijn uiteraard…
Ik ben niet zo dol op grijs metalliek blik…….. dus wordt het met 1 minder weer wat fraaier op de weg.
Tip. Kies voor zwart, dat vond Henry Ford ook een prima lak.