Olievoorraden aan het slinken? Boeien denken ze nu niet alleen bij Dodge, maar ook bij Ford. Hoewel de wereld ‘schreeuwt’ om vooral wat kleinere en energiezuinige auto’s (gaat nog wat worden vanaf februari!), introduceert Ford nu de ultieme pick-up: de Ford F-150.
Om het de kieskeurige klant wat makkelijker moeilijker te maken, kun je kiezen uit maar liefst zeven verschillende uitvoeringen: de XL, STX, FX4, XLT, Lariat, King Ranch en de Platinum. Elke uitvoering ziet er op bepaalde punten anders uit.
De nieuwe F-150 is niet zomaar een facelift van het huidige model. De F-150 beschikt over een geheel nieuw platform dat lichter en sterker is dan het huidige. Uiteraard heeft dit positieve gevolgen voor het laadvermogen en het aanhangergewicht. Downsizen komt niet in Ford’s vocabulaire voor, wel upsizen. En zo vervalt de V6 ten gunste van een 4.6L V8. Middenmotor is eveneens een 4.6L V8 en de topversie is voorlopig een 5.4L Triton V8, die ook op E85 brandstof kan lopen. In de nabije toekomst zal er echter ook een V6 benzinemotor beschikbaar zijn, evenals een dieselvariant.
The vision for Ford’s truck team was clear: Redesign America’s favorite truck inside and out to give customers unrivaled capability, unprecedented choice and a host of smart, game-changing features.
The result is the new 2009 Ford F-150, the new benchmark in the full-size pickup segment from the industry’s truck leader – which has built more than 33 million F-Series pickups since 1948.
The Ford truck team adopted a holistic, 360-degree approach to revamping the new 2009 F-150 – from its segment-first features to the tough new exterior highlighted by a dramatic three-bar grille and more spacious, flexible and refined interior, to the unparalleled choice of cab styles and trim levels – including a new Platinum series that redefines truck luxury.
The improvements are just as dramatic beneath the sheet metal. A new high-strength, lighter-weight chassis is the backbone that allows this tough truck to deliver more horsepower, better fuel economy and safety, and additional towing and payload capacity.
“The Ford F-150 is an American icon,” said Mark Fields, Ford’s president of The Americas. “Ford is the truck leader, and F-150 customers expect and demand the best truck on the market.
“Our team not only met those expectations, they exceeded them with the new 2009 F-150,” Fields added. “With Ford’s product-led transformation in full swing, the new F-150 could not have come at a better time – for Ford and for our customers.”
In all, more than 1,000 Ford engineers, designer, researchers and others worked together to develop the new 2009 F-150. The team drew inspiration by listening to Ford’s large customer base.
“Before we started working on the new truck, we continued the conversation with people who use these trucks every day for work and play,” said Matt O’Leary, chief engineer of the 2009 F-150. “We went to their ranches, their job sites and their homes, making sure we crafted features that would improve their ownership experiences and, really, their lives.”
The results will be clear to customers when the new 2009 F-150 rolls off assembly lines at Ford’s Dearborn (Mich.) Truck Plant and Kansas City Assembly Plant in Claycomo, Mo – and as the new F-150 goes on sale in dealer showrooms this fall.
Jinx zegt
Mooier dan de Ram.
-edit: want?-
matt zegt
En daar verkopen ze er dus weer 1 miljoen van per jaar. Als lemmingen naar de afgrond…
Tom# zegt
Dat ze er dan 1mln per jaar verkopen is dan terecht! Moet je zien wat een bak. Typisch USA..
Mustang zegt
Van mij niet noodzakelijk maar goed! Ziet er beter uit als een ram idd
Bertjan zegt
Als je als autofabrikant in een financieel beroerde situatie zit en je al 23 jaar de best verkochte auto in de VS in huis hebt in de vorm van de F-150, dan zeg je ook niet zomaar even; Mwoooaah…. weet je wat, laten we deze dit jaar maar niet meer face-liften. Missschien moesten we hem maar helemaal niet meer verkopen…
davidxkr zegt
Ik beschouw toch stiekem de Ford F-650 als de ultieme pick-up :p
M Freak zegt
Op de weg: 1 op 5
In de natuur: 1 op 2 a 3
190d zegt
dorstige auto voor dorstige mensen ,ik zie 5 bekerhouders, maar er zullen er nog wel meer zijn, verder wel geslaagd design
barbus lover zegt
doe mij maar F-250, die ziet er het zelfde uit, verbruikt hetzelfde maar is 10 keer beter
barbus lover zegt
en dan heb ik het over het gebruik… je kan er toch al niet mee door de binnenstad dus waarom dan geen aanhanger erachter?
Frasker zegt
Wat is zn verbruik?
Rick zegt
Lijkt op een lincoln!
RenesisHP zegt
Veel te klein. Dit is pas een pickup om de kinderen naar school te brengen.
Ejay zegt
Moet zeggen dat ik de huidige F150 mooier vind en ook de Ram is in mijn ogen optisch mooier dan deze wagen en tja, Triton of Hemi. Al zit het alleen in de naam, Hemi voor mij.
Laurens zegt
33 mln sinds 1948.. sodeknetter. Wat kost zon bakkie nou?
Andries zegt
doe mij maar een chevrolet met duramax diesel, 1 op 8
360 pk en 900nm én roetfilter :d
Michiel zegt
ga “Earth” kijken.. laatste beeld dat de ijsbeer doodvermoeid door ijs zakt omdat het te warm wordt..
Ik hou van auto’s… maar dit….
Supercharged Jules zegt
dat interieur ziet er wel leuk uit
mooi (misschien beetje Land Rover) stuurtje, geinige klokjes. vrees alleen dat het hout van slechte (Amerikaanse) kwaliteit is. maar ja, dat zal de meeste kopers een worst wezen :P
Rick dos zegt
Yep, hier loopt een gemiddelde bouwvakker warm voor dit nieuws en dan vooral beroepsmatig. Daar loopt de gemiddelde Amerikaan warm voor dit nieuws.
Je kunt dus wel stellen: The differnce between the two continents is an oceanwide.
Jesper zegt
zou ik toch zelf voor de ram kiezen, als ik met een van de twee naar huis mocht… maar shit hé, wanneer gaan die gaste nou es aan t milieu denken?!
marnik zegt
dodge ram is mooier
RenesisHP zegt
Zo’n pickup is toch ook een oplossing voor het file probleem, als ze deze banden hebben?
Christiaan zegt
Ik vind het eigenlijk best een mooie auto.
mrB zegt
ik vind het eigenlijk een gedrocht. afschaffen die dingen, ze zijn nergens goed voor. ze verbuiken te veel en zijn echt lelijk
MaXX99 zegt
@mrB :
Gelukkig bestaat er nog zoiets als smaak en gelukkig verschillen deze .. zou anders maar een saaie boel worden.
Wat het argument betreft dat deze wagens veel verbruiken, dat is inderdaad zo, maar ergens vind ik de opmerking wel heel hypocriet. Had er een porsche Turbo gestaan of een F430 dan had niemand het argument over verbruik aangehaald …. en nochtans zijn deze wagens ook best dorstig, meer zelfs dan de gemiddelde pickup ! Of dacht je even 1 op 20 met een Ferrari te kunnen rijden … ?
Eerlijk gezegd vind ik de meesten hier net zoals de site owner heel objectief als het over Amerikaanse wagens gaat en in het bijzonder pickups. Dat ze groot en lomp zijn weten we allemaal, maar ze spreken ook een andere markt aan dan zeg maar een Daihatsu of een Peugeotje … voor de meeste eigenaars is dit een professioneel voertuig met als eigenschappen een enorm trekvermogen, 4×4 capaciteiten, comfortablel, ruim, … Deze wagens moet je niet gaan vergelijken met een BMW, Hondaatje of een Kia.
Deze horen in de categorie van de Mercedes Vito/Viano of Sprinter, en geloof me die zijn echt nog wel groter, langer en lomper dan deze pickups ! Vreemd genoeg hoor ik niemand over dit type wagens klagen ?
Zelfs als deze wagens veel verbruiken, dat blijft de keuze van de eigenaar; hij betaalt er ook genoeg belastingen en aksijnzen voor. Ik vind het ook wel vreemd dat als er over CO² wordt gepraat iedereen als 1 man achter het argument gaat staan dat het allemaal overroepen is, maar dan gaan we wel even liggen mierenneuken over het verbruik van een wagen ???? Vaag hoor !
Zelf rijd ik nu een Volvo V70 en loop al te vaak tegen de beperkingen van deze wagen. Mijn volgende wordt ongetwijfeld een Ami Pickup. Het verbruik neem ik er wel bij en op LPG vervuil ik nog minder dan de gemiddelde Volkswagen ! Dat de bekrompen mening van sommigen me dan gecomplexeerd vinden omwille van de grootte van mijn piemel neem ik er gerust wel bij.
Benny1 zegt
Waarom moet dit onderwerp onder de term ‘asobakken’ dat snapt ik niet hoor? HET ZIJN GEEN ASOBAKKEN !
Sorry maar de RAM-er zal altijd mooier en beter zijn in mijn opinie ;) Waarom? Gevoels kwestie.
bob zegt
Mwoh …. verbruikt nou niet echt veel meer dan een M3 .. gaan we voortaan die ook maar bashen als ‘de ondergang van de planeet’ brenger. Vooral die nieuwe M3 cabriolet is een zinloze auto. Wat brengt ie nu meer dan dat er al op de markt is? Schrappen die bak.
niek zegt
Ik heb laatst ook een ford f-250 zien staan. Wat een gigantische bak is dat. De motorkap is zonder overdrijven op dezelfde hoogte als het dak van mijn Camry (ook niet de kleinste auto) en ruim 2.5 keer zo lang als de yaris die aan de andere kant stond geparkeert.
Eigenlijk wel een beetje zinloos enzo, maar wel enorm gaaf om te zien.
Michiel zegt
@max99
Het verschil is dat deze auto voor de massaconsumptie is, en daarom een enorme impact heeft qua verbruik.. dat in vergelijking tot een exotische auto als een 911 turbo, of m3.. daarbij geloof ik niet dat hij evenveel verbruikt, en ontwikkelen porsche en bmw zich.. en dat is nu juist mn punt.. deze auto doet alsof er niets aan de hand is.. t zegt eigenlijk: ik heb er schijt aan..
als iemand zo n wagen voor werk nodig heeft, prima.. mijn ervaring in de VS was dat deze enorme kasten echter vooral voor de show worden gekocht.. met heel af en toe een kettingzaag in de laadbak…
Kevski Style zegt
Is de F150 Lightning uit het programma gehaald????
bert zegt
Een f150 op LPG loopt 1 op 5. Mijn huidige pajero loopt 1 op 10 diesel.
Als ik een 150 ga rijden op grijs kenteken, LPG dubbel cab houd ik aan alle kanten geld over. En weet je wat ik dan ook over heb……..RUIMTE…en weet je waar je als je er meer rijdt geen ruimte meer hebt….nou… in je broek, want hier mee rijden is echt kicken.
bert zegt
ik bedoel…..voor een ondernemer is grijs kenteken, de te dure dieselprijs, het schone LPG3, en een f150 dubbel cab de oplossing. En met de huidige dollar nog eens meer interessant dan bv 5 jr. geleden.