Bram Moszkowicz regelde voor weinig een prachtige Maserati en dat kun jij nu ook. Twee turbo’s, strak in de lak en goedkoop in de wegenbelasting, wat wil je nog meer?
Rondingen zeg je? Nee, als dat is wat je wil, dan kun je beter verder zoeken. Volgens sommigen is de Biturbo-serie het dieptepunt van Maserati, jullie bepaalden anders. Tijdens een vragenrondje naar de mooiste Maserati ooit, belande de Biturbo en afgeleide boven schoonheden als de Mexico, Mistral en de eerste generatie Quattroporte.
Daarom speciaal voor jullie deze fijne occasion uit 1985, goed voor het kwarttarief wegenbelasting dus. Mits je hem stalt in de winter, maar door de pekel rijden is sowieso een no go met een Italiaanse auto uit de jaren ’80 of eerder en deze Maserati in het bijzonder. Het aangeboden exemplaar is geheel roestvrij en dat koste, samen met het nodige onderhoud aan de aandrijflijn, een lieve som van 14.000 euro. Gelukkig wil de verkopende partij niet hun hele investering terugzien, maar nemen ze genoegen met de helft.
Ondanks zijn slechts 102.619 kilometer aan ervaring, is er dus al het nodige verspijkerd aan deze Maser. Dat is ook iets waar je als kersverse eigenaar rekening mee moet houden, met alleen af en toe olie verwisselen en een zestal nieuwe bougies ga je het niet redden.
lincoln zegt
Heyyyyy .. 1 van mijn jeugdzondes .. Zou zo weer verliefd kunnen worden met me domme kop ..
sjon zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
desjonnies zegt
Arme Bram
Zo geil op badges, is niet normaal meer.
En dit, dit is een droomauto zeiden de jongens ‘in de handel’ : VOORAL BLIJVEN DROMEN !
bofkont zegt
Nooit mooi gevonden, de opvolger was stukken beter.
themanjeroen zegt
Ik zou er een piano op laten vallen ( a la top gear)
MrSkyline zegt
@themanjeroen: Meer kan je er niet mee als je in een van de o zo milieu bewuste grote steden woont, in bijvoorbeeld Utrecht mag je er de stad toch niet mee in.
trustmeiamanengineer zegt
Prachtig ding, en spuuglelijk tegelijkertijd.
Maar ik spaar nog even door voor een Maserati Quattroporte van de 5e generatie. Een zwarte GT S graag.
rikus zegt
@trustmeiamanengineer: jaaaa ik wil ook zo’n powerhouse. Ook in het zwart. En die komt er wel.
faalhaas zegt
Haal de Maserati logo’s eraf, en dan denk je; “Welke mongol heeft deze auto gebouwd?”
kapiteinaudi zegt
Hoe heeft het mooiste automerk ter wereld ooit zo’n gorkending kunnen boetseren?
alfablog zegt
@kapiteinaudi: Dat was inde tijd dat met de luxe, veel duurdere modellen niet genoeg werd verdiend. De Biturbo kwam in een voor Maserati nieuwe markt, als concurrent voor de 323i. Het was een instant succes, de orders stroomden kennelijk binnen. Productie kon het niet bijbenen en er werd verkocht voordat alles was uitontwikkeld. Met de bekende reputatieschade. Maar uiteindelijk heeft deze auto het merk op dat moment wel gered.
matk20 zegt
lol, die teller unit lijkt wel een computer
norge zegt
Een volbloed italiaans raspaardje die door de gewone man aangezien wordt voor iets van Subaru ofzo. Prachtigen lijnen en compact en snel…..Zal hem nooit kopen, daarvoor heb ik ze iets teveel langs de weg stil zien staan..
BmwMPower zegt
Leren strikje om de pookknop.
Mooi hoor.
Heb ooit eens een knalrode gezien met zwarte accenten. Gele mistlampen van Hella er onder en gaan met die banaan. Tot je pech kreeg.
Het is een karakteristieke auto, je moet er echt tijd, geld en geduld voor hebben.
desjonnies zegt
Eerlijk is eerlijk dingen zijn broddel kwaliteit, maar hebben Maserati wel in leven gehouden
er is een Duurdere Racy zus van de bi-turbo : de Shamal, gebruikte dezelfde carrosserie als die Bi-Turbo
Hier een foto van de Shamal ; die was veel exclusiever en was eigenlijk DE auto die je wilde
http://www.topcarrating.com/maserati/1989-maserati-shamal-6.jpg
clarkson zegt
@desjonnies: Gave bak! Ik zou hem alsnog wel willen hebben.
gtwillem zegt
@desjonnies: kijk, een Shamal! Bedankt voor het goed maken van mijn avond.
Maar de Ghibli’s die hier op gebasseerd waren, zijn best goede auto’s. De heilige graal is natuurlijk de Ghibli Cup Seicilindri BiTurbo en de Ghibli 2.8 Secicilindri BiTurbo die onder het regime van Ferrari werden gebouwd. Zelfde geldt voor de laatste Quattroportes IV, hele nette auto’s die niet opvallen, maar wel zo exotisch zijn als een Ferrari. Voor heel redelijke bedragen kun je je wagenpark ernstig upgraden. Onderhoud werd helaas wel duurder…
Hupke zegt
@desjonnies:
De shamal en de Ghibli hebben dat beetje extra tov. dit nogal sobere ding hierboven.
Aan zo’n ghibli ga ik ooit m’n broek nog eens scheuren.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Bedankt hé, heel mijn scherm onder de klodders.
Een van mijn onberijkbare jeugdliefdes, misschien maar goed ook, ik was er failliet op gegaan of ik had nu al reutelend met een witshirt met iets te lange mouwen in een kamertje met matrassen tegen de muur gezeten.
Ik vermoed zelf het laatste.
jrk68 zegt
@desjonnies:
Nog zo’n sterk staaltje “broddelwerk”,
http://static.modiauto.com.cn/jpg/201209/4a916c94-0a19-4369-90d1-8fba0b4bf528.jpg
een cilinderkop 36v versie van het biturbo blok, dat overigens oorspronkelijk 3 kleppen per cilinder had.
rufctr01 zegt
@desjonnies: de Shamal vond ik toen helemaal geweldig, nog steeds trouwens!!
clarkson zegt
De motorruimte staat geel van de tectyl haha
donvincenzo zegt
Het is helemaal geen geheim dat je voor weinig geld een Maserati kunt kopen. De ellende begint daarna pas. Het onderhoud is duur en onderdelen zijn lastig te vinden. Twee citaten van het Maserati-forum:
“Een turbo kost aan materiaal pakweg € 1.000 ex arbeidsloon per stuk (en het is wrang, maar het is een doodnormale IHI-turbo die, technisch gezien, bijna hetzelfde is als die op een Mitsubishi, waar hij een pot peren kost. Bijna. Met enkele -technisch niet relevante- afwijkingen waardoor de Mitsubishi IHI turbo nét niet past). Een differentieel kost (als ik me wel herinner) ongeveer € 1.000,- als het een revisie-exemplaar betreft. Een zekeringkast (die gaan vaak kapot) komt op ca. € 150,-”
En:
“Alles is nog wel te vinden met een beetje geduld, maar het wordt rap minder. Maserati heeft zelf bijna geen Biturbo-spares meer, die hebben ze merendeels verkocht aan een aantal handelaren in de wereld. Met als gevolg dat er soms woekerprijzen worden gerekend voor schaarse onderdelen. “
lincoln zegt
@donvincenzo: het kan nog kutter hoor .. Lancia Gamma kopen ??
deboes zegt
@lincoln: het kan nog k*tter: moderne VAG kopen.
super zegt
@donvincenzo:
Vind die prijzen wel meevallen, een differentieel voor een E46 kost ook ca. 2000E. Voor een turbo betaal je bij renault 1000E, en bij bmw ws wel een stuk meer.
desjonnies zegt
@donvincenzo:
Vijf bakken dogleg bakken van ZF of Getrag vinden dan weer wel gretig aftrek in de rallysport bij mensen die een MK I of MKII Escort bouwen ! Die past namelijk en kan de kracht van een opgefokte Pinto motor makkelijk hebben
philipf zegt
Vind het een leuke wagen. Maar zelf rijden? Nee zeker niet!
goodolddays zegt
Wat kutauto
kaasdevies zegt
Met e30 trekjes aan de achterkant
Dutchdriftking zegt
Doe mij maar de opvolger/facelift, dat is mijn favoriete Maserati!
alfablog zegt
Goede site voor gebruikte onderdelen.
http://kjbparts.com/nl/
fastshifter zegt
Goede keus!?
toyotafortuner zegt
Zeker een leuke wagen, maar een nachtmerrie voor zij zonder slappe was of technische kennis. Ik wil er zeker ooit een, maar wel als ik het (onderhouds)geld had.
pomoek zegt
Misschien heel raar maar ik knap af op auto’s waarvan het reservewiel onder de auto hangt. Dat is gewoon raar.
mrrallycross zegt
Nee bedankt. Lijkt me helemaal niks. Onderhoud is trouwens wel duir