In 1978 reageert het publiek enthousiast op deze Dome Zero, de eerste Japanse supercar. Toch komt het nooit tot een productiemodel van dit technologische uithangbord voor het land van de rijzende zon. De reden? Japan zelf.
Dome is een relatief onbekende fabrikant van racewagens. De meeste kans dat je het kent, is van de Dome Judd, de zwart-wit geblokte racewagen waarmee Jan Lammers en consorten deelnamen aan Le Mans. Het Japanse Dome is dan ook gespecialiseerd in het bouwen van racewagens. Toch was dat niet de intentie waarmee het bedrijf in 1975 werd opgericht door Minoru Hayashi.
Japan’s eerste supercar
Hayashi wilde namelijk een supercar in kleine serie bouwen met de ervaring die hij had opgedaan door jarenlang racewagens te prepareerde en zelf bouwde onder eigen naam. In 1978 was het resultaat van zijn inspanningen te bewonderen op de Geneefse autobeurs, daar stond de Dome Zero te fonkelen. Het was de eerste serieuze Japanse poging een supercar te bouwen en dat werd duidelijk gereflecteerd door het futuristische uiterlijk.
Onder de scherp gesneden koets ging Nissan’s L28E schuil, een 2.8-liter zes-in-lijn die onder andere ook dienst deed in de 280ZX en de Patrol. Het blok produceerde maar 145 pk, maar hoefde ook slechts 920 kilo in beweging te brengen. De power to weight ratio was dan ook vergelijkbaar met die van een Porsche 911 van die tijd.
Transformers
Helaas werd het voor Minoru Hayashi al snel duidelijk dat het onmogelijk zou worden om de auto door de in die tijd extreem strenge Japanse typegoedkeuring te krijgen. Zijn kleine bedrijf had daar simpelweg niet genoeg geld voor, ondanks verwoede pogingen van Hayashi om de rechten van zijn ontwerp te verkopen aan speelgoedfabrikanten. Onder andere ‘Hot Rod’ uit de eerste Transformers-serie was op de Dome Zero gebaseerd.
Dome zocht naar een oplossing en kwam met het idee om de auto in de Verenigde Staten te gaan produceren. Daarop werd een nieuw prototype ontwikkeld, de Dome Zero P2 (foto hierboven). Deze had behalve een andere kleur ook dikkere impact-bumpers (want Amerika) en extra verstevigingen in de constructie. Wederom kreeg de Dome Zero lovende kritieken van zowel het publiek als de pers.
Als laatste over de streep
In een poging nog meer aandacht te generen, besloot Dome een op de Zero gebaseerde racewagen mee te laten doen aan Le Mans. In 1979 wist de Dome Zero RL de finish niet te halen, in 1980 lukte dat wel, maar kwam hij als aller allerlaatste over de finish. Hayashi had genoeg van de Zero en trok de stekker eruit. En zo moest Japan nog vele jaren wachten op haar eerste supercar.
ghost zegt
Was destijds zijn tijd ver vooruit maar helaas bleven successen uit dus geen eretitel in het rijtje supercars. Zonde, leuke wagen.
bartteeuwen zegt
Countach meets Stratos
mazdarx zegt
Ik ken deze auto van Gran Turismo. Ik vond het zo’n bijzonder ding dat ik in eerste instantie niet geloofde dat het een echte auto was. Het is erg jammer dat het nooit tot productie heeft mogen komen want dit is toch wel de Countach van het oosten.
Dizono zegt
@mazdarx: En deze bleef waarschijnlijk nog heel ook!
Tonnie zegt
@mazdarx: haha ik dacht precies hetzelfde!
Turbo S zegt
Was dat lelijk hok nog niet vergeten. Ken hem nog uit gran turismo 5
clarkson zegt
@mercedesbenze350cdi: Ik heb best wat gran turismo gespeeld maar dit gedrocht nog nooit voorbij zien komen…
Turbo S zegt
@clarkson: Hij zat er toch echt in. Het is 1 van de standaard auto’s. Zal je wel ontgaan zijn omdat ie zo lelijk is. Van mijn 250k km in gt5 heb ik volgens mij ook maar 1 keer met dit hok gereden. Zo slecht als ie er uitziet, zo slecht reed ie ook.
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb de indruk dat je niet kan sturen met dat stuur? Btw, het ontwerp is niet echt origineel te noemen, in die tijd waren er wel meer gelijkaardige ontwerpen…
406_v6 zegt
@Volvo_440_turbo: Sturen ook niet echt noodzakelijk met een statisch model om te showen.
MaartenD zegt
die oranje lampen lijken wel van een ferrari 512bb te kopen….http://www.slotforum.com/forums/index.php?showtopic=66525
Alfarobert zegt
Heeft veel weg van de Alfa Romeo Carabo.Die was er al veel eerder.
occie zegt
Ding staat toch ook bij Louwman?
mrrallycross zegt
Het is maar goed dat het niks is geworden.
gieltj zegt
Haha word bij Grand Turismo 6 veel gebruikt om te driften
Dutchdriftking zegt
Ik kan het met de beste wil van de wereld geen mooie wagen vinden…
jaapiyo zegt
Ik vind ‘m wel tof maar ik ben dan ook een fan van dit soort ‘space age’ futuristische bolides. Alfa Carabo, 512 Modulo (1970!), deze Dome, de Stratos Zero…
Parkeer maar voor de deur.
jaapiyo zegt
@jaapiyo:
250tdf zegt
Toyota 2000GT was toch ook een supercar in zijn tijd (1970)?
E34M5Touring zegt
@250tdf: Werkelijk prachtige auto. Heb er op de RAI een kwartier omheen gelopen. Maar niet supersnel ofzo. In die tijd waren er veel snellere auto’s te krijgen. Neemt niet weg dat het wat mij betreft een van de mooiste auto’s ooit uit het Verre Oosten is.
cthijs zegt
Vooral dat hoogpolig tapijtje doet het goed als ie in de fik vliegt