Ah, de tug of war. Een wedstrijdje touwtrekken per auto voor mannen onderling om te kunnen bepalen wie de meeste fallus in de broek heeft. Vandaag is het Amerika vs Engeland.
In de rechterhoek treffen we een Dodge Ram aan, uitgerust met een uiterst koppelrijk Cummins dieselblok met 5,9 liter inhoud. Blokken die standaard maximaal 325 pk leveren, en een monsterlijk koppel van 830 Nm ophoesten. Ja, Landrovertje, probeer daar maar eens van te winnen, met je 3.02.5-liter diesel.
Oh, de Defender 90 heeft 4X4 en de Dodge niet (ingeschakeld)? Ach, we kijken wel hoever ze komen.
Design_Driven zegt
Uiteraard absoluut geen verassing!
mopar zegt
@sketcher: Dodge heeft achterwielaandrijving plus het feit dat er bij een pickup gewoon geen gewicht op de achteras drukt…..wat een verassing dat de Defender wint he. Zet een paar zandzakken in die bak van de Dodge en probeer het opnieuw…kijk wat het resultaat dan zal zijn ;)
Design_Driven zegt
@mopar: Joh? zou het?………….
hap, hap, hap, hap, hap
mopar zegt
@sketcher: Joh…dat zou….eet smakelijk
Design_Driven zegt
@mopar: Ik vermoed dat iedereen dit wel wis.
Zelf heb ik (veel te kort) een F-150 Harley Davidson gehad (10de generatie). Zelfs met bescheiden rechtervoet kon je de banden laten spinnen, ten zei ik wat in de bak had.
umadbrah zegt
@mopar: Haha lees die laatste zin :)
mattraket zegt
@sketcher: Die banden verassen wel. Maar de uitslag verrast niet.
Design_Driven zegt
Oh en dit is een 300tdi met 2,495cc, geen 3.o dus.
sacha zegt
Heeft zo’n Dodge Ram geen 4X4???
darkpluisje zegt
@sacha: is kennelijk uitschakelbaar.. Filmpje is al oud maar herinnerde me dat er veel mensen liepen te zeiken dat als de dodge zijn 4×4 aan had gezet hij makkelijk had gewonnen
RobertJ zegt
@darkpluisje: Dat is helemaal niet zeker, dat die ram dan zou winnen.
Aquios zegt
@darkpluisje: De kans is vrij groot dat dit geen 4×4 is. De Ram is al jaren verkrijgbaar in zowel een 4×4 versie als een achterwielaangedreven versie. Ik heb in Canada in ’97 nog in een Ram 3500 gereden met alleen achterwielaandrijving. Deze was voor een meerprijs ook met 4×4 verkrijgbaar.
E34M5Touring zegt
Ik zou zeggen, probeer het nog is met een Ram met 4×4. Vrees dat het een ander resultaat oplevert.
RobertJ zegt
@E34M5Touring: Gezien beide auto’s genoeg vermogen lijken te hebben om een auto met geblokkeerde wielen weg te trekken, komt het er hier neer op de volgende zaken:
– Gewicht maal wrijvingscoëfficient banden bepalen de grip indien alle 4 die wielen exact identiek worden aangedreven.
– Beide hetzelfde gewicht en banden, dan zal de auto die de tractie het beste over de wielen kan brengen winnen. (vermoedelijk laro)
– If (and only if) De banden icm het gewicht zoveel grip hebben dat het vermogen een rol speelt (en de tractie goed verdeeld is) dan maakt de ram door zijn motor meer kans.
alcantara zegt
Wat een nutteloze bezigheid. Waarom koop je geen tractor als je dit helemaal ‘je ding’ is?
alcantara zegt
@alcantara: middelste ‘je’ moet weg.
melkkoe zegt
@alcantara: of nog beter een audi met quattro aandrijving:
http://m.youtube.com/watch?v=0Ge9yD5lHF8&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D0Ge9yD5lHF8
redbeams zegt
@melkkoe:
Nee joh daar heb je niks aan: http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/26/x-ongeschikt-audi-s8-kan-geen-terreinrijden
Laue zegt
Uiteraard de 4×4 staat niet aan van die Dodge Ram. Plus wat veel mensen vergeten is dat een pickup minder druk op de achteras heeft dan een volwaardige terrein auto. Hang maar eens een flinke aanwagen achter een pickup, rijd heel anders dan een dichte auto.
mattraket zegt
Wat een compleet belachelijke auto is zo’n Dodge Ram trouwens, helemaal zo op hoge hakken.
White_Lightning zegt
Bevestiging van een hoop clichés resulteert in een cliché: In USA is alles groter, lelijker en nuttelozer.
americanana zegt
@White_Lightning: Blijkbaar nog nooit in de States geweest. Daar is meer te beleven dan op de saaie Europese wegen;)
faalhaas zegt
Ik ben ook goed in trekken…
rob68 zegt
@faalhaas: Doe je dan dit soort wedsstrijdjes?………He bah…
EFB zegt
@faalhaas: wat leuk, hoeveel koppel genereer je ;)
johanhummer9 zegt
Oud
rob68 zegt
En nou kijken welke auto het best kan vliegen.
ThomasBol zegt
Toch heb ik veel liever de RAM
Ra1kkoneN zegt
@ThomasBol: Nee Bol, Defender for life.
w0o0dy zegt
Raptor tegen een Range Rover
https://www.youtube.com/watch?v=XautC-Lkvxk
danielj zegt
Pff zelfs een Touareg doet dat beter
https://www.youtube.com/watch?v=XKlqhfQDoXY&feature=youtube_gdata_player
w0o0dy zegt
Tja, dat is het verschil tussen koppel aan de krukas en koppel aan de wielen, oftewel lage gearing vs normale versnelling. Daarnaast speelt hier koppel vanaf een laag toeren vs koppel bij hoger toerental.
gop1 zegt
@w0o0dy: wat hier voornamelijk speelt is grip.
bakkerricardo716 zegt
uhm een echte duitser (ml,x5) of volvo xc90 heeft hier geen probleem
notsobig zegt
@bakkerricardo716: Nee want geen low gear… Een terreinauto is toch wat anders als zo’n boulevardcruiser…
notsobig zegt
Leuk spul zo’n low gear… Kan je nog zoveel koppel en pk’s hebben, maar zoiets win je niet als je geen low gear en 4×4 hebt, tegen een die dat wel heeft…