Het is peperduur en eeuwig zonde.
In principe is tuning een perfect fenomeen. Een autofabrikant moet een auto ontwikkelen met een bepaald budget in het achterhoofd. Niet alleen de verkoopprijs, maar ook het ontwikkelingsbudget en de prijzen van alle onderdelen. Dit betekent dat een auto niet altijd zo goed is, als deze had kunnen zijn.
Zo heb ik dat mogen ondervinden bij mijn eigen auto: na het vervangen van de velgen, dempers en veren heb je een véél beter rijende automobiel. Maar dat is op zich logisch, de Obesitas Opel was bij lange na niet perfect toen die de fabriekspoorten verliet. Met de Aston Martin DBS Superleggera verwacht je dat onwillekeurig toch wel. Het is het topmodel van Aston Martin, wat van zichzelf al een zéér prestigieuze fabrikant is. Daar moet je in principe niet veel aan kunnen verbeteren.
Toch zag het Duitse Wheelsandmore wel degelijk punten ter verbetering bij de Aston Martin DBS Superleggera. Het gaat eigenlijk al fout met de kleur. Matzwart heeft eigenlijk nooit gestaan op een Aston Martin, dus ook niet op deze. Ga voor groen. Het eerste wat Wheelsandmore doet is uiteraard het monteren van nieuwe velgen. Het zijn gesmede velgen met een diameter van maar liefst 22″. Wellicht een maatje te groot. Ook zien ze er wel heel erg ‘aftermarket’ uit, alsof de DBS-eigenaar even een setje velgen nog had voor de winterbanden.
Maar er is meer! Wheelsandmore neemt namelijk ook de motor onder handen. Dankzij wijzigingen aan het motormanagement levert de biturbo twaalfcilinder maar liefst 830 pk! Qua koppel is er voldoende om de achterbanden te kwellen: dat is nu 1.030 Nm. Na de tuning bedraagt de topsnelheid 340 km/u. De motortuning kost 4.990 euro. De velgen inclusief Pirelli P Zero Nero banden kosten 12.900 euro. Alle prijzen zijn inclusief montage en BTW.
gebruikersnaam3 zegt
Beter dan het origineel als je het mij vraagt. Beetje de softe ‘oude mannen randjes’ er af…
rollingstoned zegt
@gebruikersnaam3: dat moet haast wel, als je 340 km/u kan lopen!
emping zegt
Lijkt me meer donker grijs. Vind het juist wel geslaagd, zeker de velgen.
hotze zegt
@emping: wat mij betreft de velgen juist niet. Veel te groot zo. Hopelijk rijdt het zo kneiterhard dat de eigenaar zich dat ook beseft.
martythamouse zegt
Niets persoonlijker dan smaak… Ik kan het wel waarderen!
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Zal ik dan maar gewoon zeggen dat ik het 3x niks vindt? Ben het volledig eens met Willeme
mats106rallye zegt
Bah bah, nee nee nee Astons moet je niet tunen! En topspeed is gewoon hetzelfde dus 725 pk is ruim zat
kniesoor zegt
Vind het twee keer helemaal niks, deze verbouwing. 725 pk en 900 Nm volstaan prima. O ja, en in Ocellus Teal graag.
spacemoon24 zegt
Ziet eruit als een goedkope wrap met Leidl velgen, beetje jammer van zo’n mooie wagen. Motorisch was het ook niet echt nodig.
morph zegt
De BMW M2 Gran Coupé vond de redactie wel geslaagd, en deze niet? OK…
nopetrolnofun zegt
Alle moderne supercars van tegenwoordig hebben geen hoge topsnelheid meer, alles met meer dan 600 pk loopt tegenwoordig 330/340. Zo leuk zijn als merken daarin elkaar ook weer aftroeven ipv wie kan de meest kilometers maken op een liter benzine, dat zal de gemiddelde eigenaar aan z’n reet roesten.
Loek zegt
Velgen en kleur zijn bah. Die moet je lekker standaard houden. Die vermogenupgrade is wel echt lekker vind ik. 725 pk is niet mis maar 105 pk extra geeft deze auto ineens meer pk dan de 812 Superfast.
Lekker kleurtje erop, standaard velgen, motorische tuning van WaM en dan vind ik hem wel gelikt eigenlijk.
theblazerunner zegt
@720s: ik zou mijn motortuning liever bij een gerenommeerd bedrijf als VelocityAP of Gintani doen dan bij een velgenboer
wimof zegt
Er is vast wel een twintig jarige die hem wil testen.
rammillius zegt
Wielen zijn een maat te groot in mijn ogen. Lijkt wel of ze vastlopen zodra je een drempel neemt. Zo niet, dan is die extreem hard geveerd waardoor je geen rug meer over hebt.
Geef mij maar liever het origineel.
Dutchdriftking zegt
De looks zijn afgrijselijk. Maar het vermogen is natuurlijk zalig!
Scarface zegt
Jemig wat een eind, ik loop nog geen 340km/jr
jarnobakker zegt
Ik zou er niet te veel mee in de regen rijden. Die pirellis had ik ook onder mijn auto . bij 5 mm al veel last van aquaplanning