Maak kennis met de Dodge Durango SRT Hellcat, Charger SRT Hellcat Redeye en Challenger SRT Super Stock: respectievelijk de krachtigste SUV, sedan en muscle car ter wereld.
De ouderwetse auto’s die hun vermogen uit een dikke V8 halen zijn nog niet uitgestorven. Aan de overzijde van de Atlantische Oceaan worden ze gewoon nog volop gemaakt. Dodge presenteert vandaag maar liefst drie nieuwe pk-beulen.
Durango Hellcat
Om met de meest interessante te beginnen: de Durango is nu leverbaar als Hellcat. Dit label kennen we natuurlijk al van de Challenger en de Charger. In 2014 werden de beide modellen in deze uitvoering geïntroduceerd. De komende jaren bleef het Hellcat-label echter voorbehouden aan deze twee modellen. Tot vandaag. Nu kun je met het hele gezin (tot zeven personen) van Hellcat-power genieten.
Het Hellcat-label staat in de eerste plaats garant voor zeer indrukwekkende cijfers. De 6.2-liter HEMI V8 produceert maar liefst 720 pk. Daarmee heeft de Dodge Durango Hellcat nog net iets meer vermogen dat de Trackhawk, die het met 717 pk moet doen. Het koppel is wel gelijk, namelijk 875 Nm. 0-60 mph doet de Durango in 3,5 seconden. De topsnelheid van deze bruut ligt op 290 km/u.
Deze cijfers worden ook bijgestaan door een agressief uiterlijk. De voorbumper wordt gekenmerkt door groter openingen ten opzichte van de normale SRT. De striping en spoiler laten verder zien dat we hier met een muscle car in SUV-vorm te maken hebben.
De orderboeken worden deze herfst geopend en de Dodge Durango Hellcat verschijnt vervolgens begin 2021 bij de dealers. De auto zal redelijk exclusief blijven: de Hellcat wordt namelijk enkel en alleen in 2021 geleverd.
Charger SRT Hellcat Redeye
De Charger Hellcat was er al, maar de Hellcat Redeye nog niet. De naam Redeye kennen we van de Challenger. Deze versie heeft 808 pk in plaats van 717 pk. Dodge claimt dat dit de krachtigste seriegeproduceerde sedan ter wereld is. Wij spreken ze niet tegen.
Naast 808 pk produceert de V8 959 Nm koppel. De topsnelheid ligt op een verbluffende 327 km/u. Net als de normale Hellcat heeft toont de Redeye zijn spierbalen door een dikke bodykit. De motorkap is nieuw, maar die krijgt de reguliere Hellcat ook voor modeljaar 2021.
Challenger SRT Super Stock
Dodge is de échte muscle car, de Challenger, niet vergeten. Deze krijgt ook een nieuwe uitvoering: de Super Stock. De versie heeft nog iets meer vermogen dan de Redeye, namelijk 819 pk. Daarmee is het de krachtigste muscle car volgens Dodge. Nu denk je misschien: wacht even, had de Demon niet 840 pk? Dat is correct, maar die is niet meer leverbaar.
De 0-60 mph sprint legt de Super Stock af in een luttele 3,25 seconden. De topsnelheid ligt op 270 km/u. Als je harder dan dat wil zul je de Nitto dragracebanden er vanonder moeten halen. De Super Stock is verder te herkennen aan de widebody en de lichtgewicht velgen. Verder zijn de ophanging en de remmen aangepakt door Dodge. De Super Stock staat duidelijk te popelen om de dragstrips te betreden.
Loek zegt
Ik zou het nooit kopen, maar heb er waardering voor dat Dodge dit gewoon doet. Alledrie hopeloos verouderde modellen maar oh zo lekker.
kennone zegt
Klopt die 270kmh wel van de Super Stock? Beetje schraal voor ruim 800 ponny’s
machielvdd zegt
Ja die 270 km/u klopt, komt omdat er dragracebanden onder liggen. Ik zal het er voor de duidelijkheid even bijzetten.
cvoo zegt
Lekkere 7-zitter hoor! Die andere 2 mogen er ook zijn. Helaas niet te betalen hier..
pindakoning zegt
Wel cool dat Doge zoiets doet!
bullzeyersn zegt
Kudo’s voor Dodge dat ze dit blijven doen. Helden. Vroeger was de H1 de middelvinger naar alles wat groen was, nu doen zij ’t iets subtieler verpakt ?
Ram-G-maN zegt
Hummer is van GM hoor, niet van FCA of het oude Chrysler.
pindakoning zegt
@AutomotiveDesigner: dat zegt die ook niet ;)
racerx zegt
4 deuren, daardoor prima dagelijks inzetbaar voor allerlei taken, maar wel dik 800pk. Machtig ding die Charger.
vacano zegt
ik ben tussendoor al 3jaar aan t sleutelen aan een Dodge Challenger 1973 met 7.2 V8 380pk. lente 2021 moet ie klaar zijn. Electrisch? nooit van mijn leven
O plaat zegt
Ik ben zo al bijna 10j bezig aan mijn Amerikaan… Elk onderdeel is gemiddeld 3-6maand onder weg. Heeft in totaal al 3j bij 2 carroserie bedrijven gestaan en moet nog steeds herspoten worden en ik heb geleerd dat Ford in de jaren 60 nooit 2x het zelfde onderdeel heeft gebruikt. Geef het niet op zou ik zeggen, maar zo optimistisch om er een deadline op te zetten zou ik nooit meer durven doen. Mijn VW oldtimer ging ik eind mei terug hebben vers gespoten… We zijn al juli en het bedrijf waar ik hem heb binnen gestoken doet normaal enkel jaren 30 Bentleys en Mercedes gulwings, alles minder professioneel vertrouw ik niet meer.
mozza zegt
Nog even wachten op de Ram Rebel TRX met Hellcat-power
Dutchdriftking zegt
Wat blijft een challenger toch een plaatje!
timowouters zegt
Aangezien die Hellcat sinds 2014 te koop is, ben ik wel benieuwd naar de betrouwbaarheid. Kan autoblog daar niet een artikeltje aan wijden? Lijkt mij een stuk knapper dan een VAG 1.4 maken die geen excessief olie verbruikt.
berlinetta zegt
Ik ben echt ongeloofelijk fan van die Challenger. Wat een brute kar is dat.
sr20det zegt
Tering man. Achthonderd pk in een saloon.
Ze blijven me verbazen daar bij Dodge.