Een enorme hit in de jaren ’90, niet aan de straatstenen kwijt te raken anno nu.
De Mercedes-benz SLK was ooit een enorme schot in de roos. De Mazda MX-5 had in de jaren ’90 een compleet nieuwe markt opengebroken. Zoals nu elk merk met een crossover komt, kwam men in de jaren ’90 met een leuke roadster.
Er waren duurdere, snellere, voordeligere en luxere alternatieven op de MX-5. Qua afmetingen zat de Mercedes-Benz SLK vrij dicht bij de MX-5, maar de SLK was luxer, duurder, en zwaarder. Laten we eerlijk zijn, echt een ‘fun’-roadster was het niet. De auto reed eigenlijk precies als een C-Klasse uit die tijd: lekker comfortabel en relaxed. Maar dat was precies wat de beoogde clientèle er zo prettig aan vond.
De eerste generatie SLK (de ‘R170′) was een enorme hit, ook in Nederland. In 1998 werden er meer dan 480 SLK’s verkocht. In 1999 meer dan 460 exemplaren. De auto was zo gewild dat de importeur nauwelijks kon voldoen aan de vraag, waardoor veel exemplaren geïmporteerd werden. De eerste generatie ging mee tot 2003. Zelfs in dat laatste jaar werden er nog bijna 150 stuks verkocht.
In 2004 kwam de tweede generatie SLK (de ‘R171’) op de markt. Deze reed aanzienlijk beter dan de R170, maar was ook minder fraai om te zien. Ook werd ‘ie ietsje duurder. De SLK55 AMG was hilarisch. In 2004 werden er bijna 450 stuks van de SLK R171 op kenteken gezet. Sindsdien vielen de verkopen telkens verder terug. In 2010 waren er slechts 47 nieuwe klanten voor een SLK.
In 2011 probeerde Mercedes het andermaal met de derde generatie SLK, (de ‘R172′). Deze ging verder waar de vorige generatie gebleven was, maar had een veel moderner uiterlijk. Wederom was er wat animo voor in het eerste jaar (meer dan 180 exemplaren werden er verkocht in Nederland), maar daarna zakte de verkopen in tot een dieptepunt. In 2014, 2015 en 2016 werden er zo’n 25 per jaar van verkocht.
De SLK werd in 2016 gefacelift en voorzien van een nieuwe naam, SLC. De SLK 55 AMG met V8 werd bedankt voor zijn diensten en vervangen door de SLC 43 AMG, met een zescilinder turbomotor. Van de SLC rijden er iets meer dan 130 rond in Nederland. Met de ‘Final Edition’ werd het aankomende afscheid al aangekondigd.
In gesprek met het Duitse Automobilwoche laat Mercedes-baas Ola Kallenius weten dat het klaar is met de SLC. Het gaat niet al te denderend met Mercedes op het moment. Om kosten te besparen moet het gehele modelgamma opgeschoond worden. De SLC is samen met de X-Klasse een van de modellen die we niet meer terug gaan zien. De X-Klasse zal nog wel een tijdje in de showrooms staan, maar binnenkort wordt de stekker uit de SLC getrokken. Mocht je er nog eentje willen, enkel de SLC200 en SLC43 AMG zijn nog leverbaar, maar dan moet je dus héél snel zijn. Er staat geen opvolger in de planning.
Edge zegt
Jammer! Ik geef eerlijk toe dat ik mijzelf niet zo snel een SLK zie kopen, maar ik vind het wel jammer dat het doek valt voor kleine tweezitters. Paar dagen terug nog het bericht dat de Z4 na deze generatie stopt, nu deze. Zeker in landen waar de aanschaf van nieuwe auto’s niet geplaagd wordt door BPM zou je toch verwachten dat mensen sneller voor een auto als deze kiezen.
poes zegt
@Edge: vergeet de TT niet, die stopt ook. Ach, het is ook wel te begrijpen. Er is tegenwoordig veel meer op de markt. Alle vrouwen vallen tegenwoordig voor een Mini Cabrio of een kleine SUV.
schaap zegt
Altijd een leuke auto gevonden, de 2de generatie vind ik het mooiste.
De facelift heeft de huidige ook goed gedaan.
Ik zou er graag een willen bezitten of een Z4.
rollingstoned zegt
Ik vind die eerste generatie SLK er altijd uitzien alsof ie te heet gewassen en daardoor gekrompen is…
ivomx5 zegt
De eerste generatie was ook nogal populair vanwege de stalen-dak-coupe-cabrio constructie. Daarna deed de 206 het nog eens over (die was destijds ook vrij populair meen ik).
lekkaah zegt
Tsja, de babyboomers raken langzamerhand op, en daar zit al ’t geld
Bender zegt
Tja, de SLC lijkt ook echt nergens naar. De 200 is net niets en de 43 AMG niet voldoende voor het geld dat je er voor betaald.
Een R171 55AMG staat erg hoog op mijn lijstje, kans is groot dat die in de toekomst nog een keer in de garage komt te staan!
harrie zegt
Concept car van de SLK was echt heel fraai.
Productiemodel was echt een fikse tegenvaller toen.
https://www.carpixel.net/w/8ef92e4e4c5cd9ff03389e56055d55a5/mercedes-benz-slk-concept-car-wallpaper-55826.jpg
Loek zegt
@harrie: mwoah, die Ford Fusion koplampen doen me niet zoveel. Dan vind ik de productieversie wel echt mooier.
lekkerlinksrijden zegt
@harrie: lijkt net of het een auto is uit de VS
jelmer zegt
Blijkbaar wordt de auto niet alleen in Nederland, maar Europees en Wereldwijd minder verkocht – van de Nederlandse markt alleen moet Mercedes het echt niet hebben.
str8six zegt
Mijn kappershart huilt
poes zegt
Opvallend dat Mercedes de X-klasse nu al af serveert. Die is pas net op de markt.
s7emilio zegt
Wel jammer dat dit genre auto niet meer verkoopt. Drukte op de wegen en hoge belastingen waarschijnlijk als oorzaak.
ttr6 zegt
Tweezitters: alleen als “auto voor er bij” , en dat wordt in NL wel heel erg duur. Bovendien: voor als auto er bij lijkt mij de SLC niet apart genoeg, dan moet’ie meer beleving geven en niet als een boulevard cruiser rijden. Maar dat is persoonlijk, waarschijnlijk.
antoonniels zegt
En dan vergeten te melden dat er een dikke AMG versie staat bij Ruttchen. Jullie zijn bij AB toch ook reclame makers van niks…..
Dutchdriftking zegt
Ik kan zeggen dat ik het jammer vind, maar om eerlijk te zijn, ik had er nooit een gekocht….
Citrofieleviltwin zegt
Heeft nog vrij lang geduurd. Next one, C coupé?
arias zegt
@citrofieleviltwin: De C Coupé blijft wel, internationaal gezien verkoopt ie best goed. In Duitsland, VK, Frankrijk, Zwitserland, Canada, Australië en China worden relatief veel C Coupes verkocht. Ik denk eerder dat Mercedes van de C Klasse Cabrio de stekker eruit trekt
arias zegt
Toen ik in NL woonde en regelmatig door Duitsland reed 20 jaar geleden zag je overal SLK’s alsof het Golfjes waren. Er werden met gemak 20-22.000 SLK’s verkocht in Duitsland alleen destijds…
ericd zegt
Kwestie van styling ook. De eerste generatie klopte van alle kanten, letterlijk. Met het verstrijken der jaren werden volgende edities steeds lelijker.
thestino zegt
De SLC vind ik wel een geslaagde wagen qua design.
JASON zegt
Beste autoblog lezers en redactie autoblog. Ik ben een fan van autoblog althans tot vandaag. Ik merk op dat eem artikel over SLK leidt tot een hele reeks racistische opmerkingen waarbij ik mezelf aangesproken voel. Men heeft zeker vrijheid van mening maar dit heeft zeker ook beperkingen. Jammer dat autoblog zulke politiek getinte, rasistische en xenofobische opmerkingen niet blokeert….. Het ziet er uit als een site waar de “Bruine” weer regelmatig “zwart” wordt gemaakt. Groeten uit Belgie van een fan met Turkse roots
nout zegt
@aobvbagmail-com: ?
caspart zegt
@aobvbagmail-com: Oorzaak: eindeloze inbraken, vernieling, getütter, asociaal gedrag, etc etc. Voed uw kinders op of maak ze niet!
nout zegt
RIP volledig uit de hand gelopen misplaatste discussie over migratie! Ga je niet missen.
caspart zegt
@nout: Het oorspronkelijke bericht was 95(!) keer geplust, dus meneer had een duidelijk herkenbaar punt. De werkelijkheid is helaas niet anders.
burninrubber zegt
@caspart: Dat een kleine meerderheid heel hard schreeuwt betekend niet dat ze voor de meerderheid spreken.