Een Fransoos met V8, dat zijn er niet zo veel. De occasion in kwestie is dan ook een bijzonder ding.
Of het nou via tips of onze eigen zoektermen is: wij komen vaak bijzondere occasions op het spoor via de bekende (of onbekende) websites. Meestal natuurlijk bijzondere auto’s, want als we elke Honda Civic moeten behandelen zijn we wel even bezig. Dan is eentje met weinig kilometers, of een smetteloze witte Type R, wel leuker.
Fransoos met V8
Daarom hebben we iets écht exotisch voor je, gewoon op de bekende veilingsite Bring a Trailer. Het is iets uit Frankrijk met een V8! Franse voertuigen staan niet echt bekend om hun grote motoren (behalve hele vroege auto’s of bijvoorbeeld een Monica), maar ze zijn er wel. Al is de motor misschien wel het minst bizarre aan deze BaT-veiling.
Het is namelijk een eh… tank. Tsja, ook al beginnen die vaak hun leven met een militair doeleind, later mag je deze gewoon kopen na hun dienst. Uiteraard wel met een onklaar gemaakt kanon. De tank in kwestie is een Franse AMX-13, uitgerust met het 75 mm-kanon (wat slaat op het kaliber) en dus heet ‘ie volledig de AMX-13/75. Dit is één van de bekendste moderne Franse tanks vanwege zijn unieke ontwerp voor zowel de tank zelf als het kanon. Die had namelijk een automatisch herlaadmechanisme, waarmee je de patronen per zes stuks kon laden en in een salvo snel achter elkaar kon afvuren.
V8
Dat zegt je waarschijnlijk niet zo veel, dus laten we het even houden bij wat we als autofanaten wel snappen. De AMX-13/75 heeft namelijk een benzine-aangedreven V8 gebouwd door SOFAM. Deze levert zo’n 250 pk. Aangezien het doel was om de AMX-13 makkelijk met een vliegtuig te kunnen vervoeren, woog het ding voor een tank niet zo veel (maar we hebben het alsnog over 13 ton, vandaar de naam). Daardoor was 60 km/u mogelijk, op elk terrein. Dankzij een benzinetank van 480 liter(!) kwam je naar verwachting zo’n 350 kilometer ver met de AMX-13, een verbruik van 1 op 0,7. Of 1 op 1,4 als je rekent in liter per kilometer in plaats van andersom. De AMX is een kleine tank, maar verkijk je daar niet op: hij is nog steeds 6,4 meter lang en 2,44 meter breed.
De AMX-13/75 mag dan op rupsbanden staan, die zijn wel voorzien van rubberen eindstukken om het asfalt niet compleet te molesteren. We kunnen overigens nergens vinden of je er de weg mee op mag, want in de VS kun je met allerlei uitzonderingen de gekste dingen de weg op krijgen. De AMX-13/75 uit de jaren ’60 is naar de Dominicaanse Republiek geëxporteerd om daar in het leger te dienen. In 2007 kwam deze naar het Verenigd Koninkrijk en werd hij opgeslagen. Tot en met 2023, het jaar waarin de huidige eigenaar de AMX-13/75 kocht om naar de VS te halen, waar deze nu te koop staat.
Kopen
Met een tank rijden is niet makkelijk en of het mag is eveneens discutabel. Maar wie kan er nou zeggen dat hij een Fransoos met V8 en handgeschakelde vijfbak heeft? Jij misschien, als je voor negen uur vanavond een bieding plaatst op Bring a Trailer. Er is al 36.000 dollar geboden.
kennone zegt
Opzich niet eens zo’n gekke aankoop in deze tijd.
flow82 zegt
Handig voor het parkeren bij de supermarkt voor de laatste kerstinkopen. Plek gegarandeerd!
tenaci zegt
Thanks, but no tanks…..
drdre1 zegt
Zo’n tank sluit wel goed aan als oplossing voor irritaties bij andere weggebruikers. Een soort van The Purge ‘Daily Traffic edition’.
joosstra zegt
Misschien nog leuk om te weten dat de Franse tekst ‘Crains Degun’ op de tank betekent : ‘ wees voor niemand bang’.
DeWitteCondor zegt
De little tank van Hubert Gruber. Alleen dan aan andere zijde van het conflict …
mashell zegt
Een gebruikte Franse tank…zit de originele witte vlag er nog bij?
racerx zegt
De enige juiste vraag voor een oorlogsrelikwie van Franse makelij.
drdre1 zegt
Schijnt dat in de patroonkamer exact één baguette van de wettelijk vastgestelde afmeting past.
flow82 zegt
Vast wel, net zoals dat de versnellingsbak enkel een achteruit kent.
kniesoor zegt
Het ideale apparaat om van bumperklevers af te komen. Maak me alleen wat zorgen over de hoogte van de MRB . . .
ouwedibbes83 zegt
Gelukkig op benzine en niet op diesel…
tenaci zegt
Is een oldtimer, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Gelukkig maar, want verder zul je je geld wel nodig hebben aan andere kosten…..
potver7 zegt
Ik heb al eens een jaartje in een tank moge… eh moeten rondrijden. Geef mijn portie maar aan Fikkie.
Ferry_76 zegt
Ook bijzonder is dat de hele bovenkant van de koepel meebeweegt met het kanon in de vertcale ricting.
Overigens zijn alle Duitse legervoertuigen gewoon straatlegaal, ook de tanks. Keurig voorzien van spiegels, knipperlichten en kentekenplaten.
tjorque zegt
Met dat hoge verbruik doe je echt helemaal niks anders dan euh…
tanken…
Fernando zegt
@Loek ; Of 1 op 1,4 als je rekent in liter per kilometer in plaats van andersom.
Het is 1,4 liter per kilometer ipv 1 liter per 1,4 kilometer
Fijne Kerst
mrrobot zegt
Tip van Rutte