Het bezitten van een Porsche 917 is beslist niet voor iedereen weggelegd. Daarvoor moet je Seinfeld money op de bank hebben. Wie iets minder gefortuneerd is, en genoegen neemt met iets dat met dichtgeknepen ogen wel wat van de illustere Porsche wegheeft, kan hier wellicht mee uit de voeten.
Deze replica van de Porsche 917 is volgens de huidige eigenaar gemodelleerd naar een 1:18 schaalmodel met Jägermeister livery. Het buizenframe is opgetrokken uit staal en bij het kiezen van de krachtbron besloot de eigenaar zoveel mogelijk aan het originele ontwerp vast te houden. Dat is namelijk een twaalfpitter geworden, gemaakt van twee zescilinder boxermotoren uit een Tribeca die met elkaar zijn verbonden, aangestuurd door één ECU. Klinkt als geschiedsvervalsing, maar de originele platte twaalfcilinder uit de 917 bestond in feite ook uit twee samengevoegde zespitters.
Of het ook feilloos werkt? Wij durven onze hand er niet voor in het vuur te steken, maar de twee 3.0-liter zescilinders zullen ongetwijfeld een bak vermogen kunnen produceren om het buizenchassis en de fiberglass body in een rap tempo naar de honderd km/u te schieten. Alleen die standaard 5-traps automaat zou nog roet in het eten kunnen gooien.
De ophanging is afkomstig van een Corvette C6. Er moet volgend de verkopende partij nog wel aan de bedrading worden gewerkt en de body heeft nog wat aandacht nodig. Maar daar is de minimum prijs van 40k dollar ook naar. En met een beetje goede wil kan je hem er ZO uit laten zien. Niet verkeerd toch? Bieden kan op eBay.
jipino zegt
Ik neem aan dat er nog nieuwe, kleinere velgen onder komen. Anders is het wel heel fout.
jrk68 zegt
Nee dank u, als ik een 917 wil dan spaar ik wel even door en laat ik de boys van werkzcars wel iets in elkaar knutselen….
desjonnies zegt
Nee de flat twelve in de echte was een nieuw blok
Met magnesium drijfstangen en sommige 917’s zoals de Martini van Lennep Le Mans winnaar had een magnesium buizenframe.
Werd hen na de race pas verteld.
Dit is het 917 buizenframe, stelt niets voor.
http://www.9magazine.com/wp-content/uploads/2011/08/18062007004.jpg
tupperware zegt
@desjonnies:
Was het niet zo dat het vermogen daarbij midden in het blok werd afgetakt, waardoor het effectief 2 zescilinders aan elkaar waren?
desjonnies zegt
@tupperware:
geen idee, moet ik opzoeken.
tupperware zegt
@desjonnies:
Ik heb het al gevonden, iets met klok en klepel.
De distributie en de aandrijving van de fan zaten in het midden van het blok, de bak er gewoon achter.
baasbas zegt
@tupperware:
baasbas zegt
@tupperware: Of bedoel je zoals de Cizeta: (werkt dit ook?)
tupperware zegt
@baasbas:
Ik bedoelde de bovenste, maar toch knap hè van Cizeta hoe ze dat zo dwars achterin gepropt hebben.
baasbas zegt
@tupperware: ja ik zag het, maar jouw reacties komen vertraagd door dus die stond er nog niet. Sta jij onder speciaal toezicht hier ofzo? Bijna altijd als ik op jou reageer moet ‘mijn reactie nog worden goedgekeurd’
Dat ding klinkt echt fantastisch. Als ik ooit absurd rijk wordt wil ik er een. En iedereen die over een Diablo begint kan een km schop krijgen
tupperware zegt
@baasbas:
Yep, ik zit al een jaar in de moderatie bak, het kan soms een dag duren voor het geplaatst wordt, dus nu viel het nog mee.
Nu zit die bak aardig vol, zaterdag na 18.00 uur wordt er niets meer gechecked en geplaatst.
Het gevolg daarvan is dan weer dat er op laatste item (vaak leuk) nauwelijks reacties komen.
tupperware zegt
Voor $159.000 heb je deze.
Rijklaar zo op te laden, zal aan het einde van de rit niet zo heel veel schelen met dit hok afbouwen.
baasbas zegt
@tupperware: Die is elektrisch??!?!?
;-)
tupperware zegt
@baasbas:
Ik lees net de advertentie even en er moet nog een motor in, dus als jij hem als EV wilt dan moet dat kunnen.
Het feit dat er nog een motor in moet maakt hem niet minder mooi maar wel minder aantrekkelijk.
jasperjvr zegt
Ophanging afkomstig van een corvette, dat gaat dan toch niet rijden als een porsche?
carmasterr zegt
@jasperjvr:
Wel als een race-Porsche uit 1970.
bastiaano zegt
Dit soort replica’s kan ik zeker waarderen, mooi project!
Sracerr zegt
Nee dit gaat niet werken een aut. bak houdt nou toch op zeg! Er moet toch ook zo’n inmens grote aanzuig ventilator op het dak voor de luchtkoeling? dat maakte het geluid toch zo geil?
carmasterr zegt
@Sracerr:
Een Tribeca is sowieso niet luchtgekoeld, dus die fan is redelijk overbodig.
ej20g zegt
@carmasterr: maar het staat zo mooi!
redneckdarian zegt
Snap niet hoe je na zo veel harde werk je project kan verkopen. Ik zou eerder die andere autos op de fotos vekorpen als je echt geld nodig hebt
Sracerr zegt
Dat is een goed idee! (redneck) kan hij gelijk de tribeca motoren en de aut. bak ook verkopen en daarvoor in de plaats 2x een Porsche 3.2 ltr incl. 5 bak aanschaffen en dan afbouwen dat ding!.
cthijs zegt
Dat koppelen van die twee blokjes zoals hij dat heeft gedaan gaat nooit heel blijven