Is dat even leuk? Je kunt doen alsof je een piraat bent en daarmee meteen nachtblindheid voorkomen. Klinkt vaag? Dat klopt. Maar we gaan het uitleggen!
Meerdere artikelen op dit onvolprezen feuilleton dat Autoblog.nl heet gaan net als dit stukje in zekere mate ook een beetje over de winter. Dat is niet gek, want het is inmiddels bijna half november en dat betekent dat die winter er echt aan zit te komen.
Dus dat betekent niet alleen sneeuw, ijs, gladheid en kou, maar het betekent ook dat je vaak in het donker met je auto de weg op moet. Voor veel mensen is dat geen pretje. Zij beschouwen zichzelf als nachtblind en die term verklaart dat eigenlijk al.
Moeite met overgang van licht naar donker
Laten we eerst een misverstand uit de weg ruimen. Als je wat slechter ziet in het donker, ben je nog niet perse nachtblind. Veel mensen hebben daar last van, dat is gewoon iets menselijks.
Nachtblindheid is een serieuzere aandoening. Dat houdt in dat je in het donker écht geen hand voor ogen ziet en dat komt gelukkig niet bij veel mensen voor. Als je last hebt van nachtblindheid mag je ook geen auto rijden, maar dat is niet meer dan terecht.
De meeste mensen hebben moeite met de overgang van licht naar donker. Andersom gaat meestal wel snel, maar als je bijvoorbeeld op een helder verlichte dag een donkere tunnel inrijdt, duurt het soms -te- lang voordat je weer iets ziet.
En daar komt die piraat om de hoek kijken
Ik merkte het al, je vroeg je af wat die piraat uit de titel hier nou mee te maken heeft. Begrijp ik, ga ik nu vertellen. Piraten hadden een trucje waardoor ze meteen goed in het donker konden kijken, bijvoorbeeld als ze in het ruim van hun schip wilden checken of de geroofde schat nog veilig lag.
Zij droegen een ooglapje, waarmee 1 oog standaard in het donker zat. Als ze dan snel iets moesten bekijken in een donkere ruimte, trokken ze dat lapje omhoog en was dat oog al direct geschikt om in het duister te zien.
Dat kun jij in de auto dus van ze overnemen. Niet dat je nu standaard met een ooglapje op moet rijden, maar wel dat je bijvoorbeeld 1 oog dichtknijpt als je een donkere tunnel nadert. Je zult zien als je dat oog weer opent, van je nachtblindheid heb je direct geen last meer, je ziet meteen wat er zich in die tunnel afspeelt. Is dat niet handig?
Andere tips voor autorijden in het donker
Er zijn natuurlijk nog wat andere tips voor als je last hebt om goed te kunnen kijken in het donker. De eerste en meest voor de hand liggende is dat je je moet laten rijden, bij voorkeur door iemand die géén last heeft van nachtblindheid. Anders schiet je er zo weinig mee op.
Verder zorg je voor schone ruiten in je auto en pas je op met je grote licht. Je kunt jezelf namelijk enorm verblinden als je op de verkeersborden schijnt. En dat je niet in de koplampen van je tegenliggers moet schijnen, spreekt voor zich toch?
Zo zie je maar, allemaal goede tips om veiliger auto te rijden in de donkerte van de winter. Al is geen tip zo leuk om je eindelijk eens als piraat te kunnen gedragen, omdat je je dan juist inzet voor de veiligheid.
En daarom zeggen wij hier in koor: Arrr, Arrgh, Yarr, Gar!!!
(ooo--V--ooo) zegt
Bril met heldere, gele glazen. Rij er zelf al een paar jaar mee ’s avonds/’s nachts.
Vind het ideaal. Zeker ook in nat weer.
Ik heb veel minder last van weerspiegelingen in het wegdek, je hebt meer contrast en (zeker op onverlichte wegen) ben je niet direct blind nadat een Tesla, BMW, Mercedes of Peugeot-met-verkeerd-afgestelde koplampen je tegemoet rijdt.
Robert zegt
@posthumus: vooral die vervloekte zogenaamde ‘slimme’ led dimlichten… verschrikkelijk. Nu het weer wintertijd is, staat de achteruitkijkspiegel vrijwel permanent in de anti-verblindingsstand.
En dan heb ik het nog niet eens over al die sjappies in hun vierdehands die er een setje aftermarket xenon in hun halogeenlamp knutselen of -nog erger- een setje leds van AliExpress.
ouwedibbes83 zegt
@(ooo–V–ooo): goeie tips, ken t een beetje vd sneeuw
By the way, is jouw gebruikersnaam een hint naar de befaamde Alfa 159?
(ooo--V--ooo) zegt
Haha, jazeker. En ook die is voorzien van gele koplampjes :)
potver7 zegt
Auto’s met xenon of LED-verlichting moeten automatische hoogteregeling op de koplampen hebben. Juist omdat die dingen een veel hogere lichtopbrengst hebben, en verkeerde afstelling daardoor best gevaarlijk is. Mijn Peugeot heeft om die reden helemaal geen knop op het dashboard om de lampen af te stellen…
Dat je toch verblind wordt door tegemoetkomend verkeer heeft vaker te maken met vuil. Je kunt nog zo’n supersonische hypermoderne koplamp met hoge lichtopbrengst en automatische hoogteregeling hebben, als het koplampglas eruitziet als matglas omdat de eigenaar de moeite niet neemt om daar af en toe een doekje overheen te halen, dan ziet het eruit alsof hij/zij met groot licht rijdt.
Als ik ’s morgens voordat ik in de auto stap met een wissertje even de dauw van de ramen veeg (zouden ook meer mensen moeten doen!) dan neem ik ook altijd even de koplampen mee. Twee tellen werk…
mashell zegt
Ja, ik zweer ook al jaren bij zo’n gele bril. Maakt de verblinding veel minder en het contrast een stuk hoger. Enige nadeel, de turquoise route op de kaart wordt door de bril net zo groen als de wegen die niet de route vormen…
sparks zegt
Bij mij is het andersom, door alle felle en “correct afgestelde” ledverlichting zet ik steeds vaker een zonnebril op in de avond en nacht. Dat rijdt een stuk fijner.
shaguar zegt
Diepte kun je beter waarnemen met twee ogen. Zeker in de auto lijkt een oogje toeknijpen me dus niet direct het allerbeste idee.
billymobiel zegt
Het beste is dus om ze vlak voor de tunnel beide dicht te knijpen.
nofxke zegt
Gaat inderdaad ten koste van dieptezicht.
Zie je in de donkere tunnel wel beter de schade die net hebt veroorzaakt 😁
Svenska II zegt
Doe ik altijd als ik ’s nachts moet pissen, maar om dit nou in de auto te doen…
Ed Mini Einser zegt
Zeiss drivesafe glazen werken perfect en zijn minder gevaarlijk dan die gele glazen in de bebouwdekom
mashell zegt
Wat is er gevaarlijk aan die gele glazen? Nooit wat van gemerkt binnen of buiten de bebouwde kom?
Roskampies zegt
De oog dicht truuk bij tegenliggers in het donker gebruik ik al jaren. Zeker nuttig idd. Ooit eens overgenomen als tip jaren geleden. Leuk te lezen dat anderen dit ook doen. Tevens interessant dat de gele bril dus ook werkt. Eens checken.
towi1989 zegt
Lekker veilig advies… not. Met 1 oog kun je amper diepte inschatten.
mashell zegt
De keuze is tussen totaal niks zien als je de tunnel in rijdt en geen diepte in kunnen schatten als je de tunnel in rijdt, misschien helemaal niet zo’n slecht advies.
Yanner zegt
Een account aangemaakt om dit te zeggen, want dit is opzich wel handige info!
Mijn eigen tip:
Doe 2 ogen dicht (op eigen risico) voor maximaal effect!
Groetjes
wilbertg zegt
Op donkere wegen, als je verblindt wordt door de tegenligger, focus verschuiven van weg naar weg berm. Door je positie van de berm beter in te schatten hou je een veiligere lijn en afstand tot de tegenligger. Geen nachtblindheid hier, maar soms als iemand met groot licht tegemoet rijdt of verkeerd afgestelde lampen, klein hulpmiddeltje. Werkt voor mij tenminste…
wilbertg zegt
En soms even terug seinen, werkt ook wel eens als er iemand met groot licht op je af komt.